مخالفت دولت فرانسه با دستمزد مدیرعامل رنو

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵

مخالفت دولت فرانسه با دستمزد مدیرعامل رنو

مدیرعامل رنو انتظار دارد دولت فرانسه در سال ۲۰۱۷ با بسته دستمزد وی مخالفت کرده و زمینه را برای یک برخورد پرچالش با سهامداران در سال انتخابات ایجاد کند.کارلوس گون به رویترز گفت: فکر نمی‌کنم دولت فرانسه پیشنهادهای دستمزد رنو را تصویب کند.درحالی‌که وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه در این باره اظهارنظر نکردند، گون امیدوار است در نشست سالانه سهامداران در آوریل، نتیجه نشست قبلی تکرار نشود. در نشست قبلی سرمایه‌گذارانی که ۵۴ درصد حق رای داشتند با بسته دستمزد کارلوس گون به ارزش 2/ 7 میلیون یورو (6/ 7 میلیون دلار) مخالفت کردند.دولت فرانسه 7/ 19 درصد در رنو سهم دارد و تحت یک توافق پیچیده که سال گذشته منعقد شد، حق رای دولت در مسائل اساسی شامل بسته دستمزد به 7/ 19 تا ۲۰ درصد محدود شد.

دستمزد مدیران با حساسیت سهامداران در شرکت‌های مختلف از اچ‌اس‌بی‌سی گرفته تا بریتیش پترولیوم روبه‌رو شده است و به یک موضوع سیاسی داغ در فرانسه تبدیل شده که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان سال آینده، شاهد تبلیغات در این زمینه است. پارلمان فرانسه هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که از سال آینده به سهامداران رای الزام‌آور درباره حقوق مدیرعامل و از سال ۲۰۱۸ رای الزام‌آور درباره پرداخت‌های واقعی می‌دهد. تاکنون نظرات سهامداران در فرانسه از نیروی قانونی برخوردار نبود. پس از رای سهامداران در ۲۹ آوریل، هیات‌مدیره رنو به سرعت تشکیل شد و تصمیم گرفت بسته پرداخت سال ۲۰۱۵ گون را تایید کند، درحالی‌که وعده داد سیاست پرداخت دستمزد آتی را تحت بازبینی قرار دهد. واکنش فوری مدیران رنو، انتقاد فرانسه نسبت به گون را که از نیسان هم حقوق می‌گیرد، برانگیخت. نیسان شریک ژاپنی رنو است که این خودروساز فرانسوی 5/ 44 درصد در آن سهم دارد.

مجموع دستمزدی که گون برای سال ۲۰۱۵ از رنو و نیسان دریافت کرد به 6/ 15 میلیون یورو بالغ شد که سومین دستمزد بالا در میان شرکت‌های حاضر در شاخص کک ۴۰ (این شاخص نشان‌دهنده میزان ارزش بازار سرمایه 40شرکت اول بازار بورس است) فرانسه بود. براساس گزارش رویترز، بازبینی رنو در ژوئیه به کاهش ۲۰ درصدی بسته پرداخت ۲۰۱۶ برای مدیرعامل این شرکت منتهی شد با این همه این کاهش به ارزش ۳۶۹ هزار یورو، احتمالا دولت فرانسه را راضی نخواهد کرد. منابع آگاه به رویترز اظهار کردند اعلام کاهش ۲۰ درصدی از سوی رنو پس از هفته‌ها مذاکره با سرمایه‌گذارانی بوده که با بسته گون مخالف بوده‌اند یا نسبت به میزان آن ابراز نگرانی کرده‌اند./ایسنا


بدون دیدگاه