بررسی کیا کادنزا مدل 2017؛ خودرویی که برای راحتی ساخته شده است، نه برای سرعت

شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ | 3 نظر

بررسی کیا کادنزا مدل 2017؛ خودرویی که برای راحتی ساخته شده است، نه برای سرعت

سدان بزرگ و جادارِ کیا که خودرویی لوکس و دیفرانسیل جلو است، به تازگی مورد تغییر و تحول اساسی قرار گرفته است، بلکه جایگاه ضعیف آن در رتبه بندی فروش از پایین ترین جایگاهِ لیست ارتقا یافته و به صدر جدول نزدیکتر شود. سرسخت ترین رقبای کیا کادنزا به ترتیبِ آمار فروش عبارتند از تویوتا آوالون، بیوک لاکراس و خواهر دوقلوی آن یعنی هیوندای آزرا. البته اگر نیسان ماکسیما که علاوه بر لوکس بودن، قابلیت های اسپرت نیز دارد را هم در نظر بگیریم، این خودروی ژاپنی در سلسله مراتب فروش رتبه اول را کسب خواهد کرد.

 

کیا کادنزا 2017

مشخصات این خودروی کره ای روی کاغذ کاملا رقابتی به نظر می رسد؛ در ساخت آن از نوعی ورقِ فلز جدید استفاده شده و طرحِ جدید کابین آن لوکس و دوست داشتنی است. همچنین یک موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر V شکل که به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده و تغییراتی روی آن اعمال شده است به همراه یک گیربکس هشت دنده اتوماتیک جدید که عملکردی سریع و بسیار خوب داشته و ساخت کره نیز می باشد، بر روی آن نصب شده است.

 

اگرچه ارقام حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب 3 اسب بخار و 3 نیوتن متر کاهش یافته اند، اما در عوض محدوه وسیع ترِ ضریب دنده گیربکس (7.42 در مقایسه با 5.51) تاثیر مثبتی روی عملکرد این سدان کره ای داشته است. وجود دنده های بیشتر به این معنی است که دنده یکِ گیربکس جدید نسبت به دنده یکِ گیربکس شش سرعته قبلی 19 درصد کوتاه تر است که اختلاف بسیار زیادی محسوب می شود و همچنین دنده هشتِ گیربکس جدید نسبت به دنده ششِ گیربکس قبلی 9 درصد بلندتر است. کادنزا 2017 جدید با وزن خالص 1720 کیلوگرم، تقریبا با کیا کادنزا مدل 2014 برابری می کند. پیشرانه جدید باعث شده مصرف این خودرو در شهر نسبت به مدل قبلی 0.62 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یابد.

 

طبق ارقام منتشر شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، کادنزای جدید در شهر 11.76، در بزرگراه 8.4 و به صورت ترکیبی 10.23 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین مصرف می کند در حالیکه این ارقام برای مدل قبلی برابر 12.38 در شهر و 8.4 در بزرگراه بوده است. ارزیابی واقعی ما نیز از مصرف سوخت، صحت ارقام بیان شده را تایید کرد و خودروی مورد تست ما در شهر 12.19، در بزرگراه 8.43 و به صورت ترکیبی 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر را به ثبت رساند. اما مشکل اینجاست که مصرف کیا کادنزای جدید در مقایسه با رقبایش بیشتر است؛ تویوتا آوالون، بیوک لاکراس و نیسان ماکسیما به طور متوسط در شهر 11.2 و در بزرگراه بین 7.59 تا 7.84 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می سوزانند.

 

متاسفانه زمانیکه وارد بزرگراه شده و قصد به چالش کشیدن موتور کادنزای جدید را داشته باشید، متوجه خواهید شد که در این زمینه نیز این سدان کره ای مانند مصرف سوخت ضعیف تر از رقبا عمل کرده است. زمان لازم برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برای کادنزای جدید برابر 6.5 ثانیه است که نه تنها از تمام رقبای ذکر شده کندتر است، بلکه از مدل قبلی کادنزا نیز ضعیف تر عمل کرده است. شتاب مدل قبلی بین 6.2 تا 6.3 بود که با تویوتا آوالونِ فعلی برابری می کرد. بیوک لاکراس و نیسان ماکسیما شتابی بین 5.7 تا 6.1 ثانیه دارند.

زمانیکه عملکردِ دینامیکی شاسی را مورد آزمایش قرار دادیم نیز همان داستان مصرف سوخت و شتاب مجددا تکرار شد. صدای جیغ لاستیک ها، تکان های بیش از حد بدنه و سیستم کنترل پایداری که بیش از حد در عملکرد خودرو مداخله کرده و نمی توان بطور کامل آن را غیر فعال کرد همه دست به دست هم داده اند تا نه تنها نتایج تست ترمز، بلکه نتایج دو تست دیگر موسوم به skidpad و figure-eight که برای آزمایش هندلینگ و قابلیت های دینامیکی خودرو کاربرد دارند نیز از متوسط کلاسی که کادنزا به آن تعلق دارد با اختلاف مشخصی پایین تر باشد.

حقیقت این است که ما انتظار داشتیم کادنزای جدید در موارد ذکر شده بتواند رتبه اول را در کلاس خودش کسب کند، درحالیکه مسلما هدف از ساخت این سدان کره ای چنین چیزی نبوده است. بلکه هدف از طراحی شاسی این خودرو، از تایرها گرفته تا بوش ها و فنر ها و ضربه گیر ها همه و همه این بوده است که سرنشینان سواری نرمی را تجربه کرده و متوجه کیفیت پایینِ جاده های آمریکا نشوند.

 

در حال حاضر ما روش مشخصی برای امتیازبندی خودرو ها در این زمینه نداریم، اما اگر جدول امتیازبندی در کار بود، بدون شک کادنزای جدید در بین رقبا به خوبی می درخشید. در زمینه جادار بودن، لوکس بودن و بی صدایی کیا پیشتاز محسوب می شود. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، وجود دکمه حالت اسپرت در چنین خودرویی جالب به نظر می رسد. اگرچه حالت اسپرت کمی عملکردِ پدال گاز و جعبه دنده را تند و تیز تر می کند، اما اگر از آن دسته اشخاصی هستید که از کلید فعال کردن حالتِ اسپرت زیاد استفاده می کنید، بهتر است سراغ خودرو های نیسان بروید. در غیر اینصورت می توانید نسخه لیمیتدِ کادنزا را انتخاب کنید.

 

روی این نسخه صندلی های برقی با قابلیت تنظیم در 14 جهت و مجهز به گرمکن و سردکن نصب شده که از دوخت لوزی شکل همانند خودرو های بنتلی بهره مند هستند و تمام امکانات رفاهی مدرن در این سدان کره ای وجود دارد از جمله صفحه نمایش سربالایِ رنگی بزرگ (head-up display)، آفتابگیر های برقی، کروز کنترل هوشمند و دوربین دید 360 درجه.

البته نباید این نکته را فراموش کنید که در حال حاضر خودروهای لوکس متنوع و زیادی در خیابان ها به چشم می خورد. بنابر این شاید بهتر باشد کیا انتظار زیادی از فروش کادنزا 2017 نداشته باشد. این خودروساز کره ای موفق به فروش 4042 دستگاه کادنزا از ابتدای امسال تا پایان ماه اکتبر شده است که کمی بیشتر از پرچمدارِ جگوار یعنی XJ و سدانِ پورشه یعنی پانامرا است.

مشخصات فنی کیا کادنزا SXL مدل 2017
قیمت پایه (دلار) 45,000
قیمت خودروی مورد تست (دلار) 45,000
نوع خودرو موتور جلو، دیفرانسیل جلو، 5 نفره، سدانِ 4 درب
موتور 3.3 لیتر / 290 اسب بخار / 343 نیوتن متر / دو میل بادامک در بالا (DOHC) / 24 سوپاپ / 6 سیلندر V شکل
جعبه دنده 8 دنده اتوماتیک
وزن خالص / درصدِ تقسیم وزن جلو / عقب 1720 کیلوگرم / 59 / 41
فاصله بین دو محور 2855 میلی متر
طول / عرض / ارتفاع 4970 میلی متر / 1869 میلی متر / 1470 میلی متر
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 6.5 ثانیه
400 متر 14.8 ثانیه @ 154 کیلومتر بر ساعت
ترمزگیری، 96 کیلومتر بر ساعت تا حالت سکون 36.57 متر
شتاب جانبی 0.79 بر حسبِ g (به طور متوسط)
تستِ FIGURE EIGHT موتور ترند 27.6 ثانیه @ 0.63 بر حسبِ g (به طور متوسط)
مصرف سوخت واقعی، داخل شهر / خارج شهر / ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) 12.18 / 8.43 / 10.5
مصرف سوخت اعلام شده توسط آژانسِ EPA، داخل شهر / خارج شهر / ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) 11.76 / 8.4 / 10.22
میزان آلایندگی دی ‌اکسید کربن بصورت ترکیبی 0.000239571847 کیلوگرم بر متر

 

منبع: نشریه موتور ترِند


3 دیدگاه

  1. reza | آذر 29, 1395 | لینک نظر

    بنظرم تا چند سال آینده کمپانیهای چینی با خلق تکنولوژیهای جدید و افزایش کیفیت تولید از کره جلو میوفته و موجب شگفتی تمام دنیا میشه در حال حاضر رشد صنعت خودروی چین بسیار بالاتر از کره هست و همین مسئله باعث پیش افتادن چین از کره خواهد شد

  2. sunmartin | آذر 28, 1395 | لینک نظر

    کیا در سال 2020 به یکی از بزرگان خودرو سلزی جهان بدل میشه اینو چندین کارشناس صنعتی خودرو و نیز برگردان سایت های مختلف اعلام کرده بودن در خودروهای کیا شاهد دو مقوله هستیم لوکس و لاکچری بودن و کیفیت بالا این دو خصیصه باعث فروش بیشتر و اعتماد بازار های جهانی میشه بخصوص آمریکای شمالی که سخت پسند ترین بازار جهان داره در کادنزای جدید با کم شدن ضرایب دنده و اضافه شدن گشتاور بهمراه اضافه شدن چندین آپشن و برنانه ریزی مجدد سیستم تعلیق شاهد یک سدان شیک و لوکس هستیم که انتظارات برآورده میکنه درست مثل جنسیس g80 و g90 که واقعا لوکس بودن به ارمغان آوردند

  3. saeed | آذر 27, 1395 | لینک نظر

    دم کیا گرم
    اگه دو روز دیگه سری تو سرا در بین بزرگان در نیاورد حالا ببین کی گفتم
    من کیا رو همیشه دوش داشتم حتی اون موقع ها که پراید میزد و اصلا مثل الان نبود