بررسیژاپنی

تاریخچه تویوتا کمری

تویوتا کمری از سدان های سایز متوسط شرکت ژاپنی محسوب شده که در چند سال گذشته فروش بالایی برای شرکت موردبحث به دنبال داشته و محبوب بوده است. در کنار سدان کامپکت کرولا، کمری در دسته سدان های سایز متوسط تویوتا قرار می گیرد که در اکثر مناطق با فروش بالایی رو به رو بود. تاکنون تویوتا هفت نسل از کمری را معرفی کرده و روانه بازار نمود. حال براساس گزارش ها قصد داشته در سال جاری از نسل هشتم آن با تغییراتی در طراحی و موتور معرفی سازد. مدل چرخ عقب محرک سیلیکا کمری دربین سال های 1979 تا 1982 تولید شد تا اینکه نسل دوم آن با سیستم چهار چرخ محرک در قالب مدل واگنی و کوپه روانه بازار شد. تویوتا از ابتدا تاکنون مدل های مختلفی از کمری را تولید و عرضه کرد. این طیف گسترده تولید بیشتر برای استقبال خرید آن بوده و شرکت ژاپنی نیز تمایل به تولید مدل های متعدد آن پیدا کرد.

در این بین که قرار است سال جاری شاهد معرفی کمری 2018 یا همان نسل هشتم سدان سایز متوسط باشیم، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به تاریخچه مدل داشته باشیم:

سه نسل نخست

در سال 1983 شرکت تویوتا کمری را در دو مدل هاچ بک و سدان معرفی کرد. برخلاف خودرو نسبتا اسپرت چرخ عقب محرک کمری سیلیکا کوپه که در ژاپن بین سال های 1979 تا 1983 به فروش می رسید، نسل اول چرخ جلو محرک بود. در زمینه پیشرانه سه موتور چهار سیلندر دردسترس قرار داشت که از جمله باید به یک واحد 1.8 لیتری یا 2.0 لیتری در کنار گیربکس پنج سرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک و یک واحد 1.8 لیتری توربودیزل I-4 که وارد بازار ایالات متحده شده و به طور انحصاری در این منطقه به فروش می رسید.

 

نسل دوم کمری بین سال های 1987 تا 1991 به تولید رسید و نخستین مدل با موتور شش سیلندر به شمار می رفت. همچنین جایگزین مدل دیزلی در ایالات متحده شده بود. همچنین از همان موتورهای  1.8 لیتری یا 2.0 لیتری در کنار گیربکس پنج سرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک در این نسل نیز به کار گرفته شد. اگرچه این نسل دوم بود اما نخستین کمری با مدل واگنی محسوب می شد. گذشته از آن از نوع چهار چرخ محرک نیز به شمار می رفت.

برای سال 1992 به عنوان یک مدل سال، تویوتا از کمری با ابعاد کامپکت رونمایی کرد که به عنوان یک مدل نسل سومی، سدان سایز متوسط بود. برای سال 1993 شرکت تویوتا مدل کوپه ای به خط تولید کمری افزود که تا سال 1996 تولید آن ادامه داشت. لیست موتورهای آن نیز 2.2 لیتری  I-4 و 3.0 لیتری شش سیلندر بودند که به عنوان دو مدل استاندارد و رده بالا به کارگرفته می شدند.

نسل چهارم

نخستین تویوتا کمری که توسط وب سایت موتورترند مورد تست قرار گرفت، نسل چهارم آن با موتور 3.0 لیتری شش سیلندر 192 اسب بخاری بود که در کنار جعبه دنده پنج سرعته قرار می گرفت. این خودرو با چنین پیشرانه در 7.0 ثانیه قادر بود به 98 کیلومتربرساعت برسد. این مدل همچنین می توانست در 15.4 ثانیه به 144 کیلومتربرساعت برسد. اگرچه یک مدل قدیمی محسوب شده اما عملکرد بزرگی از خود نشان می داد.

 

البته مدل موتورهای شش سینلدر دیگری بعدها مورد تست قرار گرفت که 0 تا 98 کیلومتری کندتری بین 7.7 تا 7.8 ثانیه داشتند. این مدل ها نسبت به نسخه 3.0 لیتری عملکرد ضعیفی داشته و آلودگی کمتری نیز تولید می کردند زیرا مدل 3.0 لیتری شش سیلندر به عنوان یک نمونه رده بالا با پیشرانه بزرگتر، مصرف سوخت بیشتری داشت.

نسل اول تویوتا کمری سولارا

در سال 1999 شرکت تویوتا مدل کوپه کمری را با نام سولارا روانه بازار کرد. این مدل به گیربکس پنج سرعته دستی در کنار پیشرانه 3.0 لیتری شش سیلندری مجهز بود که قدرت بیشتری نسبت به مدل سدان داشت. این خودرو قادر بود در 6.9 ثانیه از 0 به 97 کیلومتربرساعت برسد.

 

اما همچنان نسبت به مدل سدان معایبی را با خود داشت و موجب ضعف آن می شد. یکی از کندترین کمری ها شش سیلندری که تحت تست قرار گرفت سولارا کروک بود که در 8.4 ثانیه به 97 کیلومتربرساعت می رسید. وزن بیشتر موجب شد تا سولارا کروک نتواند سرعت بیشتری پیدا کند و از قافله عقب ماند.

نسل پنجم کمری

تویوتا کمری 2003 مدلی با خروجی 157 اسب بخاری که توسط یک موتور 2.4 لیتری  I-4 با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تامین می شود. این مدل خاص در 9.5 ثانیه به 97 کیلومتر بر ساعت می رسید که سرعت بالایی محسوب نمی شد. در عملکرد ترمز همانند پیشینیان بود و بسیار جدید به نظر نمی رسید. در تست های انجام گرفته خط ترمز این مدل نسبت به مدل قبلی چند متری اختلاف داشت که بهبودی را نشان می داد.

 

با وجود آن که در نسل قبلی موتور شش سیلندری به کار گرفته شده بود اما نسل پنجم سریعتر حرکت می کرد. سریعترین تستی که این مدل داشت سپری کردن طی 7.2 ثانیه برای رسیدن به 97 کیلومتر بر ساعت بود. این نخستین کمری بوده که چنین شتابی را به ما نشان می‌داد که مشخص بود با مدل بهبودیافته تویوتا رو به رو هستیم.

نسل دوم کمری سولارا

شرکت تویوتا به سال های 2004 تا 2008 نسل دوم کمری سولارا را تولید کرد. این مدل کمی سریعتر از سدان کمری محسوب می شد و در 7.1 ثانیه می توانست به 97 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین در 15 ثانیه می توانست به 150 کیلومتر بر ساعت برسد که باتوجه به پیشرانه آن مناسب بود.

کوپه سولارا کمی در ترمز و برخی عملکردهای دیگر ضعیف جلوه می کرد اما در شتاب گیری نسبت به سدان کمتری بهتر می توانست از خود قدرتی نشان دهد. همچنین تولید آلودگی کمتری باتوجه به استفاده از فناوری جدیدتر در تولید آن داشت. به طور کلی نسل دوم کمری سولارا جانشین مناسبی برای نسل نخست محسوب می شد.

نسل ششم

در سال 2006 شرکت تویوتا نسل ششم کمری را به عنوان مدل 2007 معرفی کرد و به دنبال بسیار مورد تحسین قرار گرفت. سپس این خودرو توانست بهترین خودرو سال 2007 سایت  Motor Trend انتخاب شود. این نسل کمری یکی از سریعترین مدل ها بوده که وزن بدنه کمتری نسبت به مدل پیشین داشت. خودرو به پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر با خروجی 268 اسب بخاری در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز بود. این پیشرانه نسل ششم کمری را قادر می ساخت تا در کمتر از 6 ثانیه به 97 کیلومتر بر ساعت و در 14 ثانیه به 160 کیلومتر بر ساعت برسد.

در زمینه تولید آلاینده خودرو مناسبی محسوب می شد که آلودگی کمی نسبت به مدل پیشین تولید می کرد. عملکرد ترمز نیز با پیشرانه قدرتمند شش سیلندر بهبود یافت و کوتاه ترین خط ترمزی نسبت به مدل های دیگر کمری براساس تست های انجام گرفته داشت. بنابراین می توان ارتقا عملکرد کمری را در نسل ششم آن شاهد بود.

مدل چهار سیلندر کمری نسل ششمی می تواند عملکرد بهتری نسبت نسل قبل داشته باشد. دو مدل 2008 و 2010 کمری خط ترمز مدل نخست کمتر از مدل دوم بود و این نشان می دهد، مدل 2008 در توقف برتر است. البته موتور ایده آلی که تویوتا برای آنها در نظر گرفته نیز بی تاثیر نیست.

در این نسل تویوتا برای نخستین بار یک مدل هیبریدی را عرضه نمود. این مدل از موتور 2.4 لیتری I-4 در کنار موتور الکتریکی بهره می برد و می توانست خروجی 184 اسب بخاری داشته باشد. در زمینه عملکرد مشابه نسخه شش سیلندر بوده و در 7 ثانیه می‌توانست از 0 به 97 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین در 15 ثانیه به 144 کیلومتر بر ساعت می رسید و یک نسخه مناسب محسوب می شد. در زمینه عملکرد توقف نیز مشابه مدل چهار سیلندر بوده و در میزان آلایندگی با توجه به هیبریدی بودن، درصد کمی را به خود اختصاص می داد.

نسل هفتم

با انجام بروزرسانی های جزئی، در کنار موتور پایه چهار سیلندر و یک نسخه هیبریدی، نسل هفتم کمری یکی از سریعترین مدل های این سری محسوب می شود. با یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر 268 اسب بخاری می توان 5.8 ثانیه از 0 به 97 کیلومتر بر ساعت رسید. این زمان در 160 کیلومتر به 14 ثانیه می رسد که رقم بزرگی بوده و یکی از سریعترین سدان های متوسط به شمار می رود. در عملکرد ترمز و شتاب نیز شاهد بهبودیهایی نسبت به نسل قبلی هستیم که باید تویوتا را در این زمینه تحسین کرد.

کمری چهار سیلندر می تواند در 8.0 ثانیه از 0 به 97 کیلومتر بر ساعت برسد. بنابراین باید 15 تا 16 ثانیه ای زمان نیاز است تا به 142 کیلومتر بر ساعت برسد. در حال حاضر این مدل به پیشرانه 2.0 لیتری I-4 با خروجی 200 اسب بخاری مجهز است که پیشتر از آن استفاده شده است. مدل هیبریدی در 7.0 ثانیه می تواند به 97 کیلومتر بر ساعت برسد. بنابراین برای رسیدن به 150 کیلومتر 15 ثانیه ای زمان خواهد برد.

در زمینه راحتی باید آن را بهترین مدل دانست. بدنه هنگام حرکت خودرو پیج و تابی نداشته و از این ر و سرنشینان حس خوبی از سفر با این نسل کمری دارند. علت این امر بهبود سیستم تعلیق وداینامیک رانندگی خودرو بوده که راحتی را به افراد هدیه می دهد. این نسل کمری خط ترمز مناسبی داشته و به طور کلی تویوتا با طراحی مدلی که دارای ویژگی های خوبی بوده، توانسته نظر طرفداران کمری را در نسل هفتم جلب کند.

نسل هشتم

به عنوان سومین نسخه که از پلتفرم جدید TNGA بهره می گیرد، نسل هشتم کمری یک مرکز گرانش پایین تر، وزن کمتر و بدنه مستحکم‌تری خواهد داشت. شرکت ژاپنی همچنین از طراحی تهاجمی برای این نسل در نظر گرفته تا موجب جلب توجه بیشتر در مقابل طرفداران شود. مدلی که می تواند یک انقلاب در طراحی بین سایر نسل های کمری باشد.

علاوه بر پلتفرم TNGA ، نسل هشتم نخستین مدلیست که در مدل موتورهای مختلفی عرضه می شود که از جمله باید به 2.5 لیتری I-4 اشاره کرد و نمونه هیبریدی از آن نیز در کار خواهد بود. مدل هیبریدی و غیر هیبریدی نسل هشتم کمری نه تنها در عملکرد بهتر است بلکه مصرف سوخت کمتری در مقایسه با مدل های قبلی دارد. بنابراین در چنین زمینه ای باید آن را برتر از دیگر نسل های سدان متوسط سایز کمپانی ژاپنی به شمار آورد.

 

با پیشرانه تزریق مستقیم شش سیلندر جدید، می توان عملکرد بهتری نسبت به پیشرانه قبلی بود. البته تویوتا احتمالا این پیشرانه را در چند مدل دیگری از لکسوس و مدل های خود به کار خواهد گرفت و تنها برای کمری نسل جدید محسوب نمی شود. گفته می شود در زمینه انتقال قدرت تویوتا قصد یک بروزرسانی اساسی داشته که در کنار گیربکس هشت سرعته اتوماتیک راحتی را به دنبال دارد. این نوع گیربکس را در لکسوس RX 350 شاهد بودیم. با این حال بروزرسانی کمری جدید با سیستم انتقال قدرت  e-CVT به جای قبلی یک بروزرسانی عمده می باشد.

منبع موتور ترند

بیشتر بخوانید:

بررسی طراحی تویوتا کمری2017

ویدئو:فضای داخلی و خارجی تویوتا کمری 2017

6 دیدگاه

  1. عالی بود…. اما تویوتا کمری نسل شش یه چیز دیگس با اینکه یازده سال از رونماییش میگذره بازم جذابه مثل محصولات هیوندای نیس که امروز نیومده فردا از چشم میفته بخصوص سوناتا

    1. با سلام

      این خبر از مجله موتورترند ترجمه شده و منبع آن در ذیل مطلب درج شده است. با تشکر از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا