دلیل سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی سیتروئن در ایران

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ | 3 نظر

دلیل سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی سیتروئن در ایران

خودروسازی سیتروئن فرانسه که در زمینه های مختلف طراحی و تولید خودرو شناخته می شود و محصولاتش قابل عرضه و رقابت در بازارهای جهانی است، با توجه به فضای فراهم شده در پسابرجام و البته با رویکرد جدیدی که کشورمان برای همکاری با خودروسازان جهان اتخاذ کرد، قرارداد همکاری به منظور تولید مشترک با سایپا را امضا کرد و براین اساس مقرر شد 300 میلیون یورو برای خرید سهام یک سایت تولیدی سایپا بپردازد.
گزارش های سایپا از عملکرد خود در یک سال اخیر نشان می دهد، با توجه به بازارهای مالی و اقتصادی، ارتباط سیستماتیک با بانک مرکزی و سایر بانک های عامل، بازار بورس و اوراق بهادار، مراکز حسابرسی و مالی و سایر بخش های مربوط به این بخش، توانسته با تجدید ساختار دارایی ها، تحولات جدیدی ایجاد کند؛ زیرا پیش از این در فروش سهام سایپا اشتباهاتی انجام رخ داده بود که شرکت را با چالش های جدی مالی مواجه کرده و سبب شده بود سایپا در چند سال گذشته به شدت با کمبود نقدینگی مواجه شود.
اقدامات انجام شده در اصلاح ساختار دارایی های سایپا، علاوه بر اینکه سبب شد نسبت های مالی بویژه نسبت مالکانه شرکت سایپا بهبود یابد، شرکت نیز از شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت خارج شده و توانایی اخذ وام های بیشتر را داشته باشد؛ همچنین نرخ بهره وام های جدید نیز کاهش یابد و در کنار این موارد ارزش شرکت در بازار سرمایه نیز افزایش یافته و سایپا با ارزش ترین شرکت خودروساز در بازار سرمایه ایران باشد.
انتظام اقتصادی موجب بهبود وضعیت تولید این گروه شده زیرا در چند سال گذشته بارها توقف خطوط تولید و کاهش شدید تیراژ را تجربه کرد و تولید روزانه اش به زیر 800 دستگاه نیز رسید؛ اما با اقدامات انجام شده با افزایش 174درصدی تولید روزانه از 831 دستگاه در مهرماه 94 به 2295 دستگاه در مردادماه امسال رسید.
براساس آمار اعلام شده، در چهار ماهه نخست امسال تولید سایپا بیش از 18 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال و حدود 21 درصدی نسبت به سال 93 رشد کرد و نرخ تحقق محصول سایپا به عدد 93 درصد رسیده است؛ همچنین با افزایش تنوع در محصولات سایپا، امروز نرخ ترکیب محصول این گروه خودروسازی افزایش یافته است.
همچنین در بخش فروش نیز، سهم بازار سایپا نسبت به سال 1393 نیز با رشد 4.7 درصدی به حدود 39 درصد رسیده است؛ در کنار این موارد باید به بازگشت به برخی حوزه های فروش نیز اشاره کرد؛ به طور نمونه گروه سایپا در فروش ناوگانی به ویژه تاکسیرانی نیز پس از سال ها غیبت حضور یافته و توانسته نیاز این بخش از بازار را دوباره تحت پوشش محصولات جدید خود قرار دهد.
مرکز تحقیقات این خودروساز نیز اعلام کرده که برای طراحی و تولید پلت فرم جدید خودرو اقداماتی انجام و وعده داده است به زودی خودروهایی با برند سایپا به بازار عرضه شود که قابل رقابت با خودروهای وارداتی به کشور باشند.
براساس اعلام مدیران شریک ایرانی سیتروئن، طراحی «مگاپلت فرم» در کنار تولید و عرضه حدود پنج خودرو جدید روی آن، از جمله برنامه های اعلام شده سایپا برای یکی دو سال آینده است/سیتروئن


3 دیدگاه

  1. علی آقا | شهریور 15, 1395 | لینک نظر

    رپورتاژ آگهی خوبی بود!
    ۱- سیتروئن کجا در سطح بزرگترین و مهمترین برندهای خودروسازی دنیا قرار داره؟؟ یعنی همسنگ تویوتا و فورد و بنز و ب ام و و… هست؟؟؟ سیتروئن همین الان زیر مجموعه پژو هست که خود پژو هم خودروساز درجه ۲ می باشد.
    ۲- سایپا چه برنامه و دستاورد درخشانی داشته؟؟ فروختن خودرو در یک بازار انحصاری را که نمیشه گفت موفقیت. سایپا چنتا ماشین صادر کرده؟
    جناب نویسنده، دفعه بعد که خواستی اینچنین رپورتاژی منتشر کنی، قبلش با من تماس بگیر هرچه سایپا بهت پیشنهاد داده من بیشتر بهت میدم تا منصرف شی و بیخود قلم بدست نشی.

    • در پاسخ به: علی آقا

      محسن | شهریور 15, 1395 | لینک نظر

      خواستم مثبت بدم دیدم غیرفعال شده.
      بزرگترین دستاورد سایپا مونتاژ پر از ایراد خودروهای بی نام و نشان چینیه. اونم توی یک بازار انحصاری که مشتری حق انتخاب نداره.
      در گمرک باز بشه کی حاضر میشه پول کمری رو بده چری آریزو بخره؟ کی میاد ۸۰ میلیون به سانتافه نده و ۲۰ تومن دیگه روش بذاره چری تیگو میگو بخره؟

    • در پاسخ به: علی آقا

      M.a.m.a.d | شهریور 15, 1395 | لینک نظر

      داداش خودتو ناراحت کن چی به چیه! اصلا کی به کیه تو مملکت جهان سوم سایتم خرج داره دیگه ولی دمت گرم با قسمت اخر حرفت خیلی حال کردم خخخخخخ