تجربه کره‌ در رونق خودروهای برقی

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵

تجربه کره‌ در رونق خودروهای برقی

دولت کره‌جنوبی و خودروسازان در تلاش هستند خودروهای برقی را به سبک اصلی زندگی در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان تبدیل کنند. استقبال از خودروهای سازگار با محیط‌زیست در این کشور واقع در جنوب شرق آسیا با تاخیر همراه بوده است، اما مقامات و همچنین خودروسازان امیدوارند ترکیبی از توسعه گسترده زیرساخت‌ها، یارانه‌های سخاوتمندانه و پیشرفت در زمینه تکنولوژی باتری موجب خواهد شد رانندگان به این خودروها جذب شوند.

 

به گزارش فایننشال‌تایمز، هم‌اینک نیز این استراتژی ثمربخش بوده است. در سال 2016 فروش خودروهای برقی در کره‌جنوبی دو‌برابر شد و به نزدیک 6 هزار دستگاه رسید و مقامات پیش‌بینی می‌کنند این رقم دوباره در سال جاری میلادی بیش از دو برابر شود و به 14 هزار دستگاه خواهد رسید. دولت کره هدف تردد 250 هزار خودروی برقی در خیابان‌ها تا سال 2020 را تعیین کرده است. آمار منتشر شده از سوی وزارت محیط‌زیست کره‌جنوبی نشان می‌دهد فروش خودروهای برقی در سال 2013، 780 دستگاه بوده است. در سال 2014 این رقم به هزار و 75 دستگاه رسیده و در سال 2015 بیش از دو برابر شده و به 2 هزار و 907 دستگاه رسیده است. مانفرد فیتزجرالد، رئیس برند جنسیس هیوندای موتور، می‌گوید: «آینده به این سمت می‌رود. برای شکل دادن به یک برند جدید برای آینده، سیستم‌های پیش‌رانش جایگزین مساله کلیدی خواهد بود.» حرکت به سمت خودروهای برقی و خودروهای سازگار با محیط‌زیست ابتدا از نگرانی‌ها در مورد آلایندگی خودروهای متعارف به‌ویژه پس از رسوایی تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده ناشی شد. اما این باور نیز وجود دارد که کره‌جنوبی باید موقعیت و اعتبار خود را به‌عنوان دارنده تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته حفظ کند. سال 2016 دولت اعلام کرد طی سه سال آینده خودروهای سازگار با محیط‌زیست 30 درصد از فروش خودرو را تشکیل خواهد داد. با توجه به اینکه هم‌اکنون سهم بازار این خودروها کمتر از 3 درصد است، این هدف دولت کره بسیار بلندپروازانه است.

اما دولت از طریق یارانه‌های سخاوتمندانه و برنامه بهبود زیرساخت‌ها شامل ساخت ده‌ها هزار جایگاه شارژ در سراسر کره، دستیابی به این هدف را میسر می‌کند. هیوندایی که پنجمین خودروساز بزرگ جهان است، سال گذشته نخستین خودروی برقی تولید انبوه کره‌جنوبی را با نام ایونیک به بازار عرضه کرد و قصد دارد سال آینده با عرضه مدلی که می‌تواند با یک بار شارژ مسافت 320کیلومتر را طی کند، نفوذ خود را در بازار خودروهای برقی افزایش دهد. البته هیوندای در حوزه خودروهای برقی دارای برد مسافتی بالا باید با جنرال موتورز کره رقابت کند. جنرال موتورز کره قرار است ماه آینده خودروی بولت را به بازار عرضه کند. این هاچ بک ارزان قیمت می‌تواند با یک بار شارژ مسافت نزدیک به 400 کیلومتر را طی کند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این مدل‌های جدید به همراه ورود تسلا طی سال جاری، موجب رشد تقاضا خواهد شد. کیم کیو-اوکی، محقق سندیکای حمل‌ونقل کره، می‌گوید: «عرضه مدل‌های برقی دارای برد مسافتی بالا از سوی جنرال موتورز و تسلا و تعدد مدل‌های خودروهای برقی مطئنا مصرف‌کنندگان کره‌ای را جذب خواهد کرد.» او می‌افزاید: «کره‌ای‌ها به‌طور فزاینده ترجیح می‌دهند خودروهای وارداتی با کیفیت خریداری کنند.» با توجه به نقش شرکت ال‌جی در توسعه خودروی بولت، عرضه این خودرو طنینی ویژه و خاص در کره‌جنوبی خواهد داشت. ال‌جی که یک شرکت الکترونیکی است تجهیزات فراوان ازجمله سیستم باتری را برای این خودرو فراهم کرده و این مساله نمونه‌ای از همگرایی بین شرکت‌های جهانی تکنولوژی و خودروسازان است. در ماه نوامبر سامسونگ که رقیب ال‌جی محسوب می‌شود، با اعلام توافق 8 میلیارد دلاری برای خرید شرکت آمریکایی تامین‌کننده قطعات هارمن، به دنیای خودرو-تکنولوژی وارد شد. یانگ سون، مدیر استراتژی سامسونگ، می‌گوید: «همان‌طور که طی دهه گذشته تلفن‌های همراه به ابزارهای هوشمند و پیچیده تبدیل شدند، خودروهای آینده نیز توسط تکنولوژی هوشمند و اتصال به اینترنت دگرگون خواهند شد.» به گفته کیم کیونگ یو، محقق موسسه اقتصاد و تجارت صنعتی، در گذشته کمبود جایگاه‌های شارژ عامل اصلی تقاضای اندک برای خودروهای برقی بود. از سوی دیگر، برخی افراد از برنامه یارانه دولت انتقاد می‌کنند و می‌گویند این برنامه در سراسر کره یکسان نیست. دولت برای خرید برخی از مدل‌های خودروهای برقی کمک‌هزینه‌ای به ارزش 14 میلیون وون(12 هزار دلار) در نظر گرفته است و این در شرایطی است که دولت‌های محلی می‌توانند تا 12 میلیون وون دیگر برای خرید خوروهای برقی کمک‌هزینه اعطا کنند. از نظر لی مین‌ها، دبیرکل سندیکای خودروهای برقی کره، مسائل بسیاری تحت تاثیر ورود تسلا به این کشور قرار خواهند گرفت. این خودروساز آمریکایی قصد دارد در سئول یک نمایشگاه خودرو افتتاح کند و تحلیلگران براین باورند که حضور تسلا دیدگاه مردم کره را نسبت به خودروهای برقی تغییر خواهد داد. لی می‌گوید: «در مقایسه با خودروهای برقی کره‌ای، مصرف‌کنندگان جذب طراحی جذاب و باتری‌های برد طولانی تسلا خواهند شد. خودروهای تسلا مانند گوشی‌های هوشمند چرخ‌دار هستند.»/دنیای اقتصاد-رفیعه هراتی


بدون دیدگاه