اخباراخبار داخلی

انحصار در صنعت خودرو شدیدتر خواهد شد؟

بانک تجارت در حالی خود را آماده و اگذاری بلوک کنترلی و مدیریتی سرمایه‌گذاری ملی ایران به ارزش حدود یک‌هزار و یکصد میلیارد تومان می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد واگذاری این هلدینگ سرمایه‌گذاری با اقبال مجموعه قطعه‌سازی کروز مواجه شده است.

یک منبع آگاه در بورس تهران در این باره به خبرنگار فارس گفته است، شرکت قطعه‌سازی کروز که طی ماه‌های گذشته توانست از طریق خرید سهام کنترلی سه شرکت سرمایه‌گذاری به بلوک کنترلی گروه بهمن دست یابد، هم‌اکنون توانسته از طریق مذاکره با بانک تجارت و تعیین برخی وثائق، تا حدود زیادی نظر این بانک را برای تملک این دارایی به نفع خود جلب کند.

وی افزود: در حال حاضر، آماده‌سازی و زمینه‌سازی برای واگذاری صنایع ملی ایران به مجموعه هایی از جمله قطعه‌سازی کروز از طریق اشخاص مختلف در حالی ادامه دارد که برای واگذاری بلوک 50 درصد (ونیکی) شرایطی همچون یکصد میلیارد تومان آورده نقدی و همچنین یکصد میلیارد تومان از سهام 30 شرکت برتر حاضر در سبد دارایی‌های گروه بهمن به عنوان پیش‌پرداخت این بلوک به بانک تجارت مطرح شده است. در عین حال، خروج املاک و مستغلات از وثایق عنوان شده نیز در حال بررسی است.

به گزارش فارس،‌ در پرتفوی گروه بهمن هم علاوه بر سهام هلدینگ نفت و گاز پارسیان، سهام شرکت‌های ارزنده دیگری نیز وجود دارد که بانک تجارت نیز در سهام برخی از شرکت‌ها دارای کرسی مدیریتی و سهامدار بالای یک درصدی است.

این منبع آگاه در ادامه با بیان اینکه بانک تجارت باید در واگذاری بلوک کنترلی سرمایه‌گذاری ملی ایران با درنظر گرفتن پیش‌پرداخت و سایر وثایق قابل اتکا فضای رقابتی را برای سایر خریداران نیز فراهم کند، گفت: قطعه‌سازی کروز در حالی از طریق اهرم مالی توانست به بلوک کنترلی گروه بهمن دست یابد که هم‌اکنون نیز در صورت توافق طرفین، از طریق اهرم در اهرم نیز تلاش خواهد کرد تا به بلوک 50 درصدی «ونیکی» دست یابد.

به گزارش فارس، با توجه به سهم 4 درصدی ایران‌خودرو و همچنین 3 درصد از سهام سایپا در سبد دارایی‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران به نظر می‌رسد در صورت تملک «ونیکی» از سوی یک شرکت قطعه‌ساز نظیر کروز و امثال آن، رؤیا یا کابوس تیک‌آور سهام خودروسازان داخلی از سوی بعضی شرکت های قطعه‌ساز و وقوع انحصار در فضای تولید و صنعت خودروسازی ایران محقق شود.

براساس این گزارش، مذاکرات در بورس تهران در حالی به منظور زمینه‌سازی این معامله از سوی عرضه کننده و بعضی شرکت های قطعه‌سازی ادامه دارد که گفته می‌شود احتمال انتشار آگهی عرضه سهام 50 درصدی «ونیکی» در روز جاری از طریق وب‌سایت بورس تهران وجود دار.، این در حالی است که معاملات بورس تهران در روزهای پنج‌شبنه و جمعه تعطیل بوده و هرگونه آگهی عرضه باید در روزهای معاملاتی بازار سهام صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا