مفهوم ترمزگيرى و مسافت مورد نياز براى توقف كامل

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ | 1 نظر

مفهوم ترمزگيرى و مسافت مورد نياز براى توقف كامل

براى رانندگان به نظر مى رسد كه ترمز كردن در مدت زمان بسيار كوتاهى اتفاق مى افتد. در واقع هر خودرويى براى توقف كامل احتياج دارد كه مسافتى را طى كند. حتى با تكنولوژى هاى جديد نيز همه ى خودروهايى كه در جاده ها وجود دارند براى توقف كامل احتياج به طى مسافتى دارند. اما چه چيزى باعث توقف خودرو مى شود؟

مفهوم مسافت مورد نياز براى توقف كامل در هنگام ترمزگيرى:

در اين مورد، دو عامل وجود دارد كه بايد در نظر گرفته شود:

زمان عكس العمل: از زمانى كه متوجه مى شويد بايد ترمز را فشار دهيد تا زمانى كه اين كار را انجام دهيد، چند ثانيه طول مى كشيد كه به آن زمان عكس العمل مى گويند. در سرعت ٣٠ مايل بر ساعت، خودرو مسافتى، بيش از ٥٠ فوت طى مى كند تا راننده ترمز را فشار دهد.  اين مسافت براى سرعت ٦٥ مايل بر ساعت بيش از ١٠٠ فوت است تا راننده اقدام به فشار دادن پدال ترمز كند.

عملكرد خودرو: يك خودروى خوب، با تايرهاى مناسب و لنت هاى ترمز جديد، در هنگام ترمزگيرى خيلي سريع تر از خودرويى با تايرهاى كهنه و لنت هاى فرسوده متوقف مى شود، ترمز ضد قفل نيزمى تواند عملكرد ترمز را بهبود بخشد و همچنين احتمال قفل شدن لاستيك ها را نيز كم مى كند و باعث مى شود از حداكثر نيروى ترمز در زمان مشخصى استفاده كند.

زمانى كه همه چيز را در نظر گرفتيد، يك خودرو براى توقف كامل در سرعت ٧٠ مايل بر ساعت بيش از ٤٠٠ فوت مسافت طى مى كند. اين گونه تصور كنيد كه يك خودرو در سرعت مجاز يك اتوبان، براى توقف كامل بايد طول يك زمين فوتبال  همراه با ١٠٠ فوت اضافه را طى مى كند. مسافتى كه راننده در زمان عكس العمل را نيز طى مى كند تا پدال ترمز را فشار دهد نيز به طور ميانگين بيش از ١٠٠ فوت است.

مسافت مورد نياز براى توقف كامل خودرو با افزايش يافتن سرعت به طور قابل توجهى افزايش مى يابد. به همين دليل است كه در محدوده ى مدارس و مناطق مسكونى محدوديت سرعت بيشتر است. اختلاف بين سرعت ٢٥ مايل بر ساعت و ٤٠ مايل بر ساعت ممكن است در هنگام رانندگى خيلي به نظر نيايد، اما در هنگام ترمز گيرى، خودرويى كه ٤٠ مايل بر ساعت سرعت دارد، بيش از ١٦٠ فوت مسافت را طى مى كند و خودرويى كه ٢٥ مايل بر ساعت سرعت دارد، بيش از ٨٠ فوت مسافت را طى مى كند. در مناطق با جمعيت زياد، تعداد عابران پياده، دوچرخه سواران و يا حيواناتى كه به طور ناگهانى  در مسير حركت خودروها قرار مى گيرند زياد است. در چنين مناطقى بهتر است با سرعت امن ترى رانندگى كنيم و مطمئن باشيم كه قادر هستيم كه وسيله ى نقليه را براى هر چيز غير منتظره اى متوقف كنيم.

تمرين تكنيك هاى درست ترمزگيرى و آگاه بودن از محيط اطراف خود در هنگام رانندگى، زمان عكس العمل را در هنگام رانندگى كاهش مى دهد و از بروز تصادف جلوگيرى مى كند. اين جنبه از ترمزگيرى اغلب ناديده گرفته مى شود، اما الويت قرار دادن نگاه كردن به جلو در هنگام رانندگى در عوض نگاه كردن به اطراف يا تلفن همراه مى تواند از يك برخورد جلوگيرى كند. انجام تعميرات و نگه دارى ترمز و تعويض لنت ترمز در زمان توصيه شده توسط كارخانه ى سازنده ى خودرو ( معمولاً هر ٥٠ هزار مايل) باعث مى شوند ترمزگيرى بهتر و سريع تر انجام شود.


1 دیدگاه

  1. حمید | اسفند 7, 1395 | لینک نظر

    چرا مسافت ها رو بر اساس متر ذکر نکردید و سرعت رو مایل زدید
    موقع خواندن مطلب باید دو ساعت فوت رو به متر و مایل رو به کیلومتر تبدیل کرد
    نویسنده محترم شما که زحمت کپی رو کشیدی زحمت تبدیل رو هم میکشیدی