طراحی سیستم تعلیق نظامی مقاوم با الهام از سوسک آهنین

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

طراحی سیستم تعلیق نظامی مقاوم با الهام از سوسک آهنین

مهندسان کمپانی چند ملیتی انگلیسی BAE به دنبال ساخت وسیله نقلیه نظامی هستند که در مقابل صدمات حاصل از انفجار مقاوم تر و آسیب پذیری کمتری داشته باشد. برای این منظور آنها بر روی یکی از مقاومترین حشرات در طبیعت کار می کنند. این حشره سوسک آهنین می باشد که کشتن آن بسیار دشوار است. کمپانی متخصص امور دفاعی و امنیتی BAE در حال کار بر روی یک سیستم تعلیق از آلیاژ تیتانیوم انعطاف پذیر است که نه تنها با استفاده از فنرها قابلیت خم شدن دارد بلکه بعد از برخود با مینهای زمینی و تغییر شکل دادن، می تواند دوباره به حالت اول برگردد.

 

بر پایه 25 سال تجربه کشمکش و مناقشه، مهندسان در زره پوش کردن وسایل نقلیه نظامی در مقابل مینهای زمینی، بمبهای کنار جاده ای و دیگر تله های انفجاری مشابه خبره شده اند. خبر خوب این است که زره های مدرن می توانند خطر این گونه انفجارها را از بین ببرند. خبر بد این است که اگرچه در این گونه حوادث با استفاده از زره های جدید سرنشینان وسیله نقلیه زنده می مانند، اما سیستم تعلیق خودرو از بین می رود و خودرو از حرکت باز می ایستد و می بایستی به تعمیرگاه حمل شود. این مساله باعث می شود که خودروهای دیگر مجبور به انجام عملیات امداد شوند و یک خودرو نیز از ماموریت خارج می شود.

وسیله نقلیه مستحکمتری مورد نیاز است. بنابراین کمپانی BAE systems از سوسک آهنین الهام گرفت. این سوسکها بومی تگزاس و جنوب آمریکا هستند و یکی از سخترین اسکلتهای خارجی را در میان بندپایان دارند. اگر قدم روی سوسک آهنین بگذارید، بدون توجه و آسیبی به راهش ادامه می دهد. اگر زمانی یکی از این سوسکها را گرفتید و خواستید که به کلکسیون خود اضافه کنید، نیاز به یک دریل خواهید داشت. زیرا امکان ندارد بتوانید سوزنی را در بدن سوسک آهنین فرو کنید.

BAE به دنبال تقلید از بدن مقاوم این سوسک و ساخت آن است. اما برخلاف سوسک، کمپانی به دنبال استفاده از کیتین به عنوان ماده پایه نیست. به جای آن از آلیاژ تیتانیوم استفاده می کند که دارای حافظه شکلی است و به نوعی نشکن است و در ساخت قابهای عینک  استفاده می شود. این آلیاژ در دهه 60 توسط آزمایشگاه اردنانس نیروی دریایی آمریکا توسعه پیدا کرد. خواص این آلیاژ به طور اتفاقی کشف گردید. ظاهرا یکی از مدیران فنی از روی کنجکاوی فندک پیپ خود را بر روی تکه ای از این آلیاژ خم شده گرفت، تکه آلیاژ به حالت اولیه اس برگشت.  از آن تاریخ این آلیاژ در صنایع مختلفی از قاب عینک گرفته تا ساخت فضاپیما کاربرد یافته است.

یک نمونه از سیستم تعلیق جدید برای مسابقه ای ساخته شد که توسط آزمایشگاه دفاع، علوم و تکنولوژی دولتی انگلستان برای ساخت یک پلتفرم زمینی بسیار مقاوم و بدون سرنشین بر پا شده بود. بنا به گفته BAE system  در تلفورد شروپشایر انگلستان، این اولین بار است که از این آلیاژ برای ساخت تمامی یک سیستم تعلیق استفاده می شود. این گفته به معنی آن است که می توان یک سیستم تعلیق جناغی ساخت که نه تنها بعد از یک انفجار و آسیب دیدن به حالت اولش بر می گردد، بلکه به اندازه کافی انعطاف پذیر است که می تواند توسط فنرها خم شود در نتیجه طراحی این سیستم ساده تر می شود.

مهندسان BAE می گویند اولین نمونه آزمایشی که در ابعاد کوچک ساخته شده است در برابر 5 حمله انفجاری قدرتمند دوام آورده است. اکنون کمپانی در حال ساخت توسعه تکنولوژی ساخت وسیله نقلیه در ابعاد واقعی است که می توان یک دهه در میدان بماند.

یکی از روسای BAE عقیده دارد: این استفاده از فلزهای دارای حافظه می تواند یک تغییر اساسی در بازی نبرد خودروهای واقع در عملیات ایجاد کند،توانایی سازگاری با شرایط متفاوت بسیار مهم است و این استفاده از تیتانیوم انعطاف پذیر به نیورهای مسلح انعطاف پذیری و بقای لازم را می دهد تا ماموریتشان را به اتمام برسانند.


بدون دیدگاه