نحوه‌ی کار توربوشارژر و سوپرشارژر در یک انیمیشن ساده

سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵

نحوه‌ی کار توربوشارژر و سوپرشارژر در یک انیمیشن ساده

القای اجباری( Forced induction) پروسه ای است که گاز فشرده را برای موتور احتراق داخلی تامین می کند و امروزه در اتومبیل‌ها مورداستفاده قرار ‌‌می‌گیرد بنابرین ضروری است که با نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شویم.

توربوشارژرها و سوپرشارژرها دستگاه‌های نسبتا ساده‌ای با پروسه‌ی القای اجباری هستند و همین سادگی‌ و قابل دسترس بودن این دستگاه‌ها باعث می‌شود بهتر با نحوه‌ی عملکرد آن‌ها آشنا شویم.

یک وب‌سایت استرالیایی که  فروشنده‌ی تایرهای خودرو می‌باشد(Tyroola) توضیحات تصویری کاملی برای آشنایی با نحوه‌ی عملکرد دستگاه‌های القای اجباری قرار داده است.

این انیمیشن‌ها هم بقدری ساده هستند که مهندسان خودروی تازه‌کار آن را بفهمند و هم به قدری در آن به‌ جزییات ضروری پرداخته شده که برای مهندسان حرفه‌ای مفید باشد.

در این انیمیشن‌ها همچنین توضیح داده شده که چرا توربوشارژرها حرف اول را در خودروهای امروزی می‌زنند و سوپرشارژرها در تعداد انگشت‌شماری از خودروها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

سوپرشارژرها مزایایی دارند که یکی از آن‌ها مدیریت آسان دریچه‌ی گاز می‌باشد اما همین موضوع موجب کاهش کارایی آن شده است.

توربوشارژرها نیروی کمتری را برای این کار مورد استفاده قرار می‌دهند و همین موضوع باعث شده که موتور  جمع و جور تری نسبت به سوپرشارژرها باشند.


بدون دیدگاه