فناوری و تکنولوژی

هاوربایک روسی; نا ایمن و ترسناک!

خوانندگانی که به دنبال سلامتی و ایمنی هستن ممکن است بخواهند همین الان خواندن این مقاله را متوقف کنند. اما کسانی که مشتاق قطع کردن عضو هستند می بایستی این مقاله در مورد آخرین مالتی روتور با سرنشین از کشور روسیه را بخوانند.هاورسرف اسکورپیون، یک هاوربایک در سبک موتورسیکلت است با 4 پایه در ارتفاعی که مناسب قطع کردن پای دیگران است. همچنین قادر به پرواز و کوبیدن سر خلبان به سقف است.

به محض اینکه پهبادها با بازار آمدند، واضح بود که یک روزی این وسایله های پروازی قابل کنترل قابلیت جابجایی مسافران را پیدا خواهند کرد. آنها قابلیتهای برخاستن عمودی و شناور ماندن در هوا مانند بالگرد را دارا هستند بدون اینکه مانند بالگرد پیچیده باشند و نیاز به تعمیرات و نگهداری ویژه داشته باشند. هدایت بالگرد بسیار دشوار است و ملخ های آن صدای مزاحم زیادی ایجاد می کند.

یکی از مزایای پهبادها، آسان بود ساخت آنها است. امروزه، موتورهای الکتریکی قدرتمند و واکنشی به همراه بستههای بزرگ باتریهای لیتیم-یونی به راحتی در فروشگاه ها در دسترس همه هستند. شتاب سنج، واحدهای اندازه گیری حرکت و تراشه های GPS بسیار ارزان و فراوان هستند. سخت افزار و نرم افزار هدایت و کنترل پرواز به شکل باورنکردنی در سالهای اخیر پیشرفت کرده اند.

بنابراین در حالیکه کمپانیهای هواپیمایی در حال ساخت موج جدیدی از هواپیماهای عمود پرواز هستند، افرادی هم هستند که در حیاط پشتی خود در حال ساختن پهبادها هستند. در جایی که کمپانیهای بزرگ هواپیمایی ایمنی و کاهش ریسک را در اولویت قرار داده اند، این افراد خوشحال هستند که از خودشان به عنوان خوکچه آزمایشگاهی استفاده کنند. آنها در ابتدا تعدادی آزمایش بدون سرنشین بر روی بدنه پهباد انجام می دهند. سپس قبل از اینکه دوربین بر روی پهباد نصب کنند، خودشان سوار وسیله پروازی می شوند و به آسمان پرواز می کنند. تماشای آن بسیار جالب و در عین حال وحشتناک است.

نگاهی می اندازیم به آخرین ساخته از مسکو هاورسرف که یک کوادکوپتر به سبک هاوربایک است. بعد از یک ماجراجویی به عنوان موتورسورار، این وسیله توسط چهار ملخ چوبی که حدود یک متر از هم فاصله دارند از زمین به هوا بلند می شود. ویدئویی که از این وسیله منتشر شده، یک موتورسوار را نشان می دهد که با هاوربایک در انباری پرواز می کند. او بسیار به تیرهای پشتیبان سقف نزدیک است. این وسیله در هنگام پروازخیلی پایدار به نظر می آید.

ویدئوهای دیگر نشان می دهند که تیم سازنده، این وسیله را در خارج از انبار بر فراز یک زمین بسکتبال با سرنشین و بدون سرنشین به پرواز در می آورند. ایمنی در این پروازها از پرواز قبلی نیز کمتر است.

ویدئوهای تاثیر گذاری هستند. اما به نظر نمی رسد که یک آدم عاقل تمایل داشته باشد با این وسیله پرواز کند.

قراردادن ملخها در پایین بدنه به جای بالا ( مانند ولوکوپتر، اسکای هاپر و جتپک آویشن) به سازنده اجازه می ده که هواپیما را سبکتر بساز و خلبان احساس جادویی پرواز با قالیچه پرنده را داشته باشد. ظاهرش هم خیلی جذاب است. اما این به معنی آن است که این ملخها اولین چیزی هستند که زمان فرود ناموفق به زمین برخورد خواهند کرد. همچنین هنگام برخاستن مقدار زیادی گرد و خاک، چمن یا هر چیز دیگری که بر روی زمین باشد را به هوا پرتاب خواهند کرد. مگر اینکه تنها از زمین پاک برخیزد.

استفاده از تنها 4 ملخ موجب می شود در زمانی که موتور یا ESC به مشکل برخورد کند، این وسیله واژگون شده و ملخها با آسمان پرتاب خواهند شد. ملخهایی به این بزرگی به دستورات هدایتی کندتر واکنش نشان می دهند. ملخهایی با اندازه کوچکتر سریعتر واکنش نشان می دهند. این موجب می شود پرواز با این وسیله در زمانی که باد شدیدی در آسمان هست، دشوار باشد.

مشکل بزرگ دیگر این است که فاصله ملخها با پاهای خلبان بسیار کم است و ممکن است با کوچکترین بی احتیاطی پای خلبان توسط این ملخها قطع شود.

حداقل می توانستند به جای چوب از مواد کربنی سبک برای ساخت ملخها استفاده کنند تا در زمان بروز حادثه، آسیب کمتری به سرنشین وارد شود.

کمپانی هاورسرف به اسکورپیون به عنوان یک نمونه پیشگام برای ساخت ماشینهای ورزشی ماجراجویانه نگاه می کند. اما این کمپانی تصمیم به تولید تاکسی های هوایی عمود پرواز و نسخه سنگین تر و بدون سرنشین اسکورپیون را دارد. نسخه سنگین وزن اسکورپیون بین 90 تا 2500 کیلوگرم وزن خواهد داشت که مناسب حمل و جابجایی بار است.

دوره هیجان انگیزی خواهد بود. دوره اولیه هوانوردی الکتریکی، مالتی کوپتر با سرنشین، پهبادها و تاکسی های هوایی عمود پرواز نوید  مسافرتهای سه بعدی را می دهند. بدون تردید این اتفاقات طی 2 دهه بعد خواهند افتاد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا