اسلایدربررسیژاپنی

مزدا CX-5 مدل 2017: تکامل تدریجی یک خودرو

CX-5 مدل 2017 را نمی توان خودرویی کاملا جدید دانست، با این حال این موضوع را نمی توان یک ایراد به حساب آورد.

تماشا کنید:تست شتاب (رنو کولئوس جدید و مزدا CX5)

مزدا روی این موضوع اصرار دارد که CX-5 مدل 2017 خودرویی کاملا جدید است، در حالیکه اینطور نیست. آخرین نسخه این کراس اوور کوچکِ مزدا در بیشتر قسمت ها از نظر فنی با اولین مدل CX-5 که وارد بازار آمریکا شد یعنی مدل 2013 یکسان است. این خودرو که بر پایه نسخه تغییر یافته و به روز شده پلتفرم مدل قبلی ساخته شده است، بیشترین تغییرات را در طراحی فضای خارجی و داخلی به خود دیده است. فضای خارجی این کراس اوور بر اساس آخرین تحولات زبان طراحی مزدا موسوم به کودو (Kodo) شکل گرفته است که شامل جلو پنجره ای بزرگ و جالب توجه می شود. قسمت تحتانی جلو پنجره جدید با قطعه ای کروم رنگ تزئین شده که تا پایین چراغ های جلو نیز ادامه پیدا کرده است.

 

صرف نظر از قسمت جلوی CX-5 مدل 2017 که ظاهری خشن و جسور برای این خودرو به ارمغان آورده، طرح قسمت های دیگر بدنه ساده و ملایم است. خط گلگیر جلو روی درب ها ادامه پیدا کرده و پس از عبور از درب جلو، در درب عقب محو شده است که به نوعی تداعی کننده طرحِ مدل کوچکتر مزدا یعنی CX-3 است. نوار کروم رنگ ضخیمی در قسمت پایین پنجره های کناری تعبیه شده و ستون جلو نسبت به مدل قبلی کمی بیشتر به سمت عقب متمایل شده است. اما در قسمت عقب، تغییرات اعمال شده در طراحی CX-5 مدل 2017 بسیار جزئی است و می توان از آنها صرف نظر کرد.

علی رغم تغییرات ایجاد شده در طراحی خارجی CX-5، ابعاد خارجی این خودرو تقریباً با مدل قبلی برابری می کند. با وجود اینکه فاصله بین دو محور CX-5 نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته و معادل 2700 میلی متر است، اما تغییراتی جزئی در ابعاد خودرو بوجود آمده که شامل 10 میلی متر افزایش طول و 2.5 میلی متر افزایش عرض می شود. اگر چه رانندگی با مدل فعلی CX-5 به اندازه کافی لذت بخش است، اما مزدا مدعی است که مرکز ثقل خودرو در CX-5 مدل 2017 پایین تر آمده است که انتظار می رود رانندگی با این کراس اوور ژاپنی را بیش از پیش لذت بخش و هیجان انگیز کند.

 

و اما در فضای داخلی، جزئیاتی به چشم می خورد که برگرفته از مدل بزرگتر مزدا یعنی CX-9 بوده و سه مورد تغییر نیز در صندلی های عقب اعمال شده است: قابلیت خم شدن تکیه گاه صندلی به سمت عقب، امکان سفارش گرمکن برای صندلی های عقب به عنوان یک آپشن و اضافه شدن دریچه های تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب. از قابلیت های جدید در کابین می توان به یک صفحه نمایش رنگی 4.6 اینچی در قسمت پشت آمپر و نمایشگر سربالا (head-up display) اشاره کرد. اگر چه داخل کابین مدل فعلی CX-5 دید بسیار خوبی به اطراف خواهید داشت، اما در CX-5 جدید شاهد کاهش ارتفاع درب ها و افزایش ارتفاع پنجره های جانبی هستیم که دید این خودرو را حتی بهتر هم خواهد کرد. مزدا ابعاد کابین CX-5 جدید را معادل با مدل قبلی می داند، اما شاهد افزایش جزئی حجم فضای بار عقب هستیم.

وظیفه تامین نیروی محرکه CX-5 جدید بر عهده دو موتور مختلف از مزدا است:

  1. همان موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری شناخته شده مزدا که مدل فعلی نیز به آن مجهز بوده و حداکثر 184 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
  2. یک موتور دیزلی 4 سیلندر 2.2 لیتری که به توربو شارژر نیز مجهز بوده و موتور جدیدی برای بازار آمریکا محسوب می شود. CX-5 با این موتور اواخر سال 2017 عرضه خواهد شد.

CX-5 در حال حاضر در بازار هایی غیر از ایالات متحده با موتور دیزل ذکر شده عرضه می شود که قدرتمند ترین مدل آن، حدوداً 170 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. فارق از اینکه کدام موتور بر روی CX-5 جدید نصب باشد، انتظار می رود تنها گزینه موجود برای جعبه دنده، یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته باشد. البته این خودرو به سیستم کنترل کننده مزدا موسوم به جی-وِکتورینگ (G-Vectoring) هم مجهز شده که هنگام ورود به پیچ، گشتاور وارده به چرخ های محور انتقال نیرو را به مقدار جزئی کاهش داده و باعث بهبود واکنش پذیری فرمان می شود. (برای مطالعه بیشتر درباره سیستم جی-وِکتورینگ مزدا، می توانید به مقاله “جی-وِکتورینگ، آخرین تلاش مزدا برای بهبود هندلینگ” مراجعه کنید)

شنیده ها حاکی از آن است که دیگر خبری از موتور 2 لیتری مدل قبلی CX-5 در مدل 2017 این کراس اوور ژاپنی برای بازار ایالات متحده نیست، اما گفته می شود گیربکس 6 دنده دستی که فقط همراه با موتور 2 لیتری ذکر شده عرضه میشد، احتمالاً بر روی CX-5 جدید نصب خواهد شد.

اگر چه مزدا CX-5 مدل 2017 را نمی توان خودرویی کاملاً جدید دانست، اما این موضوع چندان هم ناخوشایند نیست. با در نظر گرفتن سواری نرم، قابلیت های دینامیکی بالا و کابین راحت و ارگونومیکِ مدل فعلی مزدا CX-5، تغییرات اعمال شده در ظاهر CX-5 جدید و بهره مندی آن از آخرین تکنولوژی های روز، برای مدل جدید این کراس اوور کوچکِ دوست داشتنی کافی به نظر می رسد.

منبع: نشریه کار اَند دِرایوِر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا