اسلایدرناونظامی

بررسی ناوگان قایق های تهاجمی تندرو ایران

 

قایق تندروی بلیدرانر ساخت شرکت انگلیسی آیس مارین بعد از خرید توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به بندرعباس، مرکز فرماندهی این نیرو منتقل شد. این شناور بعد از قطعه قطعه شدن ، دوباره سازی و مجهز به سامانه های تسلیحاتی مناسب و پیچیده گشت. همانند پلتفرمهای پیشین، با فن آوری مهندسی معکوس، ناوگانی از این شناورها تولید شدند. با استفاده از این شناورهای تندرو تهاجمی، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ندسا) قادر به انجام ماموریت در نواحی ساحلی و تنگه هرمز می باشد.

تردیدهای درباره توانایی ایران در شبیه سازی اجزای اصلی بلیدرانر، خصوصا موتورهای twin 1,000 HP Caterpillar C18 inboard و قسمت هدایت و کنترل Arneson ASD12 وجود داشت. اما متخصصان فنی اظهار داشتند: امکان دارد ایران توانایی شبیه سازی این قطعات را داشته باشد و فرمانده ندسا نیز ادعا می کند که ندسا موفق به انجام اینکار شده است. سرعت به تنهایی قابلیت تهاجمی و تدافعی بسیار بالایی به شناورها می دهد و توانایی ضربه زدن و فرار با قدرت مانور بسیار عالی را به این قایقها می دهد.

 

مقایسه این فعالیتها با عملیات ایران در طی جنگ ایران و عراق موسوم به جنگ نفتکشها، به خوبی نشان می دهد که ندسا، با جدیت هرچه تمامتر به دنبال مدرن سازی است. هدف آنها جایگزینی شناورهای چینی و کره شمالی با قایقهای تندرو تهاجمی بومی شده ساخت خود ایران است. این شناورهای تندرو برای انجام تاکتیک “حمله زنبوری” استفاده می شود. در این تاکتیک از شناورهای تهاجمی کوچک سریع برای نابود سازی هدفهای بزرگ و کند با استفاده از آرپی جی، راکت و یا حتی حملات انتحاری استفاده می شود.

ناوگان تندرو مسلح

این شناورها می توانند در پیکربندی های متنوع از اسلحه های کوچک گرفته تا موشکهای هدایت شونده، مجهز شوند. تصاویر بررسی شده نشان می دهد که بیشتر شناورهای تندرو ایران با مسلسل سنگین 107 میلیمتری DShKM 1938 یا دیگر راکت اندازها مسلح شده اند.

توان موشکی ایران در حال گسترش است. باتوجه به مسلح کردن قایقهای تندرو، سردار فرحی اظهار داشته است: موشکهای کروز با سرعت بالاتر از 3 گره قابلیت شلیک شدن از شناورها را دارند. این موشکها با نامهای  ظفر، نصر، نور و قدر هستند. موشکهای ضد کشتی هدایت شونده با رادار که توانایی نابود سازی هدفهای 1500 تنی و تخریب هدفهای بزرگتر را دارند.

بهترین اینها، اژدرهای اشکوال روسی می باشد که ایران خریده و به نام اژدر حوت شبیه سازی کرده است. ایران ادعا می کند که این اژدر قابلیت نصب بر روی شناورهای تندرو را دارد. این اژدر به دلیل سرعتی حدود 200 نات، تهدید جدی برای رادارهای شناورهای دریایی محسوب می شود. زیرا به دلیل سرعت بالا انعکاسی در رادار نمایش داده نمی شود.

 

استفاده از این شناورهای تندرو تهاجمی و سامانه های مرسوم دیگر توانایی های ایران را در تنگه هرمز تقویت می کند. قرار دادن مین در تنگه، قدرت نفوذ شناورهای تندرو ایران را افزایش می دهد و هر نیرویی را که قصد مداخله نظامی در تنگه هرمز را داشته باشد، وادار به اندیشیدن دوباره می سازد.

کنترل تنگه هرمز

ندسا بدنبال گسترش و حفظ نیرویی است که توانایی حفظ کنترل ایران بر تنگه هرمز را داشته باشد. نتیجه گیری در مورد قدرت نیروهای ائتلاف غربی که دست بالا را در زمینه تهاجمی و دفاعی دارند ممکن است راحت به نظر آید ولی در حقیقت به منزله این است که بررسی دقیقی از ندسا انجام نشده است. این یک امر ضروری است که خلاقیت و نیروی اراده ایران را در ذهن خود همیشه به خاطر داشته باشید و پتانسیل ایران را در مورد اجرای عملیات ناگهانی و غیرمعمول با توجه به گسترش ناوگان نامتقارن، هرگز دست کم نگیرید.

اگرچه تعداد انگشت شمار قایقهای تهاجمی تندرو را می توان به راحتی با استفاده از فن آوریهای دفاعی نابود کرد اما حمله زنبوری شناورهای تهاجمی در  عدد 3 رقمی فراتر از حد تصور است. پر کردن دریا با تعداد بسیار زیادی از شناورهای تهاجمی می تواند سامانه های هدف یابی دفاعی را بلا استفاده سازد؛ زیرا قادر نخواهند بود صدها قایق تندرو تهاجمی ایران را همزمان مانیتور کرده و یکی را از میان آنها برای حمله انتخاب کنند. به طور کلی در این شرایط تا زمانی که همه اهداف به طور کامل شناسایی نشده اند قوانین درگیری اجازه درگیر شدن با هدف را نمی دهد و در این مدت شناورهای تندرو می توانند بسیار نزدیک شوند.

در حالی که احتمال حمله زنبوری شناورهای تندرو ایران به نیروهای ائتلاف غربی باقیست، قایقهای ایرانی می توانند قایقهای تندرو ایران می توانند به سرعت  آمد و شد نظامی و غیر نظامی از میان تنگه به نسبت باریک هرمز را مختل کنند و مشکلات زیادی در این آبراه از ایجاد مزاحمت تا درگیری مستقیم با شناورهای نظامی  ایجاد کنند.

هرچند در سال 2014 آمریکا کشتی USS Ponce را که مجهز به سلاح لیزری هست در خلیج فارس مستقر کرد. این سلاح لیزری توسط یک اپراتور که دسته ای شبیه بازیهای کامپیوتری در دست دارد هدایت می شود. از آنجایی که این سلاح لیزری گلوله و موشک ندارد و از پرتو نور لیزر برای نابودی اهدافش استفاده می کند، نگرانی بابت تمام شدن مهماتش وجود ندارد و می تواند بدون وقفه و در زمان طولانی اهداف مورد نظرش را منهدم سازد اما در برابر شناورهای تندرو قطعا کار بسیار سختی در پیش خواهند داشت.

بنا به گفته یکی از فرماندهان آمریکا تعداد قایقهای تندروی ایرانی بین سه تا پنج هزار عدد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا