اخباراخبار داخلی

شروط عجیب وزارت صنعت برای واردات خودرو

حالا در آستانه یک سالگی برجام که موانع ناشی از اعمال تحریم های هسته ای یکی پس از دیگری در حال رفع شدن است، نتایج انتخابات آمریکا آنطور که غربی ها انتظار داشتند رقم نخورده و سیاست های ترامپ برای همه در هاله ای از ابهام قرار دارد. در این میان واردکنندگان خودرو که به دنبال ثبت نمایندگی برای واردات به صورت مستقیم از شرکت مادر بودند از نتیجه پیروزی ترامپ متاثر شدند چرا که شرکت های مادر منتظر روشن شدن سیاست های ترامپ درمورد خاورمیانه هستند.

از سوی دیگر مهلت وزارت صنعت به واردکنندگان خودرو نیز ١٨ آذر به پایان رسیده و هنوز وزارت صنعت به طور مشخص اعلام نکرده که این مهلت تمدید شده یا خیر. از یک سو رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفته که مهلت تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی تا خرداد ماه سال آینده تمدید شده اما از سوی دیگر رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران این موضوع را تکذیب کرده است.

در این میان اما وزارت صنعت دستورالعملی را هم منتشر کرده که موانعی را برای واردکنندگان خودرو ایجاد کرده و نارضایتی هایی در پی داشته است، بر اساس این دستورالعمل، اعطای نمایندگی منوط به تولید داخلی شده و در صورتی که واردکننده خودرو راسا و یا از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکننده داخلی، خودرویی را در داخل تولید نکند، تنها می‌تواند معادل 40 درصد ارزش صادرات خودرو و یا قطعات تولید داخل نسبت به واردات خودرو، اقدام کند.به عبارت دیگر وزارت صنعت به دنبال آن است که از ظرفیت تجار به عنوان بازویی برای صادرات محصولات سایپا و ایران خودرو استفاده کند، محصولاتی که خودشان توان صادراتش را ندارند.

در این باره فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد آنلاین گفت: وزارت صنعت با این دستورالعمل به دنبال آن است که بتواند با زور خودروهای تولید کنندگان داخلی را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان داخلی توان صادرات محصولاتشان را ندارند به معنای آن است که تولیداتشان ارزش صادرات ندارد، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت با شروط عجیب واردکنندگان را محدود می کند و سوال این است که چرا در مورد واردات کالاهای دیگر چنین شروطی را تعیین نکرده است؟ مثلا چرا واردات برنج منوط به واردات کنجاله نشده یا در مورد واردات پوشاک که سهم بالایی در این بخش دارد چنین شرایطی دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه یک میلیارد دلار از 60 میلیارد دلار کل واردات به بخش خودرو اختصاص دارد؛ اضافه کرد:به علاوه فقط 4 درصد از بازار خودرو در داخل کشور به خودروهای وارداتی اختصاص دارد.
این کارشناس صنعت خودرو به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل عجیب درآمد دولت که رقم قابل توجهی است تحت تاثیر قرار خواهد گرفت/اقتصاد آنلاین

7 دیدگاه

  1. به نظر می رسد به دنبال فروش خودروهای قدیمی خود به مردم هستند و حتی واردات ماشین با سه برابر قیمت هم برای ایران خودرو و سایپا خطر محسوب می شود

  2. مشکل اینجاست که عده ای خاص جهت منافع شخصی خود بجای و برای 80میلیون نفر تصمیم میگیرند .

  3. پیامد های آشکار و نهان این دستورالعمل غیر احرایی وزارت ثنعت و معدن عبارت اند از گرانی بیش از پیش خودروهای هیوندای کیا تویوتا لکیوس بنز و بی ام دبلیو و غیره عدم تثبیت بازار و ایجاد تورم بتوسط نعمت زاده و حامیان وی بازار سیاه کاذب ،چرخه معیوب و عدم سرویس های اولیه به خودروهای وارداتی ،گریزان شدن افراد ازین قوانین ضد مشتری و من درآوردی و انزجار هرچه بیشتر از تولیدات داخلی بواسطه فروش و عرضه اجباری و زورمآبانه به مشتریان عواقب نهان این قوانین عبارت اند از سیر تسلسل و بیهوده گردش مالی به نفع کارت چاق کنان ثبت سفارش خودرو بصورت ناکافی و عدم ورود بموقع مدل های روز و در نهایت متضرر شدن مشتریان .با این رویه دلالی که وزارت صنعت در پیشرفته ثبت خوددو به پایین ترین سطح خود در سالهای اخیر میرسد و درآمد دولت نتنها افزایش نمیابد بلکه با واهش چشمگیری همراه است سایر کشورها بزور مجاب به خرید خودروی پراید و مشتقات پژو و مشتقات نمیشوند چون آنها دارای اقتصاد باز و قدرت انتخاب هستند پس این قانون از حالا شکست خورده است

  4. حالا که ایران خودرو و سایپا با دو تا شرکت درجه سه فرانسوی قرار داد بستن و میخوان خودروهای مونتاژی رو با قیمت وارداتی بفروشن باید یه جوری درهای واردات بسته بشه

  5. دیگه میخوان بازار رو از این حد از رقابتی بودن درش بیارن. حیف هست این فرغون سازای داخلی اینقدر تکنولوژی و کیفیت و خلاقیت رو برای ماشین های داخلی خرج کنن! میخوان برای صنعت های دیگمون هم بمونه یکم ! (حیفه والا )

  6. واردات خودرو خارجی به ضرر خودرو سازان ایرانیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پبروزی پرزیدنت ترامپ بهانه اس

  7. خوبه که . هیوندای سوار به بالا که به هر حال سرش بی کلاه نمیمونه، کمینه دیگه خودروسازای خارجی مجبور به سرمایه گذاری، تولید و اشتغالزایی و انتقال تیش-نی-لوجی میشن . فکر کن چین و هند میخواستن وارد کننده خودرو باشن ! اینجا عربستان نیس اکثرن کم کمش، توی-تا سوار شن حالشو ببرن ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا