اخباراخبار خارجیفناوری و تکنولوژی

تویوتا و تکنولوژی جدید باطری قابل شارژ

دنده 6 : مهندسان انستیتو تحقیقاتی تویوتا در آمریکای شمالی فکر می کنند به اسرار جایگزینی منیزیوم به جای لیتیوم در باترهای قابل شارژ دست یافته اند. منیزیوم جایگزین امن تر و با تراکم انرژی بالاتری نسبت به لیتیوم است و می تواند در همه باتریها از گوشی های همراه گرفته تا خودروها استفادده شود.

پیشتر منیزیوم به عنوان جایگزین لیتیوم در باتریهای قابل شارژ مطرح شده بود. لیتیوم در هوا پایدار نیست و در مجاورت هوا می تواند تجزیه شود و از بین برود. بنابراین برای ساختن باتریهای لیتیوم-یونی، یونها کاهش پیدا کرده و لیتیوم در میله های گرافیتی جاسازی شده است. در نتیجه مقدار فلز کاهش پیدا می کند که منجر به کم شدن تراکم انرژی و در نهایت کاهش میزان توان باتری لیتیوم-یونی می گردد. برای افزایش تراکم انرژی، مهندسان با مخلوط گرافیت و لیتیوم  وهمچنین شکل ظاهری باتری ها بازی کردند.

اما در مقابل منیزیوم در مجاورت هوا پایدار است و مقدار تراکم انرژی پتانسیلی بیشتری نسبت به لیتیوم می تواند ذخیره کند. مشکل پیدا کردن الکترولیتی است که با وجود انتقال کارآمد، مقدار منیزوم را کاهش ندهد تا اینکه در زمان تحقیقات بر روی باتریهای سوختی هیدروژنی یک کشف اتفاقی، مشکل را برطرف کرد.

دانشمند و مهندس شیمی، رعنا مهتدی از تویوتا با همکاران بالاتر خود در مورد مشکلات توسعه الکترولیتی که سازگار با منیزوم باشد صحبت می کند. او متوجه می شود که ویژگیهای مواد انباره هیدروژنی که او روی آن کار می کرد مناسب باتری منیزیومی است. رعنا مهتدی تیمی تشکیل می دهد و شروع به کار و آزمایش بر روی الکترولیت سازگار با منیزیوم می کند.

پاول فنسون مدیر گروه تحقیقاتی تویوتا، کشف جدید را به گوناگونی تحقیقات کارکنان انستیتو تحقیقاتی تویوتا در آمریکای شمالی و ماهیت فرهنگ همکاری با وجود امکانات نسبت می دهد. 

تیم تویوتا در مقاله ای که در Angewandte Chemie International ، خبر کشف جدید را منتشر کردند. آنها امیدوارند که دیگر محققان در خارج از تویوتا بتوانند از این کشف استفاده کنند و توسعه باتریهای منیزومی را سرعت ببخشند. هنوز تا استفاده از باتریهای منیزومی در گوشی های هوشمند راه زیادی در حدود 20 سال زمان نیاز هست. امید است انتشار عمومی کشفیات جدید این زمانبندی را کمتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا