اسلایدرسایر نقلیههوا-فضا

پروژه سفر به مریخ اسپیس ایکس، عملی یا غیر عملی؟

سه شنبه، 27 سپتامبر سال جاری ایلان ماسک میلیاردر کارآفرین اعلام کرد که اسپیس ایکس بر روی طرحهایی در مورد  فرستادن 100 نفر به مریخ کار می کند. اما آیا این طرحها واقعا عملی هستن؟

ماسک که موسس و مدیرعامل کمپانی خصوصی پرواز فضایی اسپیس ایکس است کلیاتی را در مورد نقشه ساخت فضاپیمایی بیان کرد که بر مبنای آن این فضاپیما قادر است در هر پرواز 100 نفر را به سیاره سرخ حمل کند. این طرح شامل یک راکت غول پیکر اسپیس ایکس جدید، فضاپیما و سامانه هایی برای کمک به انتقال انسانها به مریخ است. هدف دراز مدت ماسک این است که محیط و اتمسفر مریخ را برای زندگی انسان ها مناسب سازند.

این طرح در همه ابعادش بلند پروازانه است. از تکنولوژی که ماسک برای انجام این طرح ارائه کرده تا تاریخی که برای عملی ساختنش تعیین کرده است و همچنین صحبت نکردن در مورد سرمایه لازم برای به سرانجام رسانیدن این نقشه. بنا به نظر تعدادی از متخصصان این اهداف ممکن و قابل دسترس هستند.

بنا به گفته لاگسدان، یکی از متخصصان سیاست فضایی، مانع تکنیکی برای اجرای این طرح وجود ندارد. اسپیس ایکس مهندسان بسیار خوبی دارد. آنها نیاری به اختراع وسایل زیادی ندارند.

در حال حاضر اسپیس ایکس با استفاده از راکت فالکون 9 و کپسول فضایی دراگون بارهای غیر انسانی را برای ناسا و دیگر مشتریان حمل می کند. بنا به زمانبندی اعلام شده فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی را در سال 2017 برای ناسا شروع خواهد کرد. کمپانی در حال حاضر بر روی راکت بزرگتری کار می کند که هوی فالکون نامیده می شود و بنا به اظهارات نمایندگان اسپیس ایکس از این راکت برای پرتاب فضاپیمای دراگون به مریخ در سال 2018 استفاده خواهد شد.

راکت فالکون 9 یک تقویت کننده مرحه اول قابل استفاده مجدد دارد. بنابراین به جای سقوط در اقیانوس و قراضه شدن در هر پرتاب، از مجموعه ای از رانشگرها برای تغییر جهت استفاده می کندو سه تا از موتورهایش راکت را در محل مورد نظر فرود می آورند. تاکنون اسپیس ایکس آزمایشهای موفقیت آمیزی در زمینه فرود انجام داده است. اگرچه تاکنون از راکتهای فرود آمده دوباره استفاده نشده است اما تکنولوژی فرود می تواند در فرود فضاپیما بر روی سطح مریخ استفاده شود.

لاگسدان می گوید: اصلی ترین موانع پیش روی طرح سفر به مریخ اسپیس ایکس پول و زمان می باشند. طرح ایلان ماسک با توجه به زمانبندی گفته شده نزدیک به فانتزی است. لاگسدان اشاره می کند که ماسک برای اجرای اهداف بلندپروازانه در مدت زمان محدود شناخته شده است. او اضافه می کند: خوب این اسلان ماسکه. روش کارش اینطوریه.

به علاوه لاگسدان می گوید: ماسک در مورد پگونه فضانوردان به مریخ می روند توضیح میدهد.اما یک خلایی در مورد چگونگی تاسیس یک مستعمره بر روی مریخ وجود دارد. فن آوریها و مراحل زنده ماندن و بقا بر روی مریخ در بهترین حالت، در مراحل اولیه است. پشتیبانی از این تعداد نیاز به منابع غذایی، سامانه اقتصادی و ذخیره انرژی دارد که ماسک در مورد آنها هیچ توضیحی نداده است.

لاگسدان اضافه می کند: طرحی مانند این نیاز به سرمایه بسیار عظیمی دارد که اسپیس ایکس به تنهایی نمی تواند آن را تامین کند. آنها به منابع مالی چشمگیری از سرمایه نیاز دارند که ناسا می تواند یکی از این منابع باشد. احتمال زیادی دارد که طرح ناسا برای فرستادن انسان به مریخ با طرح اسپیس ایکس همگرا باشد.

جزییات فن آوری

رابرت زوبرین رهبر سازمان وکالت فضایی در مورد تکنولوژیهای بیان شده از طرف ماسک میگوید: ماسک تعدادی ایده جالب و مفید را بیان کرد. به نظر من این ایده ها عملی نیستند. هرچند با کمی اصلاح، این ایده ها  عملی و خیلی نیرومند خواهند شد.

ماسک در صحبتهایش عنوان کرد که کمپانی روی موتوری کار می کند که با سوخت متان/اکسیژن کار کند که بنا بر تحقیقات بر روی مریخ قابل دسترس هستند.

زوبرین می نویسد: در مورد استفاده از سوخت متان/اکسیژن که بر روی مریخ قابل ساخت هستند، حق با او است. اما زوبرین عقیده دارد به جای فرستادن یک سفینه غول پیکر به مریخ بهتر است فضاپیما به سمت مریخ پرتاب شود اما در مدار زمین باقی بماند.

لئونارد دیوید عقیده دارد طرحهای ماسک در مورد مریخ خبرهای بسیار خوبی هستند. اما روشن است که برای رسیدن به این هدف جزییات زیادی در مورد فن آوری مورد نیاز و مسائل مالی مورد نیاز است.

دیوید اضافه می کند: قبل از ساکن شدن در مریخ عوامل بسیار مهمی وجود دارند که باید با آنها مواجه شد. عواملی از قبیل نوع ماشینها و سطح نیروی مورد نیاز برای تجهیزاتی که منابع روی سیاره مریخ را به وسایل قابل استفاده تبدیل می کنند.

در مجموع همه متخصصان بر این باور هستند که ماسک در زمینه اکتشافات فضایی منبع الهام برای بسیاری از مردم در صنایع و عموم مردم بوده است.

 

 

1 دیدگاه

  1. چنین طرحی به هیچ عنوان تا 10 سال اینده عملی نیستو فقط یک مانور تبلیغاتی هست که اسم کمپانی رو بر سر زبان ها بندازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا