“فتل در یک قدمی کسب چهارمین قهرمانی جهان”

سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ | 2 نظر

“فتل در یک قدمی کسب چهارمین قهرمانی جهان”

مرحلۀ چهاردهم این فصل رقابت های فرمول یک در پیست 5.615 کیلومتری یئونگام در کره جنوبی برگزار شد که با قهرمانی سباستین فتل از تیم ردبول همراه بود.

این پیست برای چهارمین بار میزبانی فرمول یک را بر عهده داشت و در سه دورۀ اخیر سباستین فتل با دو قهرمانی پرافتخارترین راننده در کره محسوب می شود. در این فصل پیست شاهد تغییراتی بوده است که عمده ترین آن تعدیل خروجی پیت است که پیشتر با تداخل در مسیر پیچ یک، شرایط خطرناکی را برای رانندگان رقم می زد.

11

روز اول تمرینات مرسدس سریع تر از سایرین ظاهر شد و همیلتون با ثبت بهترین زمانها، سریع ترین رانندۀ روز جمعه بود. اما در جریان تمرین شنبه، ردبول نشان داد که با لاستیک های سوپرسافت برتری محسوسی نسبت به مرسدس دارد.

تعیین خط

طبق روال غالبِ این فصل، رقابت اصلی برای کسب خط یک بین رانندگان ردبول و مرسدس بود. در طول سه دوره برگزاری این رقابت، تنها رانندگان ردبول موفق به کسب پل پوزیشن شده اند که البته هیچ گاه راننده ای که مسابقه را از خط یک شروع کرده فاتح این مسابقه نشده است.

فتل بار دیگر توانست در جریان زمانگیری تعیین خط بر همیلتون غلبه کرده و سومین پل پوزیشن پیاپی خود را جشن بگیرد. وبر با وجود کسب خط سه، با وجود دریافت 10 رده جریمه پس از مسابقۀ سنگاپور، به ردۀ سیزدهم سقوط کرد و به این ترتیب گروژان مسابقه را از ردۀ سوم آغاز خواهد کرد.

مسابقه

با آغاز مسابقه کسی نتوانست جایگاه نخست فتل را تهدید کند اما همیلتون خیلی زود جایگاه دومیش را به گروژان واگذار کرد. بزرگترین بازندۀ دور نخست فلیپه ماسا بود. وی که سعی داشت در مسیر مستقیمِ بین پیچ دو و سه بطور همزمان از چهار اتوموبیل سبقت بگیرد، کنترلش را از دست داد و میرفت تا با هم تیمی خود برخورد کند اما آلونسو از این مهلکه جان به در برد. بعد از تکاپوی دورهای نخست، مسابقه مدتی دچار سکون شد. طبق روال چند رقابت اخیر، پل دیرستا بار دیگر دچار حادثه شد و برای چهارمین بار پیاپی نتوانست پرچم شطرنجی پایان را ببیند. دانیل ریکاردو، هم تیمی فصل آیندۀ فتل نیز با نقص در سیستم ترمز اتوموبیلش از دور مسابقه کنار رفت.

بعد از انجام دور نخست پیت استاپ ها، رقابت بین رانندگان فشرده تر شد که هیجان انگیزترین آن، رقابت بر سر کسب رتبۀ چهارم بین هولکنبرگ، همیلتون، آلونسو، رایکونن و وبر بود. روزبرگ که به مراتب از هم تیمی خود سریعتر بود، درست زمانی که قصد سبقتگیری از همیلتون را داشت با مشکل در بال جلو روبرو شد که تعویض آن زمان زیادی را از وی گرفت. وبر که با رانندگی بی نقص و استراتژی خوب ردبول، خود را به خوبی بالا کشیده بود در خروجی پیت از همیلتون پیش افتاد اما چند ثانیه بعد ترکیدن لاستیک جلوی سمت راست پرز که با یک پیت استاپ کمتر جلوی وبر قرار داشت، کل حوادث مسابقه را تحت الشعاع قرار داد و باعث ورود خودروی ایمنی به پیست شد. رایکونن از این حوادث بیشترین سود را برد و با سبقت گیری از گروژان به ردۀ دوم رسید. پس از خروج خودروی ایمنی، در تراکم اتوموبیل ها، این بار سوتیل کنترلش را از دست داد و با اتوموبیل وبر برخورد کرد که باعث نشت روغن بر روی سیستم اگزوز و آتش سوزی در آن شد. این امر بار دیگر خودروی ایمنی را به پیست فراخواند. این دومین مسابقۀ پی در پی است که اتوموبیل وبر آتش میگیرد و تا بدین ترتیب وبر بدون رقیب تا این جای کار بدشانس ترین رانندۀ این فصل لقب گیرد. اما بخت بار دیگر به هم تیمی وی لبخند زد!

فتل با ثبت سریع ترین دور و پیشتازی در تمامی دورهای مسابقه، به چهارمین پیروزی پیاپی این فصل خود رسید و فاصلۀ امتیازاتش را در صدر جدول با آلونسو به 77 امتیاز افزایش داد. شرایط به گونه ایست که وی می تواند هفتۀ آینده در ژاپن، چهارمین قهرمانی خود در جهان را جشن بگیرد. اما بدون تردید ستارۀ این مسابقه نیکو هولکنبرگ از تیم سائوبر بود. وی تمام مدت از سوی همیلتون و آلونسو تحت فشار بود، توانست با سد کردن این دو قهرمان سابق جهان، برای دومین بار در این فصل به مقام چهارم دست پیدا کند. رایکونن و گروژان با کسب رتبه های دوم و سوم در کنار فتل بر روی سکو ایستادند و با کسب این امتیازات، رایکونن در رده بندی کلی با پیشی گرفتن از همیلتون به ردۀ سوم رسید. مرحلۀ بعدی مسابقات هفتۀ آینده در پیست بی نظیر سوزوکای ژاپن برگزار خواهد شد. باید دید شرایط به گونه ای پیش خواهد رفت که چهار مسابقۀ آتی فصل پس از مسجل شدن قهرمانی فردی فتل و تیمی ردبول، حکم تشریفاتی را پیدا کنند یا خیر؟


2 دیدگاه

  1. Reza | آبان 1, 1392 | لینک نظر

    جریان این 10 پله نزول وبر بخاطر جریمه هاش چی بود؟

    اگه میشه درمورد اصول جریمه ها و اینکه چطور میشه که یک راننده جریمه میشه توضیح بدید، مرسی

  2. mzd | مهر 19, 1392 | لینک نظر

    کاش مهلت میداد بقیه هم یه خودی نشون بدن ولی اون تقصیری نداره، ردبول زیادی خوبه و بقیه تیم ها نسبتا خیلی ضعیف