ایمن ترین خودرو های سال 2016 از دیدِ موسسه بلژیکی Euro NCAP

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ | 5 نظر

ایمن ترین خودرو های سال 2016 از دیدِ موسسه بلژیکی Euro NCAP

هر سال، موسسه Euro NCAP لیستی از خودرو هایی که در کلاس خودشان بهترین ایمنی را داشته اند، منتشر می کند. در سال 2016، موسسه Euro NCAP توانست 18 خودروی سواری جدید و 4 خودروی میکروی چهارچرخِ سنگین (Heavy Quadricycle) را آزمایش کند (Heavy Quadricycle نوعی خودروی چهارچرخِ بسیار کوچک است). از آنجاییکه ستاره های ایمنی را نمی توان در کلاس های مختلف مستقیماً با هم مقایسه کرد، بنابر این وجود لیستی به نام “بهترین در هر کلاس” مشخص می کند که کدام خودرو ها در زمینه ایمنی عملکرد بهتری نسبت به رقبای هم کلاس خود داشته اند. همانطور که می دانید، معیار های سنجش ایمنی خودرو ها هر سال نسبت به سال قبل سخت گیرانه تر می شوند، بنابر این لیست “بهترین در هر کلاس” برای هر سال میلادی بطور جداگانه منتشر می شود تا خودرو ها بر اساس معیار ها و استاندارد های یکسان با هم مقایسه شوند.

برای تعیین بهترین خودرو در هر کلاس، امتیاز آن خودرو در هر چهار حوزه ارزیابی در نظر گرفته می شود: صدمات وارده به سرنشینان بزرگسال، صدمات وارده به سرنشینان خردسال، صدمات وارده به عابر پیاده و تجهیزات کمکی ایمنی. در نتیجه یک امتیاز کلی حاصل می شود که خودرو ها بر اساس آن با هم مقایسه می شوند. لازم به ذکر است که در این ارزیابی، خودرو ها با تجهیزات ایمنی پایه در نظر گرفته می شوند و نسخه ای از آنها که به صورت سفارشی به تجهیزات ایمنی بیشتر مجهز شده است، در این مقایسه شرکت داده نمی شود.

در سال 2016، تغییراتی اساسی در رویه رتبه بندی موسسه Euro NCAP اعمال شد. این تغییرات شامل آزمایش جدیدی می شود که در آن سیستم ترمزِ خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده مورد ارزیابی واقع می شود. این موضوع سبب شد بسیاری خودروسازان این تکنولوژی که در حفظ جان عابرین پیاده بسیار موثر است را بصورت پایه بر روی خودرو هایشان نصب کنند (البته برخی خودروسازان نیز این تکنولوژی را به عنوان یک آپشنِ سفارشی عرضه کردند). تویوتا پریوس اولین خودرویی بود که در این آزمایش جدید شرکت داده شد. پکیجِ ایمنی پریوس با نام “حواس پنج گانه ایمنی تویوتا” که بصورت پایه بر روی آن نصب شده است، عملکرد خوبی داشت و توانست برخورد های احتمالی با عابرین پیاده را شناسایی کرده و از آنها جلوگیری به عمل آورده و یا از شدت آنها بکاهد. ناگفته نماند که شاسی بلندِ سئات به نام آتکا نیز در این تست ها عملکردی بسیار خوب از خود به نمایش گذاشت.

در سال 2016 بسیاری از خودروسازان از سیستم رتبه بندی جدیدِ Euro NCAP به نام “رتبه بندی دوگانه” بهره بردند. در این سیستم، علاوه بر حالت عادی که ایمنی یک خودرو را با تجهیزات ایمنی پایه توسط ستاره ها نمایش می دهد، تست دیگری نیز از همان خودرو با تجهیزات ایمنی بیشتر که بصورت سفارشی بر روی آن نصب می شوند به عمل آمده و نتایج آن بصورت جداگانه منتشر می شود. به طور کلی، پکیجِ ایمنی سفارشی شامل سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) می شود که قابلیت تشخیص عابر پیاده را نیز دارد. این روش برای خودرو های سوپرمینی، خودرو های خانوادگی کوچک و یک وانت مورد استفاده قرار گرفت.

امسال موسسه Euro NCAP در برخی کلاس ها تعداد بسیار کمی خودرو تست کرده است، بنابر این شرایط لازم برای معرفی ایمن ترین خودرو در آن کلاس فراهم نبوده است. لیست “بهترین در هر کلاس” سال 2016 شامل سه خودروی زیر می شود:

 

بهترین در کلاس خودرو های خانوادگی بزرگ: تویوتا پریوس با 5 ستاره

درصدِ ایمنی در بخش های چهارگانه تست
صدمات وارده به سرنشینان بزرگسال صدمات وارده به سرنشینان خردسال صدمات وارده به عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
92% 82% 77% 85%

 

تصاویری از تست تصادف تویوتا پریوس:

 

بهترین در کلاس خودرو های خانوادگی کوچک: هیوندای آیونیک با 5 ستاره

درصدِ ایمنی در بخش های چهارگانه تست
صدمات وارده به سرنشینان بزرگسال صدمات وارده به سرنشینان خردسال صدمات وارده به عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
91% 80% 70% 82%

 

تصاویری از تست تصادف هیوندای آیونیک:

 

بهترین در کلاس شاسی بلند های کوچک: فولکس ‌واگن تیگوان با 5 ستاره

درصدِ ایمنی در بخش های چهارگانه تست
صدمات وارده به سرنشینان بزرگسال صدمات وارده به سرنشینان خردسال صدمات وارده به عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
96% 84% 72% 68%

 

تصاویری از تست تصادف فولکس ‌واگن تیگوان:

دبیر کلِ موسسه Euro NCAP، میکیِل وَن راتینگِن، اظهار کرد: “برخی تکنولوژی ها پرهزینه هستند و ما مشاهده کردیم که امکان دارد برخی خودروسازان قادر نباشند این تکنولوژی ها را در مدلِ پایه خودرو هایشان نصب کنند، چرا که مدلِ پایه در بازار هدف به عنوان خودرویی اقتصادی عرضه می شود. سیستمِ رتبه بندی دوگانه این موسسه، به خودروسازان این امکان را می دهد تا فروش خودرو هایشان را به صورت مرحله به مرحله آغاز کنند. بنابر این، علاوه بر اینکه خودروسازان می توانند خودرو های اقتصادی به بازار عرضه کنند، به مصرف کنندگان این امکان نیز داده می شود که بتوانند از تجهیزات ایمنی حائز اهمیت بصورت سفارشی بهره مند شوند. ما از این موضوع که بسیاری از خودروسازان در سال 2016 سیستم ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده را بصورت استاندارد و یا سفارشی در خودرو هایشان عرضه کردند، بسیار خوشنود هستیم.”

مرسدس بنز E کلاس با کسب 5 ستاره عملکرد خوبی داشت، اما تنها خودروی تست شده در کلاسِ خودرو های متوسط لوکس بود، بنابر این نمی توان لقب بهترین در کلاس خودش را به آن دارد. همچنین E کلاس عملکردی فوق العاده در زمینه حفاظت از سرنشینان خردسال به نمایش گذاشت. با در نظر گرفتن قابلیت غیر فعال شدن خودکار کیسه هوای سرنشین جلو و نتایج عالی این خودرو در تست قابلیت های دینامیکی، واضح است که دایملر در بخشی که اخیراً مورد توجه Euro NCAP واقع شده، سرمایه گذاری عظیمی کرده است. می توانید در جدول زیر نتایج تست E کلاس را مشاهده کنید:

 

درصدِ ایمنی در بخش های چهارگانه تست
صدمات وارده به سرنشینان بزرگسال صدمات وارده به سرنشینان خردسال صدمات وارده به عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
95% 90% 77% 62%

 

تصاویری از تست تصادف مرسدس بنز E کلاس:

 

معرفی ایمن ترین خودرو ها در هر کلاس توسط موسسه Euro NCAP از سال 2010 آغاز شده است. می توانید در جدول زیر ایمن ترین خودرو های هر کلاس را از سال 2010 تا 2015 مشاهده کنید:

2015
شاسی بلندِ بزرگ شاسی بلندِ کوچک خودروی خانوادگی بزرگ خودروی خانوادگی کوچک
ولوو XC90 مرسدس بنز GLC جگوار XE اینفینیتی Q30
سوپرمینی ام پی وی بزرگ ام پی وی کوچک رودسترِ اسپرت
هوندا جاز فورد گلکسی فولکس ‌واگن توران مزدا MX-5
2014
خودروی خانوادگی بزرگ خودروی خانوادگی کوچک ام پی وی کوچک شاسی بلندِ کوچک
مرسدس بنز C کلاس نیسان قشقایی فولکس واگن گلف اسپرتس وَن لند روور دیسکاوری اسپرت
سوپرمینی
اشکودا فابیا
2013
شاسی بلندِ کوچک خودروی متوسط لوکس خودروی خانوادگی بزرگ خودروی خانوادگی کوچک
جیپ چروکی مازراتی گیبلی لکسوس IS کوروس 3 سدان (خودرویی از یک برندِ چینی)
سوپرمینی ام پی وی کوچک ام پی وی کوچک
رنو زوئی کیا کارنز فورد تورنیو کانِکت
2012
ام پی وی کوچک ام پی وی کوچک خودروی خانوادگی کوچک سوپرمینی
فیات 500L فورد بی مَکس ولوو V40 رنو کلیو
ام پی وی بزرگ خودروی خانوادگی بزرگ شاسی بلندِ بزرگ ونِ تجاری و خانوادگی
فورد کوگا بی ام و سری 3 هیوندای سانتافه فورد ترانزیت کاستِم
2011
سوپرمینی ام پی وی کوچک شاسی بلندِ بزرگ خودروی خانوادگی بزرگ
شورلت آویو مرسدس بنز B کلاس آئودی Q3 ولوو V60
خودروی خانوادگی کوچک
فورد فوکوس
2010
خودروی خانوادگی کوچک سوپرمینی خودروی متوسط لوکس شاسی بلندِ کوچک
آلفا رومئو جولیتا هوندا CR-Z بی ام و سری 5 کیا اسپورتیج
ام پی وی کوچک
تویوتا ورسو

نکته جالب توجه در جدول بالا، وجود یک خودروی چینی به نام کوروس 3 سدان به عنوان ایمن ترین خودروی خانوادگی کوچک سال 2013 است. کمپانی چینی کوروس (Qoros) سال 2007 تاسیس شده و در واقع یک جوینت ونچر میان شرکت چینی چری اتومبیل و شرکت کِنون هولدینگز واقع در سنگاپور است. کوروس 3 سدان موفق به کسب 5 ستاره از Euro NCAP شده است. می توانید نتایج تست این خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید:

درصدِ ایمنی در بخش های چهارگانه تست
صدمات وارده به سرنشینان بزرگسال صدمات وارده به سرنشینان خردسال صدمات وارده به عابر پیاده تجهیزات کمکی ایمنی
95% 87% 77% 81%

 

تصاویری از تست تصادف کوروس 3:


5 دیدگاه

  1. محمد | دی 22, 1395 | لینک نظر

    متاسفانه خودرو سازان داخلی تنها چیزی که مد نظرشونه منفعت خودشونه به خصوص این که بازار داخلی رو بدون رقیب تسخیر کردن و پشتشون هم به همایت های رهبری گرمه حالا قراره مردم تصادف کنن بمیرن یا بیچاره بشن برا کسی مهم نیست اگر وزارت صنعت برای هر تصادف فوتی اون شرکت خودرو ساز رو جریمه میکرد اون وقت ایربک های سراتو رو از ۱۰ تا به دو تا کاهش نمیدادن.

    • در پاسخ به: محمد

      sunmartin | دی 23, 1395 | لینک نظر

      تحلیل جالبی بود اما برداشتن ایربگ ها و تبدیل ایربگ ها از 10 به 2 واقعا فاجعه است یا تغییر ترمز ها به کاسه ای اگر میخواهد از آپشن ها کم کنید اما چرا قطعاتی که مربوط به ایمنی میشوند را تغییر میدهید این رویه سالیان سال است اجرا میشود همانطور که در نتایج تست ها میبینید شرکت های کره ای و ژاپنی و آلمانی بیشترین امتیاز بلحاظ ایمنی کسب کردند حال مقایسه کنید کدام یک از تولیدات داخلی میتوانستند در این تست ها امتیازی کسب کنند ؟؟؟با این کیفیت مونتاژ و قطعات فیک و ایمنی پایین؟؟

  2. sunmartin | دی 22, 1395 | لینک نظر

    خودروهای مطرح تویوتا هیوندا بنز در این تست بهترین نتیجه کسب کردند در سالهای قبل هم مزدا هیوندا کیا ولوو و …این نشاندهنده اهمیت به مبحث ایمنی در تعریف خودروهای انروزی است که متاسفانه در کشور ما با حذف ایربگ های کیا سراتو از 10 ایربگ به 2 ایربگ و حذف ترمز های دیسکی عقب و تبدیل به کاسه ای گامی رو به عقب برداشته شد با این تغییرات خودروهای مونتاژ داخلی از نمونه های اصلی خود هم ایمنی و کیفیت پایینتری را شامل میشوند این سیاست سالهاست بطور غلط اجرا میشود و مااسفانه سازمان استاندارد و یا پلیس هیچ نظراتی بروی این عملکرد منفعت طلبانه ندارد
    با رشد قارچ گونه خوددوهای چینی بنده متعجبم که چرا خودروی زیبا و دارای اصول مهندسی و نیز ایمنی بمانند کرووس 3 بجای یکی از انواع و اقسام چینی در داخل پونتاژ نشد تا حداقل مشترییان بتوانند از خودرویی ایمن استفاده کنند!?

    • در پاسخ به: sunmartin

      علی | دی 23, 1395 | لینک نظر

      یعنی تو اینقدر بی اطلاعی که نمیدونی برند QOROS مال اسراییله !!!!!!!!!!!!!!!! برند اسراییل در ایران مونتاژ بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عجب که در هرجایی هم اصرار داری یه نظری بزاری و کره ای ها رو بچسبونی به برترین خودروسازان جهان از ژاپن و اروپا و ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. محمدرضا | دی 22, 1395 | لینک نظر

    ایمپالا رو چرا نابود کردن ؟ 🙁