تست سوزوکی کیزاشی 2010

یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ | 5 نظر

تست سوزوکی کیزاشی 2010

کیزاشی 2010 یک سدان خانوادگی از سوزوکی است که به هیچ کدام از محصولاتی که این برند تا به حال تولید کرده است شباهت ندارد و ممکن است آن را با یک خودروی اروپایی اشتباه بگیرید. نمای جلوی این خودرو شبیه فولکس جِتا است و به نظر می رسد طرح داشبورد الهام گرفته از پاسات است.

سوزوکی تلاش زیادی کرده است تا داخل خودرو شبیه فولکس واگن احساس شود و جنس متریال داخلی درجه یک است. از نظر استحکام ساختاری بدنه و سواری این خودرو بیشتر آلمانی است تا ژاپنی. هندلینگ کیزاشی از فولکس CC بهتر است و در تست شتاب جانبی و اسلالوم به اعداد بهتری دست یافته است. رقبای عمده کیزاشی هوندا آکورد، نیسان آلتیما و تویوتا کمری هستند.

کیزاشی از موتور 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتر با توان 185 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر بهره می برد. خودروی تست شده دیفرانسیل جلو و مجهز به گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر پیوسته CVT است. سوزوکی با این مشخصات در تست شتاب توانست در مدت 9.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت برسد که با خودروهای هم کلاس خودش برابری می کند.  مانند اکثر موتورهایی که به گیربکس CVT وصل هستند موتور کیزاشی نیز هنگام گاز دادن صدای وز وز نسبتا ناخوشایندی از خود ساطع می کند. علت این موضوع این است که CVT به خاطر ضرایب گیربکس نامحدودی که دارد دور موتور را بالای 5000 نگه می دارد. گیربکس کیزاشی ممکن است در حالت درایو کمی کند واکنش نشان دهد که می توانید با تعویض دنده با استفاده از شیفترهای روی فرمان علاوه بر اینکه این واکنش کند را خنثی کنید کنترل بهتری روی عملکرد گیربکس نیز داشته باشید.  در حالت تیپ ترونیک گیربکس کیزاشی مانند یک گیربکس 6 دنده خواهد بود. مصرف سوخت کیزاشی 10.2 لیتر در شهر، 7.8 لیتر در بزرگراه و 9.0 لیتر در سیکل ترکیبی است.

5

عملکرد ترمزها عالی است و کیزاشی در تست ترمز توانست با طی مسافت 34.7 متر از سرعت 96.5 کیلومتر توقف کامل کند که در محدوده خودروهای سدان اسپرت است. کیزاشی در تست شتاب جانبی به رقم 0.89 جی دست یافت که رقم قابل توجهی است. سرعت کیزاشی در تست اسلالوم به 105.5 کیلومتر رسید و گرچه از برخی رقبای 6 سیلندر پایینتر است ولی هنوز هم نزدیک به بهترین رکوردهای این کلاس است. این خصوصیت اسپرتی به همراه بالانس خوب شاسی، چسبندگی فراوان و عملکرد خوب فرمان در عمل تجربه رانندگی خوبی برای رانندگان به ارمغان می آورد. کیزاشی حس چابکی و سبک بودن را القا می کند که در اکثر خودروهای این کلاس در سالهای اخیر از بین رفته است.

همانطور که از یک خودروی اسپرت انتظار می رود سواری کیزاشی مقداری سفت است. هنگام عبور از سطوح ناهموار این خودرو دچار کوبش می شود ولی این کوبش ها آزار دهنده نیستند و بی سر و صدا هستند. به همین ترتیب نفوذ صدای جاده و باد به داخل کابین مانند فولکس واگن در حد معقول است.

با اینکه ابعاد خارجی کیزاشی نسبت به رقبایش کوچکتر است اما فضای داخلی مشابهی نسبت به رقبا دارد. فضای سر در تمام نقاط زیاد است و فقط خودروهایی نظیر هوندا آکورد و سوبارو لگاسی فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب نسبت به کیزاشی دارند. علاوه بر این نشستن در صندلی عقب کیزاشی حس بسیار خوشایندی دارد. با وجودی که تنظیمات صندلی راننده می توانست کمی بیشتر باشد ولی در مسافرتهای طولانی  به خوبی راننده را در بر می گیرد. تنظیمات فرمان تلسکوپی کیزاشی طوری است که برای افرادی با پاهای بلند ممکن است کمی مشکل ایجاد کند ولی موقعیت قرارگرفتن پشت فرمان خودرو برای بسیاری از افراد راحت است.

3

کیزاشی 2010 با امکانات استانداردی عرضه می شود که معمولا در مدلهای پایه دیگر سدانهای خانوادگی یافت نمی شود. این امکانات عبارت است از: سیستم ورود بدون کلید و استارت زدن بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک Dual-Zone و اینترفیس iPod . نمونه تست شده از نوع GTS بود که از امکانات اضافه ای نظیر سانروف، شیفترهای تعویض دنده روی فرمان، بلوتوث و سیستم صوتی استریو Rockford Fosgate با ده بلندگو برخوردار بود. قیمت کیزاشی با تمام این تجهیزات هنوز کمتر از 24،000 دلار است و به همین خاطر ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی دارد.

حجم صندوق بار کیزاشی 376 لیتر است که حدود 56 الی 84 لیتر کوچکتر از حد متوسط است اما هنوز هم فضای زیادی برای تجهیزات گلف و یک چمدان در آن وجود دارد. به خاطر سایز بزرگ صندلیهای عقب، صندلی ایمنی بچه به راحتی در عقب این خودرو جای می گیرد.

6

سوزوکی در جهت طراحی یک کابین با متریالی که در حد خودرویی مانند فولکس واگن یا یک خودروی لوکس باشد تلاش و وقت و هزینه زیادی صرف کرده است. مواد به کار رفته نرم هستند و ترکیب و بافت خوشایندی دارند. از نقاط ضعف کابین کیزاشی می توان به منعکس شدن بیش از حد تصویر بالای داشبورد روی شیشه جلو اشاره کرد.

طراحی بیرون کیزاشی زیاد به یاد ماندنی نخواهد بود زیرا اندکی تقلید از سدانهای دیگر در آن به چشم می خورد. تقلید از خودروهایی مانند Acura RL و VW Jetta و اندکی تقلید از بی ام و سری 5 در مورد طرح در صندوق عقب. با این وجود خودروهای نامبرده زشت نیستند و نمونه برداری از طرح آنها باعث شده است که نمای کلی کیزاشی زیبا به نظر برسد.

2

کیزاشی یک سدان ارزان قیمت با استیل اروپایی و یک اسم عجیب ژاپنی است. خریدارانی که به دنبال یک سدان خانوادگی هستند که تجربه رانندگی اسپرتی تر و هندلینگ بالاتر از حد متوسط داشته باشد عاقلانه است اگر کیزاشی را مورد بررسی قرار دهند.

4

مشخصات فنی:

نوع موتور

4 سیلندر خطی 16 سوپاپ DOHC

حجم موتور

2393 سی سی

نسبت تراکم

10.0 به یک

توان

185 اسب بخار در دور 6500

گشتاور

230 نیوتن متر در دور 4000

نوع گیربکس

اتوماتیک ضریب متغیر پیوسته CVT

ضرایب گیربکس

متغیر از 2.349 تا 0.394

ضریب دیفرانسیل

5.798

سیستم تعلیق عقب

مک فرسون استرات

سیستم تعلیق جلو

مالتی لینک

سیستم فرمان

هیدرولیک برقی

ابعاد تایر جلو

235/45/18

ابعاد تایر عقب

235/45/18

ترمزهای جلو

دیسکی خنک شونده

ترمزهای عقب

دیسکی

ظرفیت باک

63 لیتر

وزن خالص

1515 کیلوگرم

تقسیم وزن

61 در صد جلو، 39 در صد عقب

دایره چرخش خودرو

10.97 متر

نتایج تست:

0 تا 72.4 کیلومتر

6.0 ثانیه

0 تا 96.5 کیلومتر

9.1 ثانیه

0 تا 120.6 کیلومتر

13.3 ثانیه

مسافت 400 متر با احتساب Roll-Out

16.8 ثانیه

مسافت 400 متر واقعی بدون احتساب Roll-Out

حدود 17.1 ثانیه

مسافت ترمز از سرعت 48.2 کیلومتر

8.83 متر

مسافت ترمز از سرعت 96.5 کیلومتر

34.74 متر

سرعت در تست اسلالوم

105.5 کیلومتر در ساعت

حداکثر شتاب جانبی قابل تحمل

0.89 جی

صدای داخل کابین در حالت Idle

34.1 دسی بل

صدای داخل کابین در حالت تخت گاز

66.9 دسی بل

صدای داخل کابین در سرعت ثابت 112.6 کیلومتر

58.1 دسی بل

برگرفته از نشریه Edmunds


5 دیدگاه

  1. حامد | دی 8, 1395 | لینک نظر

    با سلام
    من چند ساله این ماشین دارم واقعا محشره واقعا محشره اصلا یه بار هم توی این سه سال تعمیرگاه نبردم هنوزم مثله روز اول با کیفیته اونم من این ماشین رو جاهای بردم تو کوهستان و جنگل بابام یه ماشین هاوال اچ 8 گرفت بعد از دو ماه مشکل زیر بند پیدا کرد هر کس یه ماشین کم مصرف نرم و محکم و با کیفیت خیلی خیلی خیلی بالا که کلا گذرتون به تعمیزگاه نیفته میخواد سوزکی کیزاشی بهترین انتخابه فقط بشین پشتش گاز بده

  2. عیسی | اسفند 4, 1394 | لینک نظر

    با سلام
    من دو سال که کیزاشی فول 3013 دارم
    بسیار راحت و ایمن در برابر صدای بسیار پایین خارج اتاق و ترمز های فوق العاده قوی این خودرو و همچنین فضای بسیار راحت کابین که سرنشین ها دارند و آپشن های عالی این خودرو میتونه با خودروهای 200 تا 300 ملیون تومنی مقایسه بشه.
    نمونه نیمه فول ش 90 ملیون هم پیدا میشه که بسیار مقرون به صرفه است
    دوام زیاد قطعات
    تعویض بسیار نرم و بی صدای دنده ها
    استهلاک پایین
    میدان دید عالی
    امنیت بالا
    همه و همه این خودرو رو تبدیل به یک گزینه ایده آل برای خرید میکنه

    با تشکر از سایت دنده 6

    • در پاسخ به: عیسی

      مجيد | تیر 7, 1395 | لینک نظر

      كيزاشي خودرويي عالي با متريالي عالي ميباشد

    • در پاسخ به: عیسی

      علی | دی 6, 1395 | لینک نظر

      دوستان قطعات کیزاشی گیر میاد ؟ میگن خیلی سخت قطعات یدکیش پیدا میشه.. درسته ؟ اگر تجربه ای داشتین لطف کنین بفرمایید.

  3. سامانتا | مهر 24, 1392 | لینک نظر

    با سلام و تشکر از مقاله و دیتاهای دقیق که با توجه به عرضه این خودرو در ایران کاربردی هست

    به نظرم نکته قابل توجه طراحی داخلی محافظه کارانه کیزاشی در برابر طراحی نسبتا اسپرت خارجی ان است.