خودروهای 206 و تندر 90 به قیمت سابق خود بازگشتند

یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ | 2 نظر

خودروهای 206 و تندر 90 به قیمت سابق خود بازگشتند

غلامحسین قاسمیان نایب رئیس اتحادیه صنف اتومبیل داران و فروشندگان خودرو، در برنامه “صبح و گفت و گو” درباره میزان افزایش قیمت خودروی 206 بیان داشت: حدود 500 الی 700 هزار تومان شاهد افزایش قیمت بودیم. ال 90 نیز مقدار کمی تغییر قیمت داشت ولی این خودرو نیز مجددا کاهش قیمت پیدا کرده است و در حال حاضر نمایندگی ها مدل دنده ای این خودرو را چهل میلیون و 300 هزار تومان عرضه می کنند و در بازار نیز قیمت آن چهل میلیون و 600 هزار تومان است.

برنامه “صبح و گفت و گو” در بخش دوم با موضوع علت گرانی برخی خودرو های داخلی و با حضور غلامحسین قاسمیان نایب رئیس اتحادیه صنف اتومبیل داران و فروشندگان خودرو و مهندس محمد رضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران به روی آنتن رفت.

غلامحسین قاسمیان در ابتدا با اشاره به گران شدن خودروهای 206 و ال 90 گفت: زمانی که کارخانجات خودرو را به بازار نمی دهند، تغییر قیمت پیدا می کند. البته مجددا قیمت 206 افت پیدا کرده است و به حالت قبل برگشته است.

نایب رئیس اتحادیه صنف اتومبیل داران و فروشندگان خودرو درباره میزان افزایش قیمت خودروی 206 در چند روزهای گذشته بیان داشت: حدود 500 الی 700 هزار تومان شاهد افزایش قیمت بودیم و مجددا افت پیدا کرده است. ال 90 نیز مقدار کمی تغییر قیمت داشت ولی این خودرو نیز مجددا کاهش قیمت پیدا کرده است و در حال حاضر نمایندگی ها مدل دنده ای این خودرو را چهل میلیون و 300 هزار تومان عرضه می کنند و در بازار نیز قیمت آن چهل میلیون و 600 هزار تومان است.

در ادامه مهندس محمد رضا نجفی منش با بیان این موضوع که در سال جاری با افزایش تولید خودرو مواجه بودیم، گفت: تا هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، 37 درصد افزایش تولید خودرو داشتیم.

وی درباره علل گرانی ها افزود: قبلا به قطعه سازی ارز مبادله ای داده می شد که برداشته شد و ارز آزاد به قطعه سازان تعلق گرفت. افزایش نرخ دلار و سایر ارزها نیز باعث گرانی شد. افزایش قیمت نفت باعث شد قیمت فولاد و مواد پتروشیمی نیز افزایش پیدا کند و این مجموعه عوامل دست به دست هم داد تا قیمت ها افزایش پیدا کند.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران درباره علل افزایش پیدا نکردن برخی از خودروها با وجود عوامل ذکر شده، عنوان شد: مواد برخی از خودروها قبلاً آمده است ولی منطق بازار حکم می کند این خودروها نیز با افزایش قیمت روبرو شوند. البته خودروسازان ما آمادگی دارند که خودروهای بیشتری تولید کنند ولی با کمبود منابع از جمله فولاد و لاستیک روبرو هستند زیرا 25 درصد فولاد کشور را خودروسازی مصرف می کند که 13 درصد رشد خودروسازی نیز مربوط به صنعت خودرو است.

وی اشاره داشت: نباید فراموش کنیم 1.1 درصد از رشد اقتصادی که اتفاق افتاده است، فقط بخاطر خودروسازها است و اگر با قطعه سازها و لوام اولیه جمع ببندیم، نزدیک به دو درصد از رشد اقتصادی مربوط به این صنعت است.

نجفی یکی از مشکلات موجود که باعث نوسانات و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار می شود را قیمت گذاری دانست و تصریح کرد: اگر قیمت گذاری توسط شورای رقابت نباشد این تفاوت قیمت ها را نخواهیم دید و بهتر است دست بازار باشد.

نجفی منش انبارش مواد اولیه برای تولیدکننده را سم خواند و گفت: از نظر منطق تولید دیگر هیچ واحدی، ابارش مواد اولیه به آن طریقی که قبلا انجام می دادند، انجام نمی دهند. خودروسازان ما حداکثر برای یک الی دو هفته انبارش دارند و مانند سال های قبل انبارش برای یک سال وجود ندارد .

وی به قطعات وارداتی که برای ساخت ال 90 و 206 به کار می رود اشاره داشت و عنوان کرد: : حداقل در قطعات ال 90 ، در حدود 40 درصد و برای خودروی 206 نزدیک 25 الی 30 درصد قطعات وارداتی هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تهران خاطر نشان کرد: بازار نه تنها راکد نیست بلکه اگر بروید و ثبت نام کنید، اتومبیل تان برای چند ماه بعد به دستتان می رسد و برای همین هم تفاوت قیمت ایجاد می شود و خودروسازان ما تلاش می کنند تا تولید بیشتر کنند تا به موقع به مردم سرویس و خدمت دهند.

قاسمیان به تعداد واحدهای نمایشگاهی فعال در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: در تهران در حدود هزار و 200 واحد نمایشگاهی وجود دارد و در حدود 80 واحد تعطیل شده اند و علت آن رکود کاری است. البته فروشی که نجفی منش به آن اشاره داشتند، در نمایندگی ها انجام می شود و در واحدهای نمایشگاهی اتومبیل انجام نمی شود.

وی متذکر شد: قدرت خرید مردم بیشتر بر ماشین های داخلی است و بر ماشین های وارداتی کمتر است از طرفی در نمایشگاه ها هم مالیات وجود دارد و هم باید 9 درصد ارزش افزوده دهد و این باعث تعطیلی نمایشگاه ها شده است چون باعث ضرر آنها شده بود.

منبع: رادیو گفت و گو


2 دیدگاه

  1. فرهاد | آذر 28, 1395 | لینک نظر

    معلومه سیاست دولت همینه که اکثریت مردم قدرت خرید خودروی منتاژ داخلی داشته باشند وگرنه که باید در شو ببندند .بازور وام و …. به مردم بندازند.این به اصطلاح برگشت قیمت هم کلک جدید برای فروش بیشتر خودروهای از رده خارجه وگرنه از این سیاست غلط مردم خیری ندیدند

  2. رضا | آذر 28, 1395 | لینک نظر

    آره .شما راست میگین…
    خودروسازها و نمایندگی هاشون خودشون شدن شبکه دلالی.هر ماشینی که بخوای چند میلیون اضافی بده بلافاصله از کارخانه تحویلت بدن ولی بخوای به قیمت واقعیش بخری باید چند ماه صبر کنی.