اخباراخبار داخلی

پلاک‌های 96‌؛ کاتالیزور بازار خودرو

بازار خودرو کشور در حالی همچنان در رکود به‌سر می‌برد که به‌نظر می‌رسد با عرضه تدریجی محصولات پلاک 96، رونقی نسبی در خرید و فروش خودروهای داخلی رخ بدهد.

بنابه گفته فعالان بازار، اگرچه هنوز عرضه سراسری خودروهای پلاک 96 آغاز نشده، با این حال ایران خودرویی‌ها چند مدل از تولیدات خود را با پلاک جدید پیش فروش کرده‌اند و این موضوع سبب رونق گرفتن خرید و فروش آنها خواهد شد. بر این اساس، گفته می‌شود ایران خودرویی‌ها پژو 206 و سمند و پژو 405 را با پلاک جدید عرضه می‌کنند؛ بنابراین به احتمال زیاد شاهد افزایش تقاضا برای خودروهای مذکور خواهیم بود. این در حالی است که سایپا و پارس خودرو هنوز اطلاعیه‌ای در مورد عرضه محصولات خود با پلاک سال آینده، صادر نکرده و مشخص نیست در نهایت چه زمانی محصولات پلاک 96 خود را در سبد فروش شان خواهند گذاشت.

همچنین فعالان بازار معتقدند خودروهای پلاک 96 بین 500 تا یک میلیون تومان در بازار گران خواهند شد و از آن سو، قیمت پلاک 95‌ها نیز افتی 400 تا 500 هزار تومان را تجربه می‌کنند. هرچه هست، اتفاق مهمی که با حضور پلاک‌های 96‌ در بازار رخ خواهد داد، افزایش تقاضا و بهبود خرید و فروش خودروهای داخلی است. اما در بازار وارداتی‌ها نیز اگرچه با دو، سه هفته پر‌نوسان روبه‌رو بودیم، با این حال طی هفته جاری آرامشی نسبی بر این بازار حاکم شد. هرچند بسته و باز شدن سایت ثبت سفارش و حذف نمایندگی‌های واردکننده غیر‌رسمی، سبب التهابی مقطعی در بازار وارداتی‌ها طی هفته جاری شد، با این حال هم‌اکنون این بازار با آرامشی نسبی روبه‌رو است.

 

تثبیت قیمت خودروهای داخلی

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی و خارجی طی هفته جاری چه افت و خیزی را تجربه کرده است. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت روایت می‌کنند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. مدل صندوقدار این محصول یعنی پژو 206 صندوقدار V8 نیز این هفته از نوسان قیمت در امان ماند؛ به‌نحوی‌که در حال حاضر همان قیمت 38 میلیون و 200 هزار تومان خود را دارد. از بازار پژو 405 اما خبر می‌رسد این محصول نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 31 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا (محصول ملی ایران خودرو) نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، دنا نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 45 میلیون و 200 هزار تومان دارد و تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر از قیمتی معادل 25 میلیون تومان در بازار برخوردار است. فعالان بازار اما در مورد پراید نیز خبر از تثبیت قیمت می‌دهند. به گفته آنها،پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 100 هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است. از سوی دیگر اما پراید در مدل 111 نیز طی هفته جاری روزهای با ثباتی را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون با همان قیمت 21 میلیون و 200 هزار تومان خود به فروش برسد.

از پراید که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 هم تغییر قیمت خاصی را به خود نمی بیند و مدل‌های مختلف آن با قیمت‌های هفته گذشته شان به فروش می‌روند. بر این اساس، مدل E2 تندر-90 در حال حاضر 40 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تندر اتومات هم که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، هم‌اکنون قیمتی برابر با 48‌میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر هم در حال حاضر قیمتی برابر با 41 میلیون و 200 هزار تومان دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر تغییر قیمت خاصی در هفته جاری نداشته است.

از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل‌هاچ بک تندر90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 53 میلیون تومان دارد و این موضوع از کاهش قیمت آن حکایت می‌کند. ظاهرا طی یکی، دو هفته گذشته قیمت ساندرو به‌دلیل کاهش عرضه از سوی پارس خودرو، صعودی شده بوده، اما با افزایش دوباره عرضه این محصول، قیمتش به تدریج در حال ریزش است. به گفته فعالان بازار، همین قیمت فعلی ساندرو نیز تا حدی حبابی است و با کمتر بودن عرضه در مقابل تقاضای این محصول ارتباط دارد. این در حالی است که اگر تعادل میان عرضه و تقاضای ساندرو ایجاد شود، جا برای کاهش قیمت این خودرو وجود خواهد داشت.

 

برقراری آرامش در بازار وارداتی‌ها

نگاهی هم اما به بازار خودروهای وارداتی بیندازیم که طی دو، سه هفته گذشته همزمان با نوسان نرخ ارز، با تغییرات قیمتی روبه‌رو شدند. اگرچه پیش‌تر گفته می‌شد مشکلات و محدودیت‌های موجود بر سر راه ثبت سفارش و شماره‌گذاری برخی خودروها، دلیل افزایش قیمت موردنظر است، با این حال طی دو، سه هفته گذشته بیشترین تاثیر در تغییرات قیمتی را نوسان نرخ ارز داشته است.

هرچه هست، فعالان بازار تاکید می‌کنند که در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 232 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول سه میلیون تومان دیگر در ادامه روند افزایش قیمت خود، گران شده است. همچنین تویوتا در مدل R4 نیز حدود یک میلیون تومان دیگر گران شده و در حال حاضر برای خرید آن باید 248 میلیون تومان هزینه کرد. این خودرو دو، سه هفته پیش نیز افزایش قیمتی 8 میلیون تومانی را تجربه کرده بود. افزایش قیمت این مدل از تویوتا در حالی است که قیمت تویوتا پریوس هیبریدی تغییر خاصی نکرده و در حال حاضر 152 میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل معمولی آن نیز 115 میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر خودروها اما کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. لکسوس مدل NX هم در حال حاضر 365 میلیون تومان به فروش می‌رسد و اسپورتیج نیز 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین برای خرید النترا نیز باید 134 میلیون تومان هزینه کرد و این در حالی است که توسان نیز همچنان 195 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر، هیوندایی سانتافه هم که طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده، در حال حاضر 227 میلیون تومان قیمت دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا