مقایسه فنی جک اس 5 اتوماتیک و هیوندای توسان +کلیپ درگ ریس

جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ | 146 نظر

مقایسه فنی جک اس 5 اتوماتیک و هیوندای توسان +کلیپ درگ ریس

اگر این روزها با بودجه حدود 100 میلیون تومان قصد خرید یک کراس اوور دنده اتوماتیک و صفر کیلومتر را داشته باشید، مسلما یکی از گزینه های پیش روی شما جک اس 5 اتوماتیک خواهد بود. این خودرو از طراحی ظاهری نسبتا خوبی بهره میبرد و از نظر امکانات و تجهیزات نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد. خدمات پس از فروش مناسب و رضایت بخش شرکت کرمان موتور نیز از نکات مثبت دیگر در مورد این کراس اوور چینی به حساب می آید. از آن جاییکه برخی جک اس 5 را نسخه چینی هیوندای ix35 نامیده اند، ما این دو خودرو را رو در روی هم قرار دادیم و در این نوشته قصد داریم جواب این سوال را پیدا کنیم که آیا واقعا میتوان جک اس 5 را هیوندای ix35 چینی نامید یا خیر؟

لازم به ذکر است که هیوندای توسان مورد تست مدل سال 2013 بوده و کارکردی در حدود 45 هزار کیلومتر داشت که قیمت آن در بازار حدودا 125 میلیون تومان است.

طراحی خارجی

در نمای خارجی شباهت های زیادی بین طرح این دو خودرو وجود دارد. از نمای جلو، سبک کلی طراحی این دو خودرو بسیار مشابه است، اما متفاوت بودن طرح چراغ ها و جلو پنجره کمی آن ها را از هم متمایز کرده است.

بیشترین شباهت در نمای جانبی به چشم میخورد که برخی اوقات تشخیص این دو خودرو از همدیگر را در نگاه اول غیر ممکن میسازد. طرح پنجره های کناری و درب ها یکسان بوده و تشابه بسیار زیاد طرح رینگ های 18 اینچی آلومینیومی دو خودرو نیز غیر قابل انکار است. حتی مشخصات لاستیک های هر دو نیز یکسان بوده و هر دو از تایرهای 225/55R18 بهره میبرند.

از نمای عقب نمیتوان خیلی این دو خودرو را شبیه به هم دانست، بلکه به نظر میرسد جک در طراحی عقب اس 5 بیشتر از آئودی Q5 الهام گرفته است.

میتوانید ابعاد دو خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید:

ابعاد جک اس 5 اتوماتیک هیوندای توسان (ix35)
طول (میلی متر) 4430 4410
عرض (میلی متر) 1840 1820
ارتفاع (میلی متر) 1660 1655
فاصله بین دو محور (میلی متر) 2645 2640

همانطور که مشاهده میکنید، ابعاد این دو خودرو نیز یکسان است و فقط تفاوت های بسیار جزئی دیده میشود.

فضای داخلی

سبک کلی طرح کابین دو خودرو شبیه به هم است، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد که آنها را متمایز کرده است، بطور مثال طرح غربیلک فرمان. در نگاه نخست، کیفیت مواد بکار رفته در کابین هر دو خودرو تقریبا یکسان به نظر میرسد، اما پس از لمس کردن داشبورد و اجزای داخلی کابین به برتری هیوندای توسان در این بخش پی خواهید برد. با این وجود، جک اس 5 از نظر کیفیت مواد بکار رفته در کابین وضعیت مطلوبی داشته و نمره قبولی را دریافت میکند. به نظر میرسد مواد به کار رفته در کابین هیوندای توسان در دراز مدت دوام بیشتری نسبت به جک اس 5 خواهد داشت.

از نکات مثبت در هر دو خودرو میتوان به کابین جادار اشاره کرد. در قسمت جلو و عقب فضای مناسبی برای سرنشینان وجود داشته و حتی افراد بلند قد نیز با مشکل کمبود فضای سر مواجه نخواهند شد.

لازم به ذکر است که عملکرد سیستم تهویه هر دو خودرو نیز خوب و رضایت بخش ارزیابی میشود.

تجربه رانندگی

در این مقایسه با دو نوع موتور و گیربکس متفاوت روبرو هستیم: از طرفی جک اس 5 با موتور 2 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه و از طرف دیگر هیوندای توسان با موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمولی.

همانطور که میدانید پیشرانه های مجهز به توربو شارژر به مواردی همچون روغن، فیلتر هوا، عدم کارکرد مناسب سیستم خنک کننده و کیفیت بنزین حساسیت داشته و بطور کلی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به پیشرانه های تنفس طبیعی دارند. اما از طرفی با در نظر گرفتن ارتفاع تهران از سطح دریا، افت شتاب پیشرانه های توربو نسبت به پیشرانه های تنفس طبیعی کمتر خواهد بود. بطور مثال بی ام و 328i با موتور توربو در تهران حدودا 0.5 ثانیه کندتر از شتاب اعلامی عمل میکند، در حالیکه کیا کادنزا با موتور تنفس طبیعی در تهران چیزی در حدود 1.5 ثانیه افت شتاب دارد. همچنین از بابت وجود توربو لگ در جک اس 5 جای نگرانی نیست و این مورد برای افراد عادی محسوس نبوده و به راحتی قابل تشخیص نیست.

حداکثر قدرت هر دو موتور تقریباً یکسان است (توسان = ۱۷۷، اس ۵ = ۱۷۴)، اما حداکثر گشتاور توسان که معادل ۲۲۷ نیوتن متر است در دور ۴۰۰۰ بدست می‌آید، در حالیکه حداکثر گشتاور اس ۵ برابر ۲۶۵ نیوتن متر است که در بازه ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است. وزن اس ۵ نیز ۴۰ کیلوگرم از توسان کمتر است. با در نظر گرفتن مشخصات فنی انتظار میرود جک اس ۵ عملکرد بهتری از هیوندای توسان داشته باشد، اما در واقعیت اینطور نیست و هر دو خودرو عملکرد تقریباً مشابهی دارند.

دلیل اصلی آن را میتوان گیربکس دوکلاچه خیس اس ۵ دانست. نرم افزار این جعبه دنده طوری برنامه‌ ریزی شده که تا حد ممکن به کاهش مصرف سوخت و دوام بیشتر موتور کمک کند. در نتیجه از عملکرد اس ۵ کاسته شده و در عمل شاهد شتاب گیری یکسان این دو خودرو هستیم. این گیربکس تمایل زیادی به سبک کردن دنده دارد و تا جای ممکن دور موتور را در پایین ترین حد نگه میدارد. اگر دسته دنده را از حالت D به عقب ببرید، حالت S (اسپرت) فعال میشود که از تمایل گیربکس برای سبک کردن دنده کاسته شده و دنده را سنگین نگه میدارد. حالت تیپ ترونیک یا تعویض دستی نیز برای گیربکس در نظر گرفته شده است. نکته جالب اینجاست که محدوده خط قرمز دور موتور اس 5 از دور 5500 آغاز میشود، اما چه در حالت عادی، چه حالت اسپرت و چه تعویض دستی، دنده قبل از رسیدن دور موتور به 5000 دور در دقیقه سبک میشود. به زبان ساده تر، دست یافتن به دور موتور بالای 5000 غیرممکن است!

از طرفی گیربکس توسان که به قابلیت تیپ ترونیک نیز مجهز است، عملکرد دقیقی داشته و دنده ها را به موقع و در دور موتور مناسب تعویض میکند و میتوان گیربکس این خودرو را از نکات مثبت آن دانست. لازم به ذکر است که هر دو خودرو تعویض دنده نرمی داشتند و خبری از ضربه زدن هنگام تعویض دنده نبود.

هر دو خودرو با بهره مندی از ترمزهای دیسکی در هر 4 چرخ، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کمکی ترمز و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز عملکرد مطلوب و قابل اطمینانی دارند.

در آخر بحث قابلیت های دینامیکی و کیفیت سواری مطرح است که در این زمینه اس 5 و توسان عملکرد متفاوتی دارند. از یک طرف در جک اس 5 شاهد سواری بسیار نرم هستیم، تا حدی که هنگام عبور از برخی ناهمواری ها فقط صدای عبور از آن به گوش میرسد و تکانی به کابین وارد نمیشود. اما مشکل اینجاست که نرمی بیش از حد سیستم تعلیق تا حدودی به قیمت از دست دادن قابلیت های دینامیکی اس 5 تمام شده است. از طرف دیگر در هیوندای توسان شاهد سواری کمی خشک تر از اس 5 هستیم، اما در عوض هنگام مواجه با پیچ های تند، تفاوت این دو خودرو کاملا محسوس بوده و توسان قابلیت های دینامیکی بهتری دارد. در حقیقت بین کیفیت سواری و قابلیت های دینامیکی، توازن مناسبی در توسان برقرار است، اما در اس 5 کفه ترازو به سمت نرمی و کیفیت سواری سنگینی میکند تا هندلینگ و قابلیت های دینامیکی.

تجهیزات و امکانات

میتوانید در جدول زیر تجهیزات و امکانات این دو خودرو را با هم مقایسه کنید:

تجهیزات و امکانات جک اس 5 اتوماتیک هیوندای توسان (ix35)
سان روف دارد دارد
سقف پاناروما دارد
شیشه های سولار دارد دارد
آیینه های جانبی برقی همراه با گرمکن دارد دارد
آیینه های جانبی تاشونده برقی دارد دارد
چراغ راهنما روی آیینه های جانبی دارد دارد
سنسور نور (روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو) دارد دارد
تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو دارد دارد
کامپیوتر سفری دارد دارد
کروز کنترل دارد
روکش چرمی صندلی ها دارد دارد
روکش چرمی فرمان دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
حافظه تنظیمات صندلی راننده دارد
گرمکن صندلی های جلو دارد دارد
سیستم ضد سرقت دارد دارد
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی دارد دارد
سیستم کنترل هرزگردی (TCS) دارد
سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی دارد دارد
سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) دارد دارد
ترمز پارک برقی دارد
سیستم اخطار فشار باد چرخ ها (TPMS) دارد
سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه دارد دارد
سنسور پارک جلو دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سیستم پخش صوتی + تصویری صوتی
بلوتوث دارد دارد
تعداد بلندگو 6 بلندگو 1 ساب ووفر، 2 عدد توییتر و 4 بلندگو
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان دارد دارد
سنسور باران (روشن شدن خودکار برف پاک کن) دارد دارد
استارت دکمه ای دارد دارد
سیستم ورود بدون کلید دارد دارد
تعداد کیسه هوا 4 6

جمع بندی

در حال حاضر جک اس 5 اتوماتیک با قیمت حدودی 94 میلیون تومان به فروش میرسد، در حالیکه نمونه های 2015 کم کارکرد هیوندای توسان حدودا 155 میلیون تومان قیمت داشته و نمونه های 2016 صفر کیلومتر آن چیزی در حدود 165 میلیون تومان قیمت دارد.

با در نظر گرفتن نتایج این تست و اختلاف قیمت این دو خودرو، میتوان گفت که جک اس 5 اتوماتیک نسبت به قیمتش قابلیت های مناسبی داشته و به راحتی از رقبای چینی در بازار ایران برتر است. در حقیقت کمپانی جک با تولید اس 5 توانسته خود را به خودروسازان بین المللی نزدیک کند و اگر با بودجه بین 90 تا 100 میلیون تومان قصد خرید یک کراس اوور دنده اتوماتیک صفر کیلومتر را دارید، میتوانید در کوتاه مدت و دراز مدت روی جک اس 5 اتوماتیک حساب کنید.

جدول مشخصات فنی:

مشخصات فنی جک اس 5 اتوماتیک هیوندای توسان (ix35)
حجم دقیق موتور (سی سی) 1997 2359
نوع موتور مجهز به توربو شارژر تنفس طبیعی
تعداد سیلندر 4 4
تعداد سوپاپ 16 16
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 174 / 5200 177 / 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 265 / از دور 2000 تا 4000 227 / 4000
سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل جلو از طریق هر دو محور (4WD)
جعبه دنده 6 سرعته خودکار دو کلاچه 6 سرعته خودکار
قابلیت تعویض دنده بصورت دستی (تیپ ترونیک) دارد دارد
سیستم فرمان کمکی برقی الکتریکی
ترمز های جلو دیسکی دیسکی
ترمز های عقب دیسکی دیسکی
سیستم های ترمز ABS CBC
HBA BAS
EBD ABS
EBD
نوع تعلیق جلو فنر حلقوی با ستون مک فرسون مک فرسون
نوع تعلیق عقب مستقل چند بازو اتصال چندگانه
حجم مخزن سوخت (لیتر) 55 55
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 180 190
مشخصات تایر 225/55R18 225/55R18
وزن خالص (کیلوگرم) 1545 1585

 

 


146 دیدگاه

  1. کارشناس | اردیبهشت 27, 1396 | لینک نظر

    دو تا لینک براتون میزارم 10 خودرو ساز برتر چینی اگه برند جک رو پیدا کردید جک ماشین خوبیه.
    http://www.autocarbrands.com/chinese-car-brands

    http://www.chinabangla.net/top-10-domestic-car-manufacturers-in-china