اخبارفناوری و تکنولوژی

چراغهای هوشمند مرسدس بنز

این روزها چندین آزمایش تجربی پیشرو در زمینه تکنولوژی چراغهای جلو خودرو در حال انجام است. از قبیل چراغهایی که مسیر نگاه راننده را دنبال می کنند  یا چراغهایی که خظرات بالقوه را روشن می کنند. کمپانی خودروسازی مرسدس بنز اخیرا مجموعه جدید مفهومی از چراغهای جلو خودرو را معرفی کرده است که نه تنها می توانند انتشار نور خودرو را با توجه به محیط پیرامون تنظیم کند بلکه توانایی انعکاس تصویر کمکی با کیفیت بالا بر روی جاده پیش رو را هم دارد. تصاویری از قبیل خطوط راه راه شبیه گورخر برای خط کشی مسیر عبور عابر پیاده.

 

این سامانه جدید،  نور دیجیتالی دومیلیون پیکسلی و ویژیگیهایش را به خدمت گرفته است و با استفاده از الگوریتمها و حسگرها که اطراف خودرو را آنالیز می کنند، میزان روشنایی هر چراغ را با توجه به سناریوی موجود تنظیم می کند. مانند کاستن از شدت نور در موقع لزوم برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای چشمان دوچرخه یا موتورسواران.

ما قبلا شبیه این مدل از تکنولوژی نوری منطبق شونده با محیط را در سامانه هایی که توسط فرانهوفر و مرسدس بنز توسعه یافته دیده ایم. البته استفاده از میلیونها پیکسل به نظر می رسد که جدید است.

چراغ

 

اما توانایی سامانه نور دیجیتال در تاباندن تصاویر متفاوت بر روی جاده پیش رو، بسیار جالب است. آینده نه چندان دور را تصور کنید که خودرو مملو از حسگرهایی هست که همه چیز را در اطراف خودرو می دانند. در این حالت این تکنولوژی جدید بسیار مورد نیاز است.

تصور کنید که در یک شهر غریبه با خودروها و تابلوهای نا آشنا به یک تقاطع نزدیک می شوید. سامانه نور دیجیتال با استفاده از اطلاعاتی که از حسگرها بدست آورده است یک علامت توقف را بر روی جاده پیش رو می تاباند. یا  در موقعیتی دیگر برای ایمنی بیشتر نوارهای نوری به اندازه عرض خودرو می تاباند تا شما را مجبور کند در همان دالان روشن شده رانندگی کنید.

 

در مثال دیگری خطوط راه راه شبیه با گورخر بر روی جاده می تاباند برای توقف در محل عبور عابر پیاده. مرسدس بنز اعلام کرده است که این سامانه می تواند علامت های پیکانهای نشان دهنده جهت، اخطارها و علامتهای گم شده را نیز نمایش دهد.

مرسدس اعلام کرده است که این سامانه را بر روی تعدادی خودرو به عنوان دمو نصب کرده است و در آینده نزدیک شاهد این سامانه بر روی خودروهای روی جاده ها خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا