اعلام ممنوعیت شماره گذاری خودرو هایی با موتور درون سوز در آلمان از سال ۲۰۳۰

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ | 2 نظر

اعلام ممنوعیت  شماره گذاری خودرو هایی با موتور درون سوز در آلمان از سال ۲۰۳۰

آلمان فقط به ایجاد انگیزه های مالی برای قدم نهادن در عصر خودرو های عاری از آلایندگی قانع نیست. شورای فدرال این کشور (بوندس رات) قطعنامه ای با این مضمون به تصویب رساند که از سال ۲۰۳۰ به بعد خودرو های جدید با موتور احتراق داخلی ممنوع خواهد شد. بر این اساس، از سال ۲۰۳۰ به بعد باید وسیله نقلیه ای خریداری کنید که هیچگونه آلایندگی نداشته باشد، چه برقی باشد و چه هیدروژنی. این موضوع از نظر قانونی اجباری نیست، اما شورای فدرال آلمان از کمیسیون اروپا درخواست کرده است که این ممنوعیت را در کشور های عضو اتحادیه اروپا اعمال کند و با در نظر گرفتن این مطلب که خط مشی اتحادیه اروپا بر مبنای قوانین آلمان شکل می‌گیرد، احتمال تحقق یافتن این درخواست وجود دارد.

همچنین شورای فدرال آلمان از کمیسیون اروپا درخواست کرده تا سیاست های وضع مالیات و تاثیر آنها بر “ایجاد انگیزه برای تحرکِ بدون آلایندگی” را مورد بررسی قرار دهد. فقط مشکل اینجاست که مفهوم این درخواست کاملا مشخص نیست. از طرفی این درخواست میتواند به معنی مشوق های مالیاتی بهتر برای خرید خودرو های بدون آلایندگی باشد، و از طرف دیگر میتواند به معنی حذف تخفیف های مالیاتی برای خودرو های دیزل در کشور های عضو اتحادیه اروپا نیز باشد. خودرو سازان نگران این موضوع هستند که استاندارد های آلایندگی سخت گیرانه تر میتواند منجر به نابودی موتور های دیزلی شود.

البته لزوماً مردم نگران این موضوع نخواهند بود. نشریه فوربز به این مطلب اشاره کرده که شماره گذاری خودرو های دیزل که هنوز نقطه اتکا و بخش اصلی بازار خودروی اروپا را تشکیل می‌دهد، در ماه آگوست کاهش قابل توجهی را در تعداد زیادی از کشور های عضو اتحادیه اروپا تجربه کرده است. یکی از دلایل آن می‌تواند ماجرای رسوایی آلایندگی خودرو های فولکس واگن باشد که اکنون پس از مدتی تاثیرات سوء آن روی فروش خودرو های دیزلی آشکار شده است. با لحاظ کردن مشوق های بیشتر برای خودرو های بدون آلایندگی و موضوع ممنوعیت موتور های احتراق داخلی، دیری نمی پاید که اروپایی ها به خرید خودرو های برقی یا هیدروژنی روی خواهند آورد.


2 دیدگاه

  1. محمد | مهر 19, 1395 | لینک نظر

    به نظرم برای خودروهای درون سوز زمان خریدن وگرنه با این سرعت پیشرفت خودروهای برقی تا ۵ سال آینده برقی ها نسبت به درون سوزها مسافت بیشتر طی وقیمت کمتری خواهند داشت.

  2. محمد | مهر 19, 1395 | لینک نظر

    تا سال ۲۰۳۰ ما پراید و 206 و 405 تولید میکنیم ولی!!