نکاتی درباره مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ | 3 نظر

نکاتی درباره مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو

در هر معامله‌ای نیاز به طی مراحل قانونی و حقوقی دارد که اطلاع از آنها به راحت‌تر و مطمئن‌تر شدن روند معامله کمک بسیاری می‌کند؛ چرا که اگر از این مراحل آگاهی کافی وجود نداشته باشد، مشکلاتی را در پی دارد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام شیپور، خرید و فروش خودرو از آن نوع معاملاتی است که ممکن در زندگی هر فردی اتفاق بیفتد پس آگاهی از روند حقوقی نقل و انتقال خودرو بسیار ضروری است.

نقل‌ و ‌انتقال خودرو در قانون

طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کسانی که دو طرف معامله خودرو هستند باید نقل‌ و ‌انتقال خودرو را به ‌وسیله سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند و هر دو طرف معامله، برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.

در ادامه نکاتی درباره مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو آمده است؛

در ابتدای امر می‌بایست یک مبایعه نامه نوشته شود و در آن شرایط معامله که مورد رضایت و توافق دو طرف است، ثبت شود.

در مرحله دوم باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد تا از فروشنده فک پلاک شود و نصب پلاک برای خریدار انجام شود.

پس از این مرحله باید هر دو طرف معامله به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و سند را به نام خریدار بزنند تا مالکیت خودرو به خریدار منتقل شود.

البته بسیار ضروری است که خریدار پیش از تصفیه حساب کامل، یک نسخه از خلافی خودرو را که از مراکز پلیس+۱۰ در همان تاریخ گرفته شده، از فروشنده دریافت کند. تا میزان خلافی خودرو را پیش از تکمیل معامله بداند. این نکته درباره حساب عوارض شهرداری خودرو هم صدق می‌کند.

زمان تصفیه حساب نیز پیش از امضای سند است که آن هم باید در دفاتر اسناد رسمی و در حضور سردفتر انجام بگیرد تا برای هیچکدام از دو طرف معامله مشکلی پیش نیاید.


3 دیدگاه

  1. عید | اسفند 12, 1395 | لینک نظر

    جرایم تاحدود۲۰روز در سیستم پلیس ثبت نمیشوند.ممکنه شما ماشین را بفروشی و خریدار در روز تعویض پلاک چندین خلاف انجام بده.این خلاف ها در سیستم پلیس نشان داده نمیشه و خلافی حودرو را صفر نشون میده.بعدها که شما خودروی دیگری میخرید و میخواهید پلاک کنید پلیس میگه فلان مقدار خلافی دارید و برید صفرش کنید.اینجاست که میفهمید قانون در اینجا چقدرمعیوب وبا مشکل داره اجرا میشه.در این مواقع یاباید خلاف ان شخص را از جیب مبارک پرداخت کنید یا کفش اهنی بپوشید وراه دادگاه ودادسرا را دنبال کنید ومبلغی به مراتب بیشتر هزینه کنید تا شایدشاید بشه پولتون را زنده کنید.البته در این روش هزینه کردشما اغلب بسیار بیشتر از دریافتی شماست جدا از وقت ورفت وامد زیاد

    • در پاسخ به: عید

      مصطفی | اسفند 13, 1395 | لینک نظر

      فکر کنم اطلاع پیامکی از خلافی خودرو فقط تا 20 روز قبل را نشان بده اما مراجعۀ حضوری به دفاتر تعویض پلاک ، خلافی موجود تا همان لحظه را نیز اعلام میکنن. اینجوری نیست دوستان؟

      • در پاسخ به: مصطفی

        sunmartin | اسفند 13, 1395 | لینک نظر

        بله درسته با مراجعه به تعویض پلاک سیستم آنها سوپر یوسر است و در لحظه حلافی را نمایش میدهد دفاتر پیش خوان خلافی را یک هفته تا 10 روز قبل نمایش میدهند بهترین راه مراجعه به تعویض پلاکی در هنگام خرید و فروش هر دو طرف و یا وکیل قانوتی آنها و گرفتن مفاصا حساب تست سپس بعد از چسبانیدن پلاک شما (اگر از قبل پلاک داشتید و یا خیر در هر دوصورت) رفتن به دفاتر اسناد رسمی و سمد زدن است که همیشه مقداری از پول را برای آن لحظه نگه میدارید