آزمایش چری تیگو 5 جدید در پیست آزادی

یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ | 18 نظر

آزمایش چری تیگو 5 جدید در پیست آزادی

حدوداً یکسال از آغاز عرضه چری تیگو 5 گذشته است. این کراس اوور کوچک، اولین محصول مدیران خودرو بود که با برند چری در ایران عرضه شد و حال شاهد آغاز فروش چری تیگو 5 جدید هستیم. بر خلاف تیگو 5 که در دو مدل دستی و اتوماتیک عرضه میشد، تیگو 5 جدید فقط در یک مدل اتوماتیک و در دو تیپ مختلف به فروش می رسد. تیگو 5 جدید تغییراتی در طراحی خارجی، کابین و تجهیزات و امکانات داشته و اگرچه از نظر فنی با تیگو 5 یکسان به نظر می رسد، اما مدیران خودرو موتور و گیربکس تیگو 5 جدید را نسبت به مدل قبلی بهینه شده می داند و از هماهنگی بیشتر موتور و گیربکس و افزایش شتاب نسبت به مدل قبلی تیگو 5 خبر می دهد. با ما همراه باشید تا به بررسی این محصول جدید مدیران خودرو بپردازیم:

طراحی خارجی

شاخص ترین تغییر در تیگو 5 جدید، در چراغ های جلو به چشم می خورد که نواری LED به آن اضافه شده و چراغ را به دو بخش تقسیم کرده است. البته سپر جلو نیز تغییراتی داشته که در مجموع باعث شده تیگو 5 جدید از نمای روبرو مدرن تر به نظر برسد. در نمای جانبی، اولین تغییر افزایش سایز رینگ ها از 17 به 18 است که رینگ های 18 اینچی تیگو 5 جدید، طرحی جالب و پویا دارند. اما اگر به قسمت عقب خودرو دقت کنید، سقف تیگو 5 جدید در عقب خودرو کمی بیشتر به سمت پایین متمایل شده است که از نمای جانبی فرم کلی این خودرو را بهتر کرده است. چراغ های عقب نیز دستخوش تغییراتی شده اند که می توان آنها را هماهنگ با تغییرات چراغ های جلو دانست.

 

تیگو 5 پس از چری آریزو 7، دومین محصول چری است که بر پایه پلتفرم این کمپانی چینی به نام آی اتو (iAuto) ساخته شده است. می توانید در جدول زیر، ابعاد تیگو 5 جدید را با برخی خودروهای بازار مقایسه کنید:

 

ابعاد چری تیگو 5 جدید جک اِس 5 بی وای دی اِس 6 هایما اِس 7 ام جی جی اس
طول (میلی متر) 4506 4430 4810 4498 4500
عرض (میلی متر) 1841 1840 1855 1830 1855
ارتفاع (میلی متر) 1740 1660 1725 1730 1675
فاصله بین دو محور (میلی متر) 2610 2645 2720 2619 2650

همانطور که مشاهده می کنید، تیگو 5 جدید ابعادی نزدیک به هایما اِس 7 دارد. اما نکته قابل توجه، ارتفاع زیاد تیگو 5 جدید است که 8 سانتی متر از جک اِس 5 بیشتر بوده و در کنار فاصله کف این خودرو از سطح زمین که برابر 19 سانتی متر است، در نمای خارجی تیگو 5 جدید به خوبی حس یک خودروی شاسی بلند را القا می کند.

فضای داخلی

اولین تغییر در فضای داخلی، افزایش سایز مانیتور وسط داشبورد از 7 به 8 اینچ است. کابین تیگو 5 طراحی نسبتاً مدرن و به روزی دارد و از نظر کیفیت مواد بکار رفته در کابین هم نمره قبولی را دریافت می کند. در طراحی کابین تیگو 5 جدید همانند طراحی خارجی آن، تعادل مناسبی بین لوکس بودن و اسپرت بودن رعایت شده است و مواردی همچون دستگیره های کروم رنگ درب ها، حس لوکس بودن کابین را افزایش داده اند. صندلی های جلو و عقب تیگو 5 جدید راحت و ارگونومیک بوده و فضای کابین کاملاً قابل قبول ارزیابی می شود. اما تغییر دیگری که در کابین این خودرو به چشم می خورد، مجهز شدن صندلی های جلو به گرمکن است.

پس از قرار گرفتن پشت فرمان، ارتفاع خودرو از سطح زمین و آیینه های جانبی بزرگ، حس تسلط خوبی به راننده القا می کنند. اما در تیگو 5 جدید، این آیینه ها قابلیت جمع شوندگی بصورت خودکار را دارند که از تغییرات دیگر این خودرو محسوب می شود. فرمان به کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل مجهز شده است و در قسمت میانی پشت آمپر، یک نمایشگر به چشم می خورد که اطلاعات سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها (TPMS) از طریق همین مانیتور قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها از امکانات اضافه شده به تیگو 5 جدید است.
قسمت بار تیگو 5 جدید، گنجایشی معادل 370 لیتر دارد که فضایی نسبتاً مناسب در اختیارتان قرار می دهد و امکان خواباندن صندلی های عقب برای افزایش این فضا نیز در نظر گرفته شده است.

تجهیزات و امکانات

می توانید در جدول زیر، لیست تجهیزات و امکانات دو تیپ پایه (لاکچِری) و فول (اِکسِلِنت) تیگو 5 جدید را مشاهده کنید:

 

امکانات چری تیگو

از تفاوت های دو تیپ تیگو 5 می توان به وجود دوربین عقب بصورت داینامیک (چرخش خطوط راهنمای روی نمایشگر همزمان با چرخش فرمان) در مدل اِکسِلِنت اشاره کرد که در مدل لاکچِری این خطوط ثابت هستند. اما موارد اصلی که در تیپ اِکسِلِنت وجود دارد و مدل لاکچِری از آنها بی بهره است، به شرح زیر است:
• دو کیسه هوای جانبی جلو (مجموعاً چهار کیسه هوا)
• برنامه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، نسخه 9 شرکت بوش
• سیستم کنترل لغزش هنگام شتاب گیری (ASR)
• سیستم کنترل گشتاور (DTC)
• سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)
• سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطرار (EBA)

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

تیگو 5 جدید از دو موتور بهره می برد که مشخصات آنها به شرح زیر است:

نوع موتور 2 لیتری تنفس طبیعی 1.5 لیتری توربو
حجم موتور (سی سی) 1971 1498
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ 4 / 16 4 / 16
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 139 / 5750 150 / 5500
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 182 / از 4300 تا 4500 205 / از 1800 تا 4000

اما در ایران، تیگو 5 جدید با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با کد SQR484F عرضه می شود که موتور جدیدی نیست. با این حساب، نگرانی از بابت تعمیر و نگهداری این موتور در ایران وجود نخواهد داشت. این موتور از نوع دو میل بادامک (DOHC) بوده و به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT) نیز مجهز شده که سبب افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و خروج بهینه دود می شود.
پس از قرار گرفتن پشت فرمان، موتور را از طریق دکمه ای که سمت راست فرمان قرار دارد روشن می کنیم و صدای نسبتاً کمی از موتور به داخل کابین راه پیدا می کند که از عایق بندی صوتی قابل قبول کابین حکایت می کند. البته باید در نظر داشته باشید با افزایش دور موتور، شاهد نفوذ نسبی صدای موتور به داخل کابین هستیم و نمی توان کابین تیگو 5 جدید را کاملا ساکت و بیصدا عنوان کرد. فرمان خودرو بی حس نبوده و اطلاعات نسبتاً قابل قبولی از سطح مسیر به راننده منتقل می کند. همچنین با افزایش سرعت، شاهد سفت تر شدن فرمان هستیم که به افزایش ایمنی خودرو در سرعت های بالا کمک می کند. شروع حرکت به جهت استفاده از گیربکس CVT با کندی همراه است، اما عدم وجود ضربه تعویض دنده از نکات مثبت همین گیربکس است. با در نظر گرفتن وزن 1537 کیلویی، موتور 139 اسب بخاری و گیربکس CVT، نباید انتظار زیادی از تیگو 5 جدید داشته باشید و میتوان توانایی های حرکتی این کراس اوورِ چری را در حد کافی توصیف کرد و نه بیشتر.

جعبه ‌دنده متغیرِ پیوسته (CVT) این خودرو که نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند، در حالت تیپ ترونیک گیربکسِ هفت دنده دستی را شبیه سازی می کند. برنامه گیربکس طوری تنظیم شده که جهت کاهش مصرف سوخت و عدم اعمال فشار بر موتور، تمایل به پایین نگه داشتن دور موتور دارد. البته حالت اسپرت برای جعبه دنده در نظر گرفته شده که دور موتور را بالاتر نگه داشته و حالت اقتصادی (ECO) هم دور موتور را در پایین ترین حد ممکن نگه می دارد. اگر در سربالایی و یا سرپایینی باشید و تمایل داشته باشید با دنده سنگین رانندگی کنید، می توانید گیربکس را روی حالت L قرار دهید که در این حالت، دنده یکِ جعبه دنده های اتوماتیکِ معمولی شبیه سازی می شود. ناگفته نماند که این گیربکس هماهنگی نسبتاً خوبی با موتور خودرو دارد.

 

ترمز های تیگو 5 جدید که در هر چهار چرخ دیسکی هستند، عملکرد قابل اطمینانی از خود نشان می دهند و اگرچه هنگام ترمزگیری شاهد پایین آمدن دماغه خودرو (حالت شیرجه) هستیم، اما قدرت ترمزگیری حتی پس از ترمزهای مکرر نیز کاهش پیدا نمی کند. سیستم تعلیق خودرو در جلو مستقل مک فرسون و در عقب مستقل دو اتصالی است که در کنار سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سواری نسبتاً نرم و هندلینگ نسبتاً قابل قبولی را برای این کراس اوورِ چری به ارمغان آورده است. ناگفته نماند که چری تیگو 5 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه چینی C-NCAP شده است.

جمع بندی

در حال حاضر، مدل اِکسِلِنت تیگو 5 جدید با قیمت 99,900,000 تومان و مدل لاکچِری با قیمتی معادل 93,900,000 تومان به فروش می رسد. اما با در نظر گرفتن امکانات بیشتر مدل اِکسِلِنت که از موارد مهم می توان به دو کیسه هوای جانبی جلو و برنامه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) اشاره کرد، این مدل انتخاب مناسب تری به نظر می رسد و اگر امکان پرداخت 6 میلیون تومان اضافه بر قیمت مدل لاکچِری را دارید، بهتر است بیشتر به خرید مدل اِکسِلِنت فکر کنید. از رقبای تیگو 5 جدید در بازار کشور، می توان به جک اِس 5 اتوماتیک اشاره کرد که این روزها با قیمت 96,700,000 تومان به فروش می رسد. در آخر باید از گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری تیگو 5 جدید و خدمات رضایت بخش شرکت مدیران خودرو به عنوان نقاط قوت این خودرو در بازار کشور یاد کرد، البته فراموش نکنید که بازار دست دوم نه چندان خوبِ خودروهای چینی از نقاط ضعف این خودرو به حساب می آید.
مشخصات فنی چری تیگو 5 جدید:

 

مشخصات فنی چری تیگو5


18 دیدگاه

  1. رامین | مرداد 8, 1396 | لینک نظر

    ما مسافرت طولانی مدت باهاش رفتیم بدون ترس از نوع بنزین وگرمای هوا در خوزستان ۱۶۰۰ کیلومتر باهاش تردد داشتیم
    تکان های اتاق فقط شاید یکم اذیت کننده باش که اونم بخاطر شاسی بلند بودنش
    کولر خیلی خوبی داره
    چند مورد خرابی پیش اومد یکی اینکه در صندوق باز نمی‌شد بعد خودش درست شد
    ودومی خرابی سانروف که ناشی از اشتباه سرنشین بود چرا که هنگام باز بودن سانروف اقدام به بستن نمد سقف کرده بود که موجب خرابی شده بود ولی اگه یکم فنی باشید سریع درست میشه که همین طورم شد
    نفوذ صدا به داخل رو نمیشه بد توصیف کرد ولی در حد سانتافه وتوسان هیوندای هست نفوذ صداش که اونها رو نه میشه بد خوند نه میشه خوب خوند
    نرمی فنر بندیش مثل توسان جدید هست ولی در حد سانتافه نرم نیست
    برای صدا گیری اتاقش چری واقعا کار کرده و پشت تمام قطعات پلاستیکی اتاق از فوم واسفنج نرم استفاده کرده که در لرزش های شدید ناشی از بریدگی ها وترک های آسفالت صدایی از اجزا بیرون نمیاد
    سوال و راهنمای دوستان خواستند من در خدمتم

  2. رامین | اسفند 7, 1395 | لینک نظر

    والا جدا از چینی بودنش و قیمتش من هر کی رو که دیدم که خریده میگه واقعا راضی هست.البته قیمتشم خوبه به نظرم.کل امکاتان یه سانتافه رو گذاشته روش.خوب به خاطر شرکتش طبیعی هست که یه کم ارزون تر باشه.ولی نه این قدر کم که هم اندازه ماشینای عهد قاجار بنجل بشه.و توقع نمیشه داشت با این همه امکانات و جثه و … بدن ۵۰ تومن.یعنی قیمت پرشیا!!!!به نسبت قیمتش و امکاناتش خوبه به نظرم.از طرفی نمیدونم چرا مردم همش به فکر شتاب هست و قدرت.همچین غرق شتاب و قدرت شدن که همه چیز رو فراموش کردن‌.ما تو خیابون نهایتا ۵۰ ۶۰ تا بریم تو جاده هم نهایتا ۱۲۰ تا.انگار همه میخوان برن مسابقات رالی!!!!

  3. علی | بهمن 24, 1395 | لینک نظر

    من یکی از بستگانم این ماشینو خرید مدل فولشو دیروز باهاش دور زدیم به نظرم کیفیت مواد داخل کابین خوبه طراحی مدل فیس لیفتش به روزتر شده دنده ها رو به نرمی عوض میکرد فنربندیش نرمه چاله چوله هارو زیاد احساس نمیکردم داخل کابینشم جادار و قشنگه منکه خوشم اومد

  4. امیرحسین | بهمن 22, 1395 | لینک نظر

    یکی از دوستان بنده نمونه لاکچری این خودر رو خریده،بحث طراحیش از نظر شخص طراح کاملا معمولی هست و از نظر شخص عادی کاملا سلیقه ای هست اما از عدم تناسب ارتفاع عرض به ارتفاع نمیشه به سادگی گذشت،شاید بعضی بپسندن و بعضی خیر،طراحی داخلیش به نظر خوب میاد،کیفیت مواد داخلیش کاملا معمولیه و در بعضی قسمت ها کم کیفیت،درمورد دوام هم باید زمان قضاوت کنه که چطور هست،آپشن هاشم خوبه و کار راه بنداز،هرچند بعضی از آپشن عملا کارایی خاصی ندارن،نکته جالب اینکه گرمکن صندلی فقط در قسمت نشیمنگاه فعاله!!!
    اما قابلیت های فنیش!!!تجربه بنده از رانندگی با این ماشین نشون داده موتور این خودرو اصلا به درد این جثه نمیخوره و گیربکسشم به نظر فاجعه است!!!موقع راه افتادن اگر تو سطح شیبدار باشین واکنش گیربکس و موتور به قدری افتضاح هست که تعجب،حتی موقع بالا رفتن از ی رمپ ساده موتور و گیربکس به قدری احمقانه رفتار میکنن که نگو و نپرس!!!
    به نظر حقیر اگر کارکرده بودن ماشین براتون مهم نیست گزینه های کارکرده مناسبی به عنوان جایگزین در دسترس هست.

  5. سید مرتضی | بهمن 21, 1395 | لینک نظر

    من تو نمایشگاه توش نشستم خیلی از کیفیت مواد بکار رفته توش خوشم نیومد به نظرم جنس پلاستیک خوبی نداشت
    در ضمن طراحی خودرو به نظرم کاملا مشکل داره ارتفاع خودرو خیلی زیاده و در عوض عرضش کمه به نظرم خیلی مستعد چپ کردن هستش
    از لحاظ طراحی کابین ولی میشه گفت بد نبود
    طراحی چراغهای جلو هم مقدار زیادی چینی هستش در کل ازش خوشم نیومد وقعا 99 میلیون نمی ارزید تو شاسی بلند های چینی از این بهتر پیدا میشه

  6. احمد | بهمن 19, 1395 | لینک نظر

    نسبت به مدل قبلی ایرادهای طراحیشو برطرف کرده امکانات خوبیم بهش اضافه شده ولی بنظر من 140 اسب برای 1540 کیلو وزن کمه

  7. داود | بهمن 19, 1395 | لینک نظر

    الان دردمون به کی بگیم. کادیلاک بیوک شدن چی

  8. كوروش | بهمن 18, 1395 | لینک نظر

    سلام در صورتيكه تمايل به تبادل اطلاعات در مورد اين خودرو ميباشيد به شماره 09121481369 در تلگرام پيام بدهيد تا اد شويد
    ممنون از ادمين محترم

  9. man | بهمن 18, 1395 | لینک نظر

    به نظر من اگه خودرو چینی قطعات یدکیش تو بازار زیاد بشه شاید شاید نظر مردم عوض شه . و در ضمن قیمت قطعاتش اگه پیدا بشه خیلی گرون درمیاد. یعنی آدم به کلی نظرش عوض میشه

  10. Pony car | بهمن 18, 1395 | لینک نظر

    خدا رحمت كنه قدرشو ندونستيم ماشين چيني درجه ٣ صد ميليون مبارك باشه خجسته باد

  11. sunmartin | بهمن 18, 1395 | لینک نظر

    بنده قبلا هم گفتم با یک نگاه ساده میتوان تشخیص داد این خودرویک خودروی صد در صد چینی است از طراحی ناشیانه خوطوط و آور هنگ آن تا عرض کم خودرو دقیقا مانند آنچه در خودروهای چینی سدان مانند جک جی 5 است برای یک خودروی بظاهر شاسی بلند که فقط خاصیت بلندی و ارتفاع را از سایر suv ها به ارث برده و هیچ تناسخی با اسلاف suv ها ندارد
    خودرویی بالای یک تن و نیم 1540 کیلو و یک موتور 137 بخاری که در عمل 120 اسب هم قدرت ندارد با توجه با سابقه سایر چینی ها شما فر کنید موتور یک 206 تیپ 5 با کمی تقویت و دستکاری به 120 اسب برسد و ازین انجین بروی یک خودروی 1540 استفاده شود نتیجه ناگفته پیداست به تمام این تفصیل ها گیرباکس یکنواخت و فاقد هر گونه حس رانندگی و هیجان cvt را هم بیفزایید نتیجه چیزی نیست جز تیگو 5 آنهم با قیمت بسیار گران

    • در پاسخ به: sunmartin

      amin | بهمن 19, 1395 | لینک نظر

      ببخشيدا ولي چرا در عمل ١٢٠ اسب بخار بيشتر قدرت ندارد؟؟اين ديگه از اون حرفهاي به قول معروف كيلويي است

    • در پاسخ به: sunmartin

      رامین | تیر 22, 1396 | لینک نظر

      نظراتی که اسمشو من می‌تونم فقط از روی باد هوا از طرف شما زیاد دیده میشه ومیتونم به راحتی اینو بگم حتی یکبار با هایما وتیگو وجک رانندگی نکردید??

  12. شاهین | بهمن 18, 1395 | لینک نظر

    اخه مشکل از خریدار ایرانی هستش . میدونن که اگه اون صفحه نمایش رو حذف کنن همه میرن سراغ مدل فول اما خوب خیلی ها هنوز هم نمیدونن esp چی هست و در ضمن سانتافه و سوناتاهای هستن با قیمت دو برابر در مدل پایه دو ایربگ دارن و مردم هم به خوشی و سلامتی میخرن . در ضمن این ماشین خدایی فقط کمه کمش بیست میلیون دارن گرون میدن البته این رو هم بگم به فکر قیمت اصلیش نباشید من با توجه به بازار ایران گفتم اما خوب در آخر چاره چیه ؟ این ماشین رو با سی چهل میلیون میری میگیری بقیه ش هم شرایطی و پنج سال گارانتی ! خوب فکر کنید می ارزه به نظرم تو شرایطی که ناچاریم …

  13. کاش یک کم از کیفیت مواد به کار رفته هم میگفتید!
    این ماشین اصلا نقطه ضعف نداره؟؟؟

  14. AYDIN | بهمن 18, 1395 | لینک نظر

    چه تبلیغی!!! ضعف های این ماشین چیه؟؟ قدرت کم سو صدای زیاد موتور قیمت کاملا نامناسب و فروش دست دوم فاجعه وار بعلاوه کیفیت معمولی فراموش شد

  15. علی | بهمن 17, 1395 | لینک نظر

    اخه ۲ تا ایربگ و esp و کنترل سرازیری و سراشیبی ۶ میلیون هزینشع؟ نامردای بی وجدان
    ماشین ۹۰ میلیونی ۲ ایربگ؟

    • در پاسخ به: علی

      بهنام | اردیبهشت 28, 1396 | لینک نظر

      اين يه طرفشه من دوستم گرفته تصادف كرد نه كارت طلائى چيزى رفته نمايندگى ميگن حتى درشم نيست كه براش عوض كنن امكانات صفر