شتاب صفر تا صد چه میزان اهمیت دارد؟

سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵

شتاب صفر تا صد چه میزان اهمیت دارد؟

زمان هایی که در واقعیت محقق نمیشوند

 

دنده 6 – مترجم علیرضا غفاری: بسیاری از افراد زمان های صفر تا صد را جامع پارامتر های خودرویی میدانند ؛ غافل از اینکه این پارامتر ارتباط چندانی با دنیای واقعی ندارد و در مقابل سایر عملکرد های خودرو در رتبه ی پایین تری قرار میگیرد . این در حالیست خودرو سازان و فعالان حوزه بازار همچنان روی زمان های صفر تا صد کیلومتر مانور میدهند . برای مثال کمپانی Tesla  این ادعا را دارد که پرشتاب ترین خودرو ی کره زمین را تولید میکند و شورلت نیز میتواند روی این نکته تاکید کند که  Camaro ZL1 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت  به تعویض دنده نیازی ندارد و با اولین دنده گیربکس به این سرعت میرسد .

اما چه فایده؟

 در واقع اعدادی که روی جلد مجلات قرار میگیرند و یا در وبسایت های مرتبط  به خودرو سازان درج میشود ، درک درستی از عملکرد خودرو در دنیای واقعی به مخاطب نمیدهد و حتی ممکن است هنگام رانندگی نیز نتوان به این اعداد دست یافت . این در حالیست که در  دنیای واقعی شتاب گیری لزوما در بزرگراه ها و حین سبقت گیری رخ میدهد و در سایر شرایط، راننده ملزم به حرکت با سرعت ثابت است .  

سریع یا پر شتاب ، مسئله این است

ابتدا لازم است به تعریف دو واژه سریع و پرشتاب بپردازیم .صفت پرشتاب به خودرویی اطلاق میشود که در یک زمان کوتاه بتواند سرعت خود را به میزان  قابل توجهی افزایش دهد . برای مثال  Tesla Model S P100Dدر عرض 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد  . اما صفت سریع برای خودرو یی صادق است که حد اکثر سرعت آن در رنج بالایی قرار گیرد . همانند سرعت  412  کیلومتر بر ساعتی بوگاتی در مدل Veyron 16.4 Super Sport . درست است که بوگاتی ویرون نیز پر شتاب محسوب میشود اما به هر حال پارامتر های شتاب و سرعت را نباید یکسان در نظر گرفت .

 

ابهام دیگری که در مورد شتاب صفر تا صد کیلومتر مطرح است ، وجود تناقص و خطا میان ارقام اعلامی از منابع مختلف است . برای مثال کمپانی تسلا در معرفی  مدل S P100D ، ادعا کرد که این مدل پرشتاب ترین خودرو ی تولیدی در دنیاست اما  این درحالیست که شتاب فراری لافراری و پورشه 918 نیز در همین حدود است . هرچند که تسلا این مسئله را نمی پذیرد و خودرو های فوق را سبک شده و با کاربری خاص میداند .

 

آیا تسلا در این زمینه محق است ؟

_ شاید

آیا این مسئله اهمیت چندانی دارد ؟

_البته که خیر

کمپانی های خودروساز در زمینه های مختلف ، ادعای خاص خودرا دارند که بعضی از آن ها منطقی به نظر میرسند و برخی دیگر دروغ محض هستند . در واقع کمپانی ها با چینش قوانین و معیار ها سعی دارند چهره ای موجه در انظار عمومی ایجاد کنند و در برخی موارد با تغییر شرایط ، پارامتر ها را مطابق میل خود گزارش میدهند . به همین دلیل تست هایی که در مراکز بی طرف انجام میشوند از اهمیت بالایی برخورداند . علاوه بر این ، تناقض هایی بین منابع مختلف اعلام کننده شتاب وجود دارد که این مسئله لزوما به تفاوت های فردی رانندگان بستگی ندارد . چراکه امروزه به دلیل وجود سیستم های اتوماتیک کنترل گشتاور و تعویض دنده ، نقش راننده در حال کم رنگ شدن است . اما با توجه به اینکه معمولا در اینگونه تست ها از دستگاه  VBOX استفاده میشود ، توجه به فاکتور های اصلاحی از اهمیت بالایی بر خوردار است . برای مثال تا زمانی که چرخ ها به طور کامل از خط استارت عبور نکرده اند ، چراغ زمان گیری روشن نخواهد شد . کارشناسان این وقفه را حدودا 0.3 ثانیه اندازه گیری کرده اند . اما این وقفه در تمامی تست ها لحاظ نمیشود و برخی زمان را به طور مطلق اعلام میکنند .

شرایط آب هوایی نیز از عوامل موثر در شتاب خودرو به حساب می آید چرا که موتور ها در دما ، ارتفاع و درصد رطوبت های مختلف ، عملکرد های مختلفی از خود نشان میدهند . به همین خاطر بسیاری از منابع اعلام شتاب ادعای استفاده از استاندارد SAE را دارند اما هرکدام روش های اصلاحی متفاوتی را به کار میبرند . از طرف دیگر خودرو ها همیشه در شرایط آرمانی به کار گرفته نمی شوند و اعداد آرمانی


بدون دیدگاه