بررسی لکسوس IS 200t مدل 2017؛ سدانی اسپرت، اما کُند

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ | 5 نظر

بررسی لکسوس IS 200t مدل 2017؛ سدانی اسپرت، اما کُند

امتیاز نشریه موتور ترِند: 3.5 از 5

چه احساسی نسبت به خودرویتان دارید؟

زمانیکه مبلغ 45 هزار دلار برای یک سدان اسپرتِ لوکس می پردازید که فضای کابین آن از هوندا سیویک کوچکتر است، انتظار می رود این خودرو حس خوبی در شما ایجاد کند و این دقیقاً همان بخشی است که لکسوس IS 200t اِف اسپرت مدل 2017 که به روز رسانی شده به خوبی می درخشد. زمانیکه پشت فرمان این سدان ژاپنی قرار بگیرید، خواهید دید که تقریباً تمام قسمت های کابین از مواد گرانبها و درجه یک ساخته شده و کابین IS 200t مکان بسیار مناسبی است تا در آن به تماشای اکثر رقبای هم کلاس این خودرو بپردازید که از شما پیشی می گیرند.

بله درست متوجه شدید! موتور لکسوس IS 200t که به توربو شارژر مجهز است، می تواند این خودرو را در عرض 7.0 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برساند که از خودرو های زیر که رقبای آن محسوب می شوند، کندتر است:

  • بی ام و 330i با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 5.5 ثانیه
  • مرسدس بنز C300 با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 6.0 ثانیه
  • کادیلاک ATS 2.0T با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 5.7 ثانیه

مشکل این است که موتور چهار سیلندر توربوی IS 200t که می تواند حداکثر 241 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند، باید وزن زیادی را تحمل کند: خودرویی که ما برای تست در اختیار داشتیم 1716 کیلوگرم وزن داشت. با این حساب، لکسوس IS 200t از رقبا سنگین تر است که وزن آنها به شرح زیر است:

  • بی ام و 330i با وزن 1604 کیلوگرم
  • مرسدس بنز C300 با وزن 1593 کیلوگرم
  • کادیلاک ATS با وزن 1575 کیلوگرم

البته اگر پشت فرمان این خودرو نشسته و با آن رانندگی کنید، خواهید دید که خیلی کند به نظر نمی رسد و اشخاصی که به دنبال خودرویی پر قدرت تر و سریع تر هستند، می توانند مدل IS 350 با قدرت 306 اسب بخار را انتخاب کنند. با این وجود، IS 200t از اکثر رقبایش کندتر است. اگر چهار چرخ متحرک بودنِ خودرو برایتان اهمیت دارد و توان پرداخت مبلغ بالای مدل چهار چرخ متحرکِ لکسوس IS 350 را ندارید، می توانید به مدل IS 300 فکر کنید، خودرویی با موتور شش سیلندر که فقط بصورت چهار چرخ متحرک عرضه می شود، در حالیکه در مدل IS 200t نیروی موتور به چرخ های عقب منتقل می شود.

عملکرد گیربکس هشت سرعته اتوماتیک لکسوس در حالت عادی طوری است که به نظر می رسد بیشتر در جهت کاهش مصرف سوخت و رانندگی آرام برنامه ریزی شده و ممکن است انتظاری که از گیربکس یک خودروی اِف اسپرت لکسوس دارید را برآورده نکند. حالت اقتصادی و اسپرت با چرخاندن کلید فلزی گردی که در قسمت کنسول میانی و کنار اهرم تعویض دنده قرار گرفته به سمت چپ یا راست فعال می شود. صندلی های لکسوس IS 200t اِف اسپرت دربرگیرندگی مناسبی داشته و کابین خودرو در حالتی که موتور روشن باشد (حالت idle) نسبتاً ساکت است. اگر چه هندلینگ خودرو خوب ارزیابی می شود، اما سواری IS 200t کمی خشک است. نتایج تست هندلینگ فیگور اِیت (figure-eight) نشریه موتور ترِند برای IS 200t برابر 26.3 ثانیه و 0.69 جی (بطور متوسط) بدست آمد که در مقایسه با رقبا با نتایج زیر کمی ضعیفتر عمل کرده است:

  • مرسدس بنز C300 : 25.7 ثانیه و 0.71 جی
  • کادیلاک ATS : 26.0 ثانیه و 0.71 جی
  • بی ام و 330i : 26.1 ثانیه و 0.71 جی

البته اعداد و ارقام ذکر شده این موضوع را بیان نمی کنند که رانندگی با کادیلاک ATS چقدر لذت بخش است. با این وجود، کیم رِینولدز (Kim Reynolds)، مسئول تست، می گوید لکسوس IS 200t تا پیش از اینکه لاستیک هایش داغ شود در پیست بسیار فرز و چابک عمل می کرد.

اگر چه لکسوس IS 200t اِف اسپرت را می توان خودرویی اسپرت دانست، اما از این نظر به پای بهترین ها در کلاس خودش نمی رسد. با این حال بر خلاف آنچه در کادیلاک ATS شاهد آن هستیم، صندلی های ردیف عقب IS 200t تقریباً قابل استفاده بوده و اگر در ردیف عقب نشسته باشید، به جهت نرم بودن قسمت پشتی صندلی های جلو، برخورد زانوهایتان با این بخش آزار دهنده نخواهد بود. (تقریباً تمام خودرو ها در این کلاس در ردیف عقب صندلی های کوچکی دارند.) اگر به دنبال خرید یک لکسوس در همین محدوده قیمتی هستید که صندلی های عقب درست و حسابی داشته باشد، بهتر است سراغ مدل قدرتمند تر یعنی ES بروید که با قیمتی نزدیک به IS 200t کابینی بسیار جادارتر دارد، اما در نظر داشته باشید که لذت رانندگی با IS 200t بیشتر است.

برگ برنده لکسوس IS 200t در کلاس سدان های اسپرتِ لوکسِ کوچک، فضای داخلی شیک آن است. پوشش مشکی نرم سقف جذاب به نظر می رسد و غربیلک فرمان ضخیم IS 200t بسیار خوش دست است. علاوه بر این، پشت آمپر دیجیتالی جالب این خودرو که مخصوص مدل اِف اسپرت است، برگرفته از لکسوس LFA است. ساعت عقربه ای تعبیه شده بین دو خروجی سیستم تهویه مطبوع در قسمت میانی داشبورد، گران قیمت به نظر می رسد و صفحه نمایش 10.3 اینچی بالای داشبورد در مکان مناسبی واقع شده است. (این صفحه نمایش به عنوان بخشی از پکیج سیستم مسیریابی موجود است.)

برای کار کردن با این صفحه نمایش 10.3 اینچی، کلید کوچک مخصوصی سمت راست دسته دنده تعبیه شده که کارکردی شبیه به ماوس دارد، اما کار کردن با این کلید آسان نیست و این مورد از نقاط ضعف IS 200t در کابین محسوب می شود. به جهت عریض بودن این صفحه نمایش، می توانید آن را به دو بخش تقسیم کرده و همزمان اطلاعات مختلفی را روی آن مشاهده کنید: بطور مثال می توانید سمت چپ صفحه نقشه و سمت راست آن اطلاعات مربوط به مصرف سوخت را داشته باشید. سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی (infotainment) این خودرو از نقاط قوت آن نیست، اما نمره قبولی را دریافت می کند، خصوصاً با در نظر گرفتن صفحه نمایش 10.3 اینچی موجود برای لکسوس IS مدل 2017.

لکسوس IS هنوز هم به اپل کارپلِی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) مجهز نیست، اما بسیاری از تجهیزات بطور استاندارد بر روی آن وجود دارد. IS 200t مدل 2017 بطور استاندارد به مجموعه ای از سیستم های ایمنی فعال مجهز شده که شامل موارد زیر می شود:

  • سیستم حفظ خودرو در بین خطوط (lane departure mitigation system) : این سیستم در صورت لزوم می تواند انحراف جزئی فرمان را اصلاح کرده و خودرو را در بین خطوط نگه دارد
  • سیستمی که برای پیشگیری از برخورد طراحی شده و در صورت تشخیص مانع در قسمت جلوی خودرو، می تواند بطور خودکار ترمز گرفته و از برخورد جلوگیری به عمل آورد
  • سیستم کروز کنترل هوشمند (Adaptive cruise control) : این سیستم در ترافیک های سنگین شهری که بطور مکرر توقف کرده و حرکت می کنید، عمل نمی کند و به نظر می رسد بیشتر برای بزرگراه ها کاربرد دارد

از تجهیزات دیگری که بطور استاندارد روی لکسوس IS مدل 2017 وجود دارد می توان به چراغ های LED جلو و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد. امیدواریم این خودرو هم مانند بسیاری از مدل های پیشین لکسوس دوام خوبی داشته باشد.

با وجود اینکه IS 200t از رقبا کندتر است، اما مصرف سوختش از آنها کمی هم بیشتر است. طبق ارقام اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، این خودرو در شهر 10.69 و در بزرگراه 7.35 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می کند. یکی از ویژگی های طراحی IS، جسور بودن است که در مدل اِف اسپرت سعی شده این ویژگی برجسته تر نشان داده شود. این موضوع باعث شده ظاهر این خودرو کمی عجیب به نظر برسد و ممکن است سبک طراحی آن برای برخی خوشایند نباشد. چراغ های LED مخصوص روز شبیه به آرم نایک هستند، اما با این حال جزئیات جالبی هم در طراحی این خودرو به چشم می خورد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر به چراغ های عقب مدل 2017 دقت کنید، سه حرف انگلیسی L در کنار هم مشاهده می کنید
  • در نمای جانبی، چراغ عقب کمی کشیده شده و گوشه تیزِ آن به خطی روی گلگیر عقب متصل شده که امتداد آن به پایین درب عقب منتهی می شود

البته اگر سبک طراحی خودروی مورد تست ما که مدل اِف اسپرت بود را نمی پسندید، می توانید لکسوس IS را بدون این پکیج که قیمتی معادل 3,545 دلار دارد سفارش دهید، اما در اینصورت از امکانات ویژه مدل اِف اسپرت بی بهره خواهید ماند که موارد زیر شامل بخشی از آنها می شود:

  • غربیلک فرمان مخصوص مدل اِف اسپرت با روکش چرمی سوراخ دار
  • پدال های آلومینیومی
  • پوشش مشکی سقف
  • پشت آمپر مخصوص مدل اِف اسپرت برگرفته از لکسوس LFA
  • رینگ های 18 اینچی پنج پره زیبا

البته طراحی یک خودرو امری سلیقه ای است و ممکن است برخلاف بسیاری از افراد که نگاه کردن به طرح لکسوس IS برای آنها آزار دهنده است، دلیل شما برای انتخاب IS همین سبک طراحی متفاوت آن باشد. درست است که برخی رقبای IS در کلاس سدان های اسپرتِ لوکسِ کوچک، علاوه بر مصرف سوخت کمتر، سریع تر هم بوده و لذت رانندگی بیشتری نسبت به این سدان ژاپنی ارائه می دهند، اما فقط تعداد کمی از آنها در بخش کابین و تجهیزات و امکانات به پای خودروی مورد تست ما یعنی لکسوس IS 200t اِف اسپرت با قیمت 45,885 دلار می رسند. سخن آخر اینکه اگر فضای کوچک صندوق IS 200t برای شما اهمیتی ندارد و تحمل عقب افتادن از رقبای هم کلاس در بزرگراه ها را دارید، لکسوس IS 200t گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

مشخصات فنی لکسوس IS 200t اِف اسپرت مدل 2017 (2017 Lexus IS 200t F Sport)
قیمت پایه (دلار) 38,800
قیمت خودروی مورد تست (دلار) 45,885
محل قرارگیری موتور جلو
محور انتقال قدرت عقب
ظرفیت سرنشین 5
نوع بدنه سدان چهار درب
حجم موتور (لیتر) 2.0
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 241 / 5800
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 350 / 1650
نوع تنفس موتور توربو
نوع موتور دو میل بادامک در بالا (DOHC)
تعداد سوپاپ 16
تعداد سیلندر / آرایش سیلندر ها 4 / خطی
جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم) 1716
درصد تقسیم وزن (جلو / عقب) 53 / 47
فاصله بین دو محور (میلی متر) 2799
طول (میلی متر) 4681
عرض (میلی متر) 1811
ارتفاع (میلی متر) 1430
شتاب صفر تا 96 کیلومتر (ثانیه) 7.0
400 متر 15.4 ثانیه @ 144.6 کیلومتر بر ساعت
مسافت ترمز از سرعت 96 کیلومتر تا حالت سکون (متر) 35.96
شتاب جانبی (بطور متوسط) 0.88 جی
تست هندلینگ فیگور اِیت (figure-eight) موتور ترِند 26.3 ثانیه @ 0.69 جی (بطور متوسط)
مصرف سوخت واقعی (لیتر در هر صد کیلومتر)
شهر 11.53
بزرگراه 7.56
ترکیبی 9.71
مصرف سوخت اعلامی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (لیتر در هر صد کیلومتر)
شهر 10.69
بزرگراه 7.35
ترکیبی 9.04
میزان آلایندگی ترکیبی دی‌اکسید کربن (گرم در هر کیلومتر) 214.2

نقاط قوت IS 200t:

  • تعادل مناسب میان کیفیت سواری و قابلیت های دینامیکی
  • فضای کابین دوست داشتنی و باکیفیت
  • وجود سیستم های ایمنی فعال بصورت استاندارد

نقاط ضعف IS 200t:

  1. طراحی عجیب فضای خارجی؛ یا دوست داشتنی، یا نفرت انگیز
  2. کندتر از برخی رقبا

سیستم چند رسانه ای نه چندان


5 دیدگاه

  1. مهدی | اسفند 27, 1395 | لینک نظر

    صفر تا صدش هفت تا است اونوقت عیبش اینه که کنده! ریا نشه ماشین من 17 ثانیه هست.
    البته فکر کنم الان یکی بگه ال نود من 5 ثانیه اینو میزنه یا سراتو با موتور قدرتمندش 4 ثانیه سریعتره
    اون یکی میگه صبر میکنم بی ام دبلیو فلان مدل بیاد. راستش برا من که ارزش خرید نداره یک ملیون سال دیگه صبر میکنم مدل مورد نظرم بیاد البته اگه گرونتر نشه

  2. رامین | اسفند 26, 1395 | لینک نظر

    دوستان با این اوصاف آیا لکسوسis ارزش خرید داره؟ چرا که واقعا بنظر کند میرسه! بهتر نیست صبر کرد تا آلفا جولیا به ایران بیاد؟

    • در پاسخ به: رامین

      sunmartin | اسفند 26, 1395 | لینک نظر

      لا یعنی نه ! چرا که لکسوس کیفیتی بی بدیل دارد کمتر از پورش و آئودی اما برتر از هر خودوری آسیایی و اروپایی بجز بی ام دبلیو پورش و آئودی پس باید به جنین برندی احترام گذاشت من بشخصه لکسوس را افتخار آسیا میدانم

    • در پاسخ به: رامین

      رضا | اسفند 27, 1395 | لینک نظر

      من یه بار سوار یه مدل 2014 ساده بدون F-Sport شدم البته نه پشت فرمون !!! واقعا نرم و لوکس بود و داخلش واقعا حس خوبی به آدم میداد مخصوصا سیستم صوتیش و کیفیت چرم عالیش و ساعت آنالولگش.و به نظرم لوکس بودن و کیفیت فوق العاده بالا این ماشین تمام ضعف های دیگش رو میپوشونه

      • در پاسخ به: رضا

        sunmartin | اسفند 27, 1395 | لینک نظر

        لوکس و بی نقص = لکسوس من با سری nx رانندگی کردم واقعا کیفیت داره