پیشنهادهایی برای حذف نشدن تاکسی‌های موبایلی و اپلیکیشنی

جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ | 7 نظر

پیشنهادهایی برای حذف نشدن تاکسی‌های موبایلی و اپلیکیشنی

خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌شد توانست بازار تهران را به دست گیرد! دیگر خبری از چانه زدن بر سر میزان کرایه،نداشتن پول خرد، تاکسی دربستی و.. نیست؛بلکه کافی است، هرکجا و در هر زمان از طریق یک اپلیکشین موبایل که رابط مسافر و راننده است، درخواست تاکسی را ارسال کرده تا با خودرو به محل مورد نظرتان بروید.

اپلیکیشن‌های مسافربری از یک سو به واسطه قیمت نازل‌ترشان به نسبت آژانس‌ها و تاکسی تلفنی‌ها و ازسوی دیگر به دلیل سرغ=عت و کیفیت بالای خدماتشان ازجمله خودروهای مدل بالا، رفتار قابل قبول رانندگان مورد اقبال عمومی قرارگرفته‌اند هرچند که رانندگان تاکسی و آژانس‌ها دل خوشی در این باره نداشته باشند.

فعالیت شرکت مسافربری اینترنتی مبتنی بر مکان است؛ به گونه‌ای که با توجه به مکان کنونی فرد امکاناتی را فراهم می‌کنند و این مسئله نیز سبب شده تا بعد مکان و زمان توسط این خودورها شکسته شود؛ اما همین ویژگی‌ها سبب شده تا میزان استقبال مردم از این اپلیکیشن‌ها افزایش یابد اما در این میان دغدغه و دل نگرانی‌هایی نیز وجود دارد بگونه‌ای که می توان نداشتن مجوز فعالیت را مهم ترین دل نگرانی مسئولان امر و شهروندان دانست!

براساس قانون، مدیریت حمل ونقل درون شهری در هر شهری برعهده شهرداری است اما با وجود آنکه از فعالیت این دو اپلیکیشن ماه‌ها می گذرد، پیگیری ایسنا حکایت از این دارد که تاکنون اقدامی از سوی مسئولان شهرداری در این باره اقدامی صورت نگرفته است.

میثم مظفر رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در واکنش به فعالیت این اپلیکیشن‌ها آن را غیر قانونی دانست و گفت: قانون صراحتا اعلام کرده است که باید حمل و نقل درون شهری اعم از آژانس‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند و متاسفانه امنیت این آژانس‌های اینترنتی زیر سوال است، چراکه هیچکس پاسخگوی امنیت و تایید صلاحیت اینگونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی با این مساله ورود کنند.

رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به فعالیت گسترده این آژانس‌های موبایلی نیز گفت: نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجایی که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارند، لازم است ارگان‌های ذیربط به این مساله ورود کنند.

همچنین مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز به فعالیت گسترده اپلیکیشن‌ها مسافربری در موبایل واکنش نشان داد، البته نظر دیگری نسبت به رئیس سازمان تاکسیرانی داشت و گفت: معتقدیم استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند ما را در زمینه مدیریت ترافیک و افزایش کارآیی کمک کند چراکه این اپلیکیشن‌ها واسطه ای بین مسافر و رانندگان هستند که به دلیل سهولت دسترسی می‌توانند تقاضی سفر را کاهش دهند.

وی ضمن پذیرش تاثیر تکنولوژی و اپلیکیشن‌ها در دنیای کنونی با بیان اینکه معاونت حمل ونقل با کلیات این اپلیکیشن‌های واسطه‌ای موافق است اما تاکنون مجوزی برای فعالیت خود دریافت نکردند، گفت:‌با این حال بدلیل عدم رعایت ضوابط همچون عدم تایید هویت رانندگان و همچنین نامشخص بودن وضعیت خودروها با دل نگرانی‌هایی نیز مواجه هستیم و باید این فعالیت ضابطه‌مند شود و باید هویت رانندگان و خودروهای مورد استفاده در این اپلیکشن‌ها مورد تایید قرار گیرد و این اپلیکیشن‌ها نیز می توانند از ظرفیت شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی استفاده کنند چراکه اقبال مردم به دلیل امنیت سهولت دسترسی و تردد تاکسی‌ در همه معابر، به این وسیله بیشتر است و مسئولان این برنامه‌های موبایلی می توانند از این موضوع بهره ببرند.

رضایت مردم از خدمات این اپلیکیشن‌ها بالاست نباید مانع فعالیت آنها شویم

از دیگر سو محسن سرخو رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: از آنجایی که میزان رضایت مردم از این اپلیکیشن‌ها بالاست نباید مانع فعالیت آنها شویم اما نگرانی هایی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر کمیته حمل و نقل شورا با مدیران این شرکت‌های خصوصی افزود: مدیران این شرکت های خصوصی باید تمهیداتی بیندیشند تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم کنند.

سرخو با بیان اینکه مسئولان این دو شرکت می توانند دو اقدام پیشنهادی را انجام دهند، گفت: مدیران این شرکت ها می‌توانند استفاده از خودورهای شخصی را کنار بگذارند و از ظرفیت تاکسی‌های پایتخت استفاده کنند و متناسب با ساز و کار خود این تاکسی ها را در اختیار گرفته و نسبت به جابجایی مسافران اقدام کنند و این در حالی است که تاکسی ها به دلیل امنیت بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و از سویی دیگر امکان تردد در تمامی مناطق شهر را دارند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به دومین گزینه پیش روی این شرکت های خصوصی تصریح کرد: در روش دوم این شرکت ها می توانند از خودروهای شخصی نیز استفاده کنند اما باید رانندگان و خودروهای بکار گرفته شده از یک استاندارد و پروتکل مشخص استفاده کنند و تفاهم نامه ای فی مابین آنها و مسئولان حمل ونقلی پایتخت به امضاء برسد و رانندگان از ضوابط خاصی پیروی کنند نه اینکه بدون رعایت صلاحیت خودرو و راننده به جابجایی مسافران مشغول باشند!

وی با بیان اینکه ما باید به مردم اطمینان دهیم که استفاده از خودروهای این شرکت ها بی خطر است گفت: متاسفانه با اینکه در جلسه اخیر با این مدیران مقرر شد که آنها برای ما متن تفاهم نامه ای ارسال کنند تا در مورد بندهای آن به توافق برسیم اما تاکنون آن را ارسال نکردند و باید گفت واقعیت این است که اگر همکاری متقابل نباشد این گونه اقدامات و فرایند فعالیت ها قابل دوام نیست چرا که باید به مردم اطمینان دهیم استفاده از این خودروها بی خطر است. در واقع بحث ما این است که در حال حاضر مردم از کیفیت و ارائه خدمات و نرخ و قیمت اعلام رضایت کردند؛ اما چه اطمینانی وجود دارد که نرخ و کنترل ها همین طور ادامه یابد؟ و یا چه تضمینی وجود دارد که در بین رانندگان این شرکت ها که صلاحیتشان بررسی دقیقی ندارد، یک مورد خفاش شب نباشد! پس لازم است بررسی هایی انجام گیرد و بعد به مردم سرویس ارائه کنند.

تکنولوژی روز به روز در حال رشد است و ظرفیت‌های بیشتری در اختیار انسان ها قرار می دهد تا زندگیشان آسوده تر باشد اما در کنار استفاده روز افزون از تکنولوژی و اپلیکیشن ها نیز باید ضریب امنیت و اطمینان نیز فراهم شود!

با وجود اینکه اپلیکیشن‌های موبایلی مسافربری بدلیل قیمت، سهل الوصول بودن، خودروهای عمدتا شیک و مدل بالا و تعیین دقیق مکان و.. هزار دلیل دیگر این روزها مورد استقبال رو به گسترش مردم قرار گرفتند؛ اما به گفته معاون شهردار تهران مجوز فعالیت ندارند و رانندگانشان استاندارهای لازم برای جابجایی مسافر را پشت سر نگذارند و رئیس کمیته حمل و نقل نیز عنوان کرده که به دلیل نامشخص بودن صلاحیت راننده و خودرو تضمینی برای اینکه حوادثی همچون بروز خفاش شب دیگری ظهور نکند وجود ندارد . بنابراین برهمین اساس به نظر می رسد باید مسئولان این دو شرکت خصوصی راهی بیندیشند تا ضریب امنیت خودروهایشان را افزایش دهند.

منبع: خبر آنلاین


7 دیدگاه

  1. مرتضی | اسفند 12, 1395 | لینک نظر

    اسنپ شرکتی است که طی فعا لیت دوساله خود توانسته رضایت مردم راجلب کند وهزاران آدم بیکار که خیلی از انها کارگران قراردادی دولت بودن که از کارشون رانده شدن بعضی دانشجو هستن بعضی فارغ التحصیل بیکار ند قشری زیادی کار آزاد داشتن و از بیکاری پناه اوردن به این شرکت چیزی که مهمه اینه که این شرکت توانسته خدمات قابل قبولی برایشان مردم بکنه که شما مسولین تاکسیرانی وآژانسها نکرده اید و هیچگاه نخواهید کردویا توان آن ندارید ویا دنبال کارهای پردردسر نیستید حالا که دیدید یه یه شرکتی به ثمر نشسته دوروبرش میچرخید چوپ لای چرخش میذارید بلکه چیزی عایدتون بشه آره اینجوری راحتر سود میکنید شما دردتان درد مردم نیست دردتان شکمهایی است که هیچگاه سیر نمیشوند جز زمانی که زیرخاک بروید تاکسی دارها که بایدمسافرخطی بزنند راننده های آژانس هم نارضایتی از اسنپ ندارن چون تو اسنپ دو برابر درامدشان بیشتری میشود معترضان فقط مدیران سودجو بعضی آژانسها که از هرسرویس بیست درصد سود بعلاوه هزینه ای بابت محل استراحت رانندگان میگیرندوتاکسیها یی که دنبال دربستی هستند تا گوش مردم را ببرند وهمین آقایون به ظاهر خدمتگذارن بروید خجا لت بکشید کار دست خودتون میدید

  2. جواد | دی 15, 1395 | لینک نظر

    میشه این مسئولین دلسوز! توضیح بدن که دقیقا از کدوم جنبه امنیت آژانس‌ها بیشتر از اسنپه؟
    بنده چند سال توی آژانس‌های مختلف کار کردم و الان چند ماهه توی اسنپ مشغولم و باید بگم اسنپ به مراتب از تمام آژانس‌های کشور امنیت بالاتری برای مسافرها داره
    چطور؟
    شما توی هر آژانسی که برید با گذاشتن یه مدرک اعم از شناسنامه یا کارت ملی یا سند ماشین بدون هیچ مشکلی می‌تونید بلافاصله مشغول به کار بشید و مسافر هم هیچ مشخصات و سابقه‌ای از شما در دست نداره
    نهایتا با یک بذگ کاغذ که آدرس مسافر روش درج شده شما رو بعنوان راننده می فرستن دنبال مسافر مورد نظر
    با یه بررسی اجمالی میشه به راحتی فهمید که درصد بالایی از راننده‌های آژانس‌ها افراد معتاد یا دارای سوء سابقه هستند
    این در حالیه که اسنپ از تمام راننده‌هاش مدارک شناسایی کامل می‌گیره و اسکن می‌کنه، با تمام راننده‌ها قرارداد تعهد آور رسمی امضا می‌کنه و از تمام راننده‌ها گواهی عدم سوء پیشینه می‌گیره
    از اینها گذشته
    در زمان سفارش سفر توسط مسافر و تایید راننده تمام اطلاعات شناسایی راننده و مشخصات خودرو به همراه کد ثبت شده‌ی سرویس در سرور شرکت برای مسافر ارسال میشه و در سرور هم ذخیره میشه که همه‌ش توسط مسافر قابل پیگیری هست
    ضمن اینکه در آپدیت جدید مسافر می‌تونه اطلاعات سفر رو به همراه یک لینک برای شخص ثالث مورد صلاح دید خودش ارسال کنه که اون شخص با باز کردن لینک می‌تونه اطلاعات کامل مبدا و مقصد و ساعت شروع سفر و اطلاعات راننده و خودرو و همینطور مسیر حرکت لحظه به لحظه‌ی خودرو رو روی نقشه ببینه
    در ضمن در انتهای هر سفر مسافر باید به راننده امتیاز بده و اگر هرگونه مشکلی بروز کرده باشه هم می‌تونه در مورد هر سفر اطلاع بده و این گزارش‌ها و امتیازها رو سابقه و کارکرد راننده‌ در سیستم اسنپ تاثیر مستقیم داره
    حالا خودتون قضاوت کنید
    کدام سرویس برای مسافر امنیت بیشتری داره؟
    این همه تبلیغات منفی بی اساس بس نیست؟
    البته اسنپ از نظر تامین امنیت برای راننده نتونسته قدم موثری برداره و هنوز راننده‌های اسنپ مشابه راننده‌های گذری و راننده‌های آژانس در مواجهه با مسافرهای گذری آسیب پذیر هستند چون برعکس راننده‌ها در اسنپ هیچ تمهیدی برای تایید هویت مسافرها اندیشیده نشده و هرکسی با یک سیم کارت اعنباری می‌تونه یک اکانت در اسنپ داشته باشه بی اونکه حتی ملزم به وارد کردن اسم واقعیش باشه که این ضعف هم در صورت سوزوندن سیم‌کارت‌های فاقد سند از جانب قوه‌ی قضائیه مرتفع میشه یا اینکه خود اسنپ شرایطی رو برای جلوگیری سوء استفاده مجرمین در نقاب مسافر در برنامه‌ش بیندیشه
    در نهایت
    کاش مسئولین از سنگ انداختن دست بردارن
    توی این سرویس هم مسافرین و هم راننده‌ها در حد بالایی راضی هستن و توی این شرایط بد اقتصادی عده‌ی زیادی دارن از این راه امرار معاش می‌کنن
    مسئولین که یار مردم نیستن
    کاش لااقل بار هم نباشن…

  3. ممل | دی 10, 1395 | لینک نظر

    یعنی بی حق و حساب هیچ کاری تو مملکت جلو نمیره.
    شهرداری محترم خیلی هنر داره همین تاکسی هایی رو که زیر پوشش!!!! داره بپاد که یا دارن دربستی کار میکنن یا سرویس مدرسن!
    تو برف و بارون هم که قربونشون برم تشریف ندارند!
    همین یکی دو روز که هوا برفی شده بود به چشم دیدم که راننده های داشتن هماهنگ میکردند که چون برف میاد! و احتمال تصادف هست! بهتره همه بریم خونه “نمی ارزه!” اون تعدادی که هم نرفتن خونه فقط دربستی کار میکردند.
    متاسفانه نمی زارن هیچ کس و هیچ چیز اینجا پا بگیره مگه توی سودش شریک شن .

  4. nima | دی 10, 1395 | لینک نظر

    زور بهشون اومده چون تاكسيها و آژانس هاي گرون فروش دارن ورشكست ميشن.من در هفته ٤بار از اسنپ سرويس ميگيرم كه مسير تا هفت تير رو كه آژانس ١٨ تومن ميگيره اسنپ ١١ تومن ميگيره.تازه هرچندوقت يكبار هم سفر رايگان و كد تخفيف بهم ميده.ماشيناشون هم كه خيلي بهتره حتي يه بار يه دختر با ليفان x50 اومد.مزدا ٣٢٣ و سوناتا ٢٠٠٦ هم اومده دنبالم.خيلي بهتر و ارزونتر و دقيقتر هستش.البته تاپ ٣٠ از اسنپ يكم ارزونتره ولي بعضي وقتا ماشين نداره و به اندازه اسنپ كد تخفيف و سفر رايگان نميده.من واقعا راضيم

  5. امیر | دی 10, 1395 | لینک نظر

    حالا کلی ادم دارن نون میخورنا… نه که راننده های آژانس و تاکسی ها خیلی موجه هستن؟؟!! اقا سهم اینا رو بدید هنوز نونتونو نبریدن

  6. حمیدرضا | دی 10, 1395 | لینک نظر

    تمام این ایرادگیریها و اشکال تراشیها نظیر اینکه باید این شرکتهای مسافربری اپلیکیشنی زیر نظر شهرداری و پلیس کار کنند و از اونها مجوز بگیرند برای اینه که سهم خودشون رو از این شرکتها بگیرند و گرنه کسی واقعاً دلش به حال مردم و امنیت مردم نسوخته…

  7. محمد | دی 10, 1395 | لینک نظر

    مسئولین بی تدبیر: اگه عرضه ایجاد شغل رو ندارید حداقل نون بری نکنید…ما را به خیر تو امید نیست ، شر نرسان