اروپاییاسلایدربررسی

بررسی کرایسلر 300 مدل 2015

معمولا عمر هر مدل ماشینی از یک مسیر قابل پیش بینی عبور می کند. ابتدا به بازار می آید، در اولین مدل های بعدی بیشتر روی نقایص اش کار می شود. بعد سازنده اش سعی می کند چیزهای جدیدی به ماشین اضافه کند که همیشه شامل رنگ های جدید، چهره تازه و شکل جدیدی از چراغ های عقب است! بعضی از کارخانه ها جسارت بیشتری دارند و به موتور ماشین و کلیات طراحی هم دست می زنند. کرایسلر 300 هم یکی از همین ها است که دستخوش تغییرات عجیب و غریبی شده است.

کرایسلر 300 یکی از سواری های به ظاهر متوسط کرایسلر است که البته در همان دسته از ماشین ها طراحی اش به اسپرت ها و سوپرموتورها متمایل است. در مدل 2015 این ماشین نه تنها موتور خورجینی یا اصطلاحا “V” این ماشین 2 سیلندر بیشتر دارد و از 6 به 8 ارتقا یافته است، بلکه انقلاب بزرگی در جعبه دنده آن هم روی داده و این ماشین 3 چرخ دنده بیشتر در جعبه اش دارد. یعنی از 5 دنده گیربکسش به 8 دنده افزایش یافته است که باید گفت تصمیمی نوآورانه و در عین حال ماجراجویانه از سوی مهندسان کرایسلر بوده است.

در کرایسلر 300 قدیمی که موتور 6 سلندر داشت، گیربکس 5 دنده از سیستم تعویض مغزی معمول جعبه دنده های اتوماتیک معروف به PRND استفاده می کرد. اما وقتی گیربکس 8 دنده روی ماشین سوار شد داستان فرق می کرد و کرایسلر مجبور شد برای آن یک سیستم تعویض دنده الکترونیک بسیار پیشرفته تر از کارخانه آئودی قرض بگیرد.

نه اینکه ظاهرش را دست نزده باشند ولی وقتی درباره تغییرات موتور و گیربکس کرایسلر 300 جدید بشنوید دیگر تفاوت هایی که در قیافه اش ایجاد شده چندان به نظرتان نمی آید. کرایسلر از سال 2011 سعی داشت این گیربکس 8 دنده را روی 300 سوار کند ولی جز در مدل های محدود و آزمایشی این کار را امتحان نکرده بود. حالا که بالاخره این اتفاق افتاده همه شروع کرده اند به تست کردن و نوشتن درباره کرایسلر 300 سال 2015.

همان داستان قدیمی 8 دنده ها

قبلا از موتور 8 دنده در ماشین های مثل جیپ گرند چروکی، دوج چلنجر، شارژر و درانگو استفاده شده است. خیلی ها میگویند که سواری این ماشین ها با گیربکس جدید زمین تا آسمان با مدل های قبلی شان فرق می کند. ولی سوال این است که این تغییر چطور باید در اعداد و ارقام خودش را نشان بدهد. مثلا در مورد کرایسلر جدید در تستی که تیم “کار اند درایور” (Car and Driver) روی این ماشین انجام دادند، صفر تا صد آن 3/5 ثانیه بود. یعنی 6/0 ثانیه از کرایسلرهای قبلی سریع تر است ولی آیا همه تاثیر قوی تر شدن موتو و تغییر گیربکس به سیستم 8 دنده باید نتیجه اش همین 6/0 ثانیه باشد؟ سیستم شیفت ترونیک این ماشین البته تجربه فوق العاده ای از تعویض دنده دستی را به راننده می دهد. کرایسلر 300 در 12 ثانیه سرعتش را به 10 کیلومتر در ساعت می رساند و در شتاب ثانویه هم ماشین نسبتا قدرتمندی است. حداکثر سرعتش 212 کیلومتر در ساعت است. البته نه اینکه زورش به بیشتر از این نرسد ولی بر اساس قوانین دولتی حداکثر سرعت آن را محدود کرده اند.

موتور کرایسلر 300 یک موتور خورجینی 8 سیلندر 16 سوپاپ است. گنجایش آن دقیقا 5 هزار و 654 سی سی و جنس بدنه آن از چدن با سر آلمینیومی است. در وضعیت 4 هزار و 200 دور در دقیقه می تواند 394 نیوتن متر نیروی گشتاوری تولید کند.

اگرچه گیربکس 8 دنده کرایسلر با چابکی و سرعت و بدون ضربات شدید بین دنده های مختلف حرکت میکند و سیستم تعویض فوق العاده ای دارد ولی نتیجه اش چابکی و نمایش چندان بهتر ماشین نیست. شاید به خاطر اینکه این نوع گیربکس با اینکه دنده های بیشتری دارد ولی در طراحی به علت سابقه و کار کمتری که روی آن شده هوشمندی پایین تری دارد. در درهای بالا و در جاده چرا ولی در دنده های پایین تر و حرکت در شهر انتقادهای زیادی به آن می شود. در حرکت های ناگهانی و پایین رفتن ناگهانی گاز هم نبود OverDrive در گیربکس آن احساس می شود. موقع دنده معکوس دادن در حرکت های ناگهانی هم به اندازه کافی سرکش و تندخو نیست.

 

این یکی بزرگتر و بهتر

درباره مشخصات فنی اش به اندازه کافی صحبت کردیم.  اتاقش خیلی بزرگ و راحت است. داخلش هم راحتی کم نظیری را احساس می کنید. حتی در جاده و پستی و بلندی هم آرامش خاصی دارد. اتاقش نزدیک به 2 تن وزن دارد اما معلوم است که سیستم فنربندی اش آنقدر خوب طراحی شده که به راحتی از پس این اتاق برآید. هنگام تعویض دنده هم ضربات محکمی به اتاق وارد نمی شود و چیزی که به بدن راننده انتقال می یابد بسیار جزئی است. از این لحاظ کرایسلر 300 نسبت به مدل های قبلی اش تفاوت چشمگیری داشته و این پیشرفت را برخلاف موتور و گیربکس آن کسی به چالش نمی کشد.

سیستم هدایت یا اصطلاحا Steering الکترونیکی جدیدی هم دارد. یکی از محاسن ماشین هم همین فرمان هیدرولیک و سیستم فوق العاده هندلینگ آن است. مصرف کرایسلر 300 جدید هم نسبتا بهینه است. به طور مخلوط در شهر و اتوبان 5/13 لیتر در هر 100 کیلومتر می سوزاند. مصرف این 300 نسبت به مدل های قبلی بهتر است و در مقایسه با مدل 2011 با یک گالن 4 مایل بیشتر می رود. (4 مایل بر گالن بهینه تر است)

 

قیمت و رقبا

قیمت کرایسلر 300 از 39 هزار دلار شروع می شود و مدل های پرآپشن تر آن تا نزدیک به 43 هزار دلار فیمت دارند. این ماشین از جهت کلاسی که در آن قرار می گیرد و بازه قیمتی که در آن قرار دارد با ماشین هایی مثل دوج شارژر یا تویوتا اولون رقابت می کند. در این محدوده قیمت باید گفت که نسبت به قابلیت هایش ماشین نسبتا به صرفه ای است.

یکی از اساسی ترین انتقادهایی که به آن مطرح می کنند این است که اساس طراحی آن قدیمی است و بروزرسانی های که به تدریج رو آن انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا