آلمانیاروپاییاسلایدربررسی

نبرد فراری کالیفرنیا T در برابر پورشه 911 توربو S

رویای تابستانی: مصاف اشتوتگارت و مارانللو

پویا بهرامی – سپهر زنگنه

در فصل تابستان هستیم، بهترین فصل برای اتومبیل های کانورتیبل (مجهز به سقف بازشونده) چه از لحاظ خرید و فروش و چه از لحاظ حس رانندگی. به همین منظور، دو عدد از قوی ترین و جدیدترین خدایان سوپراسپرت سازی را به جان هم انداختیم. در واقع گل سر سبد مقایسه های تابستانه را باید در مدل های کانورتیبل جست و جو کرد. در آب هوای متغیر انگلستان، شاید صحبت هایی که در بالاتر عنوان کردیم بی معنی باشد. زیرا هر لحظه و تحت هر شرایطی، احتمال ابری،بارانی و حتی برفی شدن هوا در وسط تابستان برای چنین مجمع الجزایری عجیب و غریبی وجود دارد. اسب سرخ فراری، و گوزن شاخ دار اشتوتگراتی، حالا به توربوهای ریزه میزه ای مجهز شده اند و در جاده کنار دریا همچون اسب های وحشی سبک بال،فریاد می زنند و می تازند. در ادامه با ما همراه باشید تا به دور از حواشی و خستگی های زندگی روزمره، کمی تفریح به تابستان‌مان اضافه کنیم.

نگاه کلی

اول به سراغ فراری کالیفرنیا T می رویم. مدل جدید به صورت کاملا مشخصی باز طراحی شده است. گرچه پلت فرم آن مشابه نسل قبلی است.چهار صندلی، سقف بازشونده فلزی، موتور جلو، دیفرانسیل عقب و گیربکس هفت سرعته دوال کلاچ مانند گذشته است. اما بزرگ ترین تفاوت نسبت به نسل قبل، استفاده از یک موتور 3.9 لیتری V8 تویین توربو به عنوان اولین موتور توربو فراری بعد از عرضه مدل F40 در 25 سال قبل است.البته این بار فلسفه توربو بازی ایتالیایی ها تغییر کرده است و فراری تنها برای افزایش قدرت و ایجاد هیجان بصری از توربو استفاده نکرده است. بلکه قوانین محیط زیستی سفت و سخت، فراری را وادار به انجام چنین کاری کرده است. کالیفرنیا نسبت به نسل قبلی خود در حدود 15 درصد مصرف سوخت کمتری دارد. عدد ادعایی فراری معادل 24 مایل به ازای هر گالن (حدود 11.8 لیتر در یکصد کیلومتر) است،اما در جاده ها و اتوبان های انگلستان به عدد 18.5 مایل به ازای هر گالن (حدود 16.2 لیتر در یکصد کیلومتر) می رسیم که چندان هم رقم اقتصادی ای به نظر نمی آید. به هرحال احتمالا سرعت بالای ما هم مزید بر علت شده است. این فراری توانایی رسیدن به سرعت 124 مایل بر ساعت معادل یک فراری F40 را داراست و این پروسه شتاب گیری را در زمانی حدود 11 ثانیه به انجام می رسد.

سیستم چهارچرخ متحرک و ترکشن کنترل خاموش،می تواند کاری کند که پورشه به اندازه دو برابر، سریعتر از فراری احساس شود. 911 توربو S به همراه جعبه دنده PDK با رنگ سفید و تودوزی چرم قرمز کار شده در داخل کابین،قطعا اتومبیل خواستنی و دلرباییست. ایده آل گرایانی که از 911 ها نفرت دارند، دلایل خاص خود را مطرح می کنند؛موتور توربو با تاخیر در پاسخگویی، صدای نه چندان خاص موتور، فرمان بدردنخور، لرزش شاسی، در واقع این افراد بد سلیقه حس سواری 911 را به اندازه یک پورشه پانامرا پایین می آوردند. من با همه موارد بالا مخالفت نمی کنم،باید اعتراف کرد که یک لرزش کوچک ساختاری وجود دارد، اما در فراری این لرزش حتی بیشتر هم حس می شود. فرمان پورشه همانند خودروهای موتور جلو برای شما نمی رقصد. موتور هم نیازمند وقت کوتاهی برای نشان دادن خود است. وقتی موتور به صورت انفجاری کار می کند،هرگز نیازمند بردن دور موتور به بالای 5000rpm نخواهید بود چرا که قطعا قبل از رسیدن به چنین دور موتوری، از شدت و سرعت شتاب گیری وحشت کرده و ناچار به فشردن ترمز یا سبک کردن دنده شده اید.حتی لحظه‌ای توانایی فکر کردن به این که چه صدایی از موتور استخراج می شود را ندارید.با پرداخت 160 هزار پوند.،شاید گزینه بسیاری را برای خرید داشته باشید،اما یک مسئله هم وجود دارد. با پرداخت چنین بهایی، عملکردی که از 911 می گیرید، تقریبا از هیچ مدل دیگری در دنیای خودروسازی دریافت نخواهید کرد. اگر از چند مورد محدود دینامیکی خاص پورشه بگذرید. بقیه موارد آن می تواند شما را تا سال ها سرگرم کند. با قدرت تقریبا برابر این دو رقیب و سرعتی که به صورت مداوم بالا و پایین می شود،سقف فلزی و پارچه ای متحرک، این دو مجسمه خوش تراش جهان خودروسازی شباهت بسیاری بهم دارند و رقابت آن ها بسیار سخت و نزدیک به نظر می رسد.

نقاط قوت و تفاوت ها

پورشه به صورت قابل توجهی در یک مجموعه با سایز فوق العاده مناسب ساخته شده است. اگر به بخش عقبی و تعلیق آن نگاه کنید. متوجه کوچک بودن آن نسبت به فراری خواهید شد. پکیج موتور، گیربکس، تعلیق و مکانیزم باز و بسته شدن سقف از دیگر عجایب پورشه هستند. در واقع القاب کوتاه تر، باریک تر و پایین تر در مقابل فراری برای پورشه کاربرد دارند،بنابراین فراری در مجموع خودرو بزرگتری است و بیشتر با روحیه آمریکایی ها به عنوان مخاطبین اصلی مدل کالیفرنیا انطباق دارد.همچنین صندلی های عقبی پورشه هم در پایین ترین حالت ممکن قرار گرفتند و به سختی در دسترس قرار می گیرند. ارگونومیک بودن ادوات داخلی، تحت هر شرایطی کار را برای شما لذت بخش می کند. هیچ چیزی در دنیا،بوی یک فراری کاملا نو را نمی دهد. حتی اگر سقف باز هم باشد. چرم داخلی بوی گاو نازپرورده ای را می دهد که گویی از سلاخی شدن برای تبدیل به چرم این ماشین خوشحال بوده است! در واقع فراری در دنیای متفاوتی از لحظ لوکس بودن نسبت به 911 سیر می کند. شما حتی این مسئله را در عمق رنگ به کار رفته در آن مشاهده خواهید کرد. جزییات به کار رفته در فراری شما را به اوج و غایت چشم نوازی و زیبایی می رساند. به غیر از بادگیر داخل کابین که از کیفیت نسبتا پایینی بهره می برد،سایر قطعات فوق العاده و با حس و حال هنر طراحی اصیل ایتالیایی شکل گرفته اند.در پورشه با فشار یک دکمه ناگهان حضور این قطعه بسیار مهم در خودروهای کانورتیبل را مشاهده خواهید کرد و از مهندسی آلمانی انگشت به دهان خواهید ماند. اما در فراری نیازمند مونتاژ آن به صورت دستی هستید که کار چندان ساده ای هم نیست،اما شاید در مسافت های طولانی نصب این قطعه ارزشش را داشته باشد تا حداقل بتوانید بخشی از تلاطم هوا در فضای درون کابین را خنثی کنید.

 صندلی فراری در سطح بالاتری قرار دارد. به خاطر موتور جلو بودن فراری این مسئله الزامی است.همچنین ستون های A بسیار ضخیم و پهن هستند،بنابراین تعجبی ندارد که پشت فرمان پورشه احساس بهتری از تعامل با خودرو دارید و گویی پشت فرمان یک ماشین مسابقه ای جمع و جور با حداقل مرکز ثقل نشسته اید. در فراری از سیستم carPlay اپل استفاده شده است که قابلیت های بسیار بیشتری نسبت به اتصال ساده یک usb و اجرای آن در صفحه نمایش را به شما می دهد. نقشه های اپل بهتر از نقشه های فراری هستند و به راحتی توانایی خواندن پیغام های ما را دارند. برای این آپشن فراری 2.400 پوند از شما خواهد گرفت. گرچه به اندازه رنگ آمیزی اختصاصی روسو کالیفرنیا 7.104 پوندی و مجموع دوربین ها به کار رفته در جلو و عقب 4.032 پوندی گران قیمت نیست،اما قطعا مفید تر از آن ها خواهد بود. در بین دریچه هوا در بالای کنسول مرکزی. یک شمارشگر دیجیتال وجود دارد که نشان دهنده عملکرد توربو است. این شاید یک حربه جدید برای سرکار گذاشتن راننده باشد، اما باعث می شود که فراری حداقل شرمسار استفاده از توربو ها نشود،در واقع مردان قرمز پوش یک چیز هیجان انگیز جدید را برای شما تعبیه کرده اند تا بتوانید به وسیله آن توربو بودن فراری خود را به دوستانتان یادآور شوید.

پیشرانه خارق العاده

البته که فراری نباید در استفاده از توربو شرمسار باشد، آن ها کار فوق العاده ای انجام داده اند. این اتومبیل مدل فوق العاده ای برای استفاده دوباره از توربوشارژ است. اتومبیلی که انتظارات پایین تری نسبت به سوپراسپرت های خاص فراری از آن می رود. گرچه موتور وسط V8 جدید فراری یعنی 488 GTB هم توربو شده است،اما این موتور جدید فراری همانند یک هلوی شیرین و آبدار،شما را وسوسه می کند. فراری به این درک رسیده که اکثر رانندگان چنین خودرویی نیازمند قدرت توربوها در دورهای پایین نیستید و این دلیل خوبی است که که همیشه دور موتور خود را در دورهای بالا نگه دارید.همچنین گشتاور موتور در هر دنده ای به میزان مشخصی محدود شده است. به عبارت دیگر مهندسان با گشتاور عظیم ایجاد شده توسط توربو بازی کرده و سعی در ارائه حس و حال همیشگی یک موتور فراری داشته اند.ماحصل کار فوق العاده از آب در آمده و باید اعتراف کرد که این یک موتور خوب و زیبا از فراری است.

پیشرانه فراری اینرسی و لختی کمتری نسبت به موتور 911 دارد و سریع تر دور می خورد، همچنین موتور بهتر نفس می کشد و طبیعتا صدای بسیار بهتری هم دارد.گفتنش سخت است اما این موتور ایتالیایی سرکش است و رفتارهیجانی تری ارائه می کند. در کل رفتار طبیعی یک فراری عصیان گر را از خود به نمایش می گذارد و چنین چیزی در یک بعد از ظهر  تابستانی می تواند بسیار جذاب باشد.غرش موتور V8 پشت فرمان یک فراری کروکی قرمز رنگ،واقعا چه رویایی شیرین تر از این وجود دارد؟

صدای موتور پورشه بم تر است.کمی طول می کشد تا موتور 6 سیلندر باکسر قدرت کامل را از توربوشارژها استخراج کند،البته وقتی آن را بر روی حالت اسپرت پلاس بگذارید. تبدیل به یک اسلحه تمام عیار می شود. در زمانی که شاید فراری شما در حین ارائه قدرت واقعیش خجالتی به نظر بیاید. 911 بوست توربوشارژ هایش را با فشار بسیار به سینه تان وارد می کند و شتاب گیری وحشیانه را معنی تازه ای می بخشد.شک نکنید که اگر تازه کار باشید در کنترل 911 توربو S به مشکل خواهید خورد،بنابراین با این آلمانی خشمگین به خصوص در حالت اسپرت پلاس شوخی نکنید. صندلی های پورشه در سطح بسیار پایینی قرار دارند. به این معنی که شما به مرکز ثقل آن نزدیک تر هستید. به همین دلیل حس و حال خاص فرمان دقیق تر احساس می شود.

در مقابل فراری سبک تر است،فرمان تند و تیزی دارد و تیزی ترمز ها هم بیشتر از 911 احساس می شود.همینطور واکنش های دریچه گاز به فشردن پدال گاز به تندی یک فلفل چیلی است. البته بعضی اوقات شتاب بیش از حد دل شما را خواهد زد. همین اتفاق در فراری می افتد. احساس غیر واقعی باعث می شود که لذت 100 درصدی از چنین ماشینی را هرگز تجربه نکنید. شما هیچ وقت همانند بقیه فراری‌ها به صورت 100 درصدی درگیر این مدل نخواهید شد. سرعت در پیچ ها سرسام آور است. مصرف سوخت در جاده بهتر از هر فراری دیگری است و از این که به چه سرعت عجیبی از نقطه ای به نقطه دیگری رفته اید،شگفت زده خواهید شد.این فراری آنقدر تند می رود که فرصت لذت بردن از مناظر زیبای طبیعی،گپ و گفت در حین رانندگی و مسائل رمانتیکی از این دست را از شما می گیرد و تندی بیش از حد و مصنوعی بودن رفتارش در بخش هایی،باعث می شود که کمی هم از آن دلزده شوید،در واقع موتور آنقدر خوب و سریع است که شانسی برای عرض اندام به سایر بخش های خودرو نمی دهد.درست مانند یک شیرینی بزرگ خامه ای که در پشت ویترین قنادی بسیار هیجان انگیز و خواستنی می نماید اما پس از خوردن چند تکه بزرگ،حسابی دلتان را می زند.موتور معرکه این فراری چنین ویژگی خارق العاده ای دارد و از شدت خوب بودن بر روی پتانسیل های زیبا و ظریف رانندگی با یک فراری کانورتیبل تاثیر گذاشته است.

معجون تکنیکی 911

911 در عین اینکه می تواند بسیار سریع تر از فراری باشد،رفتار معقولانه تر و منعطف تری را ارائه می دهد. اگر دلتان بخواهد مانند یک توله سگ بامزه آرام می گیرد و در لحظه لزوم هم مانند اژدهایی خشمگین از زنجیر رها شده و دشمنان را به آتش می کشد.همه این ها به دلیل چینش اجزای فنی،تجربه و نبوغ خاص مهندسی پورشه است. این شاهکار تکنولوژی و سنت گرایی در سرعت های پایین و مسافت های طولانی، راحتی بیشتری را نصیب شما می کند. صدای لاستیک‌ها واقعا بیش از حد است. تعلیق کوتاه تر نسبت به فراری می تواند برای شما دردسر ساز شود. شاید فکر کنید صندلی ها کوچک و کم جا به نظر می آیند،اما اینطور نیست و همه بزرگسالان به راحتی درون اتومبیل جای می گیرند. ترکشن و چسبندگی این پورشه به زمین در حد ستاره کهکشان راه شیری است. بالانس شاسی، فرمان و هماهنگی آن ها با یکدیگر،مسئله ای است که حتی در فراری هم نمی توانید نظیر آن را پیدا کنید،در واقع این دو تفاوت های نسبتا بزرگی در پس ظاهر نسبتا یکسان خود دارند.

پس از دو روز سواری پی در پی، الحق و النصاف باید به فراری تبریک گفت که چنین موتور معرکه ای را ساخته است،اما در بخش هندلینگ، نبود چسبندگی بالا برای شخص من کمی مسئله ساز شده است. خودنمایی و قدرت نمایی این فراری در همه جاده ها امری انکار ناپذیر است، اما مهندسان انقدر سر همه نکات ریز درشت این فراری وقت گذاشته و آن ها را به بهترین حد خود رسانده اند که گویی پرداختن به حس رانندگی این کروکی لوکس را به کلی فراموش کرده اند. در اینجا یک پیروزی نسبتا ساده در بخش حس و حال رانندگی برای پورشه اتفاق می افتد.

قضاوت نهایی

در واقع انتخاب من بین این دو، پورشه خواهد بود. با قیمت 150 هزار پوندی باید عنوان کرد که جدای قدرت، هندلینگ و بسته عالی که در پورشه عرضه می شود،واقعا بی نظیر و بسیار هماهنگ است.در مقابل فراری حس خاص تری را به شما خواهد داد،اگر دوست دارید یک ارنج خود را روی در بیاندازید و به استراحت و لذت بردن از منظره مشغول باشید و یا با خودروی خب عکس یادگاری سه نفره بگیرید، شاید فراری گزینه بهتری باشد. حتی از این که اتومبیل بسیار گران قیمت با آپشن های گران قیمت تری نسبت به پورشه دارید لذت ببرید،کالیفرنیا مخطبان خاص خود را دارد و فراری هم دقیقا این را می داند که عموم مردم علاقه بیشتری به خرید این فراری نسبت به پورشه 911 همیشه تکراری نشان خواهند داد، اما مشکل این است که در میان مخاطبان شما که در حال سواری در جاده ساحلی هستند، آدم هایی هستند که فارغ از ژست و پرستیژ و جلب توجه با صدای اگزوز،به لذت رانندگی واقعی و پشت سر گذاشتن جاده با بیشترین سرعت و لذت ممکن فکر می کنند.ویژگی هایی که به راحتی در کالفرنیا پیدا نمی شود و باید به سراغ بیسکوییت سنتی همیشه خوش مزه رفت که می تواند به راحتی جای شیرینی خامه ای چرب و مضر را پُر کند.در یک کلام فراری کالیفرنیا بیشتر مناسب قشر ثروتمندان عشق شهرت، همچون ستاره های فوتبال یا هنرپیشه های بزرگ است،اما پورشه 911 توربو می تواند خودرو روزمره یک راننده فرمول یک باشد.ماشینی که لبخند را بر لبان حرفه ای ترین های دنیای خودرو می نشاند و یک مجموعه مهندسی بی رقیب و بسیار با کیفیت است.

جدول مشخصات فنی:

پورشه 911 توربو S فراری کالیفرنیا T
موتور 6 باکسر 3.8 لیتری 3.9 لیتری V8
پرخوران تویین توربو تویین توربو
قدرت (HP) 560 552
گشتاور (lb-ft) 516 557
گیربکس هفت سرعته

دوبل کلاچ

هفت سرعته دوبل کلاچ
شتاب (0-100) 2.5 3.5
شتاب جانبی(G) 1.07 0.99
قیمت پایه (دلار) 183700 203.000

 

1 دیدگاه

  1. باید باز به آلمانی ها تبریک گفت که در زمینه تکنولوژی ساخت خودرو و سایر حوزه های صنعتی حرف اول را در جهان رقابتی امروز میزنند کیفیت رانندگی و لذت ببشتر آرام بودن و خروش یکباره خودرو و چاشنی تکنولوژی بالاتر همه و همه در پورشه جمع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا