مصاحبه با آقای گرئوری گویلائومه طراح کیا استینگر

جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ | 12 نظر

مصاحبه با آقای گرئوری گویلائومه طراح کیا استینگر

قبل از اينكه كيا استینگر GT در نمايشگاه ديترويت سال ٢٠١٧ معرفى شود، موتور ترند براى بررسى كامل اين خودرو و آشنايى با قابليت هاى منحصر به فرد اين خودرو به كره دعوت شد. موتور ترند تنها نشريه ى خودروى ايالات متحده بود كه دعوت شده بود. در اين ملاقات آنها با Greory Guillaume طراح ارشد كيا موتورز در اروپا و كسى كه طرح اوليه استينگر را پيشنهاد داد، مصاحبه كردند.

 

گرئوری گویلائومه

 موتور ترند:  يكى از مسائل اوليه اى كه در زمان معرفى اين خودرو بيان كرديد سقف دندانه دار اين خودرو است كه در قسمت بالاى شيشه ى جلوى خودرو قرار دارد، اين بخش طراحى شده تا چه حد دقيق عمل مى كند؟

Gregory Guillaume: تقريباً زياد، در ابتدا اميد داشتيم تا بتوانيم كارى با قسمت وسط انجام دهيم . شما هميشه در داخل خودرو آينه اى داريد كه مى توانيد زاويه ى آن را تغيير دهيد. اما ما تا به حال از لحاظ ساختار آن موفق نشده ايم به طور كامل از آن استفاده كنيم. اين مدل جديد سقف و شيشه ى جلو يك راه كار واقعى براى تشخيص خودرو ى عقب است. پیتر شرایر اغلب به من مى گويد، هر وقت او در رستوران است و فقط مى تواند قسمت بالايى خودروهايى كه از جلوى او عبور مى كنند را ببيند( از پنجره فقط قسمت سقف خودروها قابل مشاهده است)، مى تواند فقط از روى جزئيات، خودروهاى كيا را تشخيص دهد.

 

کیا استینگر

 موتور ترند: شما چگونه سه تكه نوار كرومى كه از ستون A گذشته و به ستون C مى رسد را توصيف مى كنيد؟ اين چيست؟ وظيفه اش چيست؟

GG: ما از استفاده ى اين قطعه هدف خاصى نداريم، اما اين فقط قطعه اى است كه ما چند نكته در استفاده از آن پيدا كرديم، در واقع نسل قبلى اوپتيما نيز قطعه اى شبيه اين داشت. اين يك ترفند خوب براى اين است كه ارتفاع خودرو كوتاه تر به نظر برسد، به خصوص در اين خودرو كه ديفرانسيل عقب است.

موتور ترند: جالب است. در مورد كابين خودرو، آيا شما مى توانيد درباره ى سايز بيرونى خودرو و حجم داخلى آن توضيح دهيد؟

GG: ما مى خواستيم كه يك برآمدگى بزرگ در عقب خودرو داشته باشيم، اما چيزى كه از ابتدا خيلى مهم بود، طول خودرو از محور چرخ جلو تا محور چرخ عقب. من هميشه اندازه ى داخلى يك خودرو را بر اساس طول آن مى سنجم نه ارتفاع آن. شايد به اين دليل كه من فرد قد بلندى نيستم، اما من هيچ وقت فكر نمى كنم ،” آيا من در اين خودرو بالا به نظر مى رسم؟ چه مقدار فضا در اختيار دارم؟” اما زمانى كه داخل يك خودرو مينشينم، متوجه هستم كه اگر زانوهاى من با صندلى جلويى در تماس باشد يا چيزى شبيه آن، اين مسائل براى من آزار دهنده هستند. به همين دليل ما به طول خودرو بسيار اهميت مى دهيم. اين بخش يكى از مهمترين مسائل است. به همين دليل زمانى كه داخل اين خودرو مينشينيد بزرگى داخل آن را به خوبى حس مى كنيد. در اين خودرو فاصله ى بين صندلى هاى جلو و صندلى هاى عقب بسيار زياد است.

 

کیا استینگر

 موتور ترند: درباره ى نوار بازتابنده اى كه در عقب خودرو قرار داده شده است توضيح دهيد، آيا استفاده از آن به قوانين اروپا ربط دارد؟

GG: در واقع مربوط به قوانين آمريكا است. آمريكايى بيشتر از ما به اين قطعه احتياج دارند. خودروى كانسپت اين قطعه را با كمى جزئيات در اطرافش دارد، ما سعى كرديم اين قطعه را تا جايى كه امكان دارد نگه داريم. زمانى كه شما مدل كانسپت و مدل توليدى را هر در كنار هم ببينيد متوجه مى شويد چه قدر شبيه به هم هستند، تمام بخش هاى اين خودرو بر اساس مدل كانسپت آن طراحى شده است.

موتور ترند: شما كدام يك از ويژگى هاى اين خودرو را دوست داريد؟

GG: اگر من آن را الان به شما نشان بدم، شما به احتمال زياد دوباره مى خواهيد كه آن را ببينيد. ويژگى مورد علاقه ى من انحناى روى خودرو كه شبيه انحناى انتهاى بطرى نوشابه است،مى باشد. از كنار خودرو متوجه چيزى نمى شويد ولى اگر به سمت عقب خودرو حركت كنيد، سپس متوجه مى شويد كه چگونه و چه قدر دقيق اين انحنا بر روى خودرو وجود دارد. زمانى كه شما براى بار اول متوجه اين انحنا مى شويد دوست داريد دوباره آن را ببينيد. زمانى كه من درباره ى اين قسمت با مردم صحبت مى كنم آنها مى خواهند تا دوباره اين بخش را ببينند. قسمت هاى زيادى در اين خودرو وجود دارند كه بسيار جالب هستند، اما اين بخش را من شخصاً بسيار دوست دارم.

 موتور ترند: جالب به نظر مى رسد. درباره ى دريچه ى پشت چرخ هاى جلو بگوييد. براى اولين بار است كه من نام آن را side curtain air breath ميشنوم.

GG: اين يك دريچه است، اما شما مى توانيد آن را هواكش بناميد. هوا از قسمت جلوى خودرو داخل مى شود. در اينجا يك مشكل آيروديناميكي وجود داشت كه در سرعت هاى بالا، هميشه فشار زيادى در قسمت داخلى گلگير وجود دارد. جريان هوا واقعا ناپايدار است. اين هواكش باعث مى شود اين فشار و ناپايدارى كاهش يابد.

موتور ترند: و درباره ى كاپوت خودرو، شما اصطلاح ديگرى براى آن استفاده كرديد..

GG: بله اصطلاح island type، اين كلمه را اساساً از خودروهاى اسپورت مى شناسيد. اغلب خطوط فاصله ى بين كاپوت و گلگيرها و چراغها در بالاى كاپوت قرار دارند. اما خودروهاى اسپورت داراى كاپوت island type هستند، اين قسمتى است كه شما فوراً آن را به خودروهاى اسپورت ربطش مى دهيد.


12 دیدگاه

  1. MOHAMMAD | بهمن 7, 1395 | لینک نظر

    GREAT

  2. محمدرضا | دی 25, 1395 | لینک نظر

    من به جز چند مدل خاص از هیوندای و کیا مثل سنتنیال و موهاوی و سوناتا هیبرید زیاد با محصولات کره ای حال نمیکنم ولی این ماشین دیگه واقعا ترکونده.فوق العاده زیبا طراحی شده هم بیرونش هم داخلش.واقعا عاشقش شدم.

  3. Mohammad | دی 24, 1395 | لینک نظر

    در کل طراحیش خیلی خوبه ولی چراغ های عقب می‌تونست خیلی بهتر از اینا بشه چون الان خیلی شبیه چراغ‌های عقب JAC J5 شده!!!!!!!!

  4. رامین | دی 24, 1395 | لینک نظر

    دوستان از جمله جناب sunmartin لطفا به سوالم پاسخ بدید. ممنون میشم
    1- از نظر من طراحی خودرو در همه قسمتها عالی بوده جز چراغ عقب. به نوعی یکم کپی از فرم چراغهای عقب آئودی RS7 هم هست اما یه زبانه زائد در عقب کیا هم وجود داره (در امتداد چراغ عقب) که کلا نمای عقب را نامانوس کرده. چه بسا طرح چراغهای عقب اپتیما خیلی شکیله.
    2- اگه این خودرو بیاد ایران (موتور 2لیتری 250اسبیش براحتی میتونه مجوز بگیره) قیمتش چند خواهد بود و آیا ارزش خرید داره؟
    ضمن اینکه شنیده ها حاکی است کمری2018 که نسل جدیدش رونمایی شد و همه دیدید با موتور2لیتری توربو 250اسبی (بمانند استینگر) هم قراره عرضه شه و اومدنش به ایران با قیمت تقریبی 220تا250 تومن جای تعجب نیست. در رنج بالای300 هم چنین قدرت موتوری دقیقا روی لکسوسIS یا GS و یا بی ام و سری3یا4 هست. من فکر میکنم با توجه به اقبال بیشتر کمری اون هم با توجه به ظاهر واقعا بهبود یافتش، استینگر باید زیر250تومن باشه! درسته؟

    • در پاسخ به: رامین

      sunmartin | دی 24, 1395 | لینک نظر

      رامین جان بله تا حدودی شما درست میگید اما این زبان طراحی تلفیقی در استینگر موجب شده خودرو قدری متمایز و با طراحی های آمریکایی بیشتر قرابت داشته باشه این ترکیب هنر آمریکایی (ماسل کار) با ریزه کاری و توجه به جزئیات آلمانی ها موجب خلق استینگر شده که درجای خودش میتونه یک زبان طراحی نوگرایانه باشه در مورد حجم موتور باید اذعان کرد خوددوهای اتمسفریک بیشتر در ایران جوابگو هستند بدلیل ساختار اسیب پذیر خروجی سوخت ها که با کیفیت زیر یورو 2 ایران (همانطور که رییس سازمان استاندارد و مهندس زنگنه اعلام کرد این بنزین ها یورو 2 هم نیستند) کمی همخوانی نداره و بنظر من خودروی کمری جدید که اشاره کردید میتونه قدری درحاشیه قرار بگیره بدلیل طراحی این خودرو که کمی محتاطانه انجام شده دقبقا بر عکس طراحی سنت شکن کیا موتورز در مورد ثیمت هم بله استینگر احتمالا در رنج 200 تا 220 هست و فکر نمیکنم به محدوده 250 برسه اگر این قوانین دست و پا گیر نبود نمونه قدرتمند تر استینگر 3.3 و حتی 3.6 (که دور از ذهن نیست بگفته مدیر کیا در نیویورک ) وارد ایران میشد و جوانان و خانواده ها که طیف اصلب محصولات کیا موتورز هستند را در بر میگرفت
      درپایان این خبر را اعلام کنم که کیا استینگر بهمراه چند خودروی مطرح دیگر جوایز نمایشگاه دیتریت را امروز درو کردند از سایت دنده 6 و تحریریه تقاضا دارم گزارش مبسوط در این زمینه منتشر کنند بمانند سایت مجاور با تشکر

  5. sunmartin | دی 24, 1395 | لینک نظر

    با تشکر فراوان از خانم غزاله زاهدی بابت برگردان این مقاله GG با طراحی این خودرو برگ زرین دیگری در کارنامه کیا رقم زد اهمیت ساخت این خودروی دیفرانسیل عقب پرقدرت که مجهز به سیستم 4چرخ متحرک است از انجایی شروع میشود که کیا با ساختن اینخودرو و جزئیاتی که در آن رعایت کرده و در مقاله بصورت جزیی به آن اشاره شده دربرگیرنده سیر تکاملی این برند کره ای است

    • در پاسخ به: sunmartin

      مجتبی | دی 25, 1395 | لینک نظر

      هلاک نشی از ذوق؟؟؟! از مترجمو طراحو اصغر آقا بقال سر کوچه و همه تشکر میکنه از ذوقش!!
      بنده خدا ذوب در کره و کیا موتورز شده!!! 🙂

    • در پاسخ به: sunmartin

      نریمان | دی 25, 1395 | لینک نظر

      طراحی بصری زیبایی داره و مشخصات فنی قابل توجه که امیدوارم بتواند در عمل هم خودش را ثابت کند ، البته از نظر سیستم تعلیق و شاسی چیزی گفته نشد و مسلما اگر بر روی شاسی های صلب و سیستم تعلیق مولتی لینک وابسته استوار باشه با وجود ریر درایو بودن خودرو ، به راحتی در مصاف با بزرگان این تکنولوژی از دور خارج میشه .
      از بابت دیزاین داخلی که الگو برداری مشخصی از داشبرد بنز اس کلاس کرده . به هر حال امیدوارم موفق بشه تا نشون بده که تکنولوژی آسیایی در خودرو در حال نزدیک شدن به اروپاست .

      • در پاسخ به: نریمان

        sunmartin | دی 26, 1395 | لینک نظر

        تشکر از بذل توجه شما این خودور جزو 4 خودوری برتر امسال 2017 دیترویت شد

      • در پاسخ به: نریمان

        محمد | بهمن 13, 1395 | لینک نظر

        حتما ام جی بهتره !

        • در پاسخ به: محمد

          علی | بهمن 13, 1395 | لینک نظر

          ام جی یه ماشین داره که چند سال پیش (2004) تولید می شد و اسمش MG XPOWER است و اون نسبت به زمانش ، از این خودرو بسیار برتر بوده.. اون خودرو سوپر اسپرت ام جی زمانی تولید می شد که کیا داشت ریو های سایپایی را طراحی می کرد…