احیای پروژه هواپیمای مسافری ناسا با سرعت مافوق صوت

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

احیای پروژه هواپیمای مسافری ناسا با سرعت مافوق صوت

دور دنیا  در یک روز

دنده 6 : در فوریه، ناسا اعلام کرد تصمیم دارد از برنامه Aviation Horizons برای احیای پروژه مشهورX-plane  استفاده کند. این پروژه نقش زیادی در پیشرفت هوانوردی بعد از جنگ داشت. اکنون ناسا برای توسعه و تحویل نسخه کوچکی از هواپیمای تجاری مافوق صوت Aurora D8، قرارداد 2.9 میلون دلاری با Virginia-based Aurora Flight Sciences Manassas, امضا کرده است. طراحی D8 که تا سال 2027 به طول می انجامد، پیشرفت قابل ملاحظه ای در صنعت هواپیمای مسافربری ایجاد خواهد کرد . این پروژه تغییر پارادایم نامیده می شود.

بنا به گفته Aurora، در طراحی D8 از هواپیمای مشهور بویینگ 707 در سال 1958 الهام گرفته شده است که نه تنها مسافرت دور دنیا در یک روز را ممکن ساخت، بلکه طراحی tube-wing، تعریف دوباره ای از هواپیمای مسافری به دست داد. اولین جت مسافربری موفق تجاری با بالهای به عقب کشیده شده، قرار گرفتن مخزن بنزین در بالها و نصب موتور بر روی برجک هایی در زیر بال، استانداردهایی هستندکه از بویینگ 707 بوجود آمده اند و در حال حاضر نیز همه هواپیماهای مسافربری از آن پیروی می کنند.

 

aurora-d8-5

 

متاسفانه Aurora ادعا می کند که  هواپیماهایی بر مبنای بویینگ 707 ساخته شده اند مشمول قانون بازده نزولی (diminishing returns) می باشند و تنها بازدهی سوخت آن 1.5ی باشد  زیر بال استانداردهایی هستند از بویینگ 707 بوجود آمدند و در حال حاضر نیز همه هواپیماهای مسافربریدرصد در سال افزایش یافته. D8 برای اجتناب از این مشکل طراحی شده و Aurora بر روی برنامه N+3 ناسا کار می کند که در مورد تولید هواپیماهی مسافربری تجاری مادون صوت و مافوق صوت می باشد.

سرپرست طراحی بعد از اینکه برای برداشتن یک گام به جلو، مجبور به برداشتن گامی به عقب شد نام D8  را برای آن انتخاب کرد. به جای استفاده از بدنه باریک برای هواپیما، D8 از بدنه با قطر زیاد و فربه ساخته شده است. این فرم از بدنه که از دوبدنه چسبیده به هم ساخته شده مشابه بویینگ 377 استارکروزر در دهه 1940 است. در این مدل بدنه های دوقلو از کناره ها برای ایجاد راهروی دوقلو وسیع به هم متصل شده است.

 

aurora-d8-4

 

این طراحی نه تنها فضای داخلی بیشتری نسبت به 800-737  فراهم می کند، بلکه به صورت ایرفویل عمل می کند و نیروی بالابرنده بیشتری ایجاد می شود. همراه با مواد کامپوزیت، کوچکتر و موتورهای با بایپس بالا در انتهای بدنه که بازدهی را به دلیل BLI افزایش می دهد، وزن بدنه جدید به دلیل استفاده از بالهای کوچکتر کاهش یافته.

Aurora عنوان کرده است که D8 برای پرواز با سرعت 936 کیلومتر بر ساعت با 180 مسافر و برد مسافتی 5300 کیلومتر طراحی شده است. همچنین کمپانی ادعا می کند که این طراحی پتانسیل کاهش مصرف سوخت تا 71 درصد، کاهش نویز تا 60 EPN دسیبل و کاهش انتشار LTO NOx تا 87 درصد را در مقایسه با بهترین بویینگ 800-737 دارا است.

بنا بر قرارداد ناسا، Aurora نمونه آزمایشی را در مقیاس یک به دو، تا سه سال دیگر خواهد ساخت. Aurora می گوید که D8 تا 2027 وارد سرویس تجاری خواهد شد.


بدون دیدگاه