تفکرات جدید لکسوس با UX

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵

تفکرات جدید لکسوس با UX

دنده6 – جواد اسدی :نمایشگاه خودرو پاریس پر از شگفتی های گوناگون در بحث تکنولوژی و ایده های نو بود و لکسوس نیز با معرفی یک کانسپت در دسته SUV توانست خط مشی آینده خود را برای همه مشخص نماید. اما آیا این خودرو با این ظاهر عجیب و مشخصات عجیب تر ، برنامه ای واقعی برای آینده دارد و یا تنها ظاهری عجیب و غریب برای خودنمایی دارد؟

 

 

lexus-ux-concept-3

 

از آنجا که لکسوس طراحی UX را بر مبنای یک چشم انداز یا همان پرسپکتیو داخل – خارج گذاشته ، بهتر است که پیش از پرداختن به بیرون ، به داخل آن نگاهی بیشتری بیاندازیم. با وارد شدن به کابین این کانسپت ، حس وارد شدن به یک گالری هنری به شما دست می دهد و نمی توان برای لحظه ای چشم از این طرح بسیار زیبا که شبیه به یک مجسمه با ارزش است ، برداشت. در مفهوم داخل – خارج ( inside – out ) ، الکساندر گومیر توضیحاتی دارد. او که طراح استودیو French ED2 است ، این خودرو را با تیمش طراحی کرده و در توضیحات تکمیلی این گونه ادامه می دهد : ما می خواستیم انسان محور بودن یک خودرو را از جنبه نمایشی و بصری نشان دهیم و این کار توسط یک خودروی مفهومی انجام شد که کار بهتر از یک راه فلسفی قوی پیش رفت و طراحان ما احساس کردند که اهمیت هم زیستی قوی بین داخل و خارج خودرو ، مهم ترین نکته است.

 

lexus-ux-concept-11

 

 

اما به مهم ترین بخش می رسیم. صندلی هایی که باعث تعجب همگان شده و شبیه به صندلی های قدیمی و دوران مصر باستان است! شباهت تار های بافته شده این صندلی به تار عنکبوت غیر قابل انکار است و ظاهری فوق العاده و سه بعدی به نمای داخلی بخشیده است. اگر بار اول است که آن را تماشا می کنید ، احتمالا این فکر به سراغ شما می آید که اگر در آن گیر فرو رفته و گیر کنیم چه می شود؟ اما احتمالا اگر افراد خانواده و دوستان بخواهند همراه شما در خودرو باشند ، دعوا برای نشستن و گیر افتادن در صندلی جلو به جای صندلی عادی و نرم عقب رخ خواهد داد و این اصلا بد نیست! البته این یک شوخی است و قرار نیست کسی در صندلی های آن گیر بیافتد.

 

 

lexus-ux-concept-17

 

بخش بعدی که می تواند شما را دقیقه ها به خود خیره کند ، سیستم چند رسانه ای است که در وسط کنسول قرار گرفته و به صورت سه بعدی اطلاعات لازم را نمایش می دهد. این نمایشگر به سمت راننده مایل است که این زاویه باعث سهولت او در به کار گرفتن سیستم های مختلف خودرو خواهد شد. از دیگر تکنولوژی هایی که در UX به کار گرفته شده می توان به شیشه ها و آینه های جانبی الکتروکرومیک و یک ساند بار قوی در داخل خودرو اشاره کرد. به این کانسپت نباید مانند یک جیپ رانگلر و لندروور دیفندر نگاه کرد. این یک خودروی تمام عیار برای آفرود نیست و بیشتر باید خیابان های شهر را با آن طی کرد. هرچند لاستیک های شکیل آن که بر روی رینگ هایی با حک لیزری سوار شده ، شکلی مناسب دارد و حداکثر انتقال گشتاور را به زمین القا می کند. سقف آن کوتاه و کوپه مانند است و صندلی های آن تا حد امکان به کف خودرو نزدیک شده است.

 

lexus-ux-concept-5

 

گلگیر های جلو و عقب نیز به سمت داخل زاویه و جهت گرفته اند و چراغ های جلو نیز با زاویه های بسیار تیز با آمیزه ای از لامپ های سه بعدی نمایی خشن به آن داده که ترکیب جلو پنجره مشبک جواهری از طراحی لکسوس را ساخته اند. عقب UX نیز به همین ترتیب است. بر آمدگی و فرو رفتگی های منظمی که چراغ های سه بعدی LED و بالچه ای کوچک را در بر گرفته اند و اگر کمی به آن دقت کنید نمای مدل جدید C-HR تویوتا از جلوی چشمانتان گذر خواهد کرد. در کل لکسوس در این مدل تنها بر روی طراحی قوی تمرکز کرده و به خود زحمت نداده که قدرت اصلی UX را نمایش دهد. این مشخصه را باید در آینده دید و در صورت تولید شدن این مدل ، باید دید که آیا زیباترین SUV لکسوس ، قوی ترین نیز خواهد شد یا خیر؟

 

lexus-ux-concept-14


بدون دیدگاه