آشنایی با تکنولوژی DRS در خودروهای فرمول 1

پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ | 7 نظر

آشنایی با تکنولوژی DRS در خودروهای فرمول 1

 چند سالی از تصمیم فدراسیون بین المللی اتومبیل (FIA) مبنی بر  استفاده خودرو های فرمول1 از سیستم DRS می گذرد. مساله ای که در این مدت انتقاد بسیاری از کارشناس را در پی داشته است.

علت اصلی انتقادات کارشناسان به این دلیل بود که تصور می کردند استفاده از این سیستم بر روی خودروهای فرمول1 جذابیت مسابقات را کاهش می دهد ، اما زمانی که پیرلی از نسل جدید لاستیک های خود رونمایی کرد ، خلاف این نظریه کارشناسان اثبات شد که نه تنها از جذابیت مسابقات کاسته نمی شود بلکه بهرگیری از این سیستم به همراه سیستم های بازیافت  انرژی جنبشی (KERS) به رانندگان در زمان سبقت گیری کمک می کند.

Red-Bull-rear-wing-DRS_2861269

در واقع مقامات فدراسیون (FIA) خود نیز حساسیت زیادی در رابطه با بالچه متحرک عقب خودروها داشتند ؛ بنابراین نام DRS (Drag Reduction System) یا سیستم کاهش درگ (مقاومت آیرودینامیکی) را برای آن انتخاب کردند.

در واقع این سیستم به راننده این امکان را می دهد که در زمانی که اتومبیل جلویی با سرعت در حال حرکت است ، خودروی خود را در پشت سر آن قرار بدهند و بوسیله خلاء و بهرگیری از آن به راحتی سبقت بگیرد ، البته لازم به ذکر است که استفاده از این سامانه در سال های اخیر مشکلاتی را به همراه داشته است ، علت اصلی بروز این مشکلات ، در هنگام سبقت گیری در ورودی و خروجی پیچ های دایره ای می باشد که رانندگان  بدلیل کم شدن down force (نیروی عمودی) در هنگام باز شدن فلپ مربوط به سامانه DRS ، با کاهش پایداری خودرو در گذر از دایره پیچ مواجه می شوند و این مسئله می تواند به بروز حادثه منجر شود.از این رو مسئولین فنی FIA ،  استفاده از DRS را تنها در مسیر های مستقیم مجاز می دانند و در صورت تخلف رانندگان از این نکته، جریمه های زمانی در انتظار آن ها خواهد بود.

wingtechexplained

باز شدن فلپ فوقانی بال عقب در هنگام فعال شدن سامانه DRS به کاهش قابل توجه مقاومت ایرودینامیکی منجر می شود و همین مسئله دست یابی به سرعت های بالاتر را امکان پذیر می نماید.از این رو سبقت گیری نیز با سهولت بیشتری امکان پذیر می شود.

تفاوت حالت عادی بال عقب (بسته بودن فلپ فوقانی) و لحظه فعال شدن DRS (تغییر زاویه فلپ فوقانی) را می توانید در تصویر بالا مشاهده نمایید.همچنین گفتنی است که مکانیزم عملکرد سامانه DRS در ابتدا به صورت هیدرولیکی بود اما در دو فصل اخیر اغلب تیم ها به استفاده از یک موتور برقی کوچک برای فعال یا غیر فعال کردن فلپ فوقانی بال عقب بسنده کرده اند.


7 دیدگاه

  1. سلام راننده بایدخودش اقدام به بازکردن باله عقب کندیااینکه باکاهش فشارهواهنگامی که دربادخودروی جلویی قرارمیگیرنداین باله بازمیشود؟

  2. armin | آبان 15, 1395 | لینک نظر

    سلام . این سیستم توسط چه کسی فعال و غیر فعال می شود ؟ آیا خود راننده وقتی در منطقه drs قرار میگیرد با زدن دکمه ای فعال می کند ؟ یا خیر ؟

  3. محمد | آبان 9, 1395 | لینک نظر

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که دادی . لطفا در مورد لاستیکها و زمان بندی تعویض اونها مطلب بگذارید. با سپاس

  4. efran | خرداد 24, 1395 | لینک نظر

    drs detection zone chie oonvaght?

    • در پاسخ به: efran

      ُSepehr | خرداد 24, 1395 | لینک نظر

      منطقه ای هست که فاصله زمانی دو خودرو رو می سنجه و معیار باز شدن یا باز نشدن دی ار اس هست…..فقط زمانی که فاصله دو خودرو کمتر از 1 ثانیه باشه، دی ار اس باز میشه

  5. Reza | بهمن 26, 1392 | لینک نظر

    مرسی محمد جان، توضیحات کامل و مفیدی بود در مورد سیستم دی آر اس که واسه من جای سوال بود! متشکرم