اخباراخبار داخلی

ایران شانزدهمین خودروساز دنیا تا پایان سال 95

پیشبینی کشورهای مختلف از صنعت خودرو ایران خیلیها را شوکه کرد. گفته شد خودروسازان ایرانی بزودی دوش به دوش خودروسازان اروپایی حرکت خواهند کرد و این صنعت نسبت به قبل از تحریمها بسیار متفاوت شده است. حتی شرکای خودروسازان ایرانی اعلام کردند تصور نمیکردیم در مدت 8 ماه خطوط تولید خودرو در ایران ایجاد شود. لذا این امر نشان داد که صنعت خودرو این کشور به صورت واقعی پیشرفت کرده و آماده جهش است.این گفتهها روز گذشته در چهارمین همایش بینالمللی خودرو مورد اشاره قرار گرفت.همایشی که به اعتقاد خودروسازان جهانی و ایرانی توانست گره خیلی از مشکلات را باز کند و شرکتهای مختلف در فضای دوستانه مذاکرات حرفهای خود را انجام دهند.در این همایش محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از اینکه ایران در صنعت خودرو راه طولانی دارد و باید طبق استراتژی تدوین شده حرکت کند صحبتهای خود را شروع کرد و گفت: من سال دیگر بازنشسته میشوم اما توصیه میکنم همایشهای اینچنینی برگزار شود تا صنعت خودرو ایران همواره سطح تعاملات خود را با کشورهای مختلف و برندهای بنام حفظ کند.

کره سر عقل میآید

وی با اشاره به ادامه مذاکرات با شرکتهای خودروساز فرانسوی گفت: مشارکت با رنو مراحل نهایی را طی میکند و قرار است جلسه همفکری با آنها داشته باشیم تا این مشارکت قبل از عید به یک قرارداد نهایی منجر شود. نعمتزاده تصریح کرد: با خودروسازان کره جنوبی نیز صحبت کردیم و آنها متعهد به سرمایهگذاری در ایران شدند. به صورت صریح به آنها اعلام کردیم که اگر بازار ایران را میخواهید باید بیایید اینجا سرمایهگذاری کنید که ظاهراً دارند سر عقل میآیند. وزیر صنعت گفت: کرهایها با کرمان موتور مذاکراتی را پیگیر هستند، ولی ما راضی نیستیم و امیدواریم به حرف ما گوش بدهند، همانطور که فرانسویها آمدند، فکر نکنند که اینجا فقط بازار آنهاست، بلکه باید بخشی از بازار خود را نیز دراختیار ما بگذارند. وی همچنین با بیان اینکه 25 درصد نارضایتی مشتریان به دلیل کمبود قطعات در تعمیرگاهها بوده است، گفت: خودروسازان دیگر بهانه تحریمها را ندارند و دلیل این مشکل چیزی بجز انضباط مدیریت نیست. خودروسازان میتوانند این مشکل را نهایت تا 6 ماه دیگر برطرف کنند، کار خیلی پیچیدهای نیست. نعمتزاده با اشاره به تولید 730 هزار دستگاه خودرو در سال 92 گفت: امسال یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید خواهد شد و رتبه صنعت خودرو ایران در جهان به 16 میرسد، این در حالی است که رتبه ما دو سال گذشته 18 بود. وی همچنین با اشاره به پرداخت 1100 میلیارد تومان حقوق گمرکی، عوارض شمارهگذاری و… از سوی خودروسازان به دولت، گفت: خودروسازان 4 هزار میلیارد تومان به بانکهای کشور سود تسهیلات پرداخت میکنند که باید در جهت رفع این مشکل تلاش کنند.

خائنان را پیدا کردیم

وزیر صنعت به خودروسازان توصیه کرد که بانکداری را رها کنید، سهامتان در بانکها را واگذار کنید و به اموری که به تولید ارتباطی ندارد، نپردازید. وی با تأکید بر لزوم تولید خودروهای کاملاً بدون عیب در کشور گفت: سال گذشته یک عده افراد مغرض فراخوانی  برای تحریم خرید خودرو ایجاد کردند که ما این مسأله را پیگیری کردیم، خائنان این مسأله را پیدا کردیم و به رئیس جمهوری گزارش دادیم که ایشان نیز به مقامات گزارش دادند. وی ادامه داد: این خائنان افرادی بودند که خودرو را عامل توسعه کشور میدانستند و فکر کردند که قبل از انتخابات میتوانند شلوغبازی کنند و مشکل ایجاد کنند، اما کور خواندند. وی افزود: خیلیها نوشتند که نعمتزاده، رانت و… که به آنها گفتیم، چرا به آنهایی که خلاف میکردند این حرفها را نگفتید؟

رقیب جدی در راه است

کیم سئونگ هو سفیر کره جنوبی در ایران هم گفت: ایران جایی برای فروش خودرو و قطعات خودرو نیست این کشور در آینده یک رقیب جدی به شمار میآید.آمدن به ایران ممکن است برای شرکتهای خارجی خطرناک باشد اما شما نباید همکاریهای خود را در اینجا متوقف کنید، چرا که ایران بزودی جایگاه خوبی در صنعت خودروسازی پیدا خواهد کرد.وی با اشاره به آینده صنعت خودرو ایران، تصریح کرد: شرکتهای خودروساز ایرانی در آینده دوش به دوش خودروسازان اروپایی حرکت خواهند کرد. البته باید تأکید کنم بدون رقابت توسعه و پیشرفت معنایی ندارد. اگر خودروسازان امریکایی و اروپایی با هم رقابت نمیکردند به طور حتم توسعه و پیشرفت فراهم نمیشد.

دولت فرانسه متعهد به اجرای برجام است

فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در تهران نیز با اشاره به اینکه دولت متبوعش متعهد به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، گفت: ما باید هر روز نشان دهیم که برجام به نفع همه است و پایدار میماند.در طول تحریمها فرانسه با ایران همکاری داشت و شرکای ایران و فرانسه با استفاده از روشهایی موانع را از میان برداشتند.وی ادامه داد: شرکتهای فرانسوی در سه سال گذشته علاقهمندی خود را به همکاری با ایران نشان دادهاند. سفیر فرانسه در تهران با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه صنعت هوایی و خرید هواپیما گفت: یکی از این هواپیماها به ایران آمده است و بزودی هواپیماهای دیگر نیز به ایران انتقال داده میشوند.

ایران به رشد فروش رنو کمک کرد

در ادامه این همایش برنارد کامبیر قائم مقام ارشد رنو گفت: ما مایلیم همکاریمان را در مشارکت با صنعت خودروسازی ایران گسترش دهیم و کیفیت یکی از اولویتهای ماست.رنو سال گذشته میلادی 6.2 میلیون خودرو تولید کرد که این رقم نسبت به سال قبل از آن 30 درصد بیشتر بود، بر این اساس بازار آفریقا، هند و ایران حدود 37 درصد از کل فروش ما را به خود اختصاص داد.وی اضافه کرد: امروز قصد داریم برای پر کردن فاصلهای که در بازار ایران وجود دارد، همکاری خود را با شرکای ایرانی گسترش دهیم. در این ارتباط ارائه خدمات سریع و با کیفیت اولویت ماست.

امضای قرارداد پلتفرم با شرکت ایتالیایی-آلمانی

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز از انعقاد قرارداد با یک شرکت ایتالیایی-آلمانی برای طراحی پلتفرم ملی تا ٢٥روز آینده خبر داد و گفت: این قرارداد برای تولید و طراحی گیربکس و اکسنت و در نهایت پلتفرم ملی خودرو در ایران انجام خواهد شد که در کنار قرارداد با آلمانها اتفاق مهمی در صنعت خودرو ایران است. وی افزود: در این قرارداد کارشناسان دو کشور موتور را طراحی خواهند کرد و پس از آن دومین موتور انحصاراً توسط کارشناسان ایرانی طراحی میشود و ایتالیاییها آن را تأیید میکنند. یکه زارع با اشاره به انتقاداتی که به قراردادهای خودرویی میشود، گفت: 130 میلیارد دلار بازار خودرویی ایران است که اگر نتوانیم با خودروسازان بزرگ برای تولید خودرو همکاری کنیم این حجم سرمایه به خارج از کشور میرود.وی ادامه داد: در سالهای آینده و با ورود خودروسازانی همچون ایران 52 درصد خودروهای جهان توسط تولیدکنندگان جدید انجام میشود.

توقعات از سایپا زیاد است

مهدی جمالی، مدیرعامل شرکت سایپا همچنین در این مراسم گفت: توقعات از سایپا زیاد است.من سال گذشته تعهداتی را به وزارت صنعت دادم که بسیار سخت بود، ما تعهد دادیم که سایپا میتواند معیار جدیدی برای طراحی ساختار مالی باشد. البته در سال گذشته به من انتقاد کردند که من عددها یا مشکلات سایپا را نمیداند اما امروز توانستیم تا حدودی بر مشکلات فائق شویم.وی با بیان اینکه سایپا 54درصد رشد تولید داشته، تصریح کرد: سهم بازار سایپا 6 درصد رشد کرده است.جمالی در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی براینکه سایپاکاشان ارزان به طرف فرانسوی فروخته شده است، گفت: ما در این همکاری مدل جدید مشارکت را طراحی کردهایم. در این مدل ما پیشگیریهای لازم را برای عدم مواجهه با بحران انجام دادهایم در این دوره همکاری مشارکت مستقیم در تولید مدنظر قرار گرفته است. در حال حاضر نقل و انتقال پایانی سایپا کاشان انجام شده و بزودی در خصوص این قرارداد خبرهای جدیدی اعلام خواهد شد. در حال حاضر 50 درصد سهام سایپا کاشان قیمتگذاری شده است. مدیرعامل شرکت سایپا با اعلام اینکه برای ارتقای کیفیت محصولات خود برنامههای متعددی را در نظر گرفتهایم، گفت: تا پایان امسال سانرای اتومات  با کمترین قیمت عرضه خواهد شد. همچنین محصول جدید 212 سایپا و امکانات به روز به بازار عرضه میشود.

ایران خودرو باعث تعجب ما شد

همچنین فلیپ امپارتو مدیرعامل شرکت پژو گفت: محصولات پژو شامل پژو ۵۰۴، ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ بخشی از خاطرات میلیون ها ایرانی بوده است.پژو یک شریک تاریخی و قابل اعتماد برای صنعت خودروسازی ایران بوده است و برای 40 سال یک رابطه طولانی مدت با ایران خودرو داشتهایم.
وی با اشاره به تولید و فروش بیش از 6میلیون دستگاه خودرو پژو توسط ایران خودرو گفت: آخرین نسل محصولات پژو هم در ایران تولید و عرضه خواهد شد.مدیرعامل پژو، خدمات پس از فروش را بهعنوان یک چالش بزرگ برای این شرکت عنوان کرد و گفت: پژو طی 38 سال گذشته فروش خوبی به ایران داشته  و قطعاً با توسعه روابط دو کشور برنده همکاریها خواهد شد.وی با بیان اینکه ایران از نظر تولید خودرو بسیار پیشرفت کرده است به گونهای که در مدت 8 ماه توانست خط تولید 2008 را راهاندازی کند، گفت:صنعت خودروی ایران روبه پیشرفت است و بزودی رقیب جدی خیلی از کشورها میشود.طی این مدت کارهایی که ایران خودرو انجام داده باعث تعجب ما شده  چرا که اکنون میدانیم صنعت خودروی ایران وارد جریان تازهای شده است.

امضای 6 قرارداد خودرویی تا پایان سال

در این همایش که بیش از 400 شرکت خارجی و مدیران برندهای پژو سیتروئن، اسکانیا، مدیران انجمنهای قطعات خودرو از کشورهای ترکیه،  فرانسه و…حضور داشتند منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی در سالن همایش برج میلاد گفت:امسال تولید خودرو نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است. .معظمی با بیان اینکه بازار ما روی صادرات خاص باز نیست، افزود: اجازه نمیدهیم فقط شرکتهای بزرگ به صادرات بسنده کنند؛ شرط این است که مشارکت کنند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاریهای خودروسازان داخلی و خودروسازان خارجی و امضای 6 قرارداد تا پایان سالجاری افزود: تولید مشترک ایران خودرو و پژو اواخر امسال، ایدرو و رنو پایان سال 2017 یا ابتدای 2018 به بازار عرضه خواهد شد؛ علاوه بر این، فولکس واگن با یک شرکت داخلی به تفاهم رسیده و در آستانه انعقاد قراردادند؛ هیوندای نیز با یک شرکت خودروساز داخلی به تفاهم رسیده و عقد قرارداد نیز صورت گرفته و بزودی محصولات خود را به بازار ارائه میکند.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا