جریمه های رانندگی افزایش می یابد

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲

جریمه های رانندگی افزایش می یابد

رئیس پلیس کشور گفت: شماره تلفن 120 برای رسیدگی به فوریتهای تصادفات و امور راهنمایی و رانندگی اختصاص داده شده و مردم می توانند از این پس برای رسیدگی به تصادفات و سایر فوریتهای پلیس راهنمایی و رانندگی با این شماره تماس بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سایت “راهور 120” در جمع خبرنگاران اظهار داشتند: به دلیل اینکه تماسهای اعلام تصادفات به مرکز فوریتهای پلیسی 110 بسیار زیاد بود و این موضوع سایر فوریتهای انتظامی را تحت تاثیر قرار می داد، شماره تلفن 120 به منظور فوریتهای راهنمایی و رانندگی از جمله تصادفات در اختیار پلیس قرار گرفت و مردم می توانند از این پس برای اعلام تصادفات یا موارد مرتبط با راهنمایی و رانندگی به جای شماره 110 با این شماره تماس بگیرند. البته چون هنوز این شماره فراگیر نشده است هموطنان می توانند با پلیس 110 برای امور ترافیکی تماس بگیرند، نیروهای دو شماره 110 و 120 با یکدیگر در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: با راه اندازی سامانه راه و 120 امکان پرداخت الکترونیکی قبوض جریمه وجود دارد که به زودی اجرایی می شود. به این دلیل این امکانات فراهم شد که مردم یک بار وقت شان را برای گرفتن پرینت جریمه ها و رفتن به بانک و دوباره بازگرداندن قبض پرداختی به پلیس تلف نکند و همان جا بتوانند با مشاهده قبض آن را پرداخت کنند.

خبرنگاری از احمدی مقدم پرسید نتیجه نهایی بررسی ها در خصوص تصادف دو اتوبوس در اتوبان تهران – قم چه شد، گفت: همانگونه که بر اساس بررسی های اولیه اعلام شد وضع لاستیک، نقص فنی در برخی از سیستمها و بی احتیاطی راننده سه عامل وقوع این تصادف مرگبار بود. البته تحقیقات ادامه دارد ولی فکر نمی کنمی تحقیقات تکمیلی این نتیجه را تغییر دهد اگرچه ممکن است برخی تلاش کنند مشکل را به گردن دیگری بیاندازند.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید کنترلها افزایش یابد افزود: روز گذشته گزارشی هم از وضع معاینه فنی در برخی از پایانه ها پخش شد. مشکل این است که قانون نقش پلیس در معاینه فنی را حذف کرده و در هر کجا با هر استانداردی معاینه فنی صادر می شود.

وی با بیان اینکه پلیس حاضر است در حوزه معاینه فنی ورود پیدا کند، تاکید کرد: ما آمادگی داریم در این حوزه وارد شویم و نقش خودمان را ایفا کنیم. ضمن اینکه باید در خصوص معاینه فنی تعیین تکلیف شود. اگر از ما بخواهند این آمادگی را داریم که زیرساخت های لازم را برای معاینه فنی فراهم کنیم.

احمدی مقدم با بیان این که امروز در کشور هیچ مرکز تست ایمنی خودرو نداریم افزود: ضروری است اعتبار لازم در اختیار نیروی انتظامی یا سازمان استاندارد قرار گیرد تا مرکز تست ایمنی خودرو در کشور راه اندازی شود. ما به صورت عینی نیز برخی خودروها همان هوگو که تصادفات شان زیاد است را انتخاب کرد و به مرکز تست ایمنی خودرو در اروپا ارسال می کنیم تا آنها برای ما این آزمایشات را انجام دهند.

وی در واکنش به برخی اظهار نظرها از سوی مسئولان شرکت عقاب افشان در مورد حادثه اتوبان تهران – قم با بیان اینکه این خودرو دارای اعتبار جهانی است افزود: برخی از مسئولان این شرکت می گویند چون خودرو اعتبار جهانی دارد نباید درباره معایب آن صحبت کرد که این حرف اصلاً معنایی ندارد. متاسفانه این فرهنگ را خودروسازان بزرگ در کشور جا انداختند که پس از این حوادث خودروسازان فرافکنی کنند. امروز نیز فردی که به عنوان دبیر انجمن خودروسازی است هرچه دلش می خواهد در این رابطه می گوید.

جریمه های رانندگی افزایش می یابد

احمدی مقدم با بیان اینکه پایان امسال جریمه های رانندگی بر اساس نرخ تورم بازنگری می شود، تاکید کرد: بر اساس قانون هر سه سال یکبار باید نرخ جریمه ها بر اساس تورم به روزرسانی شود. پایان امسال نیز این اقدام با مشخص شدن میزان نرخ تورم انجام می شود. اگرچه جریمه های رانندگی از نظر مبلغ افزایش یافته اما میزان صدور جریمه از سوی پلیس کاهش یافته است. پول جریمه های رانندگی به حساب خزانه واریز و برای امداد و نجات، اصلاح جاده ها و فرهنگسازی استفاده می شود.


بدون دیدگاه