پارکینگ های بزرگتر مخصوص بانوان در چین، جنسیت گرایی یا احترام؟

شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ | 1 نظر

پارکینگ های بزرگتر مخصوص بانوان در چین، جنسیت گرایی یا احترام؟

ایالتی عصر کیانجیانگ گزارش داد که از ماه مارچ سرویس بزرگراهی در منطقه شرق کلان شهر هانگژو محوطه های پارکینگ بزرگتر ویژه ای را به خانمها اختصاص خواهد داد. این محوطه ها 1.5 برابر سایز استاندارد پارک یک خودرو می باشد و با نوار رنگی صورتی احاطه شده و با علامت خانم دامن پوش تزیین شده.

پان تیتونگ، مدیر ناحیه سرویس به روزنامه می گوید: فضای پارک بزرگتر مخصوص خانمها است که مهارت رانندگی عالی ندارند، او ادامه می دهد با خانمهای بسیاری مواجه شده است که قادر به پارک در فضای مورد نظر نبوده اند و گاهی از پارکبان درخواست کرده اند که خودرو را در محل مورد نظر پارک کند.

او اظهار می دارد: این نقاط ویژه بانوان در نظر گرفته شده است و این یک کار انسانی است.

این گزارش موجب بیان اتهام جنسیت گرایی در سینا ویبو شد که نسخه چینی توییتر است. عده زیادی از کاربران نوشتند این فضاهای ویژه پارک بانوان تداوم همان تفکر کلیشه ای است که ادعا  می کند رانندگی خانمها از آقایان بدتر است.

کاربری نوشته است :این جنسیت گرایی زیر نام محبت و انساندوستی است. اینکه کسی می تواند پارک کند یا نکند بستگی به مهارت رانندگی او دارد، نه جنسیتش. کاربر دیگری نوشته این پارکینگها می بایستی فضای پارک رانندگان تازه وارد نامیده شود.

هنوز گروه هایی در اینترنت درمورد این طرح گقتگو می کنند. بنا به بررسی که در ویبو انجام شده است، 63.7 درصد از 1700 کاربر پاسخ داده اند تهیه فضای پارک خودرو ویژه بانوان، ایده بسیار خوبی است. به نظر می رسد در عمل استقبال خوبی از این فضاها صورت گرفته است. 8 پارکینگ از مجموع 370 پارکینگ ویژه زنان در نظر گرفته شده است. بنا به گزارش کیانجیانگ ایونینگ نیوز از هر محل پارک 15 مرتبه در روز استفاده شده است.

زنان زیادی در میان موافقین این فضاها هستند. لین ژوزی، یک خانم 34 ساله از کوانژو واقع در جنوب شرق چین استان فوجیان  که می گوید: اگرچه من می توانم در پارکینگهای معمولی هم پارک کنم، اما دوست من که زن است نیاز به فضای بیشتری برای پارک دارد.

کنشگران حقوق زنان در مورد این طرح اتفاق نظر ندارند. لی سیپان، مدیر شبکه بیداری زنان که یک سازمان غیر دولتی در زمینه حقوق زنان در گوانژو است می گوید: این یک باور قدیمی و کلیشه ای است که مهارت رانندگی زنان از مردان کمتر است و تا هم اکنون کسی آن را اثبات نکرده است.

این اولین بار نیست که یک بنگاه چینی محل پارک ویژه زنان را پیشنهاد داده است. سال2014 یک مرکز خرید در شهر دالیان واقع در شمال شرق چین فضاهایی با مساحت بیشتر ویژه پارک زنان اختصاص داد. بر روی تابلو نوشته شده بود: با احترام برای بانوان رزرو شده است. یک مدیر زن در مرکز خرید در بیان دفاع از این عمل عنوان کرده بود که بیشتر مشتریان ما مربوط به بخش وسایل آرایشی بانوان است.

 

نظر شما چیست، شما از کدام ایده حمایت می کنید؟ آیا قرار دادن پارکینگ هایی بزرگتر برای بانوان می تواند ایده مناسبی باشد؟

 

 


1 دیدگاه

  1. MoonMartin | مهر 27, 1395 | لینک نظر

    بدون شک جنسیت گرایی است.
    وقتی خودمو جای یه خانمی میذارم که دست فرمونش خوبه حس میکنم به منم بی احترامی شده. اینکه فضای بیشتری برای این دست راننده ها گذاشتن کار خوبی بوده ولی نباید مختص خانمها تعریفش میکردن. ممکنه مردی هم باشه که زیاد وارد نباشه و راحتتر باشه براش اونجا پارک کنه.

    در ضمن سپهر جان بابت تغییرات ظاهری سایت تبریک میگم. فقط ایکاش امکان لایک کردن کامنتها رو میذاشتید مثل قبل باشه.