خودروسازانی با بهترین و بدترین کارنامه فراخوان در آمریکا

پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ | 3 نظر

خودروسازانی با بهترین و بدترین کارنامه فراخوان در آمریکا

کارشناسان صنعت خودرو تحقیقی را انجام داده‌اند که سه دهه فراخوان خودروها در آمریکا را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق نشان می‌دهد پورشه کمترین نرخ فراخوان را دارد و گروه خودروسازی فولکس‌واگن دارای بالاترین نرخ فراخوان است.به گزارش واردزآتو، این تحقیق نشان می‌دهد جنرال‌موتورز در میان خودروسازان به‌موقع‌ترین فراخوان‌ها را انجام داده است. تسلا موتور نیز پیشگیرانه‌ترین فراخوان‌ها را انجام داده است. کارشناسان و تحلیلگران سایت آی‌سی‌کارز(iSeeCars) ارقام فروش خودروهای جدید خودروسازان و آمار فراخوان «اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا» را از ژانویه 1985تا سپتامبر 2016 مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند تا سه مساله را نشان دهند:

 

نرخ فراخوان‌ها نشان‌ می‌دهد خودروسازان نسبت به خودروهایی که به‌فروش می‌رسانند، هرچند وقت یک‌بار خودرویی معیوب تولید می‌کنند.فراخوان به‌موقع نشان می‌دهد که خودروسازان در تشخیص مشکلات خودروهای‌شان چقدر سریع عمل می‌کنند.فراخوان پیشگیرانه نشان می‌دهد که آیا فراخوان پس از تحقیقات خودروساز انجام گرفته است یا درپی تحقیقات اداره ملی ایمنی بزرگراه‌های آمریکا.

تحقیق انجام شده نشان می‌دهد پورشه در ازای هر هزار خودروی فروخته شده، 531 دستگاه خودرو را فراخوان کرده است که کمترین نرخ فراخوان محسوب می‌شود. پس از پورشه، مرسدس بنز با 624 فراخوان، کیا با 788 فراخوان، تسلا با 936 فراخوان و مزدا با 955 فراخوان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. پورشه از سال 2012 تاکنون در مالکیت گروه خودروسازی فولکس‌واگن قرار دارد، اما سایت آی‌سی‌کارز این خودروساز را به‌طور مجزا مورد بررسی قرار داده است؛ زیرا اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا پورشه را به‌عنوان یک خودروساز مجزا درنظر گرفته است. از سوی دیگر، در این تحقیق برند فولکس‌واگن و برند آئودی که زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکس‌واگن است، به‌عنوان یک خودروساز درنظر گرفته شده‌اند. گروه خودروسازی فولکس‌واگن در فهرست نرخ فراخوان خودروسازان در آخر فهرست قرار گرفته است. این گروه خودروسازی به ازای هر هزار خودروی فروخته شده بیش از هزار و 800 دستگاه خودرو را فراخوان کرده است. (عدد تعداد فراخوان‌ها از عدد هزار خودروی فروخته شده بیشتر است، چون برخی از خودروها به دلایل مختلف چندبار فراخوان شده‌اند.)

فونگ لی، مدیرعامل سایت آی‌سی‌کارز، می‌گوید: «این مساله تعجب‌آور است، چون معمولا خودروهای فولکس‌واگن در رتبه‌بندی‌ها در سطح بالایی قرار دارند. مثلا آئودی در سال 2016 بالاترین رتبه مجله کانسامر ریپورتس را به دست آورد.» او همچنین گفت:«انتظار نداریم شرایط برای فولکس بهتر شود. تداوم فراخوان‌های فولکس درپی رسوایی تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده موجب خواهد شد نرخ آتی فراخوان‌های این گروه خودروسازی حتی بدتر از این شود.» در فهرست نرخ فراخوان خودروسازان قبل از گروه خودروسازی فولکس‌واگن، فیات‌کرایسلر قرار گرفته است. این خودروساز به ازای هر هزار خودروی فروخته شده، هزار و 422 دستگاه خودرو را فراخوان کرده است. این تحقیق نشان می‌دهد هوندا با فراخوان هزارو 307 دستگاه خودرو، هیوندای با فراخوان هزار و 266 دستگاه خودرو، بی‌ام‌و با فراخوان هزار و 196 دستگاه خودرو، ازجمله بدترین خودروسازان از نظر نرخ فراخوان خودرو محسوب می‌شوند. میانگین نرخ فراخوان صنعت خودرو هزار و 115 دستگاه خودرو است که از 18 خودروساز مورد بررسی قرار گرفته، نرخ فراخوان 11 خودروساز بالاتر از سطح میانگین است. فونگ لی می‌گوید: «این مساله بسیار جالب است که در بلندمدت رابطه مستقیمی بین اندازه خودروساز، کشور اصلی خودروساز یا مدت زمان فروش در بازار آمریکا وجود ندارد و این مساله نشان می‌دهد فراخوان‌ها مساله‌ای مختص به خودروسازان است.» او همچنین می‌گوید تفاوت‌های رویکرد خودروسازان به فراخوان‌ها به شدت مشکلی که فراخوان به‌دلیل آن صورت می‌گیرد، بستگی دارد و نرخ فراخوان با توجه به این مساله باید بررسی شود. برای مثال، درشرایطی که 88 درصد از خودروها به‌دلیل مشکلات عمده که می‌تواند منجر به مرگ، جراحت، آتش‌سوزی یا تصادف شود، فراخوان می‌شوند، اما برخی فراخوان‌ها به‌دلیل مشکلات نسبتا جزئی مانند چاپ شماره تلفن اشتباه در دفترچه راهنما مورد فراخوان قرار می‌گیرند. گرچه جنرال موتورز در فهرست نرخ فراخوان در رتبه 6 قرار دارد، اما 1/ 90 درصد از خودروهای فراخوان شده این خودروساز به‌دلیل مشکلات مهلک فراخوان شده‌اند. برعکس، فولکس‌واگن بدترین رتبه نرخ فراخوان را به خود اختصاص داده است، اما درصد کمتری از خودروهای این گروه خودروسازی به‌دلیل مشکلات جدی فراخوان شده‌اند (6/ 77 درصد از خودروهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن به‌دلیل مشکلات جدی فراخوان شده‌اند). این تحقیق نشان می‌دهد رتبه فراخوان فولکس‌واگن بالاست چون این خودروساز تمایل دارد به‌دلیل طیف گسترده‌تری از مشکلات، خودروهای خود را فراخوان کند. همچنین، ولوو که به‌دلیل ایمنی خودروهایش مشهور است، رتبه چندان خوبی از نظر نرخ فراخوان ندارد(این خودروساز با فراخوان هزار و 115 دستگاه خودرو در ازای هزار خودروی فروخته شده، رتبه 13 را به خود اختصاص داده است). اما 71 درصد از خودروهای ولوو به‌دلیل مشکلات مهلک فراخوان شده‌اند که این رقم کمتر از دیگر خودروسازان است.

این تحقیق نشان می‌دهد برخی خودروسازان طی پنج سال گذشته با افزایش چشمگیر نرخ فراخوان روبه رو شده‌اند. این خودروسازان عبارتند از: بی‌ام‌و، کرایسلر، جی‌ام‌سی، هوندا، مزدا، میتسوبیشی و تویوتا. فونگ لی معتقد است:«دلیل اصلی این افزایش، مربوط به فراخوان‌های بسیاری است که در سال‌های اخیر به‌دلیل کیسه‌های هوای ساخت تاکاتا و مشکل سوئیچ جنرال موتورز صورت گرفته است» سایت آی‌سی‌کارز برای ارزیابی به‌موقع بودن فراخوان‌ها، تعداد کمپین‌های فراخوان از ژانویه 1985 تا سپتامبر 2016 را تحلیل کرده است. سپس آن را با تعداد کمپین‌هایی مقایسه کرده که برای خودروهایی انجام شده‌ است که سه سال از فروش آنها می‌گذرد. این کار به این منظور انجام شده است که مشخص شود خودروسازان در انجام فراخوان چقدر سریع عمل می‌کنند.

به‌عنوان یک صنعت، خودروسازی طی سه سال اول فروش، 6/ 66 درصد بیشتر از سایر صنایع محصولات خود را فراخوان می‌کند. تسلا موتور از نظر فراخوان به‌موقع بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است، اما درمیان خودروسازان عمده جنرال‌موتورز به‌موقع‌ترین فراخوان‌ها را انجام داده است. مزدا از نظر فراخوان به‌موقع بدترین عملکرد را داشته است. از نظر فراخوان‌های پیشگیرانه نیز تسلا در صدر فهرست قرار گرفته است. فورد موتور طی 31 سال تنها 6/ 29 درصد از فراخوان‌ها را براساس نتیجه تحقیقات خود انجام داده است و درنتیجه از نظر فراخوان پیشگیرانه در آخر فهرست جای گرفته است. میانگین صنعت خودرو در زمینه فراخوان پیشگیرانه 46 درصد است/دنیای اقتصاد، رفیعه هراتی


3 دیدگاه

  1. سعید | آذر 4, 1395 | لینک نظر

    من نفهمیدم چطور از هر ۱۰۰۰ خودرو ۱۲۰۰ خودرو فراخوان شده ؟؟؟
    احتمالا ۱۰۰۰۰ بوده شاید

  2. sunmartin | آذر 4, 1395 | لینک نظر

    نمیدونم چطور از شما (تیم تحریریه ) تشکر کنم واقعا گزارش های جامع و مفیدی ارائه میدید
    همانطور که در جدول مشاهده میکنید بنز پورشه و کیا به ترتیب بهترین فراخوان ها را در زمان موثر ارایه دادند که این امر باعث محبوبیت بیشتر این برنده و اعتماد خریداران میشود همانطور که میدانید کیا اخیرا گارانتی خودروهای خودرو را به 10 سال افزایش داده و این افرایش از اعتبار و کیفیت مثال زدنی کیا موتورز هبر میدهد