بازنشستگی ناگهانی نیکو روسبرگ پس از قهرمانی فرمولاوان 2016

جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ | 1 نظر

بازنشستگی ناگهانی نیکو روسبرگ پس از قهرمانی فرمولاوان 2016

دنیای فرمول یک این روزها حال و هوای عجیبی دارد، در پی نقل و انتقالات مالی، روش های مدیریتی این ورزش پر طرفدار دستخوش تغییراتی شده و از طرف دیگر به دلیل پیروزی های متعدد تیم مرسدس بنز در چند فصل اخیر، قوانین فنی مسابقات برای فصل آینده (2017) دچار تغییراتی بزرگ خواهند شد تا بلکه از فاصله فنی سایر تیم ها با این خودروساز آلمانی کاسته شود. از سوی دیگر به دلیل پیچیده شدن قوانین داوری، مدیر ارشد اجرایی فرمول یک (برنی اکلستون) معتقد است که نیاز مبرمی در مورد بازنگری در قوانین وجود دارد، چرا که در شرایط فعلی دست و پای رانندگان برای رقابت آزادانه به حدی بسته شده که عملا جذابیت تماشای سریعترین تورنومنت ورزشی جهان کاهش یافته است.

فارغ از نمامی این مباحث هفته گذشته پیست زیبا و فوق العاده یاس مارینا در منطقه ابوظبی به محلی برای حماسه آفرینی رانندگان مرسدس بنز مبدل شده بود. رقابت بسیار نزدیک قهرمانی رانندگان (انفرادی) در طول فصل 2016 باعث شد تا نبرد نهایی برای به دست آوردن عنوان قهرمانی جهان به آخرین مسابقه فصل موکول شود، جایی که بروز کوچکترین حادثه برای نیکو روسبرگ آلمانی می توانست به قیمت از دست رفتن پیشتازی او در جدول قهرمانی منجر شده و کفه ترازو را به نفع لوئیس همیلتون سنگین کند.

به خصوص آنکه همیلتون در طول مسابقات امسال امتیازات زیادی را در پی نقص های فنی از دست داده اما رقیب او (نیکو روسبرگ) با خوش شانسی وصف ناپذیری بدون هیچ مشکل فنی جدی پیشتازی خود در جدول انفرادی را حفظ کرده است، در واقع از دید طرفداران همیلتون، بروز مشکل برای نیکو روسبرگ در آخرین مسابقه می توانست شرایطی عادلانه تر را بین دو راننده ایجاد کند اما در مقابل طرفداران روسبرگ بر این باورند که قدرت مدیریت خوب او در حفظ و نگهداری از خودرو، از بروز مشکلات فنی برای این راننده کم حاشیه جلوگیری کرده است و همیلتون در واقع قربانی فشار بیش از حدی شده که با سبک رانندگی تهاجمی خود به خودرو وارد می کند.

اما تمام جذابیت های این مسابقه به تعیین قهرمان فصل 2016 محدود نمی شود، پیست یاس مارینا امسال به عنوان بیست و یکمین رقابت فصل در تقویم حضور دارد و از این نظر رکورد طولانی ترین فصل فرمول یک به نام 2016 ثبت می شود، پیش از این هیچ گاه شاهد برگزاری بیش از 20 رقابت در طول یک سال نبوده ایم.

فیلپه ماسا برزیلی از تیم ویلیامز و جنسن باتن از تیم مکلارن هوندا نیز در پایان مسابقات 2016 قصد خداحافظی با دنیای فرمول یک را دارند و از این رو مسابقه در یاس مارینا برای این دو راننده به عنوان آخرین رقابت دوران حضورشان در فرمول یک از اهمیت ویژه ای برخودار است.

متاسفانه در هفته های اخیر خبر مرگ یکی از پزشکان شناخته شده فرمول یک به نام آکی هینسا در پی بیماری سرطان منتشر شد که جامعه اتومبیل رانی را در غم و اندوه فرو برد.

یاس مارینا پیستی تکنیکی با پیچ های کم سرعت و سرعت متوسط است و از این رو سبقت گرفتن در پیست چندان ساده نیست. با توجه به اختلاف ساعت ابوظبی و اروپا و شرایط آب و هوایی منطقه ابوظبی (در جوار خلیج فارس) زمان برگزاری این مسابقه در آخرین ساعات بعد از ظهر برنامه ریزی شده است و تماشاگران می توانند شاهد غروب خورشید و روشن شدن چراغ های پیست در حین تماشای رقابت داغ سریعترین خودروهای جهان باشند.

در طول تعیین خط همه چیز تقریبا همانطور اتفاق افتاد که انتظار می رفت، رانندگان هوندا در آخرین مسابقه فصل رتبه ای بهتر از دوازدهم و نهم بدست نیاوردند، دو راننده فراری (کیمی رایکونن و سباستین فتل) با رتبه های چهارم و پنجم بین رانندگان ردبول (دنیل ریکاردو و مکس ورشتپن) سوم و ششم ساندویچ شدند و رانندگان مرسدس بنز نیز به راحتی پیشتازی خود در تعیین خط را حفظ کردند، تنها نکته قابل توجه در این خصوص شاید اختلاف زمانی چشمگیر همیلتون و روسبرگ بود که به حدود 0.3 ثانیه می رسد و همیلتون با ثبت زمان 1 دقیقه و 38 ثانیه و 7 دهم در واقع تنها زمان کمتر از 1.38 آخر هفته را به نام خود ثبت کرد.

در ابتدای مسابقه اتفاق چندان مهمی بین رانندگان رخ نداد و تنها مکس  وزشتپن در برخوردی جزئی با نیکو هالکنبرگ جایگاه خود در رده پنجم را از دست داد و به دلیل چرخی ناگهانی خودرو تا رده های متوسط سقوط کرد.

اما در مقابل جایگاه برتر پیکان های نقره ای مرسدس بنز کاملا تضمین شده به نظر می رسید. همیلتون در تمام طول رقابت پیشتازی را در اختیار داشت و روسبرگ نیز در کاستن از فاصل چند ثانیه ای با اون ناتوان به نظر می رسید، اما بعد از این رو راننده مرسدس بنز، رقابت نسبتا داغی بین رانندگان ردبول و فراری در جریان بود که اینبار بر خلاف مسابقات قبلی به نفع سرخ پوشان فراری پیش می رفت.

مکس ورشتپن که در اولین دور جایگاه خود را از دست داده بود تا اواخر مسابقه در تلاش برای راه یابی به رده های بالاتر بود ولی هم تیمی او دنیل ریکاردو با توجه به استراتژی تیم ردبول، توان رقابت در مقابل سرعت بالای فراری سباستین فتل را از دست داده بود و در مقابل او کاری از پیش نمی برد.

جنسن باتن بی هیچ شک و تردید یکی از بدشانس ترین رانندگان حاضر در این مسابقه بود، او در آخرین مسابقه خود ناچار شد به دلیل نقص فنی میدان را ترک کند و پایانی تلخ و غم انگیز را تجربه کرد.

در واپسین دورهای مسابقه سباستین فتل که برای کسب سکو می جنگید از رانندگان ردبول عبور کرد و خود را به نزدیکی نیکو روسبرگ رساند، در این شرایط لوئیس همیلتون که همچنان پیشتاز مسابقه بود از سرعت خود کاست تا عملا هم تیمی خود (نیکو روسبرگ) را تحت فشار سباستین فتل قرار دهد.

در واقع تلاش فتل برای سبقت گیری از روسبرگ و برخورد احتمالی دو خودرو می توانست به نفع همیلتون تمام شود چرا که در چنین حالتی همیلتون با کسب 25 امتیاز ناشی از پیروزی در یاس مارینا، تمام اختلاف امتیازی خود را در جدول قهرمانی با روسبرگ جبران می کرد و به مقام قهرمانی فصل 2016 دست می یافت.

با این وجود اقدام همیلتون در راستای کاهش سرعت با واکنش مدیران تیم مرسدس همراه شد که از او می خواستند سریعتر براند، اما همیلتون زیر بار دستور مقام های ارشد تیم نرفت و تا پایان مسابقه همین شرایط را حفظ کرد

در نهایت اما برخوردی بین فتل و روسبرگ روی نداد و فتل که خود سابقه چهار بار کسب قهرمانی جهان را دارد با کاهش فشار بر روی هموطن خود (نیکو روسبرگ) به نوعی او را در راستای رسیدن به اولین مقام قهرمانی اش یاری کرد. بنابراین پس از 21 مسابقه نزدیک و تماشایی سرانجام روسبرگ توانست از سد هم تیمی خود بگذرد و نخستین عنوان قهرمانی جهانش را کسب کند.

در سال 1981 پدر او نیز موفق به کسب چنین عنوانی با تیم ویلیامز فورد شده بود و نیکو جوان در تمام طول دوران حضورش در فرمول یک (از 2006 تاکنون) تحت فشار مقایسه با پدر قهرمانش قرار داشت اما حالا خانواده روسبرگ می توانند به داشتن دو قهرمان فرمول یک در خاندان خود افتخار کنند، عنوان کم نظیری که به راحتی تکرار نمی شود چرا که پسران راننده های به نام معمولا نمی توانند در حد و اندازه پدر خود موفق ظاهر شوند.

با این حال تنها چند روز پس از کسب این قهرمانی، نیکو روسبرگ ساعاتی پیش (در بعد از ظهر جمعه) رسما اعلام کرد که از دنیای فرمولاوان خداحافظی خواهد کرد چرا که به هدف غایی خود در این مسابقات (کسب عنوان قهرمانی جهان) دست یافته است.

لوئیس همیلتون بیش از هر فرد دیگری از بازنشستگی ناگهانی نیکو روسبرگ خوشحال خواهد شد.

او در توضیحی کوتاه گفت که پدرش (قهرمان سال 1981) با تلاش شبانه روزی برای سال های متمادی به قهرمانی دست یافت و فرصت کافی برای حضور در کنار خانواده را نداشته است، از این رو من تصمیم دارم ساعات بیشتری را در کنار خانواده خود صرف کنم و حالا که در اوج هستم و قهرمانی جهان را بدست آورده ام دلیلی برای ادامه حضور در مسابقات نمیبینم.

بدین ترتیب حالا تیم مرسدس بنز با چالشی سخت برای جایگزین کردن این راننده کم اشتباه مواجه خواهد بود، هرچند در فرصت کوتاه باقی مانده تا آغاز فصل آینده، شانس پاسکال ویهریلن آلمانی که یکی از استعداد های جوان پرورش یافته در تیم های وابسته به مرسدس بنز است، برای نشستن پشت فرمان خودرو 2017 مرسدس بنز بیشتر از سایرین است، ویهرلین پیش از این در سال 2015 به قهرمانی DTM نیز دست یافته است و به عنوان راننده ای جسور و جنگنده در دنیای اتومبیل رانی شناخته می شود.

جدول رده بندی انفرادی رانندگان فرمول یک در فصل 2016

رتبه نام راننده تیم امتیاز
1 نیکو روسبرگ مرسدس بنز 385
2 لوئیس همیلتون مرسدس بنز 380
3 دنیل ریکاردو فراری 256

 

جدول رده بندی رقابت تیم های فرمول یک در پایان فصل 2016

رتبه تیم امتیاز
1 مرسدس بنز 765
2 ردبول 468
3 فراری 398


1 دیدگاه

  1. علی | آذر 12, 1395 | لینک نظر

    با سلام
    آقای این تحلیلتون چند تا ایراد داشت
    اولا فتل نیکو رو در قهرمانی یاری نکرد نیکو اگه سوم هم می شد باز قهرمان می شد در ثانی این جملتون روسبرگ نیز در کاستن از فاصل چند ثانیه ای با اون ناتوان به نظر می رسید اصلا درست نیست مساله اش اینجاس هدف لوییس گرفتن سرعت روزبرگ بود نه عدم توانایی روزبرگ از همیلتون کافی بود نیکو فقط سکو رو بیاره اونقت راحت قهرمانی می شد البته به قول فتل حقه کثیف لوییس نیز کارساز نبود چند بار دستو تیمی رو نادیده گرفت .
    وئیس همیلتون بیش از هر فرد دیگری از بازنشستگی ناگهانی نیکو روسبرگ خوشحال خواهد شد. این هنوز معلوم نیست در اصل خیلی از رقبا خوشحال می شند از جمله براون رییس تیم ردبول