به وزیر کشور درباره انتقال خودرو مشاوره اشتباه داده‌اند/ ثبت در دفتر اسناد اجباری است

یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ | 5 نظر

به وزیر کشور درباره انتقال خودرو مشاوره اشتباه داده‌اند/ ثبت در دفتر اسناد اجباری است

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری امروز خود، درباره نحوه نقل و انتقالات سند خودرو، توضیحات کاملی ارائه کرد.

او درباره وجاهت و صلاحیت قانونی دفترخانه ها برای انتقالات سند خودرو، توضیح داد: ما درباره سند خودرو از کانون سردفتران دفاع نمی کنیم، بلکه از قانون دفاع می کنیم و می خواهیم قانون در کشور جاری باشد.

رئیس کانون سردفتران به سئوال خبرآنلاین درباره چرایی اخذ دوباره وجوه از مردم برای انتقال سند خودرو به بهانه اینکه قبلا در دوره ثبت دستی وجوه پرداخت شده و الان در دوره ثبت آنی باید هزینه دوباره پرداخت شود، گفت: اصلا اینطور نیست و دوبار هزینه گرفته نمی شود و اگر برای کسی این اتفاق افتاد می تواند در مراکز استانها به کانون های سردفتران مراجعه کند یا در شهرستانها به بازرسی ادارات ثبت مراجعه کنند. این بازرسان در سراسر کشور فعال هستند و هر روزه پاسخگوی مراجعان خواهند بود.

عمده هزینه های انتقال رسمی خودرو، مالیات است

دشتی اردکانی درباره سخنان وزیر کشور که گفته بود مردم می توانند برای انتقالات خودرو به پلیس راهور مراجعه کنند، گفت: مرجع قانون گذاری مجلس است و کسی جز مجلس نمی تواند قانون وضع کند. قانونگذار طبق قانون، هزینه هایی را به عهده دفاتر اسناد رسمی گذاشته و درصدی از هزینه هایی که توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت می شود، اکثرا مالیات است. مثلا انتقال یک تویوتا کمری در دفتر اسناد رسمی، ۳میلیون و ۵۵۰ هزار تومان هزینه دارد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت نقل و انتقالات است. ۸۵۰ هزار تومان بابت حق الثبت، ۲۲۰ هزار تومان بابت ۱۰ درصد کانون، ۴۱ هزار تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و ۵ هزار تومان بابت ثبت الکترونیک است و حق دفتردار، تنها ۷٫۵ درصد می شود.

او با ذکر مثال هزینه انتقالات خودروی ارزان قیمت دیگر گفت: مثلا در انتقالات پراید باید مجموعا ۳۲۴ هزار تومان پرداخت می شود که ۱۳۰ هزار تومان مالیات، ۶۵ هزار تومان حق الثبت، ثبت کانون ۵۷ هزار تومان، مالیات ارزش افزوده ۱۰ هزار تومان و ۵۷هزار تومان حق سردفتر است.

دشتی اردکانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما از خدا می خواهیم این وجوه از مردم دریافت نشود، توضیح داد: ولی مردم باید مالیات بدهند و کشور با این وجوه اداره می شود. قانونگذار به ما تکلیف کرده این کار را انجام دهیم.

رئیس کانون سردفتران درباره اظهارات وزیر کشور هم گفت: مشاوره درست به ایشان نداده اند و وزیر کشور یکجانبه اظهارات نیروی انتظامی را در تلویزیون منعکس کرد ولی ماده ۲۹ قانون جرایم راهنمایی و رانندگی در این باره واضح است و حقوقدانان نیز بارها گفته اند ثبت انتقالات خودرو، اختیاری نیست و باید مردم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. فردای روز مصاحبه وزیر کشور، من به استان کردستان رفته بودم. از مردم سئوال کردم اظهارات وزیر کشور را شنیدید؟ گفتند تا ما سند را در دفترخانه انتقال ندهیم، خیالمان راحت نمی شود. از رسانه ملی استدعا داریم یک طرفه مطالب را بیان نکند. قانون را نمایندگان مجلس در تلویزیون برای مردم توضیح بدهند و مردم را از سردرگمی نجات دهند.

رئیس قوه قضاییه تاکید بر ثبت سند در دفترخانه ها دارد

این حقوقدان در ادامه سخنانش گفت: در دیداری که هیات مدیره کانون با رئیس قوه قضاییه داشتند، آیت الله آملی لاریجانی صراحتا تاکید کردند مردم باید برای انتقال اسناد خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری خود همین نکته را تاکید کرد.

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست

رئیس کانون سردفتران درباره سندیت برگ سبز خودرو گفت: هر برگی، می تواند سند باشد، ولی سند رسمی شمرده نمی شود. در صورتی که مردم دچار دادگاه ها و دادسراها شوند، پرونده های زیادی در محاکم تشکیل می شود، مضافا اینکه قوه قضاییه افراد ممنوع المعامله ای را به دفاتر اسناد رسمی اعلام می کند. شما اگر از پلیس سئوال کنید بانک اطلاعاتی این افراد را در اختیار دارید، جوابی ندارد. سند مالکیت از جنبه های مختلف کنترل می شود و معامله صحیحی در دفاتر انجام می شود. ولی برگ سبز پلیس، افراد ممنوع المعامله، محجور یا ممنوع را کنترل نمی کند.

او درباره افزایش معامله بین مردم، بدون مراجعه به مراجعان گفت: در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۴، رشد ۷ درصدی تنظیم اسناد رسمی را در دفاتر داشته ایم که تایید می کند مردم برای معامله قطعی اموال منقول خود مانند خودرو به دفترخانه ها مراجعه کرده اند. ما بارها اعلام کرده ایم آماده ایم با مسئولان نیروی انتظامی جلسه کنیم و مردم را از سردرگمی نجات دهیم. هر چند ما درباره قانون شکی نداریم و کسانی که به نقش خود، شک دارند مدام در رادیو و تلویزیون درباره مرجع انتقالات خودرو صحبت می کنند.

دشتی اردکانی درباره نقل و انتقالات خودروهای نیروی انتظامی و مدیران ارشد این سازمان توضیح داد: سرداران نیروی انتظامی و کسانی که در نیروی انتظامی خودرو می خرند، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند و سند رسمی برایشان مهمتر از برگه سبز است. سند عادی قابل انکار و تردید است، ولی سند رسمی قابل انکار و تردید نیست. این که در برگ سبز خودرو بنویسند سند مالکیت، اشتباه است. این را بارها تذکر داده ایم ولی توجه نکرده اند. سند رسمی مالکیت در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود. ماموران پلیس صلاحیت تنظیم اسناد رسمی مالکیت خودرو را ندارند.

رئیس کانون سردفتران در ادامه سخنانش گفت: در صورت مراجعه مردم به پلیس راهور برای انتقال برگ سبز خودرو، مالیاتهای قانونی دولتی پرداخت نمی شود و دیوان محاسبات و سازمان کل کشور باید به این مسئله وارد شوند/خبرآنلاین


5 دیدگاه

  1. امیر | شهریور 23, 1395 | لینک نظر

    نیروی انتظامی با اون تشکیلات و سرمایه انسانی زیاد که همه زحمت تعویض پلاک و خلافی و اصالت خودرو و…. رو میکشه کمتر از صد هزار تومن دریافت میکنه بعد یه دفترخونه تو یه اتاق 3در4 جلوی کولر گازی نشسته مبلغی چند برابر ناجا)بستگی به قیمت خودرو ( دریافت میکنه … مسلمه که از این پول شیرین و مفت نمیتونن بگذرن. آقا میدونید هزینه سند یه خودروی لوکس مثل مازراتی حدود بیست میلیونه!!!!! مفت و بیزحمت

  2. مردم | شهریور 22, 1395 | لینک نظر

    بیچاره مردم…ماشین دست چندم و برنامه ای جورواجور برا جیبشون..آخه چند بار مالیات برا یه لگن؟خوب سفره رنگارنگی پهن شده برا اینا و دولت…تا یه چند وقت دیگه موبایل و یخچالو تلویزیون و تلفن رو هم باید محضری کرد هرچند همشون مصرفی هستن..محضر حتی نمیاد ببینه ماشینی وجود داره یا نه اما پلیس بیچاره کلیه تخلفات و شکایات مردم ازین خودرو و شماره شاسی و موتور و صدور و تعویض پلاک رو با یه هزینه منطقی حدود ۷۰ تومن انجام میده براش هم فرق نداره طرفش کیه و چی سواره..دستشون هم درد نکنه..حرف حق تلخه تلخخخخخ

  3. علی آقا | شهریور 22, 1395 | لینک نظر

    پس چرا خودروی صفر کیلومتر را سند نمیزنند؟؟؟

  4. محمد | شهریور 22, 1395 | لینک نظر

    بعضی از شغل ها با الکترونیکی شدن و آنلاین شدن دنیا از بین میروند و بعضی شغل های جدید ایجاد میشوند.
    منتها یکسری از مشاقل بدلیل گستردگی و تعداد بالا و ایستادگی در مقابل نوآوری
    همچنان دامنگیر جامعه خواهند ماند و متاسفانه هزینه های زیادی هم به مردم وارد میکنه و دولت هم به چشم منبع درامد، روند غلط رو پیچیده تر میکنه
    طرف ماشینشو بیمه شخص ثالث نمیکنه اما ثبت احوال حتمن میبره برای بنام شدن

  5. ممل | شهریور 21, 1395 | لینک نظر

    دفاتر اسناد رسمی از تنظیم سند منفعت میبرند خوب معلومه آسمون ریسمون میکنن، یکی نیست به این آقا بگه وقتی ماشین صفر میخری فقط برگ سبز نیروی انتظامی رو داری دفترخونه که دیگه نمیری، در مورد اون مشکلی پیش نمیاد؟! این سند اولیه رسمی نیست! این سند قابل انکار و تردیده!!! دادگاه قبولش نداره؟ برای یه مشت پول ببین دارن چیکار میکنن، این وسط هم مردم دستاویز اینا میشن.