لکسوس LS مدل 2018؛ یکبار دیگر در راس کلاس خودروهای لوکسِ بزرگ؟

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵

لکسوس LS مدل 2018؛ یکبار دیگر در راس کلاس خودروهای لوکسِ بزرگ؟

به نظر می رسد بزرگ ترین سدانِ لکسوس از نو متولد شده است.

سال 1989، معرفی اولین لکسوس LS400 در نمایشگاه اتوموبیلِ دیترویت سر و صدای زیادی بر پا کرد، اما احتمالاً این اتفاق دیگر برای لکسوس تکرار نخواهد شد. البته لکسوس LC کوپه جدید خودروی بسیار هیجان انگیزی بوده و کراس اوورِ لکسوس به نام RX هم فروش بسیار خوبی دارد، اما هیچ خودرویی در تاریخچه لکسوس به اندازه اولین مدلِ LS مورد توجه قرار نگرفته است. این موضوع قدرت واقعی یک پرچمدار را در میان محصولات یک کمپانی نشان می دهد و لکسوس با معرفی مدل کاملاً جدید سدانِ LS یعنی لکسوس LS500 مدل 2018، امید دارد این خودروی لوکس بتواند همانند اولین مدل LS که تقریباً سه دهه پیش معرفی شد، توجه همگان را به خود جلب کند.

 

لکسوس LS زمانی برای خودش در سگمنت خودروهای لوکسِ بزرگ از اعتبار بالایی برخوردار بود. حال، لکسوس نسل پنجم LS را نسبت به نسل های قبلی بزرگتر، قدرتمند تر و زیباتر کرده است، بلکه بتواند اعتبار از دست رفته این سدانِ لوکس را به آن بازگرداند. در نمای روبرو، جلو پنجره معروف لکسوس که طرحی ذوزنقه ای داشته و چراغ های جلو با گوشه های تیز، هماهنگی نسبتاً زیادی با زبان طراحی فعلی لکسوس دارند. اما گذشته از آن، طراحان این خودرو خیلی هم خود را به زبان فعلی طراحی لکسوس محدود نکرده اند. به طور مثال می توان به دو مورد اشاره کرد: خطی ملایم که در نمای جانبی از چراغ های جلو شروع شده و به چراغ های عقب ختم می شود و فرمِ گرد ترِ گلکیر عقب که این موارد نسبت به مدل های دیگر لکسوس که از خطوط شکسته بیشتری در طراحی آنها استفاده شده است، تغییراتی مثبت به حساب می آیند. همچنین لکسوس در طراحی فرم کلی بدنه LS جدید نیز نسبت به مدل های قبلی سنت شکنی کرده است: اگر از نمای جانبی به قسمت عقب خودرو نگاه کنید، خواهید دید که شیشه عقب با شیب کمی به سمت پایین متمایل شده است بطوریکه می توان گفت تقریباً به انتهای خودرو ختم می شود. این سبک طراحی، ظاهری اسپرت تر به این سدانِ لوکسِ ژاپنی بخشیده است و به نظر می رسد لکسوس در طراحی این بخش از خودرو هایی همچون آئودی A7 و پورشه پانامرا الهام گرفته است.

لکسوس LS جدید فقط در یک سایز عرضه می شود

LS جدید بر پایه همان پلتفرم استفاده شده در مدل LC موسوم به پلتفرمِ معماریِ جهانیِ لوکس (GA-L) ساخته شده است، با این تفاوت که در LS جدید به دلیل چهار درب بودنِ خودرو، فاصله بین دو محور آن نسبت به LC رقم 25.4 سانتی متر افزایش یافته است. لکسوس دیگر همانند گذشته LS را در دو نسخه استاندارد و لانگ (با فاصله محوری بیشتر) عرضه نمی کند، بلکه این خودرو فقط در یک سایز عرضه می شود تا بهتر بتواند به رقابت با آلمانی ها در بازار ایالات متحده بپردازد (آئودی A8، مرسدس بنز S کلاس و بی ام و سری 7 همه در آمریکا فقط در نسخه لانگ با فاصله محوری بیشتر به فروش می رسند). LS جدید نسبت به مدل لانگِ نسل قبلی، 2.54 سانتی متر افزایش طول را تجربه کرده است که باعث شده از نظر ابعاد در حد و اندازه بنز و بی ام و باشد. همچنین این خودرو کوتاه تر و عریض تر شده است که سبب پایین آمدن مرکز ثقل آن و در نتیجه بهبود هندلینگ این سدانِ لوکس شده است.

 

در LS جدید، شاهد همان سیستم تعلیق و قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب هستیم که کوپه اسپرتِ لوکسِ لکسوس یعنی LC نیز به آنها مجهز است. سیستم تعلیق بادی به عنوان یک آپشن قابل سفارش است که در آن قابلیت جالبی لحاظ شده است: جهت سهولت در سوار شدن و پیاده شدن از LS، خودرو به طور خودکار ارتفاع را افزایش می دهد.

پیشرانه ای کاملاً جدید

در حال حاضر، لکسوس فقط مدل LS500 را به معرض نمایش گذاشته است که از پیشرانه ای کاملاً جدید بهره مند است، پیشرانه ای 6 سیلندرِ V شکل با حجم 3.5 لیتر که به دو توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده است. حداکثر قدرت 415 اسب بخار و حداکثر گشتاور معادل 599 نیوتن متر اعلام شده است که باعث شده این سدانِ لوکسِ 6 سیلندر به رقبایش با موتور های 8 سیلندرِ V شکل نزدیک شود: مرسدس بنز S550 با حداکثر توان 449 اسب بخار و بی ام و 750i با قدرتی معادل 445 اسب بخار. گیربکس این خودرو از نوع 10 سرعته خودکار است که ساخت کمپانی ژاپنی آیسین بوده و در مدل استاندارد نیروی موتور را به چرخ های عقب هدایت می کند، اما امکان سفارش قابلیت چهار چرخ متحرک به عنوان یک آپشن هم وجود دارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر این خودرو 4.5 ثانیه اعلام شده است که رقمی قابل توجه است. البته دست یافتن LS جدید به چنین رقمی چندان هم دور از انتظار نیست، چرا که در این خودرو نسبت به مدل دیفرانسیل عقبِ نسل قبلی یعنی لکسوس LS460 با موتور 8 سیلندرِ V شکلِ 4.6 لیتری، شاهد 29 اسب بخار قدرت و 101 نیوتن متر گشتاور بیشتری هستیم.

 

امکان دارد در آینده شاهد عرضه نسخه هیبریدی LS جدید هم باشیم، اما لکسوس هنوز هیچ جزئیاتی در این مورد منتشر نکرده است. احتمال می رود لکسوس در مدل هیبریدی LS جدید، از همان سیستم هیبریدی بکار رفته در مدل LC500h موسوم به “سیستم هیبریدِ چند مرحله ای” استفاده کند. همچنین هنوز هیچ خبری از نسخه اِف اسپرتِ LS جدید نیست، اما به احتمال قریب به یقین به زودی شاهد معرفی آن خواهیم بود.

مجلل، شیک و باشکوه

لکسوس شهرت زیادی به کیفیت ساخت بی عیب و نقص محصولاتش دارد و به نظر می رسد LS جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست. در جای جایِ کابین، چرم مجللِ فوق العاده نرمی به چشم می خورد و فرم و سبک طراحی داشبورد از تمام مدل های فعلی لکسوس زیباتر است. امکان انتخاب از میان چندین نوع چوبکاری فضای داخلی برای مشتریان LS فراهم شده و گفته می شود سبک نورپردازی داخل کابین الهام گرفته از فانوس های ژاپنی است. پنل درب ها بسیار هنرمندانه ساخته شده که در آن چوبکاری بسیار زیبا و ظریفی نیز به چشم می خورد و زیردستی صندلی به نظر شناور می آید. در مجموع به نظر می رسد کابین لکسوس LS جدید، توان رقابت با فضای داخلی بسیار لوکس و مجلل نسل آخر مرسدس بنز S کلاس را دارد.

در قسمت میانی داشبورد، یک مانیتور بزرگ 12.3 اینچی جا خشک کرده است که کنترل آن توسط نسخه جدیدی از رابط کاربریِ لمسیِ کنترل از راه دورِ لکسوس انجام می شود که از قرار معلوم عملکردی شبیه به گوشی های هوشمند دارد. با این حساب، انتظار می رود عملکرد رابط کاربری ذکر شده نسبت به مدل فعلی LS که از نوعی پَد بهره می برد، پیشرفت کرده باشد. همانند مدل LC، دکمه های چرخشی انتخاب حالت رانندگی و تنظیمات سیستم کنترل پایداری بالای قسمت پشت آمپر نصب شده اند که نشان از سوپر اسپرتِ لکسوس یعنی LFA دارند.

صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 28 جهت و ماساژور، به عنوان یک آپشن قابل سفارش بوده و پکیجِ لوکسِ صندلی های عقب شامل گرمکن، سردکن و ماساژور برای سرنشینان عقب می شود. برای اینکه سبک طراحی قسمت عقب خودرو فضای سرِ سرنشینان عقب را محدود نکند، سانروف هنگام باز شدن داخل سقف جمع نمی شود، بلکه به سمت بالا و بیرون خودرو می رود.

در کمال تعجب، لکسوس در خصوص قابلیت های رانندگی نیمه خودکار LS سکوتی نسبی اختیار کرده و فقط به بیان این موارد اکتفا کرده است: لکسوس LS500 به “سیستم ایمنی لکسوس” مجهز بوده و از سیستم کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار خروج از بین خطوط، سیستم خودکارِ ترمز در مواقع اضطرار و سیستم نور بالای اتوماتیک بهره مند است. البته امکان سفارش پکیج پیشرفته ایمنی هم وجود دارد که شامل نوعی سیستم جدید تشخیص عابر پیاده می شود: این سیستم جدید پس از تشخیص عابر پیاده می تواند بصورت خودکار ترمز کرده و یا با تغییر مسیر، از برخورد با عابر پیاده جلوگیری به عمل آورد.

با در نظر گرفتن ابعاد خودرو و کابینی فوق العاده لوکس و مجلل که تداعی کننده یک سدانِ پرچمدار حقیقی است، انتظار می رود شاهد افزایش قیمت لکسوس LS مدل 2018 باشیم. در حال حاضر، قیمت مدل پایه لکسوس LS برابر 73,495 دلار است که آن را تبدیل به جایگزینی اقتصادی برای آلمانی ها کرده است. اما احتمالاً در مدل جدید LS شرایط تغییر خواهد کرد و قیمت مدل پایه آن به مرسدس بنز S550 (قیمت مدل پایه = 97,525 دلار) و بی ام و 750i (قیمت مدل پایه = 95,595 دلار) نزدیک خواهد شد. فروش لکسوس LS500 تا پایان سال 2017 آغاز خواهد شد.


بدون دیدگاه