آزمایش و مقایسه کیا اسپورتیج و ام جی GS

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ | 128 نظر

آزمایش و مقایسه کیا اسپورتیج و ام جی GS

طراحی خارجی

از نظر طراحی خارجی هر دو خودرو شرایط خوبی داشته و هر کدام زیبایی مخصوص به خودش را دارد. سبک کلی طراحی جی اس را می توان اسپرت تر دانست. این خودرو از نمای جلو چهره ای خشن و اخمو داشته و سبک قرار گرفتن چراغ های عقب نیز به جذابیت ظاهری آن می افزاید. در طراحی اسپورتیج، تناسب خاصی از اسپرت بودن و کمی هم لوکس بودن رعایت شده است و در طرح این شاسی بلند کره ای سادگی و هماهنگی خوبی به چشم می خورد. همچنین هر دو خودرو از رینگ 18 اینچی آلومینیومی بهره مند هستند. می توانید در جدول زیر ابعاد این دو خودرو را با هم مقایسه کنید:

ابعاد کیا اسپورتیج ام جی جی اس
طول (میلی متر) 4440 4500
عرض (میلی متر) 1855 1855
ارتفاع (میلی متر) 1635 1675
فاصله بین دو محور (میلی متر) 2640 2650

همانطور که در جدول مشاهده می کنید، عرض دو خودرو برابر است در حالیکه ام جی جی اس 6 سانتی متر از کیا اسپورتیج کشیده تر و 4 سانتی متر از آن مرتفع تر است.

فضای داخلی

طراحی کابین جی اس همانند فضای خارجی آن اسپرت است، در حالیکه در کابین اسپورتیج همان اصول طراحی خارجی آن رعایت شده است و کابین این شاسی بلند کره ای تلفیقی از خصوصیات اسپرت با چاشنی لوکس بودن را ارائه می دهد. فضای کابین جی اس کمی از اسپورتیج بیشتر است و علاوه بر اینکه کابین جی اس برای افراد بلند قد مناسب تر است، شاهد فضای بهتری برای سرنشینان عقب در این خودرو نسبت به اسپورتیج هستیم. با این وجود، تفاوت کمی بین آن ها وجود دارد و کابین اسپورتیج نیز از فضای کافی برخوردار است. پس از قرار گرفتن پشت فرمان اسپورتیج اولین موردی که نظر شما را جلب می کند، طراحی مدرن تر و به روز تر کابین و همچنین کیفیت بهتر مواد بکار رفته در آن نسبت به جی اس است. لازم به ذکر است که صندلی های هر دو خودرو از راحتی نسبتا خوبی برخوردار هستند و در این زمینه تفاوت خاصی بین آن ها وجود ندارد.

تجهیزات و امکانات

می توانید در جدول زیر امکانات و تجهیزات مهم و قابل ذکر این دو خودرو را با هم مقایسه کنید:

تجهیزات و امکانات کیا اسپورتیج ام جی جی اس
سیستم اخطار فشار باد لاستیک ها (TPMS) دارد
تهویه مطبوع خودکار + دریچه سرنشینان عقب دارد دارد
سیستم ورود بدون کلید دارد دارد
استارت دکمه ای دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما دارد
چراغ های جلو هالوژن زنون
چراغ های عقب LED LED
شیشه شوی چراغ های جلو دارد
سنسور نور (روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو) دارد دارد
چراغ های روشنایی روز دارد دارد
آیینه وسط الکتروکرومیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم گودی کمر صندلی راننده دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی 6.1 اینچی
سیستم صوتی 6 بلندگو 6 بلندگو + حافظه جانبی
بلوتوث دارد دارد
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان دارد دارد
روکش چرمی صندلی ها دارد دارد
روکش چرمی فرمان و دسته دنده دارد دارد
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل هرزگردی (TCS) دارد دارد
ترمز دستی برقی دارد
سیستم نگهدارنده خودرو در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل خودرو در سراشیبی دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد

 

تجربه رانندگی

همانطور که می دانید، ام جی جی اس از یک موتور 2 لیتری مجهز به توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می برد. در حقیقت می توان این موتور را مزیت رقابتی این خودرو دانست که باعث شده شتاب اعلامی آن به 8.69 ثانیه برسد. در نقطه مقابل، شتاب صفر تا صد کیا اسپورتیج با موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی، رقم 9.8 ثانیه اعلام شده است. اگر چه روی کاغذ شتاب این دو خودرو تفاوت زیادی با هم ندارد، اما در عمل به جهت ارتفاع تهران از سطح دریا، افت شتاب جی اس به جهت پیشرانه توربو کمتر از اسپورتیج با پیشرانه تنفس طبیعی است که همین موضوع در واقعیت اختلاف عملکرد آن ها را افزایش می دهد. حداکثر قدرت جی اس برابر 217 اسب بخار است که در دور 5000 بدست می آید، اما اسپورتیج می تواند حداکثر 168 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه تولید کند. اما تفاوت اصلی در گشتاور این موتور ها است که اسپورتیج 220 نیوتن متر در دور 4000 ایجاد می کند، در حالیکه جی اس 350 نیوتن متر را از دور 2500 تا 4000 در اختیار راننده قرار می دهد.

در جی اس از دور 2500 شاهد شتاب گیری ناگهانی هستیم و در مجموع می توان گفت این خودرو در زمینه شتاب شما را نا امید نخواهد کرد. البته باید در نظر داشته باشید که همین پیشرانه توربو نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد و به مواردی همچون کیفیت بنزین، روغن و فیلتر هوا حساس است. نکته دیگری که در مورد جی اس مطرح است، وجود توربو لگ است به طوریکه کاملا احساس می شود توربو وارد مدار شده است. این موضوع ممکن است برای عده ای خوشایند و برای عده ای دیگر آزار دهنده باشد.

ام جی جی اس از گیربکس 6 دنده اتوماتیک دو کلاچه بهره می برد، در حالیکه اسپورتیج به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمولی مجهز است. احتمالا انتظار دارید گیربکس دوکلاچه جی اس، عملکردی سریع و اسپرت داشته باشد و گیربکس معمولی اسپورتیج، عملکردی عادی را ارائه دهد. اما باید بدانید که در عمل دقیقا برعکس این موضوع صادق است. در جی اس شاهد وقفه بین تعویض دنده ها هستیم که چندان خوشایند نیست و باعث شده است که تعویض دنده کاملا احساس شود. این تاخیر در تعویض دنده برای خودرویی با خصوصیات اسپرت که برای آن شیفترهای پشت فرمان تعبیه شده است، جالب نیست. در نقطه مقابل، شاهد عملکرد دقیق، مناسب و روان گیربکس اسپورتیج هستیم که این مورد از نکات مثبت این شاسی بلند کره ای به حساب می آید. البته لازم به ذکر است که هر دو خودرو تعویض دنده نرمی داشتند و خبری از ضربه زدن هنگام تعویض دنده نبود.

در بحث ترمز، در حالت عادی هر دو خودرو عملکرد قابل اطمینانی دارند، اما ضعف ام جی زمانی مشخص می شود که تحت فشار و ترمز های مکرر قرار می گیرد که در این صورت ترمز با افت نسبتا زیادی همراه است و با دودی که از چرخ ها پس از ترمز های مکرر بلند می شود، ممکن است تصور کنید جی اس دچار آتش سوزی شده است. در این بخش نیز این شاسی بلند چینی بر خلاف آن چه انتظار می رفت عمل کرده است.

در آخر موضوع هندلینگ و کیفیت سواری این دو شاسی بلند مطرح است که در این زمینه جی اس با وجود ماهیت اسپرتی که دارد، سواری نرم تری نسبت به اسپورتیج داشته و ضربه ها را بهتر جذب می کند. این موضوع هم نقطه قوت برای این خودرو محسوب می شود و هم نقطه ضعف: نقطه قوت از این جهت که در شهری مانند تهران سواری نرم در یک خودروی شاسی بلند بسیار لذت بخش است، اما نقطه ضعف موقعی ظاهر می شود که این دو خودرو را در شرایط سخت و پیچ های تند مورد آزمایش قرار می دهید و مشاهده می کنید که در کمال تعجب، کیا اسپورتیج قابلیت های دینامیکی بهتری را ارائه می دهد. در مجموع کیا اسپورتیج سواری خشک تر و قابلیت های دینامیکی بهتری دارد، در حالیکه در مورد جی اس دقیقا بر عکس این صادق است.

مبحث ایمنی

از نظر ایمنی، کیا اسپورتیج توسط موسسات معتبر جهانی مورد تست واقع شده است که می توانید نتایج آن را در زیر مشاهده کنید:

  • موسسه Euro NCAP به کیا اسپورتیج 5 ستاره و 93 در صد در بخش صدمات وارده به سرنشینان داده است:
  • موسسه ANCAP به اسپورتیج 5 ستاره و امتیاز 35.10 از 37 را اهدا کرده است:
  • همچنین این خودرو توسط موسسه IIHS نیز تست شده است که نتایج آن به شرح زیر است:

اما ام جی جی اس توسط هیچکدام از موسسات Euro NCAP، ANCAP و IIHS مورد تست واقع نشده است. ظاهرا تنها موسسه ای که جی اس را تست کرده، موسسه چینی C-NCAP است که همین موسسه کیا اسپورتیج را نیز مورد تست قرار داده است. می توانید نتایج آن ها را در زیر مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده می کنید، ام جی جی اس موفق به کسب 5 ستاره و امتیاز کلی 55.9 شده است، در حالیکه کیا اسپورتیج توانسته 5 ستاره و امتیاز کلی 48.6 را بدست آورد (با فرض معتبر بودن نتایج تست موسسه چینی C-NCAP). نکته قابل ذکر این است که ام جی جی اس طبق نسخه 2015 از قوانین موسسه C-NCAP تست شده است، اما کیا اسپورتیج بر اساس نسخه 2009 قوانین این موسسه مورد تست واقع شده است.

 

جمع بندی

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید، کابین جی اس است که اگر چه کمی از اسپورتیج جادار تر است، اما کیفیت مواد بکار رفته در آن پایین تر است. از نظر تجهیزات و امکانات هر دو تقریبا در یک سطح قرار می گیرند. از نظر عملکرد موتور، برتری با جی اس است، با این وجود پیشرانه های توربو حساسیت های خاصی داشته و نمی توان همانند پیشرانه های تنفس طبیعی با آن ها رفتار کرد. در بحث عملکرد گیربکس، شاهد ناهماهنگی بین ماهیت اسپرت و وقفه تعویض دنده در جی اس هستیم، در حالیکه اسپورتیج در این بخش بهتر ظاهر می شود. افت عملکرد ترمزهای جی اس در ترمز گیری های مکرر نیز از نقاط ضعف این خودرو محسوب می شود. همچنین به طور کلی می توان سواری جی اس را نرم تر و هندلینگ اسپورتیج را بهتر دانست.

در بحث ایمنی، وضعیت کیا اسپورتیج مشخص و اثبات شده است و طبق نتایج تست موسسه C-NCAP، ظاهرا ام جی جی اس نیز از امنیت خوبی برخوردار است. با این وجود ما از مقایسه آن ها در این زمینه خودداری می کنیم و این امر را به شما واگذار می کنیم.

این روزها ام جی جی اس صفر کیلومتر شرکتی قیمتی معادل با 155 میلیون تومان دارد، در حالیکه با همین مبلغ می توانید یک کیا اسپورتیج مدل 2015 کم کارکرد خریداری کنید. در آخر می توان به خدمات پس از فروش و بازار دست دومِ مناسب کیا اسپورتیج اشاره کرد که وضعیت به مراتب بهتری از ام جی جی اس دارد.

جدول مشخصات فنی

مشخصات فنی کیا اسپورتیج ام جی جی اس
حجم دقیق موتور (سی سی) 2360 1955
نوع موتور تنفس طبیعی مجهز به توربو شارژر و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI)
تعداد سیلندر 4 4
آرایش سیلندر ها خطی خطی
تعداد سوپاپ 16 16
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 168 / 6000 217 / 5000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 220 / 4000 350 / از 2500 تا 4000
گیربکس 6 دنده اتوماتیک 6 دنده اتوماتیک دو کلاچه
قابلیت تیپ ترونیک (تعویض دنده بصورت دستی) دارد دارد
شیفتر های پشت فرمان دارد
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 9.8 8.69
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 183 208
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک (4WD) چهار چرخ متحرک (4WD)
سیستم فرمان برقی الکتریکی (EPS)
ترمز جلو دیسکی دیسکی
ترمز عقب دیسکی دیسکی
سیستم های ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS) سیستم کنترل ترمز در پیچ ها (CBC)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم کمکی ترمز سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی الکتریکی ترمز (EBA)
سیستم روشن و خاموش شدن خودکار موتور جهت بهینه سازی مصرف سوخت دارد
حجم مخزن سوخت (لیتر) 55 55
مصرف سوخت داخل شهر (لیتر در هر صد کیلومتر) 11.2
مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در هر صد کیلومتر) 8.4
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) 9.2 8.3
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 5
مشخصات تایر 235/55R18 235/50R18
وزن خالص (کیلوگرم) 1588 1642
تعداد کیسه هوا 6 6


128 دیدگاه

  1. جناب مهندس اسلامی با سلام و امید توفیق و تندرستی شما
    منهم دبیر بازنشسته آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هستم و چون ما معلم جماعت عادت به نمره دادن داریم لازم دیدم ضمن دادن نمره بیست و صد آفرین به مقاله انتقادی شما که تاحدی نمک طنز هم داشت عرض کنم هفته پیش همراه دامادم برای رفع ایرادهایی که گویا قابل رفع هم نیستند به نمایندگی مجاز ماشینهای برلیانس رفته بودیم باور بفرمایید طبق فرمایش جنابعالی وقتی دامادم داشت با چند نفر از مالکین همین برلیانس درددل میکرد میگفتند حالا اگر درست هم نشد اینجا و اونجا از ماشینت بد گویی نکن بذار لااقل خواستیم بفروشیم بازارش را خودمان خراب نکنیم و تا میتوانید تعریف کنید که واقعاً برای من عجیب بود حرفشان مثل اینکه با تعریف بلا محل میشود جنس نا معتبری را معتبر معرفی کرد و اصلا خدا را هم خوش نمی آید البته بنظر من این جوانها هم زیاد تقصیری ندارند وقتی برای خواستگاری دخترخانم مورد علاقه شان می روند پدرها و مادرها بجای کمالات و اصالت و مردانگی سراغ خانه و ماشین شخصی را میگیرند خیلی طبیعی است که ماشین یک جوان برایش عزیز و مورد دلبستگی خواهد بود معمولاً هم دراوایل توان خرید ماشین اروپایی ندارند و بهمین جهت یا عتیقه های سی چهل ساله تازه مونتاژ ایرانی و یا چینی میخرند و با این وضع حق دارند که در مقابل نقد خودرو هایشان احیانا رفتار نامناسبی هم نشان دهند .
    حالا اصل مطلب جناب مهندس این است که دیدم اینجا بحث مقایسه است و خود بنده سالهاست که یک دستگاه هیوندای توسن دارم حدود دهسال است که البته زیاد رانندگی نمیکنم و دراین مدت یکصدو دوازده هزار کیلومتر کار کرده کوچکترین خط و خالی هم روی اطاقش نیافتاده از آنجا که میخواهم تا به خرج نیافتاده با یک ماشین نو جابجا کنم خواستم از تخصص و تجربه و علم و دانش جنابعالی بهره مند شوم و ببینم آیا با توجه به قیمت مناسب خودرو شاسی بلند ام جی انتخاب مناسبی برای بنده است یا خیر انشالله در زمان مناسب مساعدت نموده بنده را راهنمایی بفرمایید بسیار ممنون شما خواهم بود . در پناه خداوند باشید

    • در پاسخ به: قاسم بیگ آذر

      ب -اسلامی | آبان 1, 1397 | لینک نظر

      جناب آقای بیگ آذر هموطن همزبان و هم ولایتی گرامی و عزیزم
      با سلام متقابل و عرض ارادت کامل خدمت جنابعالی و با پوزش فراوان از تاخیر انجام وظیفه در پاسخ به مهر شما که بنده را در مورد تعویض اتومبیل تان قابل مشورت دانسته سوال فرموده بودید عرض میکنم اتومبیل هیوندای توسان با سیستم چهار چرخ محرک هوشمند زیر پای شخص محترمی چون شما که تیپ آموزگار تحصیلکرده و از قشر فرهیخته جامعه هستید صد و دوازده هزار کیلومتر یعنی اینکه این خودرو تازه آببندی شده !
      بطوریکه شرح داده اید تا کنون حتی خط هم روی اتومبیل نیافتاده خودش درواقع سند سلامت اتومبیل شماست ضمن اینکه این اتومبیل از یکی از موفق ترین و با دوامترین موتورهای دنیا بهره میگیرد . بشما اطمینان میدهم این موتور 6 سیلندر خورجینی با مجموع حجم 2700 سی سی سیلندرها و با قدرت حدود 170 اسب بخار و 245 نیوتن متر گشتاور با تنفس طبیعی (بدون استفاده از توربو شارژر) و سیستم زمانبندی هوشمند سوپاپ ها با استایل رانندگی جنابعالی و روغن مرغوب و نگهداری و سرویس دوره ای دقیق بیش از پانصدهزار کیلومتر دیگر بدون مشکل کارخواهد کرد فقط در نظر داشته باشید بدلیل کیفیت پائین بنزین و روغنهای موجود در ایران که اطمینانی به اصل بودنشان نیست لطف بفرمائید هر 20 هزار کیلومتر یا هر 4 تعویض روغن یکبار از محلول فلاش (شستشوی داخل موتور و مجاری عبور روغن )استفاده نمائید که خود سرویس گاهها طرز استفاده از آن را میدانند و انجام میدهند
      بنظر شخصی من صرفنظر از چند آپشن بروز که ام جی جی اس نسبت به توسان دارد اتومبیل کار کرده شما با شرایط موجودش برای شما بمراتب مناسبتر و ایده آل تر است برای این مطلب چندین دلیل دارم که مهمترین آنها استفاده از توربو شارژر در ام جی است که برای اغلب تیپهای جوان مزیت بحساب آمده و مورد خوشایندشان نیز میباشد برای درک سهل تر این تفاوت به این مطلب توجه بفرمائید : در مورد مشخصات موتور اتومبیل شما و همینطور میزان اعداد تولید توان و گشتاور توضیح مختصری خدمتتان دادم حالا سایز 2700 سی سی موتور شش سیلندرتان را با سایز 2000 سی سی موتور چهار سیلندر ام جی که 2 سیلندر و 700 سی سی از موتور شما کوچکتر است را مقایسه نمائید ضمنا توجه داشته باشید که توان موتور 4 سیلندر ام جی 40 اسب بخار (210)و گشتاور آن حدود 100 نیوتن متر (346) بیشتر از
      موتور شماست و عامل این نیروی بیشتر و این تفاوت فراوان با در نظر گرفتن کوچکتر بودن موتور ام جی همان سیستم پرخورانی یا توربو شارژر است اگر هنگام استفاده از کباب پز ذغالی بجای باد بزن دستی از یک پنکه یا سشوار دستی استفاده کنید متوجه سرعت و شدت و کامل سوختن ذغال خواهید شد و این تقریبا مشابه آن چیزی است که داخل سیلندرهای موتور مجهز به توربو شارژر اتفاق می افتد لذا در مقایسه این دوموتور تصور کنید در کشتی بین یک حریف از دسته سنگین وزن با یک حریف از دسته سبک وزن بزور و ضرب مواد انرژی زا و دوپینگ کشتی گیر سبک وزن پیروز تشک باشد اما حدس بزنید که اگر این رویه در دراز مدت ادامه یابد چه فشاری به استخوان بندی و ماهیچه های این کشتی گیر وارد میشود . لذا موتور شما استهلاک بمراتب کمتری دارد و مضافا گمان نمیکنم شما در این دهسال از حداکثر نیروی موتور خودتان استفاده کرده باشید تا چه رسد به بیشتر از آن !
      از اینرو جناب بیگ آذر از آنجا که میزان انرژی مصرفی با کار انجام شده رابطه مستقیم دارد از لحاظ مصرف سوخت نیز تفاوت چشمگیری بین این دو موتور نیست بعلاوه من در مورد قیمت اتومبیل ها در ایران اطلاع دقیق ندارم اما با شرایطی که اخیرا در کشور ایجاد شده تصور میکنم که باید تفاوت قیمت بیش از 100 میلیون تومانی را نیز در نظر داشته باشید . ضمنا هر طور حساب کنید اتومبیل شما امتحان خودش را در مدت دهسال با سربلندی پس داده اما چون ام جی مدت زیادی از ورودش به بازار نگذشته هنوز مثل هندوانه در بسته است خصوصا در ایران که گویا تعهد و حس مسئولیت زیادی در نمایندگی ها و دیلر شاپ ها نیست و اینکه جنابعالی اهل تعویض زود به زود خودرو هم نیستید و صفر میخرید و سالها استفاده میفرمائید . در مورد ام جی ساخت چین اخیرا در بریتانیا اینطور تبلیغ میشد : Combination of British level of engineering and eastern smart human sources .ترکیبی از مهندسی در سطح بریتانیائی و نیروی کار دقیق و هوشیار شرقی .
      امیدواریم نتیجه هم در سطح استانداردهای کمی و کیفی جهانی در طول زمان باشد .
      از آشنایی با جنابعالی حتی در حداقل میزان سرافرازم .خوشحال خواهم شد اگر فرمایشی در موردی خاص و در این خصوص داشته باشید باکمال میل اگر در دایره معلومات مختصرم باشد در خدمت جنابعالی خواهم بود . موفق و پایدار و تندرست باشید . ارادتمند بهرام اسلامی ادهم

      • در پاسخ به: ب -اسلامی

        sunmartin | آبان 1, 1397 | لینک نظر

        من هم از شما جناب اسلامی تشکر میکنم بابت این توضیح کامل و بی نقص هیوندای و کیا نه تنها در ایران بلکه در آمریکا جزو موفق ترین با اعتبارترین و با کیفیت ترین برندها محسوب میشوند که مجله کار اند درایو و موتور ترند و حتی موسسه جی دی پاور که د رصد رموسسات تست و بررسی بین المللی فعالیت داره به محصولات کیا و هیوندای امتیاز بالایی تخصیص داده بواسطه عملکرد و کیفت بلند مدت میان مدت اونها و قدری بی انصافی است که بخواهیم محصولات یکبار مصرف و زود منقضی شونده چینی با کره ای حتی مقایسه کنیم

      • در پاسخ به: ب -اسلامی

        اسماعیلی | آبان 2, 1397 | لینک نظر

        سلام و درود به شما جناب اسلامی و https://t.me/joinchat/E2lNvRDLUJyDdOk6LJ7swQ بابت توضیح و تفسیری که درمورد مقایسه دو خودرو و همینطور توضیح شیوای که درمورد کار سیستم توربو دادید و مثال جالبی که برای فهم بیشتر کار سیستم توربو زدید

  2. کاوسی | مهر 23, 1397 | لینک نظر

    ما کی میخواهیم یاد بگیریم که احساسی عمل نکنیم و نظر مخالف را تحمل کنیم اینجا یک سایت تخصصی و فنی هست نه جایی مثل استادیوم که یکسری قرمز و یکسری آبی بیافتیم بجون تیمهای دیگه واقعا برام تاسف باره منم 550 دارم و خیلی هم راضی ام و خیلی هم دوسش دارم تیتر مقایسه نظرموجلب کرد و کامنهارو که خوندم یکی دوتا تون چیزایی اینجا نوشتین که باعث شد ماشین چینی و چینی سوار یه کم برام زیر سوال بره شما بااین مدل رفتار و این برخورد بچگانتون با نظر مخالف اگر از چیزی بدتون اومد راجع به اون تعریف کنین و طرفداری کنین خیالتون راحت فوری از چشم ملت میافته طرف با علم و تجربش و خیلی محترمانه داره میگه مشکلی با ماشین چینی ندارم اتفاقا بخوای نگاه کنی از اول های کره ای ها خیلی هم بهترن آفرین دارن و تازه نوشته حتی ماشینای آمریکایی هم ایرادهای خودشونو داشتن به مرور و یواش یواش عیب ها رفع میشن مشکل رفتار و تعصب های بعضی چینی سواراس که بزور میخوان بگن ماشین چینی کم از کره ای نداره و بهترم هست اونا دارن کاسبی شون میکنن شماها بخاطر آهن وشیشه و لاستیک میافتین بجون هموطن تون که دیدیم مثل اینکه درست هم گفته کاشکی مثل آدمهای منطقی اگر اطلاعات فنی داشتین با کسی که میگه تخصص داره بحث تخصصی و علمی میکردین اونجوری خودتونو بالاتر و پر تر نشون میدادین نه که با زبون یه بچه مدرسه ای با مردم کلکل الکی کنین و فقط خودتونو خراب کنین و خلاصه کاری نکنین که بگن چینی سوارجماعت بی کلاس و خز و جواد و این چیزا که بچه ها بهم میگن بهمون بچسبونن .

    • در پاسخ به: کاوسی

      شما تمام مطالبی که ایشون نوشتن رو بخون اگر تخصصی بود حرف شما درست و من هم بچه مدرسه ای.فقط بصرف یک جمله که نوشته در کل مشکلی با ماشین چینی ندارم بهتره ذوق نکنید.اگر قراره با گفتن این افراد ما خز و خیل و جواد بشیم همون بهتر که بشیم.اگر نقد کارشناسانه و به دور از سیاه نمایی بیان بشه به روی چشم آدم قبول میکنه ولی جواب حرف مفت رو باید همونجوری داد نه با متانت و بزرگ منشی.شما بقول خودت ماشین چینی داری و مزایا و عیب و ایرادهاش رو بطور کامل میدونی.بخون همه نظراتی که تو این سایت مخصوصا توسط شخصی بنام sunmartin و افراد شبیه اون خودت کلاهت رو قاضی کن ببین چقدر به واقعیت نزدیکه اونوقت بیا از طرز گفتار و نوشتار من خرده بگیر.

      • در پاسخ به: ن _ غیر اسلامی

        مرشدان | مهر 26, 1397 | لینک نظر

        من فرارحم مرشدان از مهندسان قبلی شرکت هیوندای تک کره هستم که 2 ساله با این سایت آشنا شدم با تمام صحبت ها در مورد چینی ها بخصوص کاربری با نام سان مارتین و اسلامی موافقم در مبحث خودرو چیزی هست با نام ارزش قطعات در فرایند تولید که در چینی ها بدلیل سیکل معیوب بالای 60 درصد قطعات تست فنی در بخش QC نداشته و اصلا به لحاظ اقتصادی صرفه ای نداره پس تمام قطعات حتی در بین چینی توسط چند شرکت تامین و بانام شرکت اصلی سرمایه گذاری به شرکت مورد نظر ارسال و در نهایت یک خودرو تولید میشه چینی ها برای ارزان سازی توجهی به ساختار مواد یعنی ماتریال بکاربرده شده در مرحله تولید نمیکنند یعنی بطور مثال سلکتور تعویض دنده وظیفه‌ی انتقال فرامین راننده را به جعبه دنده‌ی خودرو بر عهده دارد باید دارای برد و مدار با کیفیتی باشد چیزی که در جی ای سی و لی فان و چری بی اهمیت است و خرابی فراوانی دارد یاموارد مشابه

        • در پاسخ به: مرشدان

          رضا | مهر 28, 1397 | لینک نظر

          آقای مرشدان سلام من مثل شما نگاه کارشناسی به تولیدات چینی ندارم اما الان دیگه همه میدانند که وارد کنندگان با همکاری تولیدکنندگان چین چه بر سر اقتصاد وصنعت ما آوردند و متاسفانه بعضی از خودما ایرانیها بخاطر منافع شخصی خودمان حالا از گرفتن دستمزد از نمایندگی ها بگیر تا مالکیت نمایندگی یا واردکننده از این زباله های صنعتی طرفداری هم میکنند و تبلیغ بیخودی راه میندازن این مثل این میماند که بخاطر سهل انگاری و غفلت خودمان و ضعف پلیس دزد به خانه ما بزند و ما بجای اینکه ناراحت باشیم و پیگیر شکایت و اقدام جدی باشیم از دزد حمایت و تعریف کنیم که خوب شد این دزد آمد اگر آن یکی آمده بود خودمان راهم میکشت با این حال آیا نباید به شراکت تعریف کننده با دزد احتمال داد بنظر من غیر از این دلیل دیگری نیست وشاید قبلا چیزی سوار میشده که اسقاطی بوده و انقدر اذیت شده که تشت و وان چینی بنظرش اشین خوبی امده

          • در پاسخ به: رضا

            مرشدان | مهر 28, 1397 | لینک نظر

            متاسفانه خودرو در ایران کالایی قیمتی محسوب میشه و اما این تعاریف از خودروهای چینی به هیچ وجه درست نیست شما اگر به ساختار کلی خودروها با برند چینی و نه آنانکه تحت لایسنس هستند توجه ای عام داشته باشید در مشاهده خاص هم به اشکالات فراوانی بر میخورید که از حوصله این بحث خارج و برای هر خودروی چینی متفاوت و در برخی عمومیت دارد لذا در میابید که تماما سعی شده از ارزان ترین مواد ضعیف ترین موتور و پیش پا افتاده ترین سیستم انتقال قدرت در آنها استفاده شده در جهت ارزانسازی کالای تولیدی بیشتر محصولات خودرویی چین به ایران سرازیر میشه که به طبع مصرف کننده ایرانی خسته از محصولات داخلی این خودروهای خوش آب و رنگ در چشمانش برق میزند
            اگر تمایل داشتید یکسری مقاله آماده دارم که به سایت ارسال کنم

  3. مهران | مهر 12, 1397 | لینک نظر

    عزیزان ما همگی باید یاد بگیریم كه اگه پیرامون مطلبی كامنت مینویسیم در قبال اون مسئولیم یعنی چون دیگران ممكنه نوشته مارو بخونن پس باید محترمانه باشه و صادقانه و مفید. اگه اطلاعاتی یا نظر مفیدی نداریم نیازی به نوشتن كامنت نیست .بخدا كسی مجبورمون نكرده در غیر این صورت حتما منافع شخصی یا سازمانی یا سودجویی در بین هست . متاسفانه بعضی ها عقده گشایی میكنن یا توهین به همدیگه خب شرم آور نیست؟؟؟ مثلا یه آقایی هست با یه اسم عجیب و غریب و بعضا اسامی متفاوت تو اغلب پست ها نظر پراكنی میكنه و هیچ اطلاعات خودرویی نداره و فقط باعث بدبینی و گمراهی دیگران میشه و اعصاب یه سری رو هم خورد میكنه . این شخص بیمار نیست؟؟؟
    اینجا یه سایت تخصصی خوردو هست برای علاقه مندان گاهی بین سلیقه های مختلف هم كل كل پیش بیاد بد نیست، ولی دادن اطلاعات دروغ دیگه اوج رذالته و البه بی فرهنگی. یكی ممكنه از یه برندی خوشش بیادیا نیاد خب میل خودشه نیازی به تخریب بدون پشتوانه نیست .
    آقا اصلا یادمون باشه هر چقدر پول بدی آش میخوری….كسی از یه برند جدی انتظار بنز نداره و اصلا مقایسه اش غلطه. برای اینكه یه مقایسه درست رو بشناسید كلی مجله و سایت ایرانی و خارجی هست. اینكه یكی چشم بسته بگه چون چینیه پس آشغاله خب داره حماقت خودشو جار میزنه …چون تا چند سال دیگه خواهد فهمید در دنیای امروز تلاش مهمتر از حرف مفت زدنه.

    • در پاسخ به: مهران

      ب -اسلامی | مهر 15, 1397 | لینک نظر

      آفرین

    • در پاسخ به: مهران

      مجيد | مهر 15, 1397 | لینک نظر

      شما مطمئن باش اگر اين آقاي با اسامي عجيب و غريب که ديگه معرف حضور همه هستن نيان اينجا و توهين و تحقير نکنه نظرات نوشته شده تو اين سايت به يک سوم کاهش ميکنه؛ اونم نظراتي که مفيد هستش و بر اطلاعات خودرويي آدم افزوده ميشه و نه حرفايي که از سر بي اطلاعي و ناداني زده ميشه و کوچکترين تأثيري هم نداره.

  4. مصطفی | مهر 11, 1397 | لینک نظر

    آقا من هیچوقت صاحب خودروی چینی نبودم اما تعدادی از دوستانم خودروی چینی دارند. به نظر صحیحترین نظریه در مورد خودروهای چینی اینه که اگر تهران زندگی میکنی با خیال راحت چینی بخر ولی اگر شهرستان هستی نخر چون قطعاتش گیر نمیاد. عیب چینی ها فقط نبود قطعه است که دوستان بنده نیز درگیرش بوده اند. اما یه چیز عجیب که تقریبا در تمام چینی ها (حتی ام وی ام 110) هست استحکام فوق العادۀ اتاقشان در تصادفات هست که به هیچ وجه قابل قیاس با خودروهای داخلی نیست و بنده از این جهت چینی ها را بسیار تحسین میکنم. میتونید عکساش رو توی کانال (تصادف ناجور) ببینید.

  5. ب _ اسلامی | مهر 10, 1397 | لینک نظر

    درود بر چینی سواران غیور و متعصب از مالکین محترم لیفان 520و ولیکس گریت وال تا همین ام جی صددرصد چینی که عقبه انگلیسی ناموفق و ورشکسته اش اعتبار نامش هست که حتی آیفون با ادله مونتاژ در چین را فدای آن میکنید .
    مطلبی که در مورد همه شما مشترک هست اینه که بلا استثنا لیفان و جیلی و جک و دانگ فانگ و دامای و گگ گونو و چری و چانگان و هنگ تنگ و روئیو که حتی اسم درست و حسابی هم نتونستن برای محصولاتشون ترکیب کنن جوریکه در سطح بین المللی توی دهان ها بچرخه و لبه صندوق عقبشون از تراکم آرم و حروف پر شده به چشم شما مالکین و راکبین شون درحد کمپانیهای قدر دنیا هست بطوریکه برلیانس در واقع همون بی ام و است جک مال کرایسلره میگی نه علامت ستاره 5 پرشو ببین ! چانگان زیر نظر مهندسین پونتیاک تولید میشه مگه بالهای فایربرد را روی جلوپنجره اش نمی بینی ؟ جیلی هم که همون پورشه است و آرمشون یکیه ! وولیکس هم که تلفظ چینی فولکس هست .
    اما …. اما امیدوارم واقع بین باشید و بد تون نیاد قدر مسلم اینه که غالبا یا ماشین اول تون بوده یا مصرف کنندگان محصولات خودروسازان داخلی بودید که عاشقان آپشن های بروز شدید و با یک یاعلی و یک جهش فایننشیال سراغ دریای آپشن های بی کیفیت رفتید و همتون منتظر یک جهش دیگه هستید تا با تهیه یک برند کره ای پنج شش سال کارکرده که با لوبت های چینی تفاوت آنچنانی هم نداره اما برای هموطنان گرامی مایع اعتبار هست خودتان را به خیل هیوندا سواران و کیا مداران اضافه کنید و یک نفس راحت کشیده و از صبح روز بعد برای چینی سواران مرحله اول پشت چشم نازک کنید و اصلا و کلا منکر چینی سواری خودتان شوید و با داستانهایی مثل جای طلب برداشته بودم خودتان را کره ای سوار اصیل معرفی کنید در حالیکه همین کره ای سوارهای معتبر داستان مشابه شمارا در پایان دهه شصت و ابتدای دهه هفتاد با آلمانی سواران وآمریکایی سواران داشتند و به هر بهانه ای کاپوت را بالا میزدند و علامت GM آمریکارا روی موتور دوو به آنها نشان میدادند و عقب تر که بنگریم یاد محصولات تویوتا می افتیم که کپی برداری در ابعاد کوچکتر از شورلت بود
    بله دوستان حتی اگر شما استثنا باشید حال و روز کلی ما ایرانیان فعلا همین است که گفتم . متاسفم که هنوز میبینم هموطنان من در داخل کشور با آنهمه امکانات و منابع و ذخایر زیر زمینی و جوانان مستعد بجای افکار مفید و شستن چشمها و جور دیگر دیدن و آستین بالا زدن به هر دری میزنند که از غافله عقب نمانند و با قسط و مصیبت و مرثیه حق چینی ها و مافیای داخلی واردات را به چندبرابر پرداخت میکنند و بخاطر آهن پاره هایی که چشم بادامی های آسیای شرق بنای اقتصادشان را با آنها ساختند و تبدیل به رقبا و یا شرکای اقتصادی اروپا و آمریکا شدند با زشت ترین کلمات به هم توهین میکنند و همدیگر را به دروغگویی و یا سیاهنمایی اتومبیلهایشان که از خواهر و برادرهاشان براشون عزیزتر هستند محکوم میکنند چرا ؟ چون یکنفر از ماشین عزیزشان انتقاد بجا کرده و مثلا گفته با چندتا ترمز سیستم داغ میکنه و دود بلند میشه ! درحالیکه وقتی تاپیک دارندگان و یا رانندگان برندهایی مثل بی ام و و یا مرسدس را میخوانیم اصلا از این خبرها نیست و حتی خودشان به ضعف های اتومبیلهاشون میپردازند و یا در همین دنده 6 اصلا کامنتی زیر مقاله های این برندها نمیبینی ؟ واقعا چرا ؟ چون از این وادی ها رد شده اند و چهار چرخه براشون همه چیز نیست .
    میدونم حرفهام برای خیلی هاتون نا مطلوب و نا خوشایند هست ولی شمارا بخدا قبل از اینکه دست به جواب بشید و بقول معروف کم نیارید و پوز منو بزنید کلاهتون را قاضی کنید و راجع به چیزهایی که گفتم کمی فکر کنید . برای دادن جواب دندان شکن بمن دیر نمیشه . داشتن اتومبیل در جوامع پیشرفته یک اجبار و نداشتنش کسر شان نیست در جایی که عمرم را گذرانیدم داوطلبانه سوار وسائط نقلیه عمومی میشوند و تا بتوانند از خرید اتومبیل و سوار شدنش اجتناب میکنند لذت داشتن خودرو و سواری گرفتن از بهترین آنها را بقیمت خروج دی اکسید کربن از اگزوزش خیانت به مادر زمین و نسلهای آینده میدانند آنجا افتخار دوچرخه سواری است نه لمبرگینی و مزراتی سواری . اونجا اگر واردات هر آشغال چینی مجوز بگیره و کسی در اثر تصادف با خودرو چینی خون از دماغش بیاد اداره صنایع و گمرکات حسابش با کرام الکاتبین هست .اونجا ارزش و عشق ورزی خاص کلمه هموطن و سپس کلمه انسان هست و اتومبیل نهایتا متعلق به ذوب آهن .
    ارادتمند یک یک همه شما ، ب _ ادهم کارشناس ارشد متالوژی – همکارسابق پرکینز دیزل انگلستان

    • در پاسخ به: ب _ اسلامی

      فکر نميکنم به شما ربطي داشته باشه که کي چي سوار ميشه.عوض اينهمه وقت گذاشتن تو اين سايت و نوشتن اينهمه اراجيف که همه خندشون ميگيره ميخونتشون برو يه شغل آبرومند واسه خودت پيدا کن که شرمنده خوانوادت نباشي جناب سانمارتين خالي بند.اينقدر از اين جملات با کلمات کاملا” مشابه بهم نوشتي تو اين چند سال که با هر اسمي هر چيزي بنويسي همه متوجه ميشن که خودتي.بالاخره ب _ ادهمي يا ب _ اسلامي؟اونم قافله هستش جناب کارشناس ارشد متالوژي نه غافله!! خداوکيلي يک ساعت وقت تلف کردي متن بالا رو نوشتي که چي رو به کي ثابت کني؟اگر نقد و صحبت کارشناسي باشه و از زبان يک کارشناس بيان بشه به روي چشم آدم هم قبول ميکنه ولي وقتي از زبون يه آدم بيکار و علاف که اصلا” معلوم نيست چکارست بصورت خيلي سطحي و با ادبيات سخيف و چاله ميداني و با جانبداري از يکسري خودروهاي خاص (کره اي و ژاپني) زده ميشه معلومه که هيچ کس هيچ توجهي بهش نميکنه و فقط ميخنده.ماشين چيني شايد در سطح ماشينهاي طراز اول دنيا نباشه ولي به اون سياهي اي که شما تمام فکر و ذهن و توانت رو گذاشتي براي خراب کردنش هم نيست.ما که چند ساله داريم و سوار ميشيم و فقط قطعات مصرفيشو عوض کرديم و خرج اصلي (اعم از موتوري و گيربکسي) نداشته ميدونيم چي سوار ميشيم و وقتي اين اراجيف سياه رو ميخونيم خونمون بجوش مياد که واقعا” اينهمه دروغ و سياه نمايي براي چيه؟واقعا” بشين فکر کن ببين چي گيرت مياد از تخريب و سياه نمايي؟حقوق بگير جايي هستي يا فقط از روي تفريح اينکار رو ميکني؟منتظر جوابت هستم.

      • در پاسخ به: ن – غير اسلامي

        sunmartin | مهر 11, 1397 | لینک نظر

        تو که خودت هویت مشخصی نداری و با سرسره از روی اسامی کاربرا برای خودت اعتباذ میخوای کسب کنی فکر کردی خبریه ؟ نه بم بم جان خبری نیس تو حتی یه اسم واحد نداری و اینقدر بی وجودی که هر کس هر نظری داره به من نسبت میدی مشخص نیس چرا اینقدر از عرابه های چینی بی نام و نشان با اسامی فیک با سینه چاک دادن طرفداری میکنی من احساس میکنم د رپس این سور و گداز تو یه ممری از درآمد برای شرکت های بزن در رو چینی نهفته والا هر عقل سلیم و بالغی بجز بچه خورده های حیران و خودرو ندیده و خودور اولی میدونن چینی ها یه مشت آهن پاره کپی کاری شده با بدترین ماتریال و کیفیت و طراحی و نواقص ریز و درشت بیشمار هستن حالا تو از شب تا صبح بشین صغری کبری بباف بهم این موضوع عوض نمیمنه که ایران بزرگترین وارد کننده بنجل های بی مصرف یعنی خودروهای “چینی ” هست ولاغیر
        حالا خوددانی تا آخر عمرت از اجناس بی کیفیت چینی دفاع تمام قد انجام بده اگه برات سود و منفعتی داره با همین فرمون برو جلو دلاور

        • در پاسخ به: sunmartin

          ب- اسلامی | مهر 12, 1397 | لینک نظر

          جناب sunmartin
          با سلام و احترام ، در یونان باستان برای هر چیزی رب النوع یا الهه ای میساختند مانند الهه آتش یا الهه جنگ یا الهه زیبایی. گویا اینجا هم شما را بعنوان الهه ضدیت با خودرو های چینی انتخاب کرده اند و هرکس کوچکترین انتقاد یا ابراز نارضایتی از خود رو های چینی داشته باشد”سان مارکو” و یا از جانب سان مارکو ست .
          بنابراین همانطور که عرض کردم شوربختانه اتومبیل برای عده ای از هم میهنان ما حکم خط قرمز داشته و مسئله حیثیتی است چینی و وطنی هم ندارد لذا جسارتا خواهش میکنم از ادامه بحث صرف نظر بفرمائید و مطلب را به گذر زمان واگذار کنید .
          زمان دانشجویی استادی هندی تبار داشتم که میگفت : شبیه سازی وتقلید از برند اصیل و موفق نسبتا راحت است اما کیفیت فقط با گذشت زمان است که ثابت می شود.
          پایدار و شادمان باشید.

          • در پاسخ به: ب- اسلامی

            sunmartin | مهر 12, 1397 | لینک نظر

            دروود بر شما با این ادبیات و نوشتار مشخصه که تحصیل کرده و فردی مطلع هستید بنده بواسطه تجربیات و اظهارات نمایندگی ها و افراد واقعی در مرد چینی ها و حتی یک مدت که خودم چینی داشتم عرض میکنم واقعا بنجبل یکبار مصرف بی هویت و سرهم بندی شده هستند شما اگه یه لیفان 820 یا برلیانس 330 یا کراس یا هر اسم عجیب و تو خالی و بی هویت فقط موتو رگیربکس و سیم کشی ها را باز کنی به عمق فاجعه پی میبرید چینی ها د رخودروی چانگان cx35 در چرخ های خودرو افتضاح ببار آوردند یعنی رزوه پیچ چرخ ها با 2 بار باز و بسته شدن دیگر عملا کارایی ندارد د رجک s5 هم گیربکس همخوانی ندارد با انجین و ناک اوت های فراوانی در دورهای بالا دارد همپنین گیربکس زوزه میکشد و سایر موارد برای سایر چینی ها کیفیت نزد خودروهای آلمانی هست و کره ای ها تلاش میکنند با اسخدام مدیران ارشد آلمانی همتایی برای آلمانی ها شوند اما سواری کیفیت و حس رانندگی آلمانی ها خاص و کم نظیر است

          • در پاسخ به: sunmartin

            خوب واسه خودت نوشابه باز میکنیا.با اسامی مختلف از خودت تعریف و تمجید میکنی و میخوای ثابت کنی چرت و پرتایی که مینویسی درسته.حالا خوبه به گفته خودت که اونم من مطمئنم خالی بندی ای بیش نیست سراتو قسطی سایپایی داری اگر ماشین درست و حسابی داشتی با چه لحنی میخواستی کامنت بزاری پروفسور??

          • در پاسخ به: sunmartin

            ب – اسلامی | مهر 15, 1397 | لینک نظر

            جناب سان مارتین با درود بر شما و سپاس از حسن نظرتان درمورد بنده
            قطعا تولیدات هر صنعتی در اوایل ورود به بازار و عرضه به مشتریان با نقایص و نقاط ضعفی همراه است که تولیدکننده با گذشت زمان ،نظریه پردازی منتقدین متخصص و دارای صلاحیت و مهمتر از همه سطح رضایت ویا عدم رضایت مصرف کننده مرتفع مینماید و یا بدون تغییر مسیر و ادامه خطا محکوم به زوال شده و از دور خارج میشود .
            عامل بعدی ویژگی های یک خودرو نسبت به محل استفاده آن است . بعنوان مثال محصولات خودرو سازهای ایالات متحده در دهه های 60 و هفتاد با وجود کیفیت و دوام بالا ،قدرت و گشتاور بالای موتور ،نرمی ، راحتی ،جادار بودن و بسیاری محاسن دیگر از لحاظ هندلینگ و عبور از پیچها و همینطور سیستم ترمز بطور عمومی موفقیت چندانی نداشتند و این صرفا بدلیل جغرافیای آمریکا ،پهناوری و نتیجتا جاده های صاف بدون پیچ یا اصطلاحا Stripe و فراوانی آزادراه هاست که نیازی برای پیچ خور بالا و یا ترمزهای قوی و خنک شونده باقی نمیگذاشت و چون آمریکا قاره ای عظیم است فروش داخلی و صادرات به کشورهایی با لنداسکیپ مشابه بازار کافی برای این نوع اتومبیل ها ایجاد میکرد از طرفی بدلیل ارزانی نسبی قیمت سوخت موتورهای حجیم با مصرف بالا در ایالات متحده بدلیل نیاز به توان و دوام بالا در سرعتهای زیاد و در جاده های بیابانی همراه با استفاده از ایرکاندیشن در هوای گرم بیابان و دور موتور بالا برای فن آوری آن سالها یک نیاز بود که هزینه سوخت شان در کشورهای اروپایی با درآمدهای کمتر و قیمت بالاتر باعث عدم استقبال از اتومبیلهای مجلل آمریکایی میشد و در عوض خودروهای اروپایی کوچک و کم مصرف با هندلینگ بالا برای جاده های پیچ در پیچ مشابه جاده های تهران تا استانهای شمالی ما ساخته میشدند که هرگز راحتی و امکانات آمریکایی ها را نداشتند البته در این میان مرسدس بنز ، بی ام و ، پورش و آئودی از آلمان و فراری و لمبرگینی از ایتالیا و سایر برندهای با اصالت اروپا با فن آوری های بالا جوابگوی اتوبانها و آزادراههای بدون محدودیت سرعت بوده اند اما چیزی که مد نظر من هست تکرار جمله اولمه که بالاخره شروع کار برای همه خالی از مشکل نیست ولی خوب کم و زیادش برای همه یکسان هم نیست .
            بنابر این نوع برخورد ما با این مطلب هست که برای من جای تعجب و متاسفانه تاسف هم داره . یعنی برای من همیشه جای این سوال هست که سرما چی اومده که بخاطر یک جسم مادی متشکل از چند نوع فلز و پلیمر و لاستیک و شیشه که قطعا امروزه از بین زباله ها هم بازیافت میشن یک ملت دیگه با سرهم کردنش اونهم از نظر کیفی در رده پنجم و نا مرغوب داره دهها یا صدها بار روی اون ارزش افزوده ایجاد میکنه و با بهای گزاف بما میده و در مقابلش ذخایر زیر زمینی تکرار نشدنی ما را میبره ( چون جزء جوامع صنعتی نیستیم و خام فروشیم ) در مقابلش هم میهن من درکمال بی مهری و بی انصافی خیلی راحت با انواع اسامی و اقسام صفات نا پسند و نا خوش آیند عکس العملی در رابطه با نظر هموطن خودشون نشون میده که جدای از مسئله عرق ملی و عشق ورزی که باید بینمون باشه و متاسفانه نیست ، مقام انسانی و معنوی داره و حقش نیست بخاطر ناندانی چینی ها بهش بی احترامی بکنه و اتهامات عجیب و غریب مثل اینکه تو از سایپا و ایرانخودرو پول میگیری که چینی هارو خراب کنی ! یا خودت پول نداری و حسرت ماشین چینی بدلت هست یا اینکه پراید سواری و از حسادت این حرفها را میزنی یا اینکه برای تحقیر و سرکوب کسیکه از ماشین چینی انتقاد کرده بشینی غلط دیکته هاشو بشماری و به رخش بکشی و اینقدر درگیر خشم و نفرت باشی که طرف را نشناخته بهش نسبت علاف و بیکار بدی و یا بهش بگب برو خودتو به روانپزشک معرفی کن حالت خوب نیست و نوشتهاشو اراجیف ارزیابی کنه و جملات سطح پایین از این دست !
            واقعا باعث حیرته ! به جان عزیزانم به شرافتم قسم دنیا را کم نگشتم و چنین چیزی ندیدم و هیچ جای زمین هم به قطع یقین دیده نمیشه که یکنفر به هموطن خودش بگه تولیدات فلان کشور خوب نیست یا اصلا بگه آشغاله و در مقابلش از هموطن خودش بد و بیراه بشنوه !!!
            من فکر نمیکنم خود ملت چین روی تولیدات شون تا این حد تعصب داشته باشند که مصرف کننده ایرانی داره یعنی اگر بدونن چه خبره به پاس وفاداری و فداکاری باین دوستان یکی یدون از بهترین نوع تولیداتشون هدیه و حقوق مادام العمر پیش کش میکنن .
            نمیدونم دیگه چی بگم اما برام ناراخت کننده و حتی ناامید کننده است دنیا با چه سرعتی و به کجا داره میره و دغدغه های منه ایرانی چیه ؟!!
            جناب سان مارتین از روده درازی ام پوزش میطلبم ببخشید ، درد دلی بود که مخاطبش شما شدید و بنظر من جسارتا دست کم شما از این دور مکرر صرفنظر کنید و خارج بشید چون با همه این حرفها من متوجه یک چیزی شدم اینکه خوشبختانه هم میهنان ما ممکنه بروی خودشون نیارند و یا هرگز این جمله را بزبان نیارند که “باشه راجع به حرفهات فکر میکنم ” اما احتمال اینکه فکر بکنن زیاده و خوشبختانه تغییر پذیرند.
            بامید روزهای بهتر .

          • در پاسخ به: ب – اسلامی

            ماشالا شما وقت آزاد زياد داري و ميشيني ساعتها وقت صرف ميکني واسه نوشتن داستانهايي که ارزش نداره آدم سوي چشمشو بزاره واسه خوندنشون.آقايي که يکبار ميگي ب_ادهمي يکبار هم ب _ اسلامي که آخر ما هم متوجه نشديم کدومشه : خدمتت عرض کنم تو قرن بيست و يکم هيچ کجاي دنيا بر خلاف مملکت ما ديگه مرسوم نيست که يکي بخواد نظر و عقيده خودشو به بقيه تحميل کنه و بگه آي مردم چيزي که من ميگم درسته و هر کسي هم بر خلاف نظرش حرف بزنه بياد هزاران کيلومتر جمله پشت هم رديف کنه تا خودش و نظري که نوشته رو توجيه کنه.بر خلاف شماهايي که هي ميگيد چيني اله و چيني بله من تو صنعت نيروگاهي کار ميکنم و اتفاقا” تو خيلي از پروژه هايي که داشتيم شرکت زيمنس آلمان از خيلي از کارخانه هاي چيني بعنوان Sub vendor اقلام مورد نيازش رو تهيه ميکنه که اگر بخواد بر اساس ذهنيت شماي روشن فکر عمل کنه نصف پروژه هاش تا الان لنگ تأمين متريال باقي ميموند.الان ديگه دوره اين خاله زنک بازيها گذشته که فلان جنس چون ساخت فلان کشوره پس حتما” آشغاله، هيچ وقت يادم نميره همين حرفها رو قبلا” در مورد کالاها و ماشينهاي ساخت کره و ژاپن ميزدن افرادي مثل حضرتعالي و اون Sunmartin که تو همه زمينه ها خودشو صاحب سبک ميدونه (البته اگر جفتتون يک نفر نباشيد چون تا الان تو اين سايت فقط شمايي که از اين حضرت عاقا تعريف و تمجيد کرده که يکم شبهه برانگيزه).الان پس بحساب استدلالات شما همه بايد بگن چون کارخانه Volvo سوئد رو جيلي چين خريده و صاحبش چيني شده پس ولوو حتما” ماشين آشغاليه و کسي هم نبايد بخره.شما نوشتي پنجاه و خورده اي سالته بنظر من بهتره بروز کني خودتو و از تعصبات پدرها و پدر بزرگهامون و تحميل کردن عقيدشون (يا دست کم تلاش براي تحميل کردن عقيدشون) به ديگران دست بکشيم و واقعيات رو ببينيم.ماشين آهن پاره اصلا” ارزش اينو نداره که کسي بخاطرش بخواد به کس ديگه اي توهين کنه؛ اين قبول ولي بشرطي که شما هم از اونطرف شروع کنندش نباشي و جوابشم شنيدي نياي اينجا شهرام و بهرام بهم ببافي.چند روز قبل تو اخبار گفت تويوتا تعداد دو ميليون و چهارصد هزار دستگاه از توليداتشو فراخوان داده واسه رفع يه مشکل اساسي حالا چون تويوتائه نبايد خرده گرفت به اين گاف بزرگ که دو ميليون و چهارصد هزار دستگاه از توليداتش دچار مشکلن؟بهتره واقع بين باشيم و بر اساس کينه و حب و بغض مثل اين دوستت که تازه باهاش آشنا شدي و از هم تعريف و تمجيد ميکنيد صحبت نکنيم.ماشين چيني بلاشک از تمام خودروهاي ساخت داخل چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ ايمني و کيفيت سواري بالاتر و بهتره ولي از خودروهاي بروز کره اي و ژاپني و اروپايي حد متوسط پايين تره ولي اين پايين تر بودن در اون حد فاجعه و سياه نمايي اي که اين دوست عزيزت شب و روزش رو واسه اثبات کردنش صرف ميکنه نيست که خود من با داشتن سوناتا 2012 و آزرا 2009 و بعد سوار شدن به ماشين چيني تفاوت کيفيتشون رو ميدونم نه اينکه هيچ کدومو سوار نشده باشم و بيام اينجا بخوام بخيال خودم روشنگري کنم.
            به اميد استفاده از قدرت ذهن

          • در پاسخ به: ن _ غيراسلامي

            ب _ اسلامی | مهر 21, 1397 | لینک نظر

            قربان صد درصد حق با حضرتعالی بوده و بنده با استعانت از شکیبایی و بذل سخاوتمندانه نظرات ثاقب تان و همینطور نهیب بموقع در باب استفاده از قدرت ذهن ، کاملا اصلاح ، قانع و روشن شدم و از این بابت از جنابتان بسیار سپاسگزار و قدردانم . سایه عالی مستدام .

          • در پاسخ به: ب _ اسلامی

            خواهش ميکنم قربان اگر باز هم نياز به اندرزها و نصايح اينجانب (که سهمي هر چند کوچک در اصلاح فتار و منش جنابعالي داشت) داشتيد در خدمتتان خواهم بود.
            خدايا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشي و ما رستگار

            موفق و مؤيد باشي همکار سابق جنرال موتورز.

          • در پاسخ به: ن _ غير اسلامي

            sunmartin | مهر 21, 1397 | لینک نظر

            مشخصه که خیلی پر رو تر از این حرفهایی اما گیر من افتادی که ول من موضوع نیستم از جناب ب اسلامی استدعا دارم کار به من بسپرن تا زین پس افراد چینی باز و دلال مآبی بسان این آفتاب پرست بی هویت مدام آی دی ها را کپی پسیت نکنه مثل اسلاف خودش کشور عزیزش چین

          • در پاسخ به: sunmartin

            تازه کجاشو دیدی؟اگر تو ول من موضوع نیستی من ۱۰۰۰ برابر تو ول کن موضوع نیستم آدم بی هویت بیکار.فرض کن جناب ب اسلامی این وظیفه خطیر رو بهت محول کردن رو کن هر چی تو چنته داری پروفسور.تو دنیای واقعی که عددی نشدی لااقل ببینیم تو دنیای مجازی میتونی افتخار آفرین بشی برای خودتو خانوادت یا نه؟اسلاف یعنی چی اونوقت دکتر جان؟

          • در پاسخ به: ب – اسلامی

            sunmartin | مهر 15, 1397 | لینک نظر

            اصل مطلب شما بیان کردی مشخصا با این همه سواد و آگاهی از مطالب جای صحبتی باقی نیست و نمیتونم از جنابعالی قدر دان نباشم که صرافت طبعی بین سره از ناسره رمز گشایی کردید بهر طریق چینی ها جز ضرر و زیان به صنعت کشور و نابودی تارو پود و شالوده شمع روبه یاد صنعت خودرو دستاورد چندانی برای ایرانیان نداشتن البته از حق نباید گذشت که در این مدت 15 سال واردات اقلام چینی منجمله خودرو شاهد فربه شدن برادران چینی از کیسه ملت همیشه در صحنه بوده و هستیم با چالشی که در زمینه واردات خودرو بوجود آمد چینی ها بیشتر از هروز در این عرصه یکه تازی میکنند نمونه آن خط مونتاژ هنگ تنگ و در لرستان و هاوال در عظیم خودرو از جمله این فتح الفتوحات چینی هاست

          • در پاسخ به: sunmartin

            ب _ اسلامی | مهر 21, 1397 | لینک نظر

            جناب سان مارتین با سلام و سپاس مجدد خدمت شما دوست گرامی .همانطور که عرض شد خوشبختانه هموطنان ما عمدتا پذیرای مطالب مستند و منطقی هستند اما این دیگه در خمیره شون هست برای اینکه جمله آخر را خودشون صادر کرده باشند مغلطه و فرافکنی را چاشنی کار میکنند و در اصل مطالب طرف مقابل را بخودش تحویل می دهند . برای منهم حقیقتا بحث سازنده توام با احترام متقابل بسیار مطلوب و خوشایند هست اما با این سبک و سیاق و تنزل شان ممکن نیست .
            آقا بنده را متهم به ادبیات چاله میدانی میکنه اما شخصا از واژه های مثل (خاله زنک ) استفاده میکنه و نهایتا با وجود اینکه توضیح دادم هنوز سرجای اول گیر کرده که آیا بالاخره من ب اسلامی هستم یا ب ادهم ؟! و اینکه من و شما یک نفریم یا دو شخص مجزا ؟!
            واقعاً از حد توانم خارجه و مصداق آب در هاون کوبیدن هست و راهی ندارم غیر از اینکه با لباس رسمی دستها را بالا ببرم و بگم : یا سیدی ان تسلیمک !
            خوب بگذریم. بله متاسفانه مدیران و مسئولین ما بجای استفاده از منابع مالی و نیروهای متخصص جوان و شایسته سالاری و همینطور فرصتهایی که الحق خوب هم پیش پامون قرار گرفت بقول فرمایش شما فربه کردن خودرو سازهای چین را در دستور کار قرار دادند و تازه برای حصول سود بیشتر دست به سبکسازی محصولات چینی و ترکیب آنها با قطعات داخلی زدند و از طرفی برای اینکه موازنه سود و عوارض گمرک در سمت واردات بهم نخوره همان محصولات ادغامی چینی ایرانی را با چنان قیمت عاری از انصافی بمردم بخت برگشته ایران تحمیل میکنند که هرجای دنیا میشه باهاش بهترین اتومبیل استاندارد را خریداری کرد.
            بهر سو از ته دل آرزومندم روزی برسه که نسل نوی میهن ما هم و غمش را بروی ترقی علم و صنعت کشورش و اعتلای نام و ملیتش بگذاره نه در تعصب چیزی که ثمره خودش نیست و فقط بابتش پول پرداخته و بیم افت بهای آنرا داره که البته و الحق نشانه های حرکت به اون سو و آگاهی و خرد جمعی در عمده جوانهای بادانش و فرهیخته چون شما کاملا مشهود هست درود برشما و امیدوارم تندرست و پایدار باشید.

          • در پاسخ به: ب _ اسلامی

            جناب مهد ادب و اخلاق و متانت و بزرگواري و شأن و جلال و جبروت و خلاصه هر چه خوبي و نيکي تو جهان هستي هست : بر اين بنده حقير و زبون مغالات و فرافکنيها و همچنين ادبيات چاله ميداني را ببخشاي و همچنان به تعريف و تمجيد از دوست تازه پيدا کرده ات (آقاي مارتين) بسان شمس و مولانا بپرداز.لباس رسميتان هم کمي چرک آلود بنظر ميرسد که بالا بردن دستها در آن کمي ناخوشايند بنظر ميرسد بهتر است محض رضاي خدا آن را بشوييد.
            خوب نگذريم کسي به دلسوزي و نوشتن جمله هاي عارفانه و عاشقانه شما نيازي نداره و هر کس بر مبناي بودجه و انتظاري که از يک ماشين داره ميره ماين مورد نياز خودشو تهيه ميکنه و پاي اشتباه و يا خريد درست خودش هم مي ايسته.
            شما اگر پول داري برو يک ميليارد بده بنز و بي ام و و مازراتي سوار شو ولي نيا اينجا حرفاي روشنگر معابانه بزن و يقه هم ندران واسه يه ماشين که مردم گوششون از اين حرفا زياد پره.
            الان همين که آدم بتونه نيازهاي اوليه زندگي روزمره شو تأمين کنه بايد هزاران بار کلاهشو بندازه هوا ديگه اينکه کسي بياد بگه فلان ماشين اينجوريه و اونجوريه تعريف کردن جوکه واقعا”.
            همونطور که نوشتي سنت بالا رفته ولي تفکرات بروز نشده لازمه مثل اين جملات خوشگلي که مينويسي و توش استعاره و طعنه هم با زيرکي خاصي بکار ميبري تفکراتت هم قرن بيست و يکمي بشه.
            التماس استفاده از قدرت ذهن.
            خوش باشي ب_اسلامي يا ب_ ادهم يا همون سانمارتين..

          • در پاسخ به: ن _ غير اسلامي

            بر تو باید آفرین گفت که حریم قبح دروغ و ریا شکستی واژه جدیدی در پرستش چینی ها برای تو مهدی متقلب و ریاکار چه بسا جستجو کرد اما چیزی نیافتم که در خور شان و منش چینی زاده تو باشد احساس میکنم با آویزان کردن پوستر خودروهای واقعی و نه چینی بر بالین خود درون لیوانت به اوج میرسی و لیوان سواری را گرانمایه میشماری اگر تو وجودی بی وجود تر از خود یافتی سر یبه خودت بزن و بیشتر از کالاهای بنجل چین یدفاع من باشد که به سپساس این گرده افشانی یوانی از چین عایدت گردد.

          • در پاسخ به: رفعت ال رومان

            سر یبه خودم زدم ولی بیکارتر و علاف تر از تو نیافتم جناب مار مارتین پراید قسطی سوار که فقط یدفاع میکنی از چیزی که خودتم نمیدونی چیه که به سپساس اون جناب پیتر شرایر معظم هدیه ای در خور شان و منزلتت تقدیمت کنه.اینقدر متوهمی که هر کس کامنت میزاره اونو مهدی میبینی باز خوبه یکی هست که از ترسش خواب به اون چشمای شهلات حروم شده.لیوان سوار شدن هم در ضمن سعادت میخواد که فکر نکنم نصیب دکتر بامعلوماتی مثل تو بشه پس فعلا با پراید اقساطی که باهاش تو اسنپ کار میکنی خوش باش.خوش گلدی افندی.

          • در پاسخ به: ن _ غير اسلامي

            ب -اسلامی | مهر 23, 1397 | لینک نظر

            سلام . آقا تصمیم داشتم دیگه اینورها نیام ولی فقط و فقط بخاطر حس مسولیت ایندفعه را هم دلم خواست بنویسم و زحمت را کم کنم و برم دنبال بروز کردن خودم که با این سن تاخیر هم داشتم .
            اول یه لبخند بزن اخماتو واکن اگه امشب اینو خوندی همین امشب اگه دیرتر خوندی فرداشب سر ساعت 9 یه چایی به نیت گرفتن از دست من برای خودت بریز منم هم امشب هم فرداشب به نیت شیرینی دست شما برای خودم یه چایی میریزم بقیه دوستان هم همگی دعوت اند همگی به عشق ایران که دلم براش و برای یک یک تون تنگ شده سرساعت 9 باهم چایی بزنیم تو رگ (اوه اوه چاله میدونی شد وای ده ده ) !
            برادر من ، هموطن جوان من ، شایدهم از لحاظ سنی و معنوی پسر من ، آخه من اصلا نمیدونم واقعا اساس مشکل شما با من چیه آقا سر ماشین ساخت چین به هم وطنت بد و بیراه نگو به خودت هم تا این حد فشار روحی و عصبی وارد نکن کجاش بهت برخورده عزیز دل ؟ باور کن الان حتی کمی حس نگرانی و گناه هم دارم میکنم که واقعا خبط من کجا بوده که باعث شدم این جوون این جوری از کوره در بره که اصلا خودش هم ندونه چطور و چرا بهم حمله میکنه و برای چی اینجوری بی حساب و کتاب و به حق و ناحق از راه درست یا نادرست بفکر دشمنی و روکم کنی افتاده؟
            بخداوندی خدا خشم و کینه و دل آزردگی را از این سر دنیا دارم در وجودت حس میکنم که همراهشون رگه های پریشیدگی هم هست و معذب میشم میگی چرا ؟ تورو بخدا باز سوء تفاهم نشه برات نمیخوام بازی خودت را برات تکرار کنم ولی اینکه میگم چرا باین شدت از کوره در میری و بدون اینکه ارزشش را داشته باشه به حدی خشمگین میشی که پرش به خودت میگیره نمونه اش همینه که مرتب داری من یا سایر دوستان را باهدف تحقیر متهم به بیسوادی میکنی غلط دیکته میگیری بعد مکررا خودت همین اشتباه را تکرار میکنی . مثلا آقا این مغلطه است جمع اش هم مغالطات هست مغالات نداریم – مآبانه ، معابانه نوشته نمیشه -ماشین ماین نیست که البته میتونه از اشتباه تایپی هم باشه و برای هرکسی هم ممکنه پیش بیاد مطلقا هم سند کم سوادی و یا عدم وجود معلومات و تخصص کسی نیست اما با دست گذاشتن روی این موضوع و باصطلاح برای کسی سیاه نمایی کردن قبول کن کار خیلی قشنگی نیست والا باوجود اینکه اینجا محل مبارزه نیست اما هر مبارزه ای هم آداب خودش را داره ، خصوصا که خشم و انگیزه شدید تشبث به حمله و پرخاشگری باعث بشه خود شما پی در پی اشتباه املاء داشته باشی و این همونیه که میگم پرش بخودت میگیره .از طرف دیگه دوست گلم اینجا مگه ملک شخصی کسی هست که وضع قانون کردی و نوشتی : نیا اینجا حرفای …بزن یا برای فلان ماشین یقه ندران و تعریف تمجید نکن ! مرد حسابی ، من برای کدوم ماشین یقه دراندم و تعریف و تمجید کردم آخه ؟ منکه از اول دارم میگم همه کمپانیها اوایل تاسیس اشتباهاتی داشتن که بمرور و با پیشنهاد و انتقاد مصرف کننده ها و نظرات کارشناسان حل کرده اند و کلا ماشین آهن پاره است ارزش درگیری نداره. از سرعت پیشرفت و تنوع مدل چینی ها هم تعریف کردم که حتی گفتم در مقایسه با اوایل کره ای ها وضع شون بهتر هم هست فقط گفتم فعلا نباید انتظار هم آوردی و برابری کیفیت با کره ای ها را داشته باشیم چون فاکتور کیفیت در بلند مدت اثبات میشه و چینی ها با وجود اینکه در زمینه صنعت سنگین بسیار موفق هستند فعلا صنعت خودرو شون نوپا هست و ماشین هاشون فقط با محصولات ایرانی قابل مقایسه و رقابت هست که شکرخدا بعدا دیدم خود شما هم همینو نوشتی . در ادامه از تعصب افراطی یکعده هموطن انتقاد کردم که حتی رئیس اتحادیه خودرو سازان یا وزیر صنعت جمهوری خلق چین هم اینطوری گارد بسته در مقابل انتقاد از محصولاتشون ندارند و تازه احیانا در مقابل یک انتقاد بجا ازت سپاسگزاری هم میکنند حالا اگر به نوشته های خودتون مراجعه و انصاف کنی و با رویکردی که مقابلم نشون دادی میبینی خیلی هم بیراه نگفتم حالا خواهشا بگو ببینم من از کدوم ماشین تعریف و طرفداری کردم و یقه دراندم ؟بهترین ها که آمریکایی و آلمانی و ایتالیایی و ژاپنی هستند مثل فولکس واگن و تویوتا چند وقت یکبار یک رسوایی دنبالشون هست خودم در 2015 بی ام دبلیو X6 را انتخاب کردم که از سال دوم تقریبا هرماه پیش دیلر سرویس هستم اما ویژگی هایی داره که دوست دارم فعلا باشه و بخاطر کم کردن هزینه یک SAAB هم گرفتم که هیچ خاصیتی نداره غیرازاینکه خراب نمیشه و تقریبا سواری مجانی میده . بنابر این برای کسی که حداقل در این رشته عمری را گذرونده یقه درانی و طرفداری از فلان ماشین زیاد محتمل نیست و ضمنا کار غیر حرفه ای هم هست چون کم و زیاد همشون نقاط ضعف و قدرت خودشون را دارند و بحث سلیقه و توان مالی است که موجب انتخاب میشه . ولی یادت نره ها باید بگی از کدوم ماشین طرفداری کردم 🙂
            از یک طرف دیگه دعوام میکنی که مردم گوششون از این حرفها پر هست ! باز پرسشم این هست که شما به چه وسیله ای این نظر سنجی را داشتی و باین نتیجه رسیدی که عموم مردم گوششان نسبت به نظرات غیر موافق با نظر شما پر هست و علاقه ای به شنیدن انتقاد از خودرو ندارند در صورتیکه خیال میکنم اگر خدا قبول کنه هدف از ایجاد قسمت <>همین هست . پس بهتر نیست هرکدام از ما نظر شخص مون را ارائه کنیم و از قول مردم صحبت نکنیم ؟
            نمیدونم والا به ارواح پدرم هدفم جر وبحث نیست و دلم میخواد این گفتگو ختم به خیر بشه و نتیجه ای داشته باشه امیدوارم بازهم ناراحتت نکرده باشم کاش ایمیلی چیزی ازت داشتم اونجا گپ میزدیم خود خدا را شاهد میگیرم فقط میخوام ازت خواهش کنم فراموش نکنی که ما هرجور با مردم برخورد کنیم بعداز مدتی برامون عادت میشه و این عادت رفتار کلی مون را شکل میده و رفتارمون نماد شخصیت ما میشه و هم شخصیت محبوب و خوشرو و بگو بخند و هم شخصیت پرخاشگر و تندخو سود و زیانش مال خودمونه اول از همه روی خودمون تاثیر میگذاره خوشرویی آرامش و سکون و خیر و برکت ودوستی های بیشتر بهمون میده و خلق کج و تند آرامش و تمرکز را از ما میگیره قدرت و ابتکار عمل را از دستمون درمیاره نمونه اش هم باز همینجاست . آقا من یکبار دیگه خودم را معرفی میکنم جماعت .من ارادتمند شما : بهرام اسلامی ادهم متولد 1962 و همکار سابق ((پرکینز دیزل)) هستم نه جنرال موتورز . ضمنا بیا و بخاطر من بالا غیرتا از این قصه چاله میدان صرفنظر کن والا من خودم هم چاله میدانی باشم حداقل خیلی مواظبم و سعی میکنم لحن چاله میدانی نداشته باشم لذا آقا دمت گرم بهیچوجه اصطلاح چاله میدانی نیست بخدا . دم گرم یعنی نفس گرم و اشاره به صاحب سخنی است که از دل برآید و بر دل بنشیند بنابر این (دمت گرم )در متون ادبی گرم ماندن نفس یا بنوعی آرزوی طول عمر است . درست یادم نمیاد که کدام نثر فارسی بود ولی انتهای داستان به اینجا ختم میشد که یک پیر مردی با نیت خوش و از سر خیراندیشی داشت جوانی را اندرز میداد بعداز کلی سخنرانی و نصیحت حرکتی از جوان سر زد که باعث ناامیدی پیرمرد از اندرز دادن به جوان شد و رو به او گفت : فرزند گویا دم گرم من در آهن سرد وجود تو اثر نکرد .
            آقا دم شماهم گرم انشاالله 4 چرخ ماشین خوشگلت همیشه برات بچرخه اونم 4WD دهسال دیگه هم مثل روز اولش سالم و سلامت بمونه بدون یک تومن خرج همینجا ببینم نوشتی فلانی ببر توی مهندسی ات ماست پر کن ام جی من از از ولوو و ساب هم با دوامتر و با کیفیت تر از آب دراومد . از سر تقصیر ماهم بگذر چه کنم حیفم اومد جوانهای کشورم بیشتراز همدیگه عشق به ماشینهای ساخت بیگانه شون بورزند ولی درس عبرتی باشه برام که بحث عرضه و تقاضا را یادم نگه دارم و هر صحبتی به صرف اینکه بنظرم صحیح باشه را هرجایی نزنم .از اینجا به بعد هم میدان از آن شماست چون از فردا 6 روز میهمان پسرم در ایالت دیگری هستم و بیشتر از این میزان هم صرف زمان برای این کیس صلاح نبوده و در شان من هم نیست درود بر شما و درود بر همه ایرانیان با هرگونه تفکر و اندیشه .

          • در پاسخ به: ب -اسلامی

            من که یک کلمه از این کتابی که نوشتی رو نخوندم ولی برو به همون ولایت پسرت شاید اون راهنماییت کرد و بروز شدی.تا وقتی هم که بروز نشدی اینجا برنگرد.خوش گلدی (وای دده)

          • در پاسخ به: ب -اسلامی

            پیدمان | مهر 24, 1397 | لینک نظر

            نصیحت بر بدان چون گردکان بر گنبد است جماعت چینی سوار همن که میاد و با صد اسم دری و ری میگه و عقده گشایی میکنه بخاطر چهر چرخه های بنجل جینی با این افراد نه از روی علم و منطق و سعادت خواهی بلکه با زبان خودشون باید حرف زد شما بیشتر از این با این مهدی لیفان باز هم کلام نشو

          • در پاسخ به: پیدمان

            حسن | مهر 24, 1397 | لینک نظر

            مجید جان:
            تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است.

          • در پاسخ به: sunmartin

            milad | مهر 21, 1397 | لینک نظر

            ناک اوت!!!!!!ناک آوت موتور یعنی چی؟؟؟؟!!!اون ناک زدنه نه ناک اوت مجید جان!!!!ناک اوت مربوط به ورزش بوکسه!!!!
            البته این دفعه دومه این اصطلاح اشتباه رو به کار بردی ولی اون بار با یه اسم دیگه بودی!!!!

        • در پاسخ به: sunmartin

          اولا” تو نه و شما، دوما” يکم کارايي که خودت ميکني رو سرت درآوردم تا جوشي بشي اين جملات با اينهمه غلط املايي (از جمله اعتباذ،عرابه،خودور،نميمنه و ….) رو بياي بنويسي و ما هم بيشتر بهت بخنديم. سوما” فکر کنم واسه همه کاملا” مشخص شده تو اين مدت که بي وجود کيه!! تو حتي شهامت اينو نداري که اسم اصليتو بنويسي (مثلا” حسن،تقي،قلي و …) چون فکر ميکني شايد بعدا” کسي پيدات کنه و يه بلايي سرت بياره.نترس بالام جان اينجا فضاي مجازيه کسي کاري به کارت نداره که اسامي عجيب و غريب واسه نوشتن شر و ورات از خودت اختراع ميکني. چهارما” ايني که هر کامنتي که تو اين سايت مينويسن بدو بدو مياي در مقام حمايت از خودت برمياي کامل مشخص ميشه که تمام اين افراد و نفرات خودت هستي و بنظر من با مراجعه به يه روانشناس خبره ميتوني اين مشکل رو هم براحتي درمان کني.پنجما” همونطور که بالا هم توضيح دادم ماهايي که ماشين چيني داريم و استفاده ميکنيم ميدونيم چه ماشينيه حالا يه حداکثر پرايد سوار (اونم از نوع قسطيش) بياد از صبح تا شب فکر و ذهن و توانشو بزاره واسه اينکه بخواد به بقيه ثابت بکنه که اينا ماشينهاي خوبي نيستن نه تنها تو کم شدن فروش اين ماشينها تأثيري نداشته بلکه روز به روز هم به کوري چشم بدخواهان فروششون تو بازار داره بيشتر ميشه.توصيه بهت ميکنم روشنگري هم ميخواي بکني (البته بخيال خام خودت) جوري روشنگري کن که چهار نفر رو به نظر خودت جلب کني نه اينکه فقط وقتتو تلف کني.البته مطمئنم که وقتت اصلا” هيچ ارزشي نداره که تو اين راه داري هدرش ميدي.فعلا” هم برو به پرايد سواريت برس اينقدر با نوشتن اراجيف سر مخاطبين فهيم اين سايت رو درد نيار. (بچه خورده های حیران و خودرو ندیده و خودور اولی)؛ از طرز جمله نوشتنت هم معلومه که شاگرد اول اکابر بودي و واقعا” استعدادهات هدر رفته!!

      • در پاسخ به: ن – غير اسلامي

        ب – اسلامی | مهر 14, 1397 | لینک نظر

        دوست کم طاقت و پرخاشگر که تا سرحد جنگ لفظی پشتیبان آهن پاره های چینی هستی ،باورکن با این عمرکوتاه انسان ، حتی لمبرگینی هم ارزش اینهمه حرص خوردن را نداره باور کن من یک انتقاد کلی در رابطه با نگاه متعصبانه هموطنانم نسبت به مقوله خودرو و پول و اهمیتی که براش میدن داشتم که البته دربین عده ای از چینی سواران این تعصب تبدیل به افراط شده چنانچه اصلا نمیتونی بگی بالای چرخشون گلگیر هست ! عوضش در فوروم ها و سایتهای مربوط به اتومبیلهای مطرح دنیا خود دارندگانشون دورهم جمع میشن و از نقاط ضعف اتومبیل هاشون میگن و میشنوند بی آنکه از هم دلخور بشن که چرا به ماشین من گفتی ترمزش داغ میکنه !
        توی همین دنده 6 که از سایتهای معتبر و وزین داخلی مربوط به خودرو هست زحمت بکش یک سری به مقالات مربوط به BMW یا مرسدس بزن اصلا کسی نظری ارائه نداده چون این قبیل افراد اصلا وقت اینکارهارا ندارند و قضیه اونقدرها براشون اهمیت نداره تاچه برسه که بخاطر ماشین رگ گردن کلفت کنند بخدا منهم چون اینجور مطالب مرتبط با رشته و کارم هست گهگداری برای تعقیب کردن موضوع خودرو در ایران قاطی این مسائل میشم و مطالب هم میهنان را مطالعه میکنم و یه وقتهایی هم چیزی مینویسم و گذشته از شغل و تخصص بخاطر اینکه عمری را فقط آمریکایی و آلمانی سوار شدم میدونم ماشین چینی باوجود پیشرفت خوب و سریع صنعت اش فعلا چیز بدرد بخور و امنی نیست و هنوز نتونسته بازار آمریکا را باز کنه مگر اینکه با محصولات وطنی مقایسه بشن .
        واما دوست من ، بقول آقای رضا عطاران در اون فیلم کمدی و زیبا که اسمش “من سالوادور نیستم” بود باور کن منهم سن مارکو نیستم . بنده بهرام ادهم اسلامی هستم 56 ساله از شغلم هم راضی هستم و به لطف اش بازنشستگی رادر رفاه و راحتی میگذرانم و بهیچوجه شرمنده خانواده ام هم نبودم ونیستم چون نیازی هم بمن ندارند.
        در مورد اون غافله هم بد نیست بدونی که یک استعاره است و اهل قلم میدونن منظور من چیه. اما شما دقت کن و خواهش میکنم که به فکر خودت باشی چون هنوز داری “خانواده” را “خوانواده” مینویسی !!!
        در مورد لحن چاله میدانی هم من از سایر خوانندگان استدعا میکنم با قرائت و مقایسه نگارش بنده و حضرتعالی از حیث چاله میدانی بودن با بذل انصاف نمره بدهند شاید حق با شما باشه و چه بسا اینبار ضمن تشکر از شما بخاطر تذکرت ، من به فکر خودم باشم .
        ضمنا اگر هیچکس توجهی به نوشته های من نمیکنه و مردم فقط میخندن دست کم به اعتراف خودت خون شما یکنفر را بجوش آورده و بجای خندیدن ظاهرا داری … ولش کن بگذریم .
        مجموعا مشکلی با خودروی چینی ندارم و همانطور که بارها گفتم سرعت پیشرفت شون در این صنعت و همینطور تنوع برندها و قیمتهای مناسبشون در مقایسه با اوایل کار کره ای ها آفرین داره اما از هیچ منظری فعلا قابل قیاس با محصولات کره خصوصا کیا موتور و هیوندای که فاندیشن فورد و جنرال موتورز آمریکارا دارند نیستند و صلاح نیست که بزور بخواهیم اینها را همردیف یا بالاتر از کره ای ها جابزنیم چون نهایتا حتی اگر توان تشخیص کالای مرغوب و نامرغوب را نداشته باشیم گرانی و ارزانی بی دلیل نیست و با اینکار فقط منطق خودمون را فدای ماشینمون کردیم . راجع به عرائضم در مورد تفاوت کیفیت دلائل مختلفی هست که اگر دوستان قابل دانستند حاضر به توضیح مورد به مورد هستم .
        شنیده ام که در ایران و در بین علاقمندان به مقوله اتومبیل ضرب المثل بامزه ای هست که میگه : هرگز اتومبیل ایرانی را با چینی ،چینی را با کره ای ،کره ای را با ژاپنی ،ژاپنی را با آلمانی ،آلمانی را با آمریکایی و آمریکایی را با هیچ اتومبیلی مقایسه نکن !
        اوقات بر همگان خوش.

        • در پاسخ به: ب – اسلامی

          اسماعیلی | مهر 15, 1397 | لینک نظر

          زنده باشید جناب اسلامی دمتون گرم

          • در پاسخ به: اسماعیلی

            ب _ اسلامی | مهر 21, 1397 | لینک نظر

            آقای اسماعیلی گرامی پاینده و برقرار باشی برادر . دم شما هم گرم .

          • در پاسخ به: ب _ اسلامی

            دم شما هم گرم لفظ چاله ميدانيه جناب مبادي آداب حالا کس ديگه اي اين حرف را بزنه ميشه لات و چاله ميداني.بهتره آدم يه سوزن به خودش بزنه و بعد يه جوال دوز به بقيه.
            خسته نباشيد جناب همکار سابق جنرال الکتريک.

          • در پاسخ به: ب _ اسلامی

            اسماعیلی | مهر 21, 1397 | لینک نظر

            فدایی داری ممنون از محبتتون

        • در پاسخ به: ب – اسلامی

          milad | مهر 21, 1397 | لینک نظر

          املای درست ایناست جناب تحصیل کرده :
          لامبورگینی نه لمبرگینی!!!
          من هم-عرایض-گه گدار-به قول-به هیچ وجه-یک نفر-هم ردیف-دلایل-میگوید!!!!

          • در پاسخ به: milad

            همون ديگه يک عده آدم کم سواد ميان ژست روشن فکري ميگيرن و بخيال خودشون جملات فاز سنگين ميسازن نتيجش ميشه اينکه ميبيني دوست عزيز.

          • در پاسخ به: milad

            ب -اسلامی | مهر 23, 1397 | لینک نظر

            سلام و درود بر شما
            عزیزم راست میگی ببخشید من باید اینو ملکه ذهنم کنم که {خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو} برای خیلی ها تلفظ اش لامبورگینی هست چون هرچی نوشته میشه همونجوری هم میخونن (ببخشید میخوانند ) بازهم از این بابت ازت عذر خواهی میکنم .
            اصلا چطوره بهش بگیم لامبورغینی چون اگه (اگر) دقت کنی Lamborghini بعداز حرف g یک h هم داره !
            اما در مورد بقیه اش حقیقتا متوجه منظورت نشدم ،منظورت اینه که باید جدا جدا مینوشتم یا بجای حمزه از حرف یا ( ی ) استفاده میکردم ؟ یا اینکه لفظ قلم بنویسم و مثلا بجای میگه از میگوید استفاده کنم ؟ نمیدونم والا اما منم (من هم ) دارم یواش یواش مثل اون دوستت توهم یکنفر بودن شما و مستر غیر اسلامی را میگیرم چون فقط ایشون بود که باوجود املاء (املای) وحشتناکش غلط دیکته از این و اون میگیره و تازه میبینم اینجا هم برای این ایراد گرفتن های البته با مورد و بجای شما (به جای شما ) برات کف زده میگی نه یه سری (یک سری) به نگارش آخرش بزن که چند نو آوری دیگه هم داشته و اگه خیلی دلت میخواد از کسی گزک بگیری برو سراغ همین رفیقت که خانواده را خوانواده مینویسه و خدا میدونه اگه قرار بود مثلا بنویسه (قسطنطنیه ) چی از آب در میومد ؟! نه به پروپای منی که وقتی یک متن 2 دقیقه ای مینویسم بخاطر احترام به خواننده 5 تا دو دقیقه هم صرف بازخوانی و چک کردنش میکنم بپیچی 🙂 🙂
            بهر جهت دوست من باور کن اگر بری راجع به ایرادهایی که از من گرفتی خودت یکدفعه دیگه تحقیق کنی و متوجه ماجرا بشی برای من کافیه و بابت اتفاق خیری که باعث پیش آمدنش شدم خیلی خیلی خوشحال خواهم بود . موفق باشید.

          • در پاسخ به: ب -اسلامی

            باز خوبه همین یه خوانواده رو تو جمله من پیدا کردی که بتونی غلط غولوطایی که خودت نوشتی رو توجیح کنی همکار سابق جنرال موتورز.امیدوارم روزی اونقدر پول خدا بهت بده که بتونی لمبو (با لهجه غلیظ آمریکایی) سوار بشی.در ضمن وقت نداشتم دوباره این چند خط رو بخونم.اگر غلط املایی پیدا کردی با ذوق و شوق بیا اینجا بنویس که کم نیاری.خوش باشی.

      • در پاسخ به: ن – غير اسلامي

        توران | مهر 28, 1397 | لینک نظر

        من لیفان x50 دارم توی مدت دوسالی هم که ازش استفاده کردم مشکل خاصی باهاش نداشتم البته شتاب و تیزی 206 تیپ 6 که قبلاً داشتم نداره اما نرمتر و جادارتر هست ولی مطلبی که در مورد نوشته آقای اسلامی میخوام بگم اینکه غیر از عمومی کردن موضوع در مورد همه چینی سوارها بقیه اش متاسفانه و صدبار متاسفانه همش کاملاً درست هست و ما ایرانی ها با وجود اینهمه امکانات بجای اینکه خودمان سهمی در تولید و فروش در بازارهای جهانی داشته باشیم و جوانهای کشور شاغل و فعال باشند شدیم مصرف کننده اونم مصرف کننده محصولات بی کیفیت چین چون نمیخواهیم تغییر ایجاد کنیم و کار این جوانها شده سرگرمی با همین ماشینا و تعریف و تمجید از آهن قراضه و حمله به کسایی که ایراد از اینها ذکر کنن و شما آقای غیراسلامی در مقابل یک نفر که حقیقت را نوشته و از این وضعیت فرهنگی نه فقط امروز و برای چینی که از قدیم اینطور بوده ابراز ناراحتی و انتقاد کرده با بدترین وضع ممکن و بدترین لحن با بشما مربوط نیست شروع کردین و موضوع را شخصی اش کردین و انقدر عاشق ماشینتون هستین که اصلاً نخواستین ببینین ایشون حرف حسابش چی هست و اصلا اگر با کمی حوصله و دقت مطالعه میکردین شاید متوجه منظور شون میشدین و فقط پرده دری کردین و دعوای لفظی راه انداختین که بنظرم بعنوان یک خواننده خیلی زشت و زننده بود خواستم تذکر داده باشم

  6. nourizade | مهر 9, 1397 | لینک نظر

    جدا از همه مشکلات که ‘گفته شده دردسر تعویض روغن که فیلترش گیر نیومد و وای بحال اینکه قطعات دیگش اگه به جایی می خوردم یا اتفاقی می افتاد جرات نمی کردم ببرمش بیرون چون ماشین چن تا از دوستام خراب شد متوجه شدم حتی این ماشین برق کار نداره حالا هم که با قیمت ارزون فروختم لنتاش حتی با وجود قیمت بالاش گیر نمی آد الان دوستم که ماشینو بهش دادم هی داره می گه این چیه بهم انداختی اینو همه جا پخش می کنم که مسئولای مدیا یه فکری بکنن بابا مردمو اینقد تو دردسر نندازین.

  7. کارنکبان | اسفند 5, 1396 | لینک نظر

    امجی من الان 6 ماه تعمیرگاست و الان با هودروی ساندروی منشیم در حرکت هستم که منو میاره مطب امیدوارم مدیا موتور قدری مشتری مداری کنه و دست از این حرکت غیر مسئولانه بردارد

  8. محمدرضا | اسفند 5, 1396 | لینک نظر

    من از بدشانسی از هنگام خرید گیربکسم خراب شد و حس بدی پیدا کدم اما الان بعد از 70000 کیلومتر متوجه شدم که وقتی سوار ماشین های دوستام می شم با این قیمتهای نجومی تو ایران قیمت جی اس و کیفیتش عالیه چون تا الان بدون مشکل بوده و مدیا موتورس هم حسابی قوی تر شده .

  9. کارنکبان | آبان 14, 1396 | لینک نظر

    با توجه به اینکه دوستان قدری دلخور شدند در مورد کامنت عذر میخوام بنده با آیفون تایپ کردم اگر در موارد پزشکی خدای نکرده مشکلی داشتید یک سایت دارم جهت پرسش و پاسخ امیدوارم نیک روش و نیک پندار باشید

    • در پاسخ به: کارنکبان

      هامون | مهر 10, 1397 | لینک نظر

      داداش به خدا فهميديم هم منشي داري هم مطب داري هم آيفون داري هم پول داري…
      خدا بيشترش كنه …

      • در پاسخ به: هامون

        کارنکبان | مهر 10, 1397 | لینک نظر

        قصد خودستایی ندارم اما من از اقشار مرفه هستم و فقط درس خوندم واقعا میبینم کسایی حسادت میکنن پول داری ذاتی نیست و به دست میاد با شانس و موقعیت شناسی خودوری امجی درست شد و برای آزرا ثبت نام که کرده بودم بهم تحویل دادند برای من قیمتش مناسب دراومد واقعا آزرا خودروی بی نقص و با کیفیتی است

        • در پاسخ به: کارنکبان

          مجيد | مهر 11, 1397 | لینک نظر

          انصافا” تو نوشتن داستانهاي علمي و تخيلي هيچ رقيبي نميشه برات متصور شد در سطح جهان جناب سانمارتين.کارنکبان آخه؟يعني چي اونوقت معني اين؟اصلا” سانمارتين يعني چي؟ميشه يکم برامون توضيح بدي فقط اسمايي که واسه خودت مينويسي؟چون نظرهات که اصلا” ارزش خوندن نداره لااقل بفهميم معني اين اسمهاي عجيب و غريب يعني چي.

        • در پاسخ به: کارنکبان

          هامون | مهر 11, 1397 | لینک نظر

          خداروشكر مشكلت حل شد .
          داداش من پزشكه من دو ماه يكبار و خانومش هفته اي يكبار ميبينتش… هميشه هم اون زنگ ميزنه ميگه شما زنگ نزنين نميتونم جواب بدم شرمنده ميشم… جالب اينجاست كه آخرين نفره از قيمتا مطلع ميشه …
          حالا سوال اينجاست شما دائماً تو سايت سر ميزني و مطالبتم شبيه سانمارتين خالي بنده حتماً يا دكتر نيستي يا دكتر نديدي يا آرزو داشتي دكتر بشي يا…
          احتمالاً الانم داري اسنپ كار ميكني با گوشي سامسونگ J1 MINI داري نقشه هارو بالاپايين ميكني و تو خيالت مرفه و پولداري و منشي داري و …
          اينو بدون هر كيو من ديدم بيشتر داشت ساده تر بود و خاكي تر چون تو حسرتش نبود …داشته هاشم ميگفت ندارم كسي دلش نخواد…. مگر اينكه نوكيسه بوده باشه…