اخباراخبار خارجیفناوری و تکنولوژی

نسل بعدی جی پی اس به ماهواره نیاز ندارد

سیستم ناوبری جی پی اس کمک بسیار بزرگی است. مگر اینکه در یک تقاطع شلوغ و پرترافیک در حال پیدا کردن مسیر خود با استفاده از جی پی اس ناگهان سیگنال جی پی اس را از دست بدهید. اگرچه از دست دادن سیگنال جی پی اس برای خودروهای معمولی ناراحت کننده و آزار دهنده است ولی برای خودروهای خودران یک مصیبت بزرگ به شمار می آید. به همین دلیل، دانشگاه کالیفرنیا بخش Riverside’s Autonomous Systems Perception, Intelligence, and Navigation (ASPIN) Laboratory تحت نظر زاک کاساس بر روی یک سیستم ناوبری جایگزین سیستم جی پی اس کار می کنند که از دومین سیگنالهای رادیویی از قبیل سیستم های تلفن همراه و وای فای استفاده می کند. سیستم ناوبری جدید می تواند همزمان با جی پی اس کار کند یا به تنهای جایگزین سیستم ناوبری جی پی اس شود. ادعا شده سیستم ناوبری جدید خیلی مطمئن تر، با ثبات تراست و در مقابل مداخلات سیگنالی مقاوم است.

در حال حاضر سیستم ناوبری جهانی وجود دارد. یو اس جی پی اس و گلونس روسیه. سیستم اروپایی گالیله نیز تا چند سال آینده شروع به کار خواهد کرد و چینیها طرحی دارند برای توسعه جهانی بایدو تا سال 2020. اینها در سیستم ناوبری جی پی اس و دیگر زمینه ها انقلابی به پا خواهند کرد. اما جی پی اس و سیستم های مربوط به آن هنوز نیازهای بیشتری دارند. سیگنالهای جی پی اس ضعیف هستند و برای تعیین موقعیت مکانی باید توسط چندین ماهواره تایید گردد. به همین دلیل در مناطق کوهستانی یا در حال ساخت که دریافت سیگنال به مشکل بر می خورد تعیین موقعیت مکانی عملا ناممکن می گردد. به علاوه سیگنالهای جی پی اس ممکن است دچار اختلال یا تداخل گردند.

 

در ارتش سیستم های کمکی گوناگونی به عنوان مکمل جی پی به خدمت گرفته می شوند. از زیردریایها گرفته تا سربازان پیاده از سیستم ناوبری داخلی با استفاده از آخرین موقعیتی که از جی پی اس گرفته شده موقعیت مکانی جدید را بدست می آورند. اما این روشها تا زمانی که موقعیت خود را تغییر نداده اند کار می کند.

باوجود قولهایی که در مورد آینده سیستم جی پی اس سنتیمتریک  داده شده است حتی با وجود ترکیب جی پی اس و ناوبری داخلی، این سیستم هنوز برای وسایلی مانند خودروهای خودران ناکافی به نظر می رسد. طراحان برای جبران کمبودها به فکر استفاده از رادار، لیدار، دوربین و حسگرهای دیگر هستند. به گفته کاساس، همه چیز به جز سینک آشپزخانه.

به عنوان جایگزین، تیم UCR  بر روی توسعه سیستمی بر مبنای سیگنالهای (SOP) که مخابرات رادویی از وای فای، برجهای تلفنهای موبایل، رادیوهای زمینی و ایستگاه های تلویزیونی و ماهواره های غیر ناوبری است است. این سیستم کمی شبیه نرم افزارهای موبایل است که در هنگام استفاده از جی پی اس برای یافتن موقعیت مکانی از وای فای و سیگنالهای موبایل استفاده می کنند. ایده سیستم جدید، استفاده از انواع مختلف سیگنالهای رادیویی  برای یافتن موقعیت دقیق تر و دست یافتن به سیستم مطمئن تر است.در زمانی که یک سیگنال از دست م%8

دکمه بازگشت به بالا