خودروی خودران بنز امنیت سرنشینان را به امنیت عابران ترجیح خواهد داد

جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵

خودروی خودران بنز امنیت سرنشینان را به امنیت عابران ترجیح خواهد داد

هرچند تکنولوژی امر جدیدی است اما پیچیدگی بعضی از مسایل اخلاق موضوع جدیدی نیست. تصور کنید  یک خودروی خودران با گروهی از بچه ها که در حال دویدن به داخل جاده مواجه می شود. زمانی برای ترمز کردن وجود ندارد. برای جلوگیری از برخورد با کودکان می بایستی خودرو یا به سمتی که کامیونی با سرعت زیاد حرکت می کند بپیچد یا به سمت مخالف که صخره وجود دارد. برخورد با کامیون یا صخره موجب مرگ سرنشینان خودرو می شود.

برای کسانی که مسایل مربوط به خودروهای خودران را پیگیری می کنند این پرسش بسیار مهم است و در میان حقوقدانان، تنظیم کنندگان مقررات و متخصصان علم اخلاق محل بحث و جدل است. این مساله در مرکز مطالعات انسانی در مجله ساینس قرار دارد.

در میان کمپانی های خودروسازی بنز قصد دارد خودروی خودران ساخت خود را به گونه ای برنامه ریزی کند که همواره در راستای حفظ جان سرنشینان خودرو تصمیم بگیرد.

بنا به اظهارات کریستوفر فان هوگومدیر معاونت سیستم ها و فعالیتهای امنیتی کمپانی، همه خودروهای خودران مرسدس بنز آینده سطح 4 و سطح 5 حفظ سرنشینان خودرو را در اولویت قرار می دهند.

هوگو در نمایشگاه خودرو پاریس عنوان کرد: اگر شما می دانید که می توایند جان حداقل یک نفر را نجات دهید، حداقل جان آن شخص را نجات دهید. جان شخص داخل خودرو را نجات دهید. اگر شما مطمئن هستید که می توانید از مرگ کسی جلوگیری کنید، این می بایستی اولین اولویت شما باشد.

تا هم اکنون تنظیم کنندگان مقررات حمل و نقل جهان در مورد مشکل ترولی خودروهای خودران موضعی نگرفته اند. اما کسی شک ندارد که بعد از اولین تصادفهای مرگبار خودروهای خودران، حقوقدانان هجوم خواهند آورد. صرف نظر از  اینکه حفظ جان چه کسی در اولویت است.

انتظار می رود وکلای عابرین پیاده یا دیگر کسان خارج از خودرو استدلال کنند که کشته شدگان توسط یک ربات به قتل رسیده اند، در حالیکه وکلای سرنشینان خودرو در این مورد بحث خواهند کرد که سرنشینان خودر بدون انجام هیچگونه خطایی توسط ماشینی به قتل رسیده اند که می بایستی از جانشان حفاظت می کرده است. کمپانیهای خوردو سازی مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. بیشتر از رانندگان که در حال حاضر به  دلیل تصمیماتشان می بایستی در برار قانون پاسخگو باشند. کمپانی آئودی می گوید تمام تعهدات قانونی در همه تصادفات سطح 3 در نظر خواهد گرفت. کمپانی خودرو سازی سوئدی ولوو اظهار داشته است که او نیز دقیقا همین موضع قانونی را از زمان شروع فروش خودروهای خودراندر سال 2020 خواهد گرفت.

بنا به مطالعات دپارتمان حمل ونقل آمریکا، 94 درصد از تصادفات رانندگی به دلیل خطای انسانی می باشد. مدیریت امنیت آمد و شد بزرگراه ملی آمریکا گزارش داده است که 35092 مرگ جاده ای سال 2015 در آمریکا اتفاق افتاده است. انسانها موانع فیزیولوژیکی برای تمرکز مداوم و همیشگی دارند. در صورتیکه تجهیزات تکنولوژی خودروهای خودران در تمام زمانها بدون خستگی و مشکلی فعالیت می کنند و مشکل از دست دادن تمرکز را ندارند.

هرجند دلهره آور است اما حداقل در حال حاضر عوارض مرگهای جاده ای به طور نسبی دموکراتیک است و حتی بهترین رانندگان هم ممکن است تمرکزشان را از دست بدهند و اشتباه کنند. اگرچه این درست است که خودروهای جدیدتر و گران تر تجهیزان ایمنی بهتری دارند. در روزهای اولیه خودروهای خودران تهدیدی بودند برای طبقه بندی کردن مرگهای جاده ای. این خودروها از جان راننده های ثروتمندشان که توانایی خرید خودروی خودران را داشتند محافظت می کرد . در حالیکه جان سرنشینان خودروهای دیگر در دست راننده انسانی بود.

مطالعات نیمه سال مجله ساینس همه چیز را روشن نکرد. بیشتر 1928 نفری که مورد پرسش قرار گرفتند پاسخ دادند که از نظر اخلاقی بهتر است خودروهای خودران حفظ جان افراد پیاده و خارج از خودرو را در اولویت قرار دهد و تعدا زیادی از پاسخ  دهنده گفتند که اگر خودروهای خودران حفظ امنیت پیاده روندگان را در اولویت قرار دهند، این خودرو را خریداری نمی کنند. به نظر می رسد این پاسخ برای کسانی که بدنبال فروش این خودروها هستند کاملا روشن است.

هوگو می گوید با قربانی کردن خودرو شما نی دانید چه بر سر انسانهای پیاده می آید. زیرا بعد از تصادف شرایط بسیار پیچیده می شود. بنابراین شما جان کسی را که می توانید نجات دهید. به عبارت دیگر اگر شما خودرو را برای جلوگیری از برخورد با کودکانی که به داخل جاده می دوند منحرف کنید، ممکن است خودرو بعد از برخورد با مانع دوباره به وسط جاده برگردد و با کودکان برخورد کند. یا ممکن است بعد از برخورد با دیرک، دیرک به وسط جاده بیفتد و با کودکان برخورد کند و یا خودرو در اثر انحراف، با اتوبوس مدرسه برخورد کند.

در خودروهای خودران امروزی از قبیل خودروی خودران کمپانی تسلا یا خودروی خودران مرسدس بنز، اصلی وجود دارد که بر مبنای آن راننده باید همیشه آماده باشد که در موقع لزوم کنترل خودرو را در دست بگیرد. با وجود این اصل تصمیم گیری در مواقع بحرانی حداقل از نظر تئوری با راننده خودرو است. اما راننده در سیستم های سطح 2 وجود دارد. صحبتهای هوگو در مورد خودروهای سطح 4 و 5 است که سیستم خودران خوردو می بایستی بدون دخالت انسان تصمیم های حساس را اتخاذ کند. و دایملر که کمپانی مادر مرسدس بنز است به مهندسان فشار وارد میاورد که امنیت صاحب و سرنشینان خودرو را در اولویت قرار بدهد.

 

کمپانی دایملر تقریبا 225 میلیون دلار برای ارتقا و مدرن سازی تجهیزات آزمایش در مساحت 1235 هکتاری  ایمندیگن نزدیک مرز سویس هزینه کرده است و 300 شغل فقط در زمینه آزمایش خودروهای خودران اضافه کرده است.

بعد از بررسی و تحلیل هزازان ترابایت دیتا از آزمایشها در دنیای واقعی و شبیه سازها، هوگو میگوید که قانع شده است جواب دادن به مشکل ترولی اهمیت سابق را نداردو مزایای خودروهای خودران همیشه هوشیار که تمرکز خود را هرگز از دست نمی دهند بسیار آشکار است.

هوگو اظهار می دارد: ما باور داریم که این پرسش اخلاقی در آینده به اندازه الان مطرح نخواهد بود. این مقعیت از خیلی کمتر از مقداری که درباره اش بحث می شود پیش خواهد آمد. موقعیتهای وجود دارند که راننده امروزی نمی تواند از عهدهاش بر بیاید. ما نمی تواینم جلوگیری کنیم و خودروهای خودران نیز نمی توانند. خودروهای خودران خیلی بهتر از راننده امروزی عمل خواهد کرد.

هوگو اضافه می کند در مورد این پرسش اخلاقی که چه کسی می بایستی نجات پیدا کند، 99 درصد از مهندسان ما در حال کار بر روی جلوگیری از وقوع چنین موقعیتی هستند.  ما در حال کار بر روی خودروهای هستیم که در موقعیتی قرار نگیرند که راننده مجبور به اتخاذ چنین تصمیمهای شود.

هوگو اصرار دارد که توانای تکنولوژیکی اولین نسل خودروهای خودران سطح 4 به اندازه روش تعامل مردم با این خودروها اهمیت ندارد. در فاز مجازی، تکنولوژی و کارکرد نامناسب آن اهمیت ندارد. بلکه کردم و چگونگی و نحوه برخوردآنها با این تکنولوژی اهمیت دارد.

هوگو می گوید دایملر بیش از 1000 نفر دارد که در حال آزمایش خودرو و شبیه سازها هستند برای بررسی جنبه های مختلف خودروهای خودران. برای مثال، کمپانی می خواهد مطمئن شود که آزمایش کنندگان می دانند چطور به حالت خودران وارد شوند یا خودرو را از حالت خودران خارج نمایند و چه زمانی خودرو می بایستی خودش تصمیم بگیرد یا چه زمانی بهتر است راننده کنترل خودرو را به دست بگیرد. در پاسخ به اینکه چه مسافتی در این آزمایشها طی شده هوگو پاسخ میدهد: این در مورد مسافت نیست، در مورد موقعیت است و تعداد نامحدودی موقعیت وجود دارد.

 


بدون دیدگاه