آتووس، رقیب چینی تسلا شاید از 2018

شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵

آتووس، رقیب چینی تسلا شاید از 2018

آتیوا نام یک شرکت خودروساز چینی است که به تازگی خودرویی الکتریکی را برای بازار آمریکا ساخته است و ما نیز برای نخستین بار نگاهی گذرا به آن می اندازیم. نام این سدان تمام برقی که مستقیما تسلا را به عنوان رقیب اصلی خود نشانه گرفته ، آتووس است و نخستین ذهنیتی که با نگاه کردن به پوشش چرخ عقب ایجاد می شود ، از محصولات سیتروئن است. همچنین این شرکت سیستم پیشرانه خود را تحت تست های مرسدس شکل داده و حالا می تواند صفر تا صد را زیر 3 ثانیه ثبت کند. شاید جالب ترین نکته این خودرو (همان طور که روزنامه گاردین نیز قبلا در مورد آن گزارش داده) ، مالکیت درهم پیوسته تحت شبکه وب باشد.

خبر دیگری نیز که رویترز اعلام کرده این است که خودروی الکتریکی آتیوا با نام فعلی پروژه کیهان شناخته می شود و قرار است این خودروی کاملا الکتریکی در سال 2018 به بازار عرضه شود و در هر سال 130 هزار نسخه از خط تولید عبور خواهد کرد. اما جالب است بدانید که در پشت صحنه ساخت این خودرو ، افرادی مشهور حضور دارند که یکی از آن ها پیتر راولینسون ، معاون پیشین ریاست کارخانه تسلا است که در توسعه مدل S نقش بسیار پر رنگی را ایفا کرده و حالا تجربیات او در ساخت این چینی پر زرق و برق بسیار موثر خواهد بود. در کنار او نیز نام برایان بارون وجود دارد که سمت قبلی او نیز ناظر تولید در ب ام و بوده است و ترکیب این دو ، ترکیب جالب و مفیدی خواهد بود.

 

پیشینه آتیوا

آتیوا در سال  2007 توسط دو دوست با نام های برنارد تسه و سام ونگ تاسیس شد و نخستین پروژه آن ها کار بر روی باتری ها و سیستم پیشرانه های اتوبوس و ون در سال 2014 بود. همین پروژه باعث شد100 میلیون دلار پول نقد از سوی خودروسازان دولتی چین ، یعنی BAIC و LeEco به این شرکت نوپا تزریق شود. هر دوی شرکت هایی که از آن ها نام برده شد ، متعلق به جیا یوتینگ است که او از طریق درآمد این دو شرکت ، موفق به تاسیس شرکت فارادی فیوچر شد و او نیز در حال ساخت یک خودروی برقی است که به یک شبکه یک پارچه متصل خواهد شد و اتفاقا رقابت با تسلا مدل S را در سر می پروراند. اما پس از مدتی که از همکاری آن ها با یکدیگر می گذشت ، تسه شرکت را ترک کرد و BAIC نیز جدا و مستقل شد و سهامش را به LeEco فروخت. تمام این اتفاقات به این معنا است که جیا یوتینگ در حال حاضر سه خودروساز الکتریکی را پشتیبانی می کند. یعنی LeEco، فارادی فیوچر و آتیوا که هر کدام از آن ها به صورت جداگانه در حال پیشرفت در ساخت خودرو های خودشان برای بازار آمریکا هستند.


بدون دیدگاه