بررسی بيوک Skylark GSX، تعريفي کلاسیک از خودروهاي عضلاني

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ | 3 نظر

بررسی بيوک Skylark GSX، تعريفي کلاسیک از خودروهاي عضلاني

برگردان و نوشته: روزبه خندان
به بیان: لَری چِن-اسپیدهانترز

سوار شدن بر يك اتومبيل قديمي به سفري در زمان مي‌ماند. سفري كه جذابيت‌اش در اينجاست كه هر كسي مي‌تواند بسته به خودرويي كه برمي‌گزيند، عصري كه علاقه‌مند به سفر در آن است را نيز انتخاب كند. يكي دلش پر مي‌كشد در دهه 50 ميلادي و آمريكا حاضر باشد و ديگري عاشق ژاپن دهه 70 است، شايد هم آلمان غربي. خلاصه هركسي ماشين زمان خودش را دارد و قشنگي كار هم همين‌جاست كه به واسطه يك اتومبيل كلاسيك مي‌تواند نماها، رنگ‌ها، مُدهاي زمانه و حتي‌ها بوهاي آن دوره را احساس كند و از سفرش لذت ببرد. حالا ما تصميم به سفر به آغاز دهه 70 و ايالات‌متحده آمريكا گرفته‌ايم، آن‌هم نه با يك نمونه معمولي بلكه با يك گونه توليد محدود از بيوك اسكاي‌لارك، بله مدل جي‌اس‌ايكس! يك نمونه كاملا توليد محدود با تركيب رنگ محشر زرد و مشكي. پدیده‌ای که خودش آنقدر قدرت دارد که می‌تواند به عنوان یک نمونه تقویت شده مورد بررسی قرار بگیرد! با ما همسفر شوید. سفري به 45 سال پيش.

احساس شرمساري

با اينكه در جنوب كاليفرنيا بزرگ شده‌ام، اما آنقدر كه درباره خودروهاي اسپرت ژاپني مي‌دانم، اطلاعي از افسانه‌هاي عضلاني دهه 70 آمريكا ندارم و اين به عنوان يك آمريكايی عشق ماشين به شدت براي من مايه شرمساري است. اما حالا قصد دارم از افسانه‌ای‌ترین اين خودروها شروع كنم، يك بيوك اسكاي‌لارك جي‌اس‌ايكس كه نكته عجيبي دارد.

زماني‌كه این اعجوبه معرفي شد، قدرتمندترين و سريع‌ترين خودرو زمان خود بود. مجهز به يك پيشرانه وي8 با حجم 7.5 ليتر يا 455 اينچ‌مكعب! یک لحظه تصور کنید، 7.5 لیتر! مثل یک رویاست، خصوصا برای ما که در دوران صرفه‌جویی و انواع بحران‌های نفتی متولد شده‌ایم و به زور باید از خودروهای اقتصادی کسالت‌بار آسیایی بابت مصرف کم و حفاظت از محیط‌زیست تعریف و تشکر کنیم. اين اعجوبه زنبور شكل 360 اسب‌بخار را در دور موتور 4200 آرپي‌ام تقدیم‌تان مي‌كند و اگر دور موتور را به 5200 برسانيد خواهيد توانست تا نزديك به 425 اسب‌بخار از آن قدرت و توان بگيريد! و این باعث می‌شود همین‌که در حال بیان این ارقام هستم گلویم از شدت هیجان خشک شود. می‌پرسید گشتاور چه مي‌شود؟ آن‌هم رقم هيجان‌انگيزي دارد 510 پوندفوت (691.5 نیوتن‌متر) در دور موتور 2800 آرپي‌ام. می‌گویند گشتاور اين خودرو با نسل دوم دوج وايپر برابري مي‌كند، يعني با يك خودرو اسپرت كه 12 سال بعد متولد شده! شاهکار است. حتی باید گفت اسکای‌لارک جی‌اس‌ایکس از کودای هم‌عصر خودش هم برتر بوده و این باز هم یک معنی می‌دهد: «شاهکار!»

البته عده‌ای معتقدند بیوک می‌توانسته بیشتر از اینها هم از این پیشرانه قدرت بگیرد اما چون دلش نمی‌خواست خریداران همان اندک تخفیف بیمه‌هایشان را هم از دست بدهند، بی‌خیال توان بیشتر شده!
يكي از المان‌هايي كه تير نهايي را به قلب من شليك كرد، تاكومتر روي هود بود كه هر كاري بكنيد هم نمي‌توانيد دوستش نداشته باشيد، باور كنيد عاشق اين نمايش‌گر آنالوگ فوق‌العاده نشدن سخت‌ترين كار دنياست.

سادگی زیباست

حالا نوبت نشستن پشت فرمان اسكاي‌لارك است. وقتي در خودرو را باز مي‌كنم، كابين مشكي و آرام و آن صندلي‌هاي نرم و راحت آن‌قدر ساده و شكيل‌اند كه قدرتمندانه مرا به لميدن روي خود دعوت مي‌كنند، مخصوصا صندلی‌های ردیف عقب. فرمان نسبتا باريك سه‌پره که فرمان‌گیری را در مقایسه با سایر عضلانی‌های هم‌دوره بهبود می‌بخشد، سردنده‌اي شبيه به اهرم گاز هواپيما كه ابزاري براي كنترل گيرباكس 4 سرعته اتوماتیک اسكاي‌لارك است، چوب داشبورد، نشان‌دهنده‌هايي با قاب مربع شكل، نمادهاي سازنده از لوگو جي‌ام روي گيره كمربند ايمني گرفته تا نوشته بيوك در مركز فرمان و لوگو اين برند در سمت راست نشان‌دهنده‌ها و ده‌ها شي كوچك و بزرگ ديگر همه‌وهمه سرزنش‌ام مي‌كنند كه چرا تاكنون چندان به روح جاري در پديده‌هاي عضلاني دهه 70 كشورم پايبند نبوده‌ام.

یک نکته هم وجود دارد، کارکرد اتومبیل در مرکز سرعت‌سنج 80 هزار و 399 مایل (حدود 130 هزار کیلومتر) نشان داده شده که واقعا نمی‌شود باورش کرد اما اگر به کابین تروتازه خودرو نگاه دیگری بیاندازید شاید تا حدی بشود قانع شد، البته بگویم به هیچ‌عنوان به خرج من یکی که نمی‌رود! این کارکرد برای یک خودرو با استفاده روزانه طی اینهمه سال واقعا شوکه‌کننده است.‌

نگرانی اولیه

وقتی پشت فرمان نشستید. یک نگرانی حسابی دل‌تان را خواهد لرزاند. مرتب از خود می‌پرسید: «خودرویی با این قدرت و وزنی که اصلا سبک به حساب نمی‌آید در مواجهه با پیچ‌ها و ترمزهای ناگهانی چه عملکردی خواهد داشت؟»

باید بگویم به شدت حق دارید. این بیوک اصلا سبک نیست. اما اصلا توصیه نمی‌کنم سخت بگیرید و این تجربه شیرین را زهر دهان‌ خود کنید. میله‌های تعادلی تا حد زیادی پایداری خودرو را تامین می‌کنند و تنها در گوشه‌های یک پیچ کج‌وماوج شاید با اندکی انحراف مواجه شوید که بازهم قابل کنترل و چشم‌پوشی است و در مسیرهای مستقیم هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. وقتی زنبور پرقدرت ما قصد دارد از دنده از یک به 2 ‌برود، یک وقفه آزاردهنده سبب می‌شود کمی سرجای‌تان اینور و آنور بروید و زیر لب غرولند کنید. اما اسکای‌لارک روی دور شتاب‌ که بیافتد، به سختی می‌توان حریف‌اش شد و البته تجربه ترمز هم تا حدی ناراحت‌کننده است!

نمی‌توانم بگویم راندن این بیوک زرد و مشکی فوق‌العاده است و هندلینگ‌اش نمونه ندارد، بی‌تردید حین راندن خودرو در قیاس با خودروهای نازک‌نارنجی و باهوش امروزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهید شد. وقتی با سرعت وارد پیچ‌ها می‌شوید، انگار دایم درحال رانندگی روی لبه جاده هستید و زمانی‌که تصمیم به توقف ناگهانی می‌گیرید تقریبا ناامید خواهید شد. اما یک نکته مهم وجود دارد: «رانندگی با بیوک اسکای‌لارک جی‌اس‌ایکس شباهت به هیچ خودرو دیگری ندارد. کاملا مختص به خود اوست!»
تا یادم نرفته یک نکته جالب دیگر هم بگویم، محل قرارگیری ورودی باک جای عجیبی است، در مرکز سپر که با یک درپوش آبکاری‌شده از جنس سپر پوشانده می‌شود!

دوران رهايي

اين بيوك متعلق به دوراني است كه سازندگان اتومبيل نه دغدغه ساخت يك محصول مملو از انواع آپشن با حداقل مصرف سوخت و بيشترين سرعت را داشتند و نه مجبور بودند به خاطر خيابان‌هاي پرترافيك شهرهاي جديد خودروهايي فشرده و كوچك قوطی‌کبریتی بسازند. آن زمان‌ها دست سازندگان خودرو بازِ باز بود. پيشرانه‌هاي پرخور و قدرتمند با كابيني دلباز و جادار. در آن دوران كسي دلش براي يك ليتر بنزين نمي‌لرزيد و براي يك كار 5 دقيقه‌اي نباید ساعت‌ها به دنبال جاي پارك مي‌گشتيد. آن دوران، زماني براي رهايي بود. رهايي از اصول مهندسي. اصولي كه امروز حسابي به ياري كمپاني‌ها آمده‌اند و محصولاتي با نهايت محاسبات را روانه خيابان‌ها كرده‌اند اما از يك اصل غافل مانده‌اند، حس حقيقي كنترل يك اسب آهني! اسبی که می‌توانید با آن به دل جاده بزنید و رویاهایتان را نقاشی کنید.


3 دیدگاه

  1. اما کیت رویس | بهمن 23, 1395 | لینک نظر

    با درود
    این کمپانی اتوموبیل های کلاسیک امریکایی را تولید می کند البته قیمت ها بالایی صد هزار دلار است
    http://www.brandnewmusclecar.com/gm.html
    امیدوارم مفید بوده باشد
    با سپاس دوستدار شما
    اما کیت رویس

  2. سیامک | آبان 26, 1395 | لینک نظر

    اقتصاد ملزوم اینه که مراوداتون با هر کشوری با جایی برسه که مردم با دادن پول بهترین کالا رو بگیرن. حذف خودروسازهای امریکایی از بازار ایران بیشتر از همه به ضرر خودمون شد.

  3. سعید | آبان 26, 1395 | لینک نظر

    زنده باد بیوک. ویوا آمریکا
    قدیمی ترین خودروساز امریکا قطعا باید اینچنین خودروی فوق العاده ای هم تولید کنه