افزایش 116 درصدی نرخ رشد واردات خودرو

سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲

افزایش 116 درصدی نرخ رشد واردات خودرو

واردات خودرو به کشور در پنج ماهه نخست سال جاری با رشد شدید 121 درصدی به 34 هزار و 689 دستگاه رسید


 
به گزارش ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در پنج ماهه نخست امسال ارزش خودروهای سواری وارداتی هم با افزایش سه درصدی بالغ بر 351 میلیون دلار شد. همچنین وزن خودروهای وارداتی با افزایش 0.2 درصدی به 25 هزار تن رسید.  میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در پنج ماهه نخست امسال 10 هزار و 130 دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 53.4 درصدی را نشان می‌دهد.
 
امارات با سهم 86.5 درصدی اصلی‌ترین مبدا واردات خودرو به ایران در پنج ماهه امسال بود. چین با سهم 8.2 درصدی و کره‌جنوبی با سهم 2.6 درصدی نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند. سایر کشورها نیز سهمی معادل 2.7 درصد از کل واردات خودروی ایران را به خود اختصاص دادند.  رشد شدید واردات خودرو در سال جاری در حالی رخ داده که در همین مدت مجموع واردات کشور با افت 26.3 درصدی به 16 میلیارد و 307 میلیون دلار رسید. به این ترتیب به نظر می‌رسد خودروهای سواری لوکس تافته جدا بافته‌ای نسبت به سایر کالاها محسوب می‌شوند. جالب اینجاست که به گفته معاون کل سازمان توسعه تجارت کاهش واردات کشور در سال جاری عمدتا به دلیل افت واردات مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی بوده است.
 
همچنین در چهار ماهه امسال واردات خودرو به کشور از نظر تعداد تنها 4.6 درصد افزایش یافته بود که در پنج ماهه این نرخ رشد به طرز عجیبی به 121 درصد رسید. یعنی طی تنها یک ماه نرخ رشد واردات خودرو بالغ بر 116 درصد افزایش یافته است! دقیقا مشخص نیست در مرداد ماه امسال چه اتفاقی رخ داده که به یکباره واردات خودرو به کشور این چنین افزایش یافته است.
 
از نیمه دوم سال قبل تاکنون ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی با هدف مدیریت واردات متوقف شده است. با این وجود مدیر کل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران اخیرا اعتراف کرد که به تعدادی از خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی که شب عید وارد گمرک‌های کشور شده بودند، با شرایط خاص و در قبال پرداخت تعرفه 90 درصدی که دو برابر تعرفه کنونی (45 درصد) است، اجازه ترخیص داده شد.
 
به گفته ساسان خدایی واردات خودروهای پورشه و مازراتی با توجه به حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی همچنان ممنوع است. امسال تاکنون 102 مدل خودروی سواری خارجی مجوز واردات را به کشور به دست آورده‌اند.

 


بدون دیدگاه