رونمایی از رنو کولئوس جدید در نمایشگاه خودروی تهران

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ | 9 نظر

رونمایی از رنو کولئوس جدید در نمایشگاه خودروی تهران

شرکت نگین خودرو، نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران، از جدیدترین شاسی بلندِ رنو در ایران یعنی نسل دوم کولئوس در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کرد. این شاسی بلندِ زیبا و لوکس را می توان برگ برنده رنو در بازار شاسی بلند ها به حساب آورد، چرا که هم از نظر طراحی، هم از نظر تجهیزات و امکانات و هم از نظر مشخصات فنی، شرایطی مطلوب و ایده آل دارد. نگین خودرو قیمت کولئوس جدید را 199.5 میلیون تومان اعلام کرده است. (برای مطالعه بیشتر در مورد این خودرو، می توانید به مقاله “بررسی رنو کولئوس مدل 2017” مراجعه کنید)

اگر رنو تلیسمان و نیسان ایکس تریل را با هم ترکیب کنید، خودروی حاصل کولئوس جدید خواهد شد که اولین تجربه رنو در کلاس شاسی بلند های متوسط (سگمنتِ D) محسوب می شود. کولئوس جدید برای اولین بار سال 2016 در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. تلیسمان، کولئوس جدید و ایکس تریل هر سه از پلتفرم یکسانی بهره مند هستند، پلتفرمی که CMF-CD نام داشته و خودروهای مختلف رنو و نیسان از آن بهره می برند. البته موضوع به همین جا ختم نمی شود، چرا که موتور و گیربکس کولئوس نیز با ایکس تریل مشترک است. کولئوس جدید نسبت به نسل قبلی که در بازار ایران خودروی موفقی نبود، تغییراتی اساسی داشته و پیشرفت قابل توجهی کرده است. مهمترین آنها، تغییر ابعاد این خودرو است که باعث شده کولئوس جدید یک شاسی بلند متوسط به حساب بیاید، در حالیکه نسل اول کولئوس یک شاسی بلند جمع و جور بود.

کولئوس جدید طراحی عضلانی، جذاب و گیرایی داشته و بر خلاف برادر ژاپنی اش یعنی نیسان ایکس تریل، محافظه کارانه طراحی نشده است. همچنین این خودرو کابین جادار، راحت، دلباز و آرامش بخشی داشته و سرنشینان عقب از فضای بسیار خوبی بهره می برند. سیستم صوتی به کار رفته در این خودرو از برند آمریکایی بوز (BOSE) بوده و مخصوص کولئوس جدید طراحی و مهندسی شده است که شامل 12 بلندگو می شود و کیفیت صدای بسیار خوبی را ارائه می دهد. فضای بار کولئوس نیز کوچک نیست و در حالت عادی 550 لیتر گنجایش دارد که با خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1690 لیتر می رسد.

یکی از ویژگی های جالب این خودرو، وجود یک سنسور زیر سپر عقب است که به واسطه آن می توانید بدون دخالت دست و با تکان دادن پا زیر سپر عقب، درب صندوق برقی کولئوس را باز و بسته کنید. همچنین اگر سقف پارکینگ کوتاه باشد، میتوانید میزان باز شدن درب صندوق را تنظیم کنید تا با سقف برخورد نکند. از قابلیت های جالب دیگر در کولئوس، امکان روشن کردن موتور و فعال کردن بخاری یا کولر از بیرون خودرو و از طریق کارت مخصوص رنو است. حتی می توانید خودرو را طوری برنامه ریزی کنید که هر روز در ساعت مشخصی (مثلا زمانیکه منزل را به سمت محل کار ترک می کنید) موتور را روشن کرده و کابین را سرد یا گرم کند.

رقبای کولئوس جدید در بازار کشور را می توان خودروهای زیر در نظر گرفت:

مقایسه مشخصات فنی و قیمت کولئوس جدید با رقبایش در بازار ایران:

نام خودرو رنو کولئوس جدید هیوندای سانتافه کیا سورنتو میتسوبیشی اوتلندر نیسان ایکس تریل دی اس 6 هوندا CR-V تویوتا راو 4
نوع موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی تنفس طبیعی تنفس طبیعی تنفس طبیعی توربو تنفس طبیعی تنفس طبیعی
حجم موتور (سی سی) 2488 2359 2359 2360 2488 1598 2356 2494
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ 4 / 16 4 / 16 4 / 16 4 / 16 4 / 16 4 / 16 4 / 16 4 / 16
حداکثر قدرت (اسب بخار) 170 188 188 166 171 165 185 176
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 233 245 241 220 233 240 245 233
نوع گیربکس خودکار CVT 6 دنده اتوماتیک 6 دنده اتوماتیک خودکار CVT خودکار CVT 6 دنده اتوماتیک خودکار CVT 6 دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 9.8 10.9 10.2 10.2 10.5 9.5 8.8 9.3
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 199 190 189 190 190 210 180 200
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) 8.3 11.1 10.2 9.3 8.3 6.7 8.4 9.1
حدود قیمتِ نمونه صفر کیلومتر در بازار (میلیون تومان) 199.5 250 250 210 248 225 270 265

یکی از نکات مثبت کولئوس جدید، پیشرانه تنفس طبیعی آن است که نسبت به پیشرانه های توربو با شرایط ایران سازگاری بهتری داشته و گفته می شود این خودرو با شرایط سوخت و آب و‌ هوای ایران تطبیق داده شده است. اما استفاده از گیربکس خودکار متغیرِ پیوسته (CVT) مزایا و معایبی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا:

  • مصرف سوخت مناسب
  • انتقال قدرت روان تر نسبت به گیربکس های اتوماتیک معمولی
  • عدم وجود ضربه هنگام تعویض دنده

معایب:

  • افزایش صدای موتور در دورهای بالا
  • کاهش لذت رانندگی نسبت به گیربکس های اتوماتیک معمولی
  • مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری این نوع جعبه دنده در ایران

دو مرجع معتبر در زمینه ایمنی یعنی موسسه بلژیکی Euro NCAP و موسسه استرالیایی ANCAP هنوز نتایج تست تصادف کولئوس جدید را منتشر نکرده اند، اما با توجه به اشتراک پلتفرم این خودرو با نیسان ایکس تریل و سابقه درخشان رنو در زمینه ایمنی، می توان حدس زد که کولئوس جدید از تست تصادف سربلند بیرون خواهد آمد.

از قابلیت های کاربردی این خودرو می توان به سیستم چهار چرخ متحرکِ هوشمند اشاره کرد که امکان انتخاب یکی از این سه حالت برای آن وجود دارد:

  • حالت 2WD : انتقال نیرو به چرخ های جلو برای تردد در شهر
  • حالت 4WD AUTO : تقسیم خودکار گشتاور بین چرخ های عقب و جلو برای تردد در مسیر های لغزنده
  • حالت 4WD LOCK : چهار چرخ متحرک دائمی در سرعت های پایین و برای شرایط آفرود

با در نظر گرفتن سیستم چهار چرخ متحرکِ هوشمند، فاصله 210 میلی متری کف خودرو از سطح زمین، زاویه ورود 19 درجه و زاویه خروج 26 درجه می توان گفت کولئوس جدید در زمینه قابلیت های آفرود حرف های زیادی برای گفتن دارد و نمی توان آن را فقط یک شاسی بلند شهری در نظر گرفت.

سخن آخر اینکه اگرچه کولئوس تا رسیدن به جایگاه خودروهایی همچون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و تویوتا راو 4 در بازار ایران راه درازی در پیش دارد، اما در صورت عرضه گسترده و ارائه خدمات پس از فروش مناسب توسط نگین خودرو، می تواند به یکی از شاسی بلند های محبوب در بازار کشور تبدیل شده و شرایط را برای کره ای ها و ژاپنی ها در بازار کشور دشوار کند.

مشخصات فنی کولئوس جدید:

مشخصات فنی رنو کولئوس جدید، نسخه 2.5L Sce 16v 4×4
نوع گیربکس X-Tronic CVT
استاندارد آلایندگی یورو 5
ظرفیت سرنشین 5
نوع موتور QR25DEg3
حجم دقیق موتور (سی سی) 2488
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 170 / 6000
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 233 / 4000
نوع تنفس موتور تنفس طبیعی
سرعت در دور موتور 1000 در دنده 1 8.84
سرعت در دور موتور 1000 در دنده 2 19.38
سرعت در دور موتور 1000 در دنده 3 29.92
سرعت در دور موتور 1000 در دنده 4 40.46
سرعت در دور موتور 1000 در دنده 5 51.01
سرعت در دور موتور 1000 در دنده 6 61.55
نوع فرمان برقی (Column-EPS)
نوع تعلیق جلو مک فرسون استرات
نوع تعلیق عقب مولتی لینک
سیستم های ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی ترمز (BA)
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی ساده
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 199
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 9.8
مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در هر صد کیلومتر) 6.9
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) 8.3
مصرف سوخت داخل شهر (لیتر در هر صد کیلومتر) 10.7
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) 60
وزن خالص (کیلوگرم) 1607


9 دیدگاه

  1. sunmartin | بهمن 27, 1395 | لینک نظر

    رنو در خودروی مگان جدید و رنو اسپورت rs01 طراحی به اوج رسونده طراح این خودرو زیبا “لورنس ون دن آکر” هست باید این طرح رو ببینید من نمایشگاه تهران هستم واقعا با نمایشگاه اصفهان متفاوته این محصول برنگ زرد و پرفورمانس قوی نظر همه را جلب کرده نمیدونم رنو چرا ازین طراح مشهور با این طرح های زیبا در سایر خودروهاش استفاده نمیکنه؟؟؟

  2. sunmartin | بهمن 26, 1395 | لینک نظر

    قوی ترین و بهترین خودرو در این سگمنت کیا سورنتو برترین شاسی بلند مید سایز 2016 جهان است که در تمامی موارد براری خاصی نسبت به رنو کلئوس دارد
    در حالیکه رنو کلیوس در مبحث طراحی حرف جدیدی ندارد دقیقا یک تالیسمان است که ارتفاع زده و قدری جهش یافته

    • در پاسخ به: sunmartin

      دانیال | بهمن 26, 1395 | لینک نظر

      باید شاعر می شدید نه کامنت نویس

    • در پاسخ به: sunmartin

      امیرحسین | بهمن 27, 1395 | لینک نظر

      جسارت بندرو ببخشید ولی شما ژورنالیست کدوم مجله یا موسسه هستید که اینقدر قاطع نظر به برتری خودروی خاصی میدید؟
      برچه اساسی در رابطه با طراحی این خودرو نظر میدید؟طراحی اصول داره که به کنار و صدالبته تو کولیوس رعایت شده(رنو فارغ از بقیه مسایل همیشه تو طراحی زبانزد بود) و این که شما نمیپسندیش دلیل بر بد بودنش نیست،در رابطه با شباهتش با تلیسمان،باید عرض کنم خدمتتون وجود شباهت در تمام مدل های یک کمپانی کاملا بدیهی هست،چون نشان دهنده خط مشی طراحی و دی ان ای برند هست،شما ی نگاه به برندهای مطرح مثل بی ام دبلیو و بنز کنی متوجه عرض بنده میشید.
      در آخر عرض کنم که اگر انتخاب دست بنده بود بی شک بین کولیوس و سورنتو،سورنتو رو انتخاب میکردم،چون ما تو ایران زندگی میکنیم و مجبوریم چیزیرو بپسندیم که بازار میپسنده یا با عواقب خرید خاص کنار بیایم.

      • در پاسخ به: امیرحسین

        amin | بهمن 27, 1395 | لینک نظر

        نفرماييد آقا!!!مگه نميدونيد كره اي ها برارين خودرو ساز آسيا و در كيفيت همتراز اروپاييهاي نامدار و قدري بالاتر از اونها هستند؟؟؟مگه نميدونيد دوستان خودشون رو اساتيد و بزرگان ميدونند!!!

      • در پاسخ به: امیرحسین

        sunmartin | بهمن 27, 1395 | لینک نظر

        در مواردی که گفتید نظر شخصیم را ارائه دادن اما در پاره ای از سایت ها هم به طراحی نچندان دلچسب کولئوس اشاراتی شده و طراحی اون قدری کسل کننده نامیدند شباهت خودروهای یک کمپانی چیز بد و نفی شده ای نیست اما قرابت بیش از حد و استفاده از نوعی المان و طرح های یکسان آورهنگ های بسبار نزدیک و هدلایت های مشترک در دراز مدت مشتری را دچار خستگی بصری میکند نمونه عرایض بنده را میتوانید در خودروهای شرکت امجی یافت کنید البته رنو طراح زیر دستی هم بنام لورنس ون دن آکر داره که نمیدونم چرا از دست طرح های ایشان استفاده کنتری میشه و طراحی های این شخص مختص اسپرت های رنو است؟
        در مورد بندی این صحبت خاص بنده نیست بلکه سورنتو به اتفاق آرا بهترین اس یو وی مید سایز جهان در سال 2016 شد و چه خوب است که خریداران به این خودرو در ایران دسترسی دارند

        • در پاسخ به: sunmartin

          احمد | بهمن 27, 1395 | لینک نظر

          از طرف تمامی اعضای سایت از حضرت سانیمارتین برای بار nام تقاضامندیم کتاب فارسی اول تا پنجم دبستان رو مجددا مطالعه بفرمایند تا اینقدر غلطهای املایی تو یه متن ساده نداشته باشن تا خواننده هنگام مطالعه اذیت بشه!
          از اساتید و بزرگان سایت اصلا انتظار نمیره در حد کودکان دبستانی غلط املایی داشته باشن!

        • در پاسخ به: sunmartin

          amin | بهمن 29, 1395 | لینک نظر

          والا ما آخرش هم نفهميديم سورنتو كي و كجا خودروي برتر شد در سال ٢٠١٦.
          حالا اين كه خوبه،تا چند ماه پيشكه تو ٢٠١٦ بوديم ميگفتيد سورنتو شاسي بلند برتر ميدسايز سال ٢٠١٥ شناخته شده بوده.حالا كه وارد ٢٠١٧ شديم رتبه سورنتو هم به شاسي بلند ميدسايز سال ٢٠١٦ ارتقا پيدا كرده!!!

      • در پاسخ به: امیرحسین

        هومن | بهمن 28, 1395 | لینک نظر

        در همین جدول ارائه شده برتری کولیوس به سورنتو کاملا مشهود هست . در ضمن در رابطه با برتر شدن سورنتو در جهان!! لطفا اگه داکیومنتی دارین ارائه کنید. حداقل در آمریکا هوندا CR-V اس یو وی برتر بوده.