احتمال حضور فولکس واگن های دوگانه سوز در ایران

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵

احتمال حضور فولکس واگن های دوگانه سوز در ایران

در شرایطی که هنوز خبر رسمی در مورد حضور فولکس واگن در خودروسازی ایران منتشر نشده، این روزها، هم از بخش دولتی و هم از بخش خصوصی، سیگنال‌هایی مبنی‌بر قطعی شدن ورود این خودروساز بزرگ جهان به کشور، ارسال می‌شود.

آن‌طور که روز گذشته مدیر طرح‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشست خبری خود عنوان کرده «مذاکرات با فولکس واگن از یک ماه پیش آغاز شده و آنها هم‌اکنون گاز ایران را برای آزمایش به آلمان برده‌اند تا بتوانند براساس این گاز، موتور پایه گازسوز مختص کشور تولید کنند.»

این گفته‌های وی البته در حالی است که ظاهرا مسوولان فولکس تنها خواستار کسب اطلاعاتی در مورد شرایط کمی و کیفی گاز ایران بوده‌اند. بر این اساس، فولکس واگن حدود یک ماه پیش نامه‌ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارسال و خواستار دریافت آنالیز گاز کشور شده است. در واقع مذاکراتی که مدیر طرح‌های CNG شرکت ملی پخش از آن صحبت به میان آورده، مربوط به همین نامه است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، این اقدام فولکس را می‌توان نشانه‌ای مثبت مبنی‌بر عزم این شرکت برای حضور در خودروسازی ایران دانست، چه آنکه خبرهایی نیز از بخش خصوصی در این مورد به گوش می‌رسد. آن‌طور که در سایت رسمی «دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور» آمده، شرکتی مشترک به نام فولکس واگن و یکی از خودروسازان خصوصی کشور به ثبت رسیده است.

بر این اساس شرکت مربوطه در اصل نمایندگی فولکس واگن آلمان را در ایران بر عهده داشته و می‌تواند نسبت به واردات و تولید برخی محصولات این شرکت از جمله بیتل، پاسات، پولو و گلف اقدام کند. ماجرای حضور فولکس واگن در ایران از حدود دو سال پیش مطرح شده و اگرچه ابتدا صحبت از همکاری این غول خودروسازی جهان با خودروسازان دولتی کشور بود، اما در نهایت فولکسی‌ها قرارداد خود را با یک شرکت خودروساز بخش خصوصی قطعی کردند.


بدون دیدگاه