تکان نسبی در بازار خودرو

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ | 1 نظر

تکان نسبی در بازار خودرو

بازار خودرو ایران اگرچه این روزها رونقی نسبی گرفته و مشتریان بیشتری را نسبت به هفته قبل به خود می‌بیند، با این حال هنوز حال و هوا و تب و تاب شب عید را ندارد. به گفته فعالان بازار، آنچه سبب این رونق نسبی شده، عرضه محصولات پلاک 96 است و اگر نبود این اتفاق، بازار همچنان در رکود باقی مانده بود.

هرچه هست، این روزها که مدل‌های 96 سایپا نیز روانه بازار شده‌اند، نمودار خرید و فروش صعودی شده و این در شرایطی است که قیمت‌ها نیز در مقایسه با مدل‌های 95 افزایش یافته‌اند. چند هفته پیش بود که با ورود زودهنگام پلاک‌های 96‌ ایران خودرو، بازار رونقی نسبی و ناگهانی را تجربه و در کنار این اتفاق، قیمت‌ها نیز صعود کرد. البته در ازای افزایش قیمت محصولات پلاک 96 ایران خودرو، محصولات رقیب در سایپا با کاهش قیمت مواجه شدند؛ به‌عنوان مثال، در حالی که تندر اتومات ایران خودرو افزایش قیمت را به خود دید، ساندرو نزول کرد و قیمتش کاهش یافت.

حالا اما با توجه به ورود پلاک‌های 96‌ سایپا و پارس خودرو، تعادل بیشتری بین قیمت محصولات رقیب در ایران خودرو و گروه سایپا ایجاد شده است، هرچند پلاک‌های 95‌ همچنان با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شوند. اما آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر اوضاع عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان، مناسب بوده و اگر این اوضاع ادامه پیدا کند، در هفته‌های پایانی سال، قیمت‌های منطقی‌تری را در بازار شاهد خواهیم بود. به گفته آنها، البته هنوز مشخص نیست روند تقاضا در بازار به اصطلاح شب عید، به چه شکل است، با این حال به‌طور طبیعی باید با افزایش خرید و فروش در این هفته‌های باقیمانده تا نوروز 96، مواجه شویم.

 

اوضاع قیمت‌ها در بازار خودرو

اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها در واپسین هفته بهمن ماه به چه شکل است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر پراید مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 300 هزار تومان دارد و مدل 111 (پراید هاچ‌بک) نیز 21 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین برای خرید مدل 132 پراید نیز باید 21 میلیون و 400 هزار تومان در بازار آزاد هزینه کرد. هر سه مدل پراید با پلاک 96، طی یکی، دو هفته گذشته افزایش قیمت را در مقایسه با مدل‌های 95 خود تجربه کرده و بین 300 تا 500 هزار تومان گران شده‌اند. اما به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا در مدل صندوقدار خود قیمتی برابر با 25 میلیون تومان دارد و این در حالی است که تیبای هاچ‌بک گران‌تر خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر از بازار تندر-90‌های پارس خودرو نیز خبر می‌رسد که همچنان اختلاف قیمت میان مدل‌های 96 و 95 آنها به چشم می‌آید. در حال حاضر، برای خرید تندر E2 پارس خودرو باید 41 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرد و پارس تندر نیز قیمتی برابر با 41میلیون و 800 هزار تومان دارد. این ارقام از صعود حدودا 800 هزار تومانی تندر-90‌های پلاک 96 پارس خودرو در یکی، دو هفته گذشته خبر می‌دهد، آن هم در شرایطی که مدل‌های 95 آنها دارای قیمتی پایین‌تر هستند. همچنین ساندرو نیز که عضو هاچ‌بک خانواده تندر-90 به شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 52 میلیون و 700 هزار تومان دارد و این در حالی است که مدل پلاک 95 آن دو میلیون تومان ارزان‌تر به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، مدل استپ وی ساندرو نیز که به تازگی پیش فروشی پر حاشیه را پشت سر گذاشته، هم اکنون حدود 61 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد که نشان از اختلاف قیمتی بیش از 8 میلیون تومانی با نرخ کارخانه‌ای این خودرو دارد.

اما سری هم به بازار محصولات ایران خودرو بزنیم که این روزها در آرامش به‌سر می‌برد و نوسان خاصی را به خود نمی‌بیند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 قیمتی برابر با 38 میلیون تومان دارد و این به معنای تثبیت قیمت خودرو موردنظر است. همچنین پژو 206 صندوقدار نیز که تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته، در حال حاضر 38 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول طی هفته جاری بدون نوسان قیمتی خاص، 30 میلیون و 200 هزار تومان به فروش رفت. همچنین سمند EF7 نیز این هفته را در آرامش سپری کرد، به نحوی که هم اکنون 31میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم تیراژ ایران خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. از سوی دیگر، قیمت تندر-90 اتومات نیز طی هفته جاری تکان نخورده و این محصول همچنان 48 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. تندر اتومات تنها در ایران خودرو به تولید می‌رسد و با وجود صعود قیمت شدید در اوایل عرضه، در حال حاضر قیمتی منطقی‌تر را به خود می‌بیند.

 

بازار خودروهای وارداتی

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم، بازاری که هراز چندگاهی به واسطه حواشی، دستخوش تغییرات قیمتی می‌شود. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 238 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول سه میلیون تومان افزایش قیمت را طی یکی دو هفته گذشته تجربه کرده است. این در حالی است که تویوتا در مدل RAW4 نیز با صعود قیمت مواجه شده و در حال حاضر برای خرید آن باید 255 میلیون تومان هزینه کرد. از آن سو اما قیمت تویوتا پریوس هیبریدی تغییر خاصی در هفته جاری نکرده و در حال حاضر 147 میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. مدل معمولی (غیر هیبریدی) تویوتا پریوس نیز 115 میلیون تومان قیمت دارد.

در بین دیگر خودروهای وارداتی اما کیا سراتو با قیمتی معادل 145 میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب، اپتیما با صعودی دو میلیون تومانی در هفته‌های پایانی بهمن ماه مواجه شده است. از سوی دیگر اسپورتیج نیز کماکان با قیمت 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خودرو موردنظر این روزها سخت گیر می‌آید و با کمبود شدید عرضه از سوی واردکنندگان مواجه است. در بین دیگر خودروهای وارداتی اما هیوندایی النترا بدون تغییر قیمتی خاص، هم اکنون با قیمتی برابر با 136 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در شرایطی است که سانتافه نیز 235 میلیون تومان قیمت دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این محصول شاسی بلند هیوندایی طی یکی، دو هفته گذشته حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز در حال حاضر هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 174میلیون تومان دارد و توسان نیز 195‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


1 دیدگاه

  1. مهدی | بهمن 28, 1395 | لینک نظر

    هدف خریداران یا در واقع دلالان این است این خودرو رو گرانتر بفروشن و حاشیه سود بالایی داشته باشن. قطعا این خودروها به دلال و نه مصرف کننده واقعی فروخته شده. ای کاش مردم ما از این دلالان حاضر نمی شدن گرانتر بخرن تا این شارلاتانها از سودجویی زیانبارشان بردارن. تولید کننده هم اگر واقعا فکر مردم بود برای ثبت نام محدودیتی قائل نمی شد اجازه می داد همه ثبت نام کنن و بعد با اضافه کردن شیفت کاری و استفاده از نیروی انسانی بیشتر به تعهداتش عمل می کرد